AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Noen jurister innen arbeidsliv her? Første årene jeg flyttet til Norge med arbeidstillatelse fikk jeg ikke lønn etter ansienniteten jeg har krav på. I følge lovdata skal all arbeidserfaring regnes med inkl den jeg har hatt i hjemlandet mitt. Dette oppdaget jeg derimot dessverre ikke før det var gått 3 år i jobben og kollega gjorde meg obs på det. Da jeg tok det opp med leder ville hun ikke gå med på å gi meg lønnen jeg hadde krav på. Ga seg til slutt da jeg viste til lovverket, men fikk ikke etterbetalt for årene før. Virksomhetsleder mente det var min egen feil som ikke hadde sendt med rette papirer på arbeidserfaringen. Men alt stod jo i cv og hadde arbeidserklæring fra hjemlandet mitt. Tok det med fagforbundet men de kunne ikke hjelpe fordi de mente saken var gammel. Har jeg ikke krav på å få lønna som var feil fra tidligere?! Om jeg går til advokat, har jeg en god sak? Anonymkode: 1feb4...051 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 En jeg jobbet med opplevde det samme, og fikk ikke tilbakebetalt noe. Men vet ikke hva reglene sier, han gikk ikke videre med saken siden det bare var en kort periode for hans del. Ville absolutt tatt det opp hvis det var snakk om tre år. Men advokat er dyrt, har du tilgang på hjelp gjennom fagforeningen? Ellers går vinningen fort opp i spinningen. Anonymkode: 4875b...486 1
Maskinen Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Du har selv plikt å komme med nødvendig dokumentasjon for å få rett lønn. Men du har kanskje en sak med bakgrunn av hva du skriver, men om det er verd det er en annen sak. Det kan koste mer en det smaker. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): En jeg jobbet med opplevde det samme, og fikk ikke tilbakebetalt noe. Men vet ikke hva reglene sier, han gikk ikke videre med saken siden det bare var en kort periode for hans del. Ville absolutt tatt det opp hvis det var snakk om tre år. Men advokat er dyrt, har du tilgang på hjelp gjennom fagforeningen? Ellers går vinningen fort opp i spinningen. Anonymkode: 4875b...486 Fagforbundet mener jeg har en dårlig sak fordi ‘den er gammel’, men jeg visste det jo ikke før kollega sa det og det kommer jo frem i cv og attester fra hjemlandet inntjent ansiennitet der i fra. Selv om det står på Litauisk. Anonymkode: 1feb4...051
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Maskinen skrev (19 minutter siden): Du har selv plikt å komme med nødvendig dokumentasjon for å få rett lønn. Men du har kanskje en sak med bakgrunn av hva du skriver, men om det er verd det er en annen sak. Det kan koste mer en det smaker. Derfor jeg lurte på om noen jurister kunne si noe om jeg hadde ‘en god sak’ jeg med stor sannsynlighet kunne vinne. Om jeg tar kontakt med advokat vil han da kunne si noe om jeg har en god sak uten å ta betalt for det svaret? Anonymkode: 1feb4...051
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Derfor jeg lurte på om noen jurister kunne si noe om jeg hadde ‘en god sak’ jeg med stor sannsynlighet kunne vinne. Om jeg tar kontakt med advokat vil han da kunne si noe om jeg har en god sak uten å ta betalt for det svaret? Anonymkode: 1feb4...051 Dette blir såfall en sak mot kommunen… Anonymkode: 1feb4...051
Maskinen Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Derfor jeg lurte på om noen jurister kunne si noe om jeg hadde ‘en god sak’ jeg med stor sannsynlighet kunne vinne. Om jeg tar kontakt med advokat vil han da kunne si noe om jeg har en god sak uten å ta betalt for det svaret? Anonymkode: 1feb4...051 Du må nok betale for svaret ja. Han vil nok måtte lese hele saken din som tar fort litt av hans tid uansett om det tar 10min. Blir nok fort noen tusen ja
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Jeg opplevde det samme. En kollega fortalte meg etter at vi diskuterte lønn at jeg fikk for lite. Dette hadde pågått i 6 år. Og det er snakk om ganske høye beløper. Jeg hadde ca 40 til 50 kr for lite i timen utbetalt. Jeg må være ærlig om at jeg burde følge med tidligere. Jeg konsentrerte meg om å få lønn til riktig sats. Det klarte jeg. Spurte om tilbalebetaling. Men fikk kun 3700 kr i tilbalebetaling. Lite, men jeg ville ikke lage noe mer styr om det fordi det er tross alt arbeidsplassen som jeg satser på å bli værende på. Og jeg burde fulgt med tidligere. Jeg var heller ikke organisert da det skjedde. Jeg er organisert nå så hvis det dukker opp uenigheter eller problemer nå vil jeg ta det opp. Men det har fungert bra siden. Anonymkode: ce7d3...e11 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 tilbakebetaling skulle det stå i forrige innlegg. Anonymkode: ce7d3...e11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 Du skriver ikke hvilken felt det gjelder. I helsevesen for eksempel, gjelder ikke all ansiennitet, kun den som kommer fra tilsvarende yrke. Da jeg etter mange år sluttet i en jobb så fikk jeg ikke tjeneste bevis som viste hvor lenge jeg hadde jobbet. Da jeg noen år senere begynte å jobbe igjen, godtar ikke arbeidsgiver noe annet en tjenestebevis som riktig bevis for å godkjenne ansiennitet. Selv om jeg kunne vise til på statens pensjonskasse og hadde noen gamle lønnsslipp. På grunn av endring i system hos gamle arbeidsgiver gikk mye data tapt og jeg brukte laaang tid på å få beviset. Fikk det til slutt, og lønnen ble justert. Fikk ikke tilbakebetalt noe. Så tror neppe du har en sak, de er veldig strenge på det. Anonymkode: bcd47...470
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fagforbundet mener jeg har en dårlig sak fordi ‘den er gammel’, men jeg visste det jo ikke før kollega sa det og det kommer jo frem i cv og attester fra hjemlandet inntjent ansiennitet der i fra. Selv om det står på Litauisk. Anonymkode: 1feb4...051 Du har ansvar for å levere riktig dokumentasjon og den må være korrekt oversatt. Det holder derfor ikke å levere attest på litauisk. Sånn er lovverket i min kommune, en av Norges største. Vil derfor tro det er gjeldende over hele landet? Krav om etterbetaling vil kun gjelde dersom arbeidsgiver har gjort feil. Virker ikke som det er tilfellet her. Anonymkode: 82b97...a03 1
nordlending Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 Hvor lenge er det siden? Hovedregelen er at pengekrav foreldres etter 3 år, jf. forelelsesloven § 2.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 3.09): Derfor jeg lurte på om noen jurister kunne si noe om jeg hadde ‘en god sak’ jeg med stor sannsynlighet kunne vinne. Om jeg tar kontakt med advokat vil han da kunne si noe om jeg har en god sak uten å ta betalt for det svaret? Anonymkode: 1feb4...051 Fagforbundet har jo egne jurister som jobber med denne type saker, så om de sier saken er for gammel så stemmer nok det. Foreldelsesfristen for pengekrav er vel 3 år, så det er nok grunnen til at det betegnes som en eldre sak. Anonymkode: 9c096...3dd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Er det tillitsvalgt på jobben som sier det er gammelt? Ta direkte kontakt med jurist i forbundet. Du kan ha rett på etterbetaling for opp til 3 år fra du gjorde dem oppmerksom på det. Anonymkode: a99ca...892
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Skrevet 21. januar 2024 Men det er jo også ditt ansvar å sjekke lønnslippen hver måned for å se om du får rett lønn. Der burde du oppdaget at månedslønn ikke står i stil med årslønn høyere opp på ansiennitetsstigen. Hvis du trodde du hadde gitt rett dokumentasjon for å få rett lønn, så må du også sjekke. https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/dO7jwA/jobbekspertene-jeg-har-faatt-feil-loenn-i-to-aar-kan-jeg-kreve-pengene-etterbetalt Anonymkode: 38ca5...680
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Skrevet 21. januar 2024 Litt kjipt å tenke på at selv om du hadde hatt Fagforbundets advokatforsikring så hadde du ikke fått svar eller hjelp. Den advokatforsikringen hjelper bare mot uinteressante ting, og er helt ubrukelig. Litt som Fagforbundet selv. Anonymkode: f0255...3f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #17 Skrevet 21. januar 2024 Her har du ingen sak. Du er selv ansvarlig for å levere nødvendig dokumentasjon for ansiennitetsberegning. Dersom dokumentasjonen er på et annet språk er du selv ansvarlig for å få dokumentene oversatt av godkjent oversetter. Ansiennitet beregnes heller ikke på bakgrunn av CV. Når det er sagt så har du dessverre vært borti en dårlig rekrutterer, da enhver rekrutterer som er verdt lønna si vil finne hull i CV’en, forhøre seg om hva kandidaten gjorde i tidsrommet og gjøre oppmerksom på at tjenestebevis/attest må leveres for ansiennitetsberegning dersom aktiviteten var ansiennitetsgivende (arbeid/omsorgsarbeid) Når det gjelder utenlandsk tjeneste åpnes det også for å beregne ansiennitet uten at tjenestebevis foreligger så fremt kandidaten kan sannsynliggjøre at h*n var i arbeid. Men igjen; Du har ingen sak her dessverre. Anonymkode: a345c...8a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #18 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det tillitsvalgt på jobben som sier det er gammelt? Ta direkte kontakt med jurist i forbundet. Du kan ha rett på etterbetaling for opp til 3 år fra du gjorde dem oppmerksom på det. Anonymkode: a99ca...892 Dette gjelder kun dersom arbeidsgiver har gjort en feil. Det har de ikke i dette tilfellet, da TS ikke har levert tilstrekkelig dokumentasjon ved ansettelse. Anonymkode: a345c...8a0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #19 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 8.53): Jeg opplevde det samme. En kollega fortalte meg etter at vi diskuterte lønn at jeg fikk for lite. Dette hadde pågått i 6 år. Og det er snakk om ganske høye beløper. Jeg hadde ca 40 til 50 kr for lite i timen utbetalt. Jeg må være ærlig om at jeg burde følge med tidligere. Jeg konsentrerte meg om å få lønn til riktig sats. Det klarte jeg. Spurte om tilbalebetaling. Men fikk kun 3700 kr i tilbalebetaling. Lite, men jeg ville ikke lage noe mer styr om det fordi det er tross alt arbeidsplassen som jeg satser på å bli værende på. Og jeg burde fulgt med tidligere. Jeg var heller ikke organisert da det skjedde. Jeg er organisert nå så hvis det dukker opp uenigheter eller problemer nå vil jeg ta det opp. Men det har fungert bra siden. Anonymkode: ce7d3...e11 Dette! Ikke vits i å lage dårlig stemning på et sted du skal være daglig. Du kommer ikke til å få igjen noe. Anonymkode: 3c187...fe9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #20 Skrevet 21. januar 2024 Jeg har også dessverre opplevd det samme. Da jeg flyttet til Norge har jeg visst absolutt ingenting om arbeidsmiljøloven, lønnsberegning, og andre evt. rettigheter jeg hadde - var så glad at jeg fikk jobben at jeg ikke tenkte på noe annet. Særlig ikke fordi jeg aldri har hørt om at man kan forhandle lønn siden der jeg kommer i fra er den lønnen du får tilbydd i kontrakten fastsatt, og det var det. Det var absolutt ingen onboarding fra HR eller hjelp å få når det gjald introduksjon til norsk arbeidsliv. Tror det var bare så ekstatiske at de sparer penger på min uvitenhet. Det gikk også ca. 3 år før jeg oppdaget etter en naiv samtale med en vikar - bachelor student med 0 år i ansiennitet at vi hadde samme timelønn (jeg med 10 års erfaring fra bransjen, og master utdanning). Jeg prøvde å rette dette opp, men fikk ingenting etterbetalt, og kunne ikke forhandle lønn før jeg gikk inn i en ny jobb hvor jeg gjorde alt jeg kunne for å kjempe for en lønn tilsvarende min arbeidserfaring/utdanning. Anonymkode: 119c7...dbd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå