Gå til innhold

Hva forbinder du med positiv tenkning ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva for forbinder du med "positiv tenkning "  i kvardagen, og det motsatte "negativ tenkning "  ?   

Anonymkode: bce34...b06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deg og meg 

Skrevet

Å akseptere livet slik det er, å reflektere over de ressursene en har og å bruke dem til beste for seg selv og andre. 

Å ikke akseptere livet slik det er, å reflektere over de ressursene en mangler og ikke  gjøre noe godt hverken for seg selv eller andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det jeg forbinder med uttrykket er faktisk farget av at en del folk går rundt og snakker om å tenke positivt hele tiden, mens de sjelden gjør det selv. Man kommer med en kommentar som ikke er negativt i det hele tatt, og de svarer med "nå må du tenke positivt!" Mange folk tolker noe negativt inn i alt.

Anonymkode: 805ac...6ab

Skrevet

Det forbinder jeg med stress.  At man "må tenke positivt", "ikke tenke negativt".  Dette handler nok om at jeg ble mye "pushet" til å tenke positivt i en situasjon som det er helt umenneskelig  å forvente at noen skal tenke positivt om. 

Anonymkode: a47d2...95c

• Hjerte 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forbinder jeg med stress.  At man "må tenke positivt", "ikke tenke negativt".  Dette handler nok om at jeg ble mye "pushet" til å tenke positivt i en situasjon som det er helt umenneskelig  å forvente at noen skal tenke positivt om. 

Anonymkode: a47d2...95c

Ja, akkurat det samme som jeg opplever. Får ofte høre sånt når jeg spøker med noe, og sånne folk tar det på ramme alvor og ser rart på meg. 

Anonymkode: 805ac...6ab

Skrevet

Har mange negative tanker og med tiden er jeg mer klar til å ta til meg at jeg må prøve å endre tankegangen til en mer positiv en fordi selv om det er sannt at mye er negativ og det er rom for negative tanker i livet, er positive tanker nødvendig for å gjennomføre endring. 

Men alle trenger ikke den samme endringen. Å syns ikke at å tromp positive alt som faktisk er negativt er bra. Humor som noen nevner om negative ting, men også å anerkjenne virkeligheten for det den er uten å overdrive det i verken den ene eller andre retningen er også nødvendig. Begge er viktig, det kommer en tid for alt.

Anonymkode: d3dfc...d60

Skrevet

Å gjøre en bevist endring i tankemønsteret sitt for å få bedre livskvalitet. Fake it to you make it! 

Skrevet
Fighter83 skrev (10 timer siden):

Å gjøre en bevist endring i tankemønsteret sitt for å få bedre livskvalitet. Fake it to you make it! 

TS 

Ja, "Positiv tenkning" handler om i "vri" tankemønsteret  å sjå mulighetene der kanskje  andre  nedsnakker dem, og  ser negativt .

Å møte andre mennesker som er blide, opptimistiske, positive, initiativtagere, og ser muligheter, har positiv  smitteeffekt.

Møte med pesroner som  føler behov for å nedsnakke andre, kritisere, klager, syter  over det meste har negativ smitteeffekt. 

Personer  som har opplevd  personleg krise eller  annen motgang, og  har komt seg igjennom den har mestret  i å  i vri negative tanker om til noe postivt. tanker, og komt  seg styrket utav.   

Blir ein  utfordret med en praktisk oppgave så har  hver sin måte å løse oppgavene på. Poenget er ikkje å få løst oppgaven, men  måten den blir løst på.    

Skrevet

Jeg tenker det betyr at man.er positiv om fremtiden. 

Anonymkode: bd01c...db7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det betyr at man.er positiv om fremtiden. 

Anonymkode: bd01c...db7

Det å kunne sjå positivt på framtiden er en god  personleg egenskap selv om fokuset idag i  stor grad  er rettet mot  mye  negativt som skjer rundt oss. Personer som tenker positivt  både om seg selv og andre takler ærfringsmessig motgang, og kriser bedre en de som tenker negativt. 

Vinteren i Norge har vert en utfordring og det har såvist  ikkje manglet på negativ omtale av brøyting, forsinkelser, m.v. Det positive er at det er mange som gjør en  fantastisk jobb, men hvor er den positiv omtalen  blitt av.  Veret får ein ikkje gjordt noe med, men må uansett ha en positiv holdning til det, og det handler om forebygging.

Skrevet

Jeg er drittlei mennesker som mener man skal tenke positivt...smil og vær glad bullshit.

Selv tar jeg heller ting som det kommer, minutt for minutt! :) Passer meg, man er jo ikke negativ eller positiv. Finnes mange muligheter.

Anonymkode: 803c1...d3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er drittlei mennesker som mener man skal tenke positivt...smil og vær glad bullshit.

Selv tar jeg heller ting som det kommer, minutt for minutt! :) Passer meg, man er jo ikke negativ eller positiv. Finnes mange muligheter.

Strokes Ta ting som det kommer minutt for minutt handler i liten grad om positiv tenkning,men  om manglende planlegging. 

Skrevet

For meg er det slik at jeg har omtrent utelukkende positive ting i livet. Jeg har eliminert alt jeg kan av negative og dårlige ting og innrettet livet slik at det bare er fryd og gammen.

Anonymkode: 2981e...294

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man gjør jo som man vil, men hvis man vil føle seg bedre og øke livsgleden er holdningene en viktig til å begynne med. 
Noen står i tøffe livssituasjoner og krevende hverdager, og det er tungt å være positiv. Det handler om små ting. 
Som å kjenne at det er godt å ikke fryse, ha på seg varme sokker, være mett, tenke over små ting man er takknemlig for. Når man blir bevisst på å øve seg på å glede seg over små ting får man mer overskudd og glede. 
Men man må gjøre det over tid, hver dag. Kjenne etter hva man er takknemlig for. 
Se det positive fremfor det negative. 
Folk går ut av sitt egen skinn i sinne pga snøen og måking. Jeg for min del gir faen i snøen.. ikke noe jeg kan påvirke. Jeg fyrer opp inne, og er ikke ute mer enn jeg må. 
Men jeg går ikke rundt å smiler fra øre til øre og later som jeg har det tipp topp om jeg har en bedriten dag. Men jeg prøver å flytte fokus. Noen dager er man fortvilt og forbanna, og da er det viktig å være det! Få det ut og få lov å være i det. Skal ikke undertrykke det som er kjipt, men ikke dyrke det heller. 

Anonymkode: f0d0a...638

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man gjør jo som man vil, men hvis man vil føle seg bedre og øke livsgleden er holdningene en viktig til å begynne med. 
Noen står i tøffe livssituasjoner og krevende hverdager, og det er tungt å være positiv. Det handler om små ting. 
Som å kjenne at det er godt å ikke fryse, ha på seg varme sokker, være mett, tenke over små ting man er takknemlig for. Når man blir bevisst på å øve seg på å glede seg over små ting får man mer overskudd og glede. 
Men man må gjøre det over tid, hver dag. Kjenne etter hva man er takknemlig for. 
Se det positive fremfor det negative. 
Folk går ut av sitt egen skinn i sinne pga snøen og måking. Jeg for min del gir faen i snøen.. ikke noe jeg kan påvirke. Jeg fyrer opp inne, og er ikke ute mer enn jeg må. 
Men jeg går ikke rundt å smiler fra øre til øre og later som jeg har det tipp topp om jeg har en bedriten dag. Men jeg prøver å flytte fokus. Noen dager er man fortvilt og forbanna, og da er det viktig å være det! Få det ut og få lov å være i det. Skal ikke undertrykke det som er kjipt, men ikke dyrke det heller. 

Anonymkode: f0d0a...638

Bra du har funnet din egen livsstil, og er tilfreds med den. Dersom alle skulle gjordt som du å gitt faen i snømåkingen hvordan hadde det blitt da. ? De fleste har sin egen indiviuelle    måte å få ut aggresjon og fortvilelse på, og  får håpe din aggresjon er av slik art den ikkje er til belastning for andre rundt deg. 

Det å gå rundt å smile fra øre til øre er  ikkje ensbetydende med  "positiv tenkning" 

Positiv tenkning er samansatt tekning, og det kan m.a handle  om å gjøre en jobb annerledes iden hensikt å gjøre den enklere og mindre arbeidsbelastende.  

Skrevet

Et konkret eksempel på positiv tenkning for meg: Jeg er skitlei av snø og kuldegrader, men her jeg bor er det heldigvis ikke to meter og førtifem blå. 

Altså jeg både anerkjenner at jeg har negative følelser til noe, og minner meg selv om at det kunne vært verre.

Anonymkode: 99f81...0b3

Skrevet

Jeg forbinder det litt med positiv psykologi, Seligman og Csikszentmihalyi.

Jeg forbinder det mer med to populære måter å tenke på, som er stikk motsatte:

1) Nå har vi det morsomt, dere! Ikke still kritiske spørsmål! Går det, så går det!

2) SMART criteria: specific, measurable, assignable, realistic and time-related.

Skrevet

Å fokusere på det som fungerer og er bra, fremfor alt som alt som ikke fungerer. Se for meg et positivt resultat, fremfor pessimistisk forutintatthet. 

Anonymkode: 3ae4d...d87

Skrevet

To ting

1) å se muligheter og ikke  bare begrensinger. Når ting ikke går etter planen; hva er noe du faktisk KAN gjøre?

2) "growth mindset"; there's no such thing as failure, only feedback. Altså å velge å se på "nedturer" som en erfaring og noe en kan lære noe av eller dra nytte av på en eller annen måte.

For meg er dette positiv tenking, uten at de blir for "spirituelt" eller påtatt. Dette er to ting en kan bruke for å trene seg opp til å se litt mer positivt på ting. Når en faktisk gjør dette,, kontinuerlig, vil en endre tankesettet sitt, ofte i mye større grad enn hva du tror :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...