AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Kjenner du noen som ikke ønsker å være velstående? Som helst vil være fattig og bo fattigslig? Hvorfor vil de det? Hva er greia? Anonymkode: 8bc6e...261
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Jeg er.Greia?Tja,hva er greia med å jobbe seg syk til tider for penger? Anonymkode: 7e791...846 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Jeg er mye mer fornøyd med livet etter jeg ga faen i å jage etter penger.Setter pris på enkle ting som f.eks tomatfrø som sprirer,sola skinner,mat i magen,er frisk,har ei nydelig kone. Anonymkode: 7e791...846 16 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 Jeg er veldig opptatt av penger, men ikke for å ha dem i lomma. Jeg ønsker å få nedbetalt hus og studie-gjeld sånn at jeg kan leve litt mer som jeg vil. Altså, hvis jeg når målet om å være gjeldfri innen femti, så skal jeg vie resten av mitt liv til å gjøre godt for andre. Jobben min i dag er sosialfaglig, og det gjør jo at jeg ikke tjener så bra. Dessverre. Men hvis lånet er nedbetalt, så kan jeg jobbe redusert. Anonymkode: 8bf4b...d12 4 1
eller Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Det er ikke å være velstående å eie mye, ha store lån og måtte stresse seg gjennom livet for å klare å betale utgiftene. Selv nyter jeg livet i leilighet. Jeg betaler alle regninger selv, jeg trenger ikke en arv i fremtiden for å få ned gjeldsbyrden og jeg kan nyte fritiden og sove om natten. Men klart, det er sikkert ikke dette du mener med fattigslig. 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er veldig opptatt av penger, men ikke for å ha dem i lomma. Jeg ønsker å få nedbetalt hus og studie-gjeld sånn at jeg kan leve litt mer som jeg vil. Altså, hvis jeg når målet om å være gjeldfri innen femti, så skal jeg vie resten av mitt liv til å gjøre godt for andre. Jobben min i dag er sosialfaglig, og det gjør jo at jeg ikke tjener så bra. Dessverre. Men hvis lånet er nedbetalt, så kan jeg jobbe redusert. Anonymkode: 8bf4b...d12 Det er ikke sikkert lever om 50 år en gang! For et forferdeligt trist liv vi har i dagens samfunn der alle må ta opp lån for å eie hus selv men samtidig betale ned på huset i 50 år?! Er helt sjukt. Anonymkode: d53aa...1f6 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke sikkert lever om 50 år en gang! For et forferdeligt trist liv vi har i dagens samfunn der alle må ta opp lån for å eie hus selv men samtidig betale ned på huset i 50 år?! Er helt sjukt. Anonymkode: d53aa...1f6 Hvis noe skulle skjedd økonomisk kan man miste huset eller må flytte. Sånn sett eier ingen huset sitt i dag. Det som er fordelen med å FAKTISK eie hus er at man er trygg og har et hjemom man skulle miste jobb eller hva enn som skulle skjedd. Anonymkode: d53aa...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Kjenner noen. De er late og uten arbeidsmoral så det var bedre å bli uføretrygda og leve fattigslig. Anonymkode: ae6ed...08b 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er veldig opptatt av penger, men ikke for å ha dem i lomma. Jeg ønsker å få nedbetalt hus og studie-gjeld sånn at jeg kan leve litt mer som jeg vil. Altså, hvis jeg når målet om å være gjeldfri innen femti, så skal jeg vie resten av mitt liv til å gjøre godt for andre. Jobben min i dag er sosialfaglig, og det gjør jo at jeg ikke tjener så bra. Dessverre. Men hvis lånet er nedbetalt, så kan jeg jobbe redusert. Anonymkode: 8bf4b...d12 Når man først har betalt ned huset i den alderen så er dem fleste skrøpelige og nærmer seg gamlehjem så er ikke mangen åra man faktisk kan få nyte et nedbetalt hus. Jeg tipper dem fleste angrer å ha brukt så mye tid på det. Anonymkode: d53aa...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 Den malen stat/samfunn vil at vi skal gå: Jobbe og slite og gi mye av lønnen vår som skatt -de sløser bort pengene våre og har selv høy lønn- og når man er gammel og ikke kan/ får lov å jobbe skal man sitte igjen med en liten pensjon og kan ofte ikke «leve livet» da heller:) Så skjønner egentlig godt de som tenker at man likesågodt kan være «fattig». Det lønner seg egentlig ikke å være «midt på». Enten rik og leve livet akkurat som man ønsker eller fattig - jobber lite men har mer tid til seg selv og familie. Er man «midt på» har man ofte verken tid eller penger. Anonymkode: 66b96...c6f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 Snakker du om oss som vil leve enkelt, dyrke selv og ha minst mulig ting rundt oss? Som heller lager ting selv enn å kjøpe? Som ikke ser lykken i å jobbe oss i hjel? Eller hva mener du ts? Anonymkode: 06be4...45b 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 Det er nå slik at vi trenger mat og tak over hodet. Det bør ethvert friskt menneske selv ta ansvar for. Å velge å snylte på andre, betyr i praksis at man krever at en annen skal jobbe mer for å skaffe deg det du trenger. Vi har klart å utvikle et velferdssystem for at de som er/ blir syke også skal ha det de trenger( heldigvis) , men det er ikke beregnet på at de som ikke har lyst å bidra, skal få være gratispassasjerer. Anonymkode: c24c7...a47 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kjenner noen. De er late og uten arbeidsmoral så det var bedre å bli uføretrygda og leve fattigslig. Anonymkode: ae6ed...08b Det måtte rakkes ned på uføre i denne tråden også. Klart , de bare valgte å være ufør, så slapp de å stå opp om mårran å gjøre noe?!? Disse holdningene du kommer med er ekstremt skadelig for de det gjelder og for samfunnet. Anonymkode: d6f54...f31 10 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Skrevet 20. januar 2024 Etter jeg slettet boliglånet gikk jeg ned til 50%, klarer meg hver mnd Fornøyd med det, trenger jo bare mat...arbeidslivet i seg selv er jo bortkastet tid og slaveri. Anonymkode: 15264...609 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er ikke sikkert lever om 50 år en gang! For et forferdeligt trist liv vi har i dagens samfunn der alle må ta opp lån for å eie hus selv men samtidig betale ned på huset i 50 år?! Er helt sjukt. Anonymkode: d53aa...1f6 Ja, ikke innen femti år, men innen jeg fyller femti år. Det er om lag 12 år til, og jeg/vi har samlet sett 3,6 millioner kroner i lån. 450.000,- av den summen er studielån. Hadde jo aldri hatt så mye lån om jeg var alene, men mannen min tjener mer enn meg, og jeg misbruker lønna hans rått når det kommer til nedbetaling av boliglån, så han får nok aldri den firhjulstrekken han ønsker seg 😬 Anonymkode: 8bf4b...d12 2
Pringle Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 Jeg tenker det er to motsatte grupper folk som passer til den beskrivelsen. Den ene er folk som uavhengig av inntakt, lever nøkternt, ikke fokuserer på bling, finner glede i ting som ikke koster penger. Dette er et bevisst valg. Men selv kaller de seg ikke fattige. Den andre gruppa er mennesker som alltid er på utkikk etter det store nye, tar opp forbrukslån, lett blir misunnelige om de ser, eller tror de ser, at andre har noe de ikke har. De har ikke så mye styring og oversikt, og opplever mer at ting skjer med dem enn at de tar avgjørelser. Disse kaller seg ofte fattige, selv når de har høyere inntekt enn den første gruppa. 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Skrevet 20. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Snakker du om oss som vil leve enkelt, dyrke selv og ha minst mulig ting rundt oss? Som heller lager ting selv enn å kjøpe? Som ikke ser lykken i å jobbe oss i hjel? Eller hva mener du ts? Anonymkode: 06be4...45b Mener egentlig de som ikke satser på å eie hus og hjem, som kanskje velger et stressfritt liv på trygd eller enkel jobb heller enn å prøve klatre i stigen, som bruker alle pengene der og da og ikke sparer til noe, som kanskje gir bort pengene til venner og familie... altså IKKE de som lever enkelt og stuer bort penger i bolig og sparing. Men som lever fra hånd til munn og velger det. Finnes sikkert ulike grunner til at man velger å leve slik, selv om normen i dag er å være på hamsterhjulet. Anonymkode: 8bc6e...261
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #18 Skrevet 20. januar 2024 Problemet er at hvis man velger å leve et fattigslig liv så er det uforenlig med barn/familie. Anonymkode: 302bf...409
Grüner Skrevet 20. januar 2024 #19 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner du noen som ikke ønsker å være velstående? Som helst vil være fattig og bo fattigslig? Hvorfor vil de det? Hva er greia? Anonymkode: 8bc6e...261 Forfatter Thor Gotaas vil jo helst gå med gamle hullete klær og leve så nøkternt som mulig
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #20 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner du noen som ikke ønsker å være velstående? Som helst vil være fattig og bo fattigslig? Hvorfor vil de det? Hva er greia? Anonymkode: 8bc6e...261 Jeg kjenner noen som velger å jobbe deltid eller at kun den ene jobber, så de i praksis er fattige, men det er jo fordi de vil ha fritid, ikke fordi de vil være fattige. De hadde nok alle takket ja til ti ganger inntekten sin med samme innsats. Jeg kjenner noen som har valgt å ikke ta utdannelse, men det er ikke fordi de ønsker seg lav lønn, men fordi det enten er yrket de trives i, eller det eneste de har evner til å utføre. Ikke alle har intelligens, eller ambisjoner, til å studere. Jeg kjenner noen som velger å bo billig, ikke bruke penger på klær, interiør, sko, minimalt på mat, sparer på strømmen og i praksis lever som fattige, men ingen av dem ØNSKER å være fattige, de kaster ikke pengene de har til overs i søpla, men enten er de gjerrige og sparer til «senere» eller så er de idealister som vil leve på et minimum for å hjelpe andre opp til det samme minimumet, og bruker penger på veldedighet. Jeg tror ingen av dem ønsker å ikke lenger ha råd til å spare eller hjelpe andre, så de vil tydeligvis heller ikke være fattige. Anonymkode: bb2a3...a2c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå