catman Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Jeg har tenåringsbarn. I -10° til -20°C som det har vært i det siste, har jeg måttet mase særlig på dattera mi til å ta på lua eller, minimum, dunjakkens hette. Hun tar det selvsagt av straks jeg er ute av synet, med de resultatet at hun var sammenhengende forkjølt i to måneder nå. Mistet totalt ti skoledager. Hun går type oversminket bimbo med glatt hår - i klassen hennes er det kun to jenter som ikke har den kosmetiske industriens klissete uniform på seg - og da kan man visstnok ikke dekke seg til. I byen kryr det av lettkledde unger med ankelsokker i lave sko, tynne bukser, åpne jakker og udekkete hoder. Jeg vil helst trekke lue over hodet på de alle sammen. Tom. halvvoksne og videregående elever fremstår som lueløse i media. Så hvordan i svarteste h***** får man disse barna til å kle på seg skikkelig? 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Lar dem fryse. De vil lære etterhvert. Anonymkode: e6e91...6e1 13 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Da jeg var yngre pleide de voksne å si at man kunne bli hjerneskadet av å gå ute i minusgrader uten lue Anonymkode: 506f0...8e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 Var tenåring i nord på 80-tallet, og ingen brukte lue. Men har blitt litt mer fornuftig med årene 😃. Også har du det 10-året da alle tenåringer brukte lue både ute og INNE 🙃 Anonymkode: f54d4...713 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Hun blir ikke syk av å fryse. Det er fysisk umulig. Hun blir syk av å bli smittet av bakterier eller virus. hvis lan fryser mye kan det bli enklere for bakteriene/viruset å bryte ut, men det er ikke kulden i seg selv som gjør henne syk. La henne fryse, hun vil mest sannsynlig ikke ødelegge sveisen. Det går over. Anonymkode: 26f86...a6b 22 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 Brukte hverken lue eller stillongs og jakka skulle helst stoppe rett under navlen. Gikk fint med meg. Når det er sagt, min gutt blir 14 i år og jeg sliter med det samme. Har fått han til å bruke stillongs nå da, men jakka han velger å ta på er for tynn og han gikk uten lue i går i 13 minus. Møtte han på butikken i går, og da spurte han om han kunne få låne min lue fordi han vet den er dyr og i kashmir 🙃 Vurderer nærmest å bruke penger på ei dyr merkelue til han bare for å få han til å bruke den. Kan jeg kastet penger på problemet så gjør jeg gjerne det, så lenge ungen er varm 🤪 Anonymkode: 8841d...7e1 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 Som voksen må jeg innrømme at heller ikke jeg bruker lue før det bikker 20-25 kuldegrader. Har aldri likt lue, og tar det på kun når der blir ubehagelig kaldt. Aldri vært mye syk, man blir ikke syk av å fryse. Anonymkode: 06e5d...5c2 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hun blir ikke syk av å fryse. Det er fysisk umulig. Hun blir syk av å bli smittet av bakterier eller virus. hvis lan fryser mye kan det bli enklere for bakteriene/viruset å bryte ut, men det er ikke kulden i seg selv som gjør henne syk. La henne fryse, hun vil mest sannsynlig ikke ødelegge sveisen. Det går over. Anonymkode: 26f86...a6b Forstår ikkje poenget ditt, for man kan bli sjuk av å fryse, slik du skriv, ikkje direkte nei, men indirekte. Eg er rimelig sikker på at man hadde unngått mykje idiotisk fravær om folk hadde lært seg å kle seg betre og ta betre vare på helsa/kostholdet sitt😅 Anonymkode: dc740...4bb 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 Min 14 åring er heldigvis fortsatt smart nok til å kle godt på seg og bruker både stillongs og lue. gruer meg til en evt endring der, for hun blir lett syk og kald… Anonymkode: ced34...f7c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 Jeg er veldig varm av meg å kan gå fint uten lue og votter i -20 har alltid gjort det. Fryser ikke noe særlig 🙂 Anonymkode: ed337...624 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 Si til henne at hvis hun velger å gå uten lue så har hun selv valgt å bli forkjølet, og må gå på skolen i dårlig form (med mindre det er feber over 38° eller oppkast). Regner ikke med hun har hatt feber alle 10 dagene hun var hjemme. Anonymkode: 914cb...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Forstår ikkje poenget ditt, for man kan bli sjuk av å fryse, slik du skriv, ikkje direkte nei, men indirekte. Eg er rimelig sikker på at man hadde unngått mykje idiotisk fravær om folk hadde lært seg å kle seg betre og ta betre vare på helsa/kostholdet sitt😅 Anonymkode: dc740...4bb Nei. Du blir ikke syk av å fryse. Du blir syk av bakteriene/viruset. Det eneste som MÅ til for å bli syk er bakterier/virus. Å fryse kan gjøre at du blir dårlig raskere, fordi å fryse senker immunforsvaret ditt. Men du kan fryse som bare faen, og aldri bli syk… Hva du tror om sykefravær er helt irrelevant. Det er ikke kulden som gjør deg syk. Det er bakteriene/viruset. At folk hadde blitt friskere å ta vare på helsen sin og kostholdet er jeg helt enig i - men at det er fordi folk FRYSER, det er helt feil. Anonymkode: 26f86...a6b 9 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei. Du blir ikke syk av å fryse. Du blir syk av bakteriene/viruset. Det eneste som MÅ til for å bli syk er bakterier/virus. Å fryse kan gjøre at du blir dårlig raskere, fordi å fryse senker immunforsvaret ditt. Men du kan fryse som bare faen, og aldri bli syk… Hva du tror om sykefravær er helt irrelevant. Det er ikke kulden som gjør deg syk. Det er bakteriene/viruset. At folk hadde blitt friskere å ta vare på helsen sin og kostholdet er jeg helt enig i - men at det er fordi folk FRYSER, det er helt feil. Anonymkode: 26f86...a6b Man blir ofte dårligere når man kler seg lett i kaldt vær, dermed kunne mye fravær vært unngått om folk kledde seg etter temperatur og vær. Nei man blir ikke direkte syk av kulde, men kulde svekker immunforsvaret så virus/bakterie man allerede har i kroppen får en ypperlig mulighet til å vinne. Hadde du vært varm hele tiden så ville du gjerne ikke blitt merkbart dårlig. Så indirekte er det større sannsynlighet for å bli dårligere om man kler seg dårlig, som igjen fører til fravær. Vet det er vanskelig å skjønne for mange, men kulde og sykdom har en sammenheng. Anonymkode: 914cb...ec9 2
catman Skrevet 20. januar 2024 Forfatter #14 Skrevet 20. januar 2024 Det er et selvsagt poeng at man ikke blir syk av kulden direkte, men av at den reduserte kroppstemperaturen svekker immunsystemet som er avhengig av rett temperatur og rett prioritering for å stå imot kontinuerlige angrep av patogener. Akkurat dét er vel ikke det minste omstridt. Men, ja, jeg ser disse ungdommene fryse overalt rundt meg. Iskalde bleke eller knallrøde fingre på mobilen, og likeså ansikt med frostroser. Det med fancy og flexbar lue er jo én ting, men akkurat i miljøet her er det ingenting slikt som har noe vekt for tida. Dattera mi var irritiert over å gå glipp av så mange dager og dét har ført til bedre disiplin. Marginalt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Skrevet 20. januar 2024 Jeg tenker at du lar det være . Ungdommen blir ikke mer eller mindre varm av lue, eller mer eller mindre syk av lue. Varmetap skjer jevnt over hele kroppen, har man en dunjakke med hette så har man sikret nær hele overkroppen og sannsynligvis litt nedpå rompe/lår. Videre spiller egen varme inn, her er vi alle ulike og ungdom vs voksne har gjerne ulikt aktivitetsnivå. Viktigste er absolutt tørre klær, i værste fall har du en varm ungdom i hus. Som med lue svetter = fuktig lue = mot sin hensikt. Hvis ungdommen ikke har det allrede så ville jeg luftet idén om en slik lang dunkåpe/jakke, fortsatt populært bland influensere så det kan være du får gjennomslag. Da er alle det store overflatene dekket samtidig. Varmetapet er minimalt Anonymkode: 1dfc1...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 De lærer nok ikke før de får frostskader, noe mange helt sikkert har fått i vinter. Å være ute i 20-30 minus uten å dekke til ører og hender er temmelig risikabelt, og selv etter bare et par minutter er det smertefullt. Regner med at dette er de samme ungdommene som snuser, som bare må gjøre teite ting de vet er dumt. Anonymkode: 8cb21...ae4 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Skrevet 20. januar 2024 De kler seg hvis det blir populært. Tiktok-influenser med wintercore stil eller noe sånt. Ellers er det normalt at de heller vil fryse. Anonymkode: 3e18c...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #18 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var tenåring i nord på 80-tallet, og ingen brukte lue. Men har blitt litt mer fornuftig med årene 😃. Også har du det 10-året da alle tenåringer brukte lue både ute og INNE 🙃 Anonymkode: f54d4...713 Og du er fortsatt i live! Wow! (Ja, det går nok bra) Jeg ble selv påtvunget lue av foreldrene mine, også på 80-tallet, og det var mobbegrunn nr 1 om vinteren. Tror jeg tok mer skade av mobbing enn om jeg hadde droppet lua. Anonymkode: 8f5f0...5b9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Skrevet 20. januar 2024 La henne finne ut av det selv. Hun blir ikke syk av å gå uten lue. Jeg bader i sjøen hver uke, 2-5 minutter hver gang. Med denne teorien skulle jeg jo vært syk alltid- men fasiten er motsatt. Anonymkode: 8cd9a...f53 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #20 Skrevet 20. januar 2024 catman skrev (2 timer siden): Jeg har tenåringsbarn. I -10° til -20°C som det har vært i det siste, har jeg måttet mase særlig på dattera mi til å ta på lua eller, minimum, dunjakkens hette. Hun tar det selvsagt av straks jeg er ute av synet, med de resultatet at hun var sammenhengende forkjølt i to måneder nå. Mistet totalt ti skoledager. Hun går type oversminket bimbo med glatt hår - i klassen hennes er det kun to jenter som ikke har den kosmetiske industriens klissete uniform på seg - og da kan man visstnok ikke dekke seg til. I byen kryr det av lettkledde unger med ankelsokker i lave sko, tynne bukser, åpne jakker og udekkete hoder. Jeg vil helst trekke lue over hodet på de alle sammen. Tom. halvvoksne og videregående elever fremstår som lueløse i media. Så hvordan i svarteste h***** får man disse barna til å kle på seg skikkelig? 1. man respekterer at unge mennesker er selvstendige, fullverdige mennesker. Og så lar man dem bestemme så mye som tenkelig mulig over eget liv. 2. man tar en liten runde med seg selv angående årsaken til at man selv - et godt voksent menneske - har et unektelig sykelig behov for kontroll over andre mennesker. Bytt ut *barn* i setningene dine med «min mann» eller «min søster» og vi ville alle (deg inkludert, trolig) sett hvor fucka ditt behov for kontroll er. For kontrollbehov hører ikke hjemme i barneoppdragelse. Det hører hjemme i psykiatrien. 3. man erkjenner at man er et voksent menneske og leser seg opp på moderne medisin, fakta og vitenskap. Og velger å slutte å mene at kjerringråd og annen overtro inneholder noe annet enn vås. Man blir ikke forkjøla av å mangle lue, ts. Vi tror ikke det lengre. Det var på 1800-tallet man trodde slikt tull. Så: ta deg sammen. Så ordner dette seg. Anonymkode: c5659...058 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå