Gå til innhold

Kan hustaket kollapse om jeg ikke måker vekk snøen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en artikkel om dette teamet, men var plussak.

Altså, jeg bor i en enebolig bygget i 1999. Bor i Tønsberg, og har kommet maaaasse snø her, som så mange andre stedet på Østlandet i det siste.

Trenger jeg å måke vekk snø fra taket, kommer taket til å kollapse om det ikke gjøres?

Skal regne i morgen og mye på mandag, da vil jo snøen bli betydelig tyngre.

Er det noen her som vet om det er nødvendig å måke på taket? Har dere selv måkt vekk snø fra egne hus?

Anonymkode: 3f2c5...9ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer strengt talt an på takvinkelen din.
Ifølge offisielle byggregler skal vinkelen på taket bygges i henhold til antatte snømengder i området bygget er reist i, nettopp for å unngå kollaps ved større snømengder.
Vi har valmet tak med relativt lav takvinkel, i Drammensområdet, men har ikke måkt snø fra taket så lenge vi har bodd her. Det har ikke vært noe problem. Når det tiner eller regner, renner det som regel rett av.

Hvis du er bekymret for skader eller kollaps, er det fort gjort å dytte litt snø ned fra taket så lenge du kommer deg opp dit, eller taket er lavt nok til at du kan bruke teleskopstang og plast-metoden.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir litt lotteri og sjansen for at taket faktisk gir etter er jo liten. Problemet er at hvis den lille sjansen skulle slå til vil forsiktingsselskapet stille spørsmål om hvorfor du ikke gjorde noe med det. 

Vi får en fyr til å måke hyttetaket hvert år og hvert år ser jeg på et par av de slitne hyttene fra 50 tallet som ikke ser ut til å ha noe problem med snøen. Men jeg fortsetter å få det måkt. 

• Liker 3
Skrevet

Ville måket det om du ikke har blikktak som snøen raser av selv. Det finnes takmåkere med teleskopskaft som er geniale, du slipper å klatre.

Anonymkode: de999...fa0

• Liker 1
Skrevet

Om du har flatt tak, så ja det må måkes. At det i det hele tatt er lovt å bygge flate tak i Norge er meg en gåte.

Anonymkode: fe49a...713

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det kan det. Måk for sikkerhets skyld. Gjør det med en gang om du kan. 

• Liker 2
Skrevet

Mange forhold spiller inn, som flere har nevnt, bl.a. Takvinkel.
Taket trenger ikke å kollapse, men det kan bli så tungt at det skader reisverk etc, slik at dører, vinduer kan bli vanskelige/umulige å åpne, eller andre uopprettelige skader kan oppstå slik at det senere kommer lekkasjer osv. 

• Liker 2
Skrevet

Taket mitt er fra 1978 og tåler det (Tønsberg) 😀

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er på ferie så har ikke akkurat mulighet til å fjerne noe som helst, men håper det kommer til å gå greit IMG_3756.gif.ad75e87ff4e00cdf61d545fc69928f53.gif

Håper det kommer til å gå greit med vann fra regn og snø og alt egentlig  >_<

Endret av Peanut
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om du har flatt tak, så ja det må måkes. At det i det hele tatt er lovt å bygge flate tak i Norge er meg en gåte.

Anonymkode: fe49a...713

Så lenge dimensjoneringen og tekking er gjort riktig, ser jeg ingen større problem med flate tak. 

Anonymkode: d1d11...eb7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...