Gå til innhold

Hjelp! boligeier har økt leien!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg bor i en leilighet i Oslo. I dag mottok jeg en faktura for den nye husleien i februar. Boligeieren sier at han kan justere husleien årlig i tråd med KPI. Den gamle husleien var 23 002 kr, men den nye husleien er nå 26 378 kr. Leiligheten er gammel og har fire soverom, og dette er angitt i kontrakten."

«Husleien skal reguleres hvert år med endring i konsumprisindeksen, første gang 01.02.2023 med endring i indeks pr 15.02.2022 (kontraksindeks) frem til 15.10.2022

Leieregulering basert på utvikling fra opprinelig kontraindeks til oktober-indeks hvert år» 

Vi er fire personer som bor i denne leiligheten, hvor noen studerer og andre jobber deltid. Er det lovlig å plutselig øke husleien med en så betydelig sum? I tillegg har vi ikke mottatt et forvarsel, bare en faktura. Bør det ikke sendes en varsel før leien økes?"

Hilsen

4 unge personer

Anonymkode: 03e5c...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan øke leien årlig. Og dere er jo både varslet og har skrevet under på det? Det er klart han kan øke leien etter KPi.

Anonymkode: 4857d...736

• Liker 5
Skrevet

greit at det økes men at kpi øknaden er 3376 kr høres ikke riktig ut. 

• Nyttig 9
Skrevet

Indeksreguleringen er for øvrig alt for høy (sjekk kalkulatoren selv)

Anonymkode: b1c1a...a13

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Takk for svaret, skal ta dette med han mener selv at den er altfor høy 

Skrevet

Når det står i kontrakten at husleien reguleres årlig så er det regnet som varsel og huseier trenger ikke varsle ytterligere. 

Anonymkode: 12e47...ea6

• Liker 3
Skrevet

Det står sikkert i kontrakten at husleien økes med KPI? Da burde det jo ikke komme som noe sjokk at den øker i tråd med KPI. 

Anonymkode: 89964...a1c

• Liker 2
Skrevet

Denne endringen innbærer at man hadde en endring sist april 2021 sånn jeg forstår. Det betyr 14,7 % økning siden da. Høres vilt mye ut. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei, jeg bor i en leilighet i Oslo. I dag mottok jeg en faktura for den nye husleien i februar. Boligeieren sier at han kan justere husleien årlig i tråd med KPI. Den gamle husleien var 23 002 kr, men den nye husleien er nå 26 378 kr. Leiligheten er gammel og har fire soverom, og dette er angitt i kontrakten."

«Husleien skal reguleres hvert år med endring i konsumprisindeksen, første gang 01.02.2023 med endring i indeks pr 15.02.2022 (kontraksindeks) frem til 15.10.2022

Leieregulering basert på utvikling fra opprinelig kontraindeks til oktober-indeks hvert år» 

Vi er fire personer som bor i denne leiligheten, hvor noen studerer og andre jobber deltid. Er det lovlig å plutselig øke husleien med en så betydelig sum? I tillegg har vi ikke mottatt et forvarsel, bare en faktura. Bør det ikke sendes en varsel før leien økes?"

Hilsen

4 unge personer

Når inngikk dere kontrakten og er husleien økt etterpå? 

• Liker 1
Skrevet

6600 for rom i kollektiv hørtes helt ok ut for Oslo. Hvorfor tenker du at det er for mye? Skulle gitt dere en advarsel da, det er der hen bommer, ikke på prisen. 

Anonymkode: 5969b...055

• Liker 3
Skrevet

Huseier har lov til å øke husleie hvert år etter KPI- indeksen. Hvert tredje år kan leien også økes til det som kalles gjengs leie, men det skal varsles 6 måneder i forkant. Når inngikk dere kontrakten med huseier?

Anonymkode: 6bf1c...aba

• Liker 3
Skrevet

dette er en kontrakt vi inngikk med han  for 3 år siden. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dere skal være glad dere finner noen å leie. Utleie er dårlig business nå. Ikke rart de må øke husleien. 

Anonymkode: bae86...196

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

6600 for rom i kollektiv hørtes helt ok ut for Oslo. Hvorfor tenker du at det er for mye? Skulle gitt dere en advarsel da, det er der hen bommer, ikke på prisen. 

Anonymkode: 5969b...055

6600kr er ikke for my, men spørsmålet er om økningen er riktig.

Skrevet

Økningen er vel strengt tatt varslet i leiekontrakten men kpi for 2023 var 4.8% så ny husleie burde bli 24107kr.

Anonymkode: f61f7...2ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når signerte dere kontrakt, måned og år?

Når ble husleien sist økt? Hva var opprinnelig leie?

Anonymkode: e68c8...2af

• Liker 3
Skrevet

Økning på 40 512,- i året syns jeg var litt stivt 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...