Gå til innhold

AUF lurer ungdom til medlemskap igjen!

Minitroll

Anbefalte innlegg

Hvorfor får de stadig lov å holde på slik? Tror på ungdommene som sier de ble lurt. Det er typisk auf å lure folk til å bli medlem på denne måten. 
Jeg ble stadig oppsøkt av auf’ere på 90-tallet som var utrolig pushy. 

på tide å gå medlemslisten i sømmene igjen og faktisk sjekke medlemstallene opp mot støtten de mottar? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRE0PL/ville-gi-til-gaza-ble-vervet-til-auf-mot-sin-vilje-daarlig-gjort

Endret av Minitroll
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AUF lærer ikke visst nok. På tide å sjekke alle medlemmer de hevder de har om de virkelig er medlemmer. 

For en drittorganisasjon.

Dette er ren svindel. Misbruker situasjonen i Gaza for å melde inn folk mot deres vilje.

Det er tydelig på bildet at det IKKE er huket av at vedkommende vil bli medlem. Da kan de ikke melde personen inn som medlem.

Alle dere som har barn på ungdomsskole eller videregående må snakke med ungene deres at hvis de ser noen fra AUF, må de vite at de er i ferd med å bli svindlet og passe seg å ikke oppgi personlig informasjon eller skrive noen ting.

Uansett hva svindlerne måtte si. Bare gjenta ''Dette er løgn, jeg er i ferd med å bli lurt, jeg må ikke snakke med dem eller skrive under noe'' og si klart og tydelig ''Nei, takk, jeg ønsker ikke å ha med dere å gjøre''.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AUF-saken (også omtalt som AUF-skandalen) var en sak der fire tillitsvalgte Oslo i april 1998 ble funnet skyldig i grovt bedrageri og forsøk på grovt bedrageri. En av de tiltalte (Bjørn Jarle Røberg-Larsen) ble også dømt for simpelt underslag. De fire ble dømt for omfattende juks med medlemslistene til AUF, med hensikt å motta mer offentlig støtte enn de hadde krav på. Som følge av bedrageriet mottok AUF i Oslo flere hundre tusen kroner for mye fra Oslo kommune. De 3 andre var  Ragnar Elgsaas ), Anders Hornslien (ute av politikken nå) og Anders G. Mathisen.

Bedrageriet ble utført ved at AUF «forskuddsbetalte» kontingenten til personer de mente hadde interesse av å bli eller forbli medlem av AUF, enda disse ikke hadde uttrykt ønske om å være medlem. Elgsaas fortalte i retten at han kjente seg pressa av Trond Giske og Rita Ottervik til å fortsette med denne praksisen, som hadde pågått i årevis.

Hornslien forklarte at Trond Giske og  nå avdøde Turid Birkelund hadde pressa Oslo AUF til et kunstig høyt medlemstall og at Arbeiderpartiet sentralt kunne be AUF Oslo om å skjerpe seg dersom de mente medlemstallet var for lavt. 

Birkeland og Jensegutt Stoltenberg uttalte at de kjente til «forskutteringen», men Stoltenberg nekta for dette i retten. 

Torbjørn Jagland, Øystein Mæland og Anniken Huitfeldt forsto også at medlemstallet var kunstig høyt.
 Huitfeldt fortalte at hun hadde blitt lært opp til «forskuttering» allerede da hun meldte seg inn i AUF.

Etter at dommen falt uttalte Jagland at det var trist at ungdommer måtte straffes, men de kunne komme tilbake til politikken på et senere tidspunkt. Typisk norsk politikk, altså.. 

så håper noen sjekker medlemslister igjen da det kan være snakk om over en million i urettsmessig støtte. 

Endret av Minitroll
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De signerte på et medlemskap og en av gutta er sitert på "Jeg leste ikke så nøye". 

Andre ungdom rett ved siden av skjønte det var snakk om medlemskap og signerte ikke. 

Det er jo grunn til å tro at disse to ikke helt fulgte med og heller skylder på andre?

Men det er et klønete skjema hvor det er enkelt å misforstå. 

For ordens skyld: stemmer ikke AP og ikke medlem i AUF 😆 Bare opptatt av at folk må lese det de signerer på 😆

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slipper AUF inn i kantina på skolen? Burde ikke elevene få slippe politiske partier, verve kampanjer på skolen?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (3 timer siden):

De signerte på et medlemskap og en av gutta er sitert på "Jeg leste ikke så nøye". 

Andre ungdom rett ved siden av skjønte det var snakk om medlemskap og signerte ikke. 

Det er jo grunn til å tro at disse to ikke helt fulgte med og heller skylder på andre?

Men det er et klønete skjema hvor det er enkelt å misforstå. 

For ordens skyld: stemmer ikke AP og ikke medlem i AUF 😆 Bare opptatt av at folk må lese det de signerer på 😆

De sa spesifikt til AUF-erne at de ikke ville melde seg. De krysset ikke av der i den lille boksen.

De ble forsikret at dette ikke er påmelding. 

AUF-erne løy til dem og meldte dem velvitende at de ikke ønsket å bli medlemmer. 

Svindel i AUF vi har sett gjentatte ganger før.

Hva kan alle lære av denne saken? Man må behandle AUF-ere på medlemsjakt som vil prate med deg som selgere på døra. ''Nei, takk'' og så stenge døra. 

(jeg hadde nylig en selger fra en stor bedrift på døra og i det jeg åpnet spurte jeg hvor han kom fra, han sa navnet på bedriften, jeg sa jeg ikke var interessert og han ropte desperat ''men du har ikke hørt en gang hva jeg har å si!'' - nei, jeg trenger ikke høre hva han har å si)

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest McGjest skrev (7 timer siden):

De forklarte jo at de ikke ønsket å melde seg inn, og unnlot å krysse av i boksen for at de ønsket medlemskap, de ønsket kun å gi penger de trodde skulle gå til sivile i Gaza. Helt vilt å lure folk på den måten, hører ikke hjemme noe sted.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøvott skrev (5 timer siden):

De forklarte jo at de ikke ønsket å melde seg inn, og unnlot å krysse av i boksen for at de ønsket medlemskap, de ønsket kun å gi penger de trodde skulle gå til sivile i Gaza. Helt vilt å lure folk på den måten, hører ikke hjemme noe sted.

Se på dokumentet. Det er klønete formulert men det som ser ut som ett samtykke er to: samtykke 1 er boksen til venstre. Samtykke to er signaturen til høyre. 

Jeg så det ganske med en gang, ikke at jeg er fryktelig skarp. Men jeg så det. Studenten har innrømmet at han ikke leste så nøye og nabostudenten så forskjellen. 

Så å kalle det å lure noen blir feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (7 timer siden):

Se på dokumentet. Det er klønete formulert men det som ser ut som ett samtykke er to: samtykke 1 er boksen til venstre. Samtykke to er signaturen til høyre. 

Jeg så det ganske med en gang, ikke at jeg er fryktelig skarp. Men jeg så det. Studenten har innrømmet at han ikke leste så nøye og nabostudenten så forskjellen. 

Så å kalle det å lure noen blir feil. 

Studentene har samtidig uttrykt eksplisitt at de ikke vil melde seg i AUF.

Da burde AUF-erne gitt seg og ikke forsikret dem om at de ikke blir meldt inn.

Jeg lurer veldig på hvorfor du prøver å bortforklare den åpenbare bevisste svindelen AUF-erne drev med her?

Endret av Drizzt
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Studentene har samtidig uttrykt eksplisitt at de ikke vil melde seg i AUF.

Da burde AUF-erne gitt seg og ikke forsikret dem om at de ikke blir meldt inn.

Jeg lurer veldig på hvorfor du prøver å bortforklare den åpenbare bevisste svindelen AUF-erne drev med her?

Ro ned konspirasjonene 😇 Er ikke sånn at alle som er uenig med deg har en agenda. Eneste jeg sier er at 1. Det var et klønete skjema som andre allikevel klarte å lese. 2. Vedkommende sa han ikke leste så nøye. 3. Folk må lese nøye om de signerer på noe. Om det er noe fra auf, redd fjellreven eller stemmeseddelen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (12 timer siden):

Når du er 16-17 og en voksen du burde kunne stole på spør om du vil støtte et veldedig formål, og forsikrer deg flere ganger at neida, du blir selvfølgelig ikke innmeldt, dette er kun for å bekrefte betalingen, da blir man lurt. Finnes ingen formildende omstendigheter her. Sier jo litt om ungdomspartiet at de regelrett må lure folk til å bli medlemmer (igjen).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøvott skrev (1 time siden):

Når du er 16-17 og en voksen du burde kunne stole på spør om du vil støtte et veldedig formål, og forsikrer deg flere ganger at neida, du blir selvfølgelig ikke innmeldt, dette er kun for å bekrefte betalingen, da blir man lurt. Finnes ingen formildende omstendigheter her. Sier jo litt om ungdomspartiet at de regelrett må lure folk til å bli medlemmer (igjen).

Det er derfor jeg inkluderte den gamle auf saken også. 

Partiet sentralt har bestandig hatt et mål om å rekruttere flest mulig for å motta mye støtte om partiet. 

Metodene er stadig vekk ganske shady. Første gang jeg ble forsøkt hukket var på en slags demonstrasjon ifm vgs der vi reiste til en større by. Tror det var i - 97. 
Noen fra AUF kom bort til meg og spurte om jeg ville skrive under på en kampanje(husker ikke hva det var for) men vet om flere som plutselig var medlemmer etter dette. og det var ikke helt enkelt å melde seg ut fordi det den gangen ikke ble gjort over internett. 

Ungdom kan ofte være litt sløve med å lese og er kanskje litt sånn «jaja, whatever» når de finner ut at de er innmeldt. De som rekrutterer folk vet dette så inderlig vel. 

Det må settes fokus på praksisen og gis bøter om det nok en gang kommer frem at det jukses med medlemslister. 

Når det er sagt så er det selvsagt fint at ungdom lærer om politikk og engasjerer seg, men det må være frivillig og det må være fullstendig åpenhet rundt innmelding. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at AUF  er en underavdeling av Arbeiderpartiet og da passer det seg ikke og gå AUF nærmere etter i sømmene kanskje en oppgave for Frp/Høyre ? ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest McGjest skrev (4 timer siden):

Ro ned konspirasjonene 😇 Er ikke sånn at alle som er uenig med deg har en agenda. Eneste jeg sier er at 1. Det var et klønete skjema som andre allikevel klarte å lese. 2. Vedkommende sa han ikke leste så nøye. 3. Folk må lese nøye om de signerer på noe. Om det er noe fra auf, redd fjellreven eller stemmeseddelen. 

Du bare ødelegger for din sak å kalle fakta for konspirasjoner.

Det er ikke konspirasjon, men fakta at AUF-erne løy. Når en AUF-er sier ''nei, du blir ikke påmeldt'', så må det forstås som ''du er påmeldt''. Derfor anbefalte jeg at folk bare sier ''nei, takk'' og behandler AUF-ere som selgere som ringer deg på døra. 

Les saken igjen:

– Vi fikk vite at skjemaet bare var en bekreftelse på at vi hadde donert penger til Gaza. Vi huket ikke av i boksen om at vi ville melde oss inn, sier Dybdahl.

Som bilder over viser, står boksen ved siden av «ja, jeg vil motta informasjon på e-post», rett over bekreftelsen på at den som underskriver, ønsker medlemskap.

Nguyen sier at AUF-eren forsikret at signaturen bare skulle bekrefte donasjonen.

Helgekarjol skrev (1 time siden):

Skurkeskolen AUF, der fremtidige Ap-politikere får grundig opplæring i juks og fanteri.

Flere eksempler i dagens Ap, ja. Skurkeskolen er nok riktig begrep. Juks, fanteri og løgn.

De kjenner seg ikke igjen i sannheten fordi den strider mot deres egen alternativ virkelighet.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2024 at 1:35 AM, Minitroll said:

Hvorfor får de stadig lov å holde på slik? Tror på ungdommene som sier de ble lurt. Det er typisk auf å lure folk til å bli medlem på denne måten. 
Jeg ble stadig oppsøkt av auf’ere på 90-tallet som var utrolig pushy. 

på tide å gå medlemslisten i sømmene igjen og faktisk sjekke medlemstallene opp mot støtten de mottar? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRE0PL/ville-gi-til-gaza-ble-vervet-til-auf-mot-sin-vilje-daarlig-gjort

Er ikke dette noe som har vært gjentagende for AUF i Trøndelag? Det gjør det for å sikre seg makt og innflytelse - om jeg husker korrekt? Det har vel blitt snakket om mye før om at dette har de gjort gang på gang? At AP ikke har gjort noe med det syns jeg er merkelig, men samtidig så fremstår det at sånn er AP om dagen. De bare lar sånne saker gå. 

Endret av Blått
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blått skrev (11 minutter siden):

Er ikke dette noe som har vært gjentagende for AUF i Trøndelag? Det gjør det for å sikre seg makt og innflytelse - om jeg husker korrekt? Det har vel blitt snakket om mye før om at dette har de gjort gang på gang? At AP ikke har gjort noe med det syns jeg er merkelig, men samtidig så fremstår det at sånn er AP om dagen. De bare lar sånne saker gå. 

Jo, det er er riktig. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GawEeQ/hemmelig-ap-rapport-om-auf-medlemmer-visste-ikke-at-de-ble-vervet

En intern granskningsrapport viser at mange unge ikke visste at de ble medlemmer i AUF og at kontingent ble betalt av sentrale AUF-tillitsvalgte, ifølge Trønder-Avisa.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt said:

Jo, det er er riktig. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GawEeQ/hemmelig-ap-rapport-om-auf-medlemmer-visste-ikke-at-de-ble-vervet

En intern granskningsrapport viser at mange unge ikke visste at de ble medlemmer i AUF og at kontingent ble betalt av sentrale AUF-tillitsvalgte, ifølge Trønder-Avisa.

:hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (På 20.1.2024 den 8.54):

AUF-saken (også omtalt som AUF-skandalen) var en sak der fire tillitsvalgte Oslo i april 1998 ble funnet skyldig i grovt bedrageri og forsøk på grovt bedrageri. En av de tiltalte (Bjørn Jarle Røberg-Larsen) ble også dømt for simpelt underslag. De fire ble dømt for omfattende juks med medlemslistene til AUF, med hensikt å motta mer offentlig støtte enn de hadde krav på. Som følge av bedrageriet mottok AUF i Oslo flere hundre tusen kroner for mye fra Oslo kommune. De 3 andre var  Ragnar Elgsaas ), Anders Hornslien (ute av politikken nå) og Anders G. Mathisen.

Bedrageriet ble utført ved at AUF «forskuddsbetalte» kontingenten til personer de mente hadde interesse av å bli eller forbli medlem av AUF, enda disse ikke hadde uttrykt ønske om å være medlem. Elgsaas fortalte i retten at han kjente seg pressa av Trond Giske og Rita Ottervik til å fortsette med denne praksisen, som hadde pågått i årevis.

Hornslien forklarte at Trond Giske og  nå avdøde Turid Birkelund hadde pressa Oslo AUF til et kunstig høyt medlemstall og at Arbeiderpartiet sentralt kunne be AUF Oslo om å skjerpe seg dersom de mente medlemstallet var for lavt. 

Birkeland og Jensegutt Stoltenberg uttalte at de kjente til «forskutteringen», men Stoltenberg nekta for dette i retten. 

Torbjørn Jagland, Øystein Mæland og Anniken Huitfeldt forsto også at medlemstallet var kunstig høyt.
 Huitfeldt fortalte at hun hadde blitt lært opp til «forskuttering» allerede da hun meldte seg inn i AUF.

Etter at dommen falt uttalte Jagland at det var trist at ungdommer måtte straffes, men de kunne komme tilbake til politikken på et senere tidspunkt. Typisk norsk politikk, altså.. 

så håper noen sjekker medlemslister igjen da det kan være snakk om over en million i urettsmessig støtte. 

Dette er kjent, men urovekkende sjelden referert i mediene. Vi holder oss med kjeltringer i politikken, og mediene som er deres betalte undersåtter har byttet rolle fra å være vaktbikkje mot makthaverne, til å bli vaktbikkje overfor befolkningen, i makthavernes tjeneste. Slik spises demokratiet vårt opp, bit for bit.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...