Gå til innhold

Dere som betaler for søppeltømming selv, hva koster det i året?

Anbefalte innlegg

Gjest MillA666
Skrevet (endret)

Jeg har bare leid boliger og aldri hatt ansvar for å betale kommunale avgifter og tømming av søppel selv. Derfor lurer jeg. 

Jeg leier nå i sokkel der huseierne mine deler søppeldunkene med familien i nabohuset. Restavfall og papp blir hele tiden overfylt og jeg må spare på søpla mi i ukesvis før jeg kan kaste den eller kaste det på jobben.......(selv om det heller ikke er lov). Nå på vinteren fryser den jo sånn at den ikke lukter ute på trappa......

Men det jeg lurer på her er hvorfor ikke Huseierne mine velger å ha en større dunke til rest hvertfall når det skal deles en liten dunke på to familier med barn og en leieboer. Er det så himla dyrt eller er de bare gjerrige? 

På sommeren kommer skjærer å drar ut søppel fordi det er så fullt at man ikke får igjen lokket. 

Jeg forventer jo å kunne kaste min egen søppel når kommunale avgifter er inkludert. Jeg kan jo ikke bestille egne dinker når jeg leier her å sette opp. Men ofte må jeg snu å ta med søpla ned igjen å ha den på trappa i mange uker 

Endret av MillA666
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MillA666 skrev (3 minutter siden):

Jeg har bare leid boliger og aldri hatt ansvar for å betale kommunale avgifter og tømming av søppel selv. Derfor lurer jeg. 

Jeg leier nå i sokkel der huseierne mine deler søppeldunkene med familien i nabohuset. Restavfall og papp blir hele tiden overfylt og jeg må spare på søpla mi i ukesvis før jeg kan kaste den eller kaste det på jobben.......(selv om det heller ikke er lov). Nå på vinteren fryser den jo sånn at den ikke lukter ute på trappa......

Men det jeg lurer på her er hvorfor ikke judeierne mine velger å ha en større dunke til rest hvertfall når det skal deles en liten dunke på to familier med barn og en leieboer. Er det så himla dyrt eller er de bare gjerrige? 

På somemren kommer skjærer å drar ut søppel fordi det er så fullt at man odjen lokket. 

Jeg forventer jo å kunne kaste min søppel når kommunale avgifter er inkludert. Jeg kan jo ikke bestille egne dinker når jeg leirt her å sette opp. Men ofte må jeg snu å ta med søpla ned igjen å ha den på rrspps i mange uker 

ca 1000,- i mnd hos oss. Sjekk på kommunens renovasjonsside for priser i ditt område. Ta en prat med huseier. og sorter søpla som det forventes i mellomtiden.

Anonymkode: 166ad...c69

Gjest MillA666
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ca 1000,- i mnd hos oss. Sjekk på kommunens renovasjonsside for priser i ditt område. Ta en prat med huseier. og sorter søpla som det forventes i mellomtiden.

Anonymkode: 166ad...c69

Jeg sorterer alt. Tilogmed papir utenpå te-poser. Men det hjelper ikke. Naboen har et barn som bruker bleier og da blir det fort fullt. Og papir kaster alle mye av. Plasten sorterer jeg inne i en sekk fra Vesar til plast hjemme og setter ut når de skal hente plast. Vi har åsså egen boks til metall og glass her. Batterier, lyspærer og elektronikk avfall tar jeg med på el stasjoner for el avfall 

Endret av MillA666
Skrevet

I min kommune er det krav om et abonnement pr. boenhet, så det vil være ulovlig for tre boenheter å dele de samme dunkene. Kanskje greit å lese seg opp på kommunens hjemmeside og eventuelt renovasjonsselskapet de bruker. 

Her er et eksempel på regelverket;

§ 3.Abonnementstyper

Hver enkelt boenhet er å betrakte som ett abonnement. Med boenhet forstås bolig med ett eller flere rom og med separat inngang, samt bad/wc og kjøkkendel. Differensiering innenfor de forskjellige abonnementstyper bestemmes av driftsstyret, mens renovasjonsgebyret bestemmes av kommunene. Kommunen avgjør hvilke eiendommer som kommer inn under de forskjellige abonnementstyper.

Kilde; https://lovdata.no/dokument/LFO/forskrift/2006-11-23-1735

Anonymkode: 09dec...d92

Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min kommune er det krav om et abonnement pr. boenhet, så det vil være ulovlig for tre boenheter å dele de samme dunkene. Kanskje greit å lese seg opp på kommunens hjemmeside og eventuelt renovasjonsselskapet de bruker. 

§ 3.Abonnementstyper

Hver enkelt boenhet er å betrakte som ett abonnement. Med boenhet forstås bolig med ett eller flere rom og med separat inngang, samt bad/wc og kjøkkendel. Differensiering innenfor de forskjellige abonnementstyper bestemmes av driftsstyret, mens renovasjonsgebyret bestemmes av kommunene. Kommunen avgjør hvilke eiendommer som kommer inn under de forskjellige abonnementstyper.

Ok. Men jeg tenker at hvis det ikke er lovlig her ville det vel blitt funnet ut av av kommunen eller de som henter søppel og fått en reaksjon. Så da antar jeg at det er lovlig her.

Men kan prøve å finne ut for sikkerhets skyld. Jeg har nemlig sett at naboen kommer å kaster sin søppel her og at de ikke har dunker selv, så har deedoe skjønt at de deler med oss 

Skrevet

De kunne fint skaffet seg et par ekstra dunker. Hos oss har vi én ekstra, koster 80kr i måneden. 

Anonymkode: 0436a...b92

Skrevet

Sjekk kommunenes nettsider, der står både priser og regelverk. 

Anonymkode: 15128...0da

• Nyttig 1
Skrevet

Da hadde jeg sagt at enten betaler de for en større dunk, blir flinkere til å sortere, eller så setter jeg alt søplet jeg ikke får plass til på utleiernes trapp. 

Anonymkode: 489aa...f0e

• Liker 2
Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De kunne fint skaffet seg et par ekstra dunker. Hos oss har vi én ekstra, koster 80kr i måneden. 

Anonymkode: 0436a...b92

Ikke sant :)

Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da hadde jeg sagt at enten betaler de for en større dunk, blir flinkere til å sortere, eller så setter jeg alt søplet jeg ikke får plass til på utleiernes trapp. 

Hehe. Da blir de jo sure. Pleier å sette det ved siden av dunken men da tar de å stapper det oppi selv om lokket allerede står på vid gap og lokket er knekt pga at det er blitt brukt til å prøve å presse søpla ned flere ganger......

Men hvis de sier noe til meg ang den søpla så skal jeg selfølgelig si min mening om at jeg har skjønt de deler med naboen og at det er alt for lite med en dunke restavfall til tre boenheter med meg siden dette blir jo en tomannsbolig når de leier ut 

Skrevet

For en del år siden (like før internett var standard i alle hjem) bodde jeg i en lignende situasjon, og jeg tenkte jeg skulle være "hjelpsom" og sjekke ut hva det ville kostet for større dunker der jeg leide før jeg evt maste på utleier. Jeg ringte avfallsselskapet, de spurte om adresse, og da kom det frem at det bare var registrert to boenheter mens det egentlig var tre. Jeg bare.. "Åja... det hørte du ikke fra meg, da.. " 😅

Jeg ble ikke boende der så lenge (pga andre forhold), og det skjedde ingen endringer mens jeg var der.

Senere bodde jeg et sted med 4 boenheter der dunkene definitivt var store nok, men dunkene for rest og papir var alltid fulle lenge før tømming. Utleier pleide å masse på oss om at vi måtte hoppe oppi dunken for å komprimere når vi så det ble fullt. Og hvorfor var dunkene fulle? Fordi utleiers store familie ikke sorterte ut glass/metall/plast, og ikke gadd brette sammen papp og esker før de kastet dem. 🫠  (Jeg bedrev ikke søppeltråkking mens jeg bodde der, nei.)

Anonymkode: 2367f...5b5

Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For en del år siden (like før internett var standard i alle hjem) bodde jeg i en lignende situasjon, og jeg tenkte jeg skulle være "hjelpsom" og sjekke ut hva det ville kostet for større dunker der jeg leide før jeg evt maste på utleier. Jeg ringte avfallsselskapet, de spurte om adresse, og da kom det frem at det bare var registrert to boenheter mens det egentlig var tre. Jeg bare.. "Åja... det hørte du ikke fra meg, da.. " 😅

Jeg ble ikke boende der så lenge (pga andre forhold), og det skjedde ingen endringer mens jeg var der.

Senere bodde jeg et sted med 4 boenheter der dunkene definitivt var store nok, men dunkene for rest og papir var alltid fulle lenge før tømming. Utleier pleide å masse på oss om at vi måtte hoppe oppi dunken for å komprimere når vi så det ble fullt. Og hvorfor var dunkene fulle? Fordi utleiers store familie ikke sorterte ut glass/metall/plast, og ikke gadd brette sammen papp og esker før de kastet dem. 🫠  (Jeg bedrev ikke søppeltråkking mens jeg bodde der, nei.)

Anonymkode: 2367f...5b5

Ja ikke sant. Tenker at det ikke hjelper om jeg sier ifra fordi de er fullstendig klar over problemet med for mye søppel her men de skal vel spsre penger....

Hadde heller ikke giddet å stå å tråkke i søpla nei. Æsj noe så uhygenisk. Og ikke minst kunne du skadet deg på gjenstander i søpla 

Skrevet

Har leieboer og vi har ekstra stor dunk. Litt usikker på hva en koster,men det er helt nødvendig. Synes du bare skal stable i høyden i søppelkassa. Når renovasjons arbeiderne ser det,så kan de bytte ut dunken med en ny uten å gi nærmere beskjed. Er det ikke plass i høyden,så sett det ved siden av! 

Anonymkode: 6f781...e45

Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har leieboer og vi har ekstra stor dunk. Litt usikker på hva en koster,men det er helt nødvendig. Synes du bare skal stable i høyden i søppelkassa. Når renovasjons arbeiderne ser det,så kan de bytte ut dunken med en ny uten å gi nærmere beskjed. Er det ikke plass i høyden,så sett det ved siden av! 

Anonymkode: 6f781...e45

Ja men nå har jeg bodd her siden 2017 så det er merkelig at det ikke jse skjedd for lenge siden. Men nå skal jeg ikke spare på søpla mer som jeg har gjort innimellom. Kanskje det hjelper. 

Skrevet
MillA666 skrev (2 timer siden):

Hehe. Da blir de jo sure. Pleier å sette det ved siden av dunken men da tar de å stapper det oppi selv om lokket allerede står på vid gap og lokket er knekt pga at det er blitt brukt til å prøve å presse søpla ned flere ganger......

Men hvis de sier noe til meg ang den søpla så skal jeg selfølgelig si min mening om at jeg har skjønt de deler med naboen og at det er alt for lite med en dunke restavfall til tre boenheter med meg siden dette blir jo en tomannsbolig når de leier ut 

Klart de blir sure, men det er jo de som skal sørge for å betale for renovasjon. 

• Nyttig 1
Gjest MillA666
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Klart de blir sure, men det er jo de som skal sørge for å betale for renovasjon. 

Ja men hvis jeg opprører meg sånn skaper jo jeg en konflikt og det blir ekkelt å bo her. Nei, jeg får heller bare sette det oppe ved søppla. Og hvis de da sier noe på det så skal de få høre det. 

Det er uansett viktig for meg å ta ut søpla når jeg bor i sokkel for å unngå mus og rotter i dem sitt hus 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

§ 3.Abonnementstyper

Nei ikke ulovlig det. Vi har to enheter på dunkene våre. Men vi har bestilt slik at vi får plass til alt. Altså en større dunk. 

jeg har villa snakka med dem om det. Og hvis dem ikke hører så har jeg bare satt det ved dunken. Det er huseier sitt problem tenker jeg. Deres oppgave at dette blir løst. 

Anonymkode: 6cd84...bcd

• Liker 1
Skrevet

For en del år siden leide jeg en leilighet og vi var 4 boenheter som delte en liten søppelkasse som kun ble tømt en gang i måneden 😵‍💫 Ene enheten hadde 5 studenter som bodde sammen, mens vi andre bodde alene. Plast, papp, mental osv ble sortert for seg, men det var aldri plass. Utleier gikk også igjennom søpla og sorterte bedre om de ikke var fornøyde 🥴🙈 

Vi var flere som tok det opp med dem at det var sjeldent tømming, men de syntes det var nok. De skulle ha for at de ryddet og fulgte med på søpla så det ikke ble rotter, men altfor dårlig. 

Ser du sorterer og fortsett med det, men hiv også ut det du trenger å hive ut. Nå på vinteren er jo en fin tid å vise hvor mye søppel det faktisk er, særlig om det fortsetter med minusgrader der du bor (lest om værskifte mange steder i landet nå de neste dagene da). 

Gjest MillA666
Skrevet
Daisy-love skrev (2 minutter siden):

For en del år siden leide jeg en leilighet og vi var 4 boenheter som delte en liten søppelkasse som kun ble tømt en gang i måneden 😵‍💫 Ene enheten hadde 5 studenter som bodde sammen, mens vi andre bodde alene. Plast, papp, mental osv ble sortert for seg, men det var aldri plass. Utleier gikk også igjennom søpla og sorterte bedre om de ikke var fornøyde 🥴🙈 

Vi var flere som tok det opp med dem at det var sjeldent tømming, men de syntes det var nok. De skulle ha for at de ryddet og fulgte med på søpla så det ikke ble rotter, men altfor dårlig. 

Ser du sorterer og fortsett med det, men hiv også ut det du trenger å hive ut. Nå på vinteren er jo en fin tid å vise hvor mye søppel det faktisk er, særlig om det fortsetter med minusgrader der du bor (lest om værskifte mange steder i landet nå de neste dagene da). 

Ja og ofte på vinteren blir søpla hentet sjeldnere her pga snøkaos som ofte kommer de dagene det skal hentes virker det som så går det tre uker til før neste tømming.

Skjønner ikke at de utleieren dere hadde gadd å bruke tid og krefter på å komme å rote i deres søppel og sortere....  De måtte jo bruke bensin på å komme dit. Og bruke sin fritid. Da er det vel billigere å betale 80 kr mer i måneden for større dunk. 

Skrevet
MillA666 skrev (1 minutt siden):

Ja og ofte på vinteren blir søpla hentet sjeldnere her pga snøkaos som ofte kommer de dagene det skal hentes virker det som så går det tre uker til før neste tømming.

Skjønner ikke at de utleieren dere hadde gadd å bruke tid og krefter på å komme å rote i deres søppel og sortere....  De måtte jo bruke bensin på å komme dit. Og bruke sin fritid. Da er det vel billigere å betale 80 kr mer i måneden for større dunk. 

Det er lenge med 3 uker i mellom tømming når det er et bleiebarn i husholdningen (hos naboen). 

Ansvarlig for søppel hos meg bodde i nabohuset og hadde for mye fritid til å rote rundt i søpla, så de trengte ikke komme med bil 😵‍💫🙈 Uansett: jeg hadde heller betalt litt ekstra enn å rote i andres søppel, så helt enig med deg. Jeg følte også at privatlivet mitt ble invadert. Jeg hadde store menstrasjonsblødninger i en periode jeg bodde der så de fikk ihvertfall sett jeg brukte litt bind 🤣🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...