Gå til innhold

Håp å få en voksen hund renslig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har «tatt» over en liten Pomeranian/Kleinspitz. Problemet er at så raskt jeg er ute en tur så tisser den inne. Den kan også godt finne på å tisse inne selvom jeg et hjemme. Jeg vil si at jeg lufter henne regelmessig og er flink til å gå tur med henne.

Nettopp vært hos dyrlege! Tror ikke det er uvi.

Syns det er fryktelig slitsomt.

Anonymkode: 79e1c...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange små hunder tisser inne. De er rett og slett avlet så små at urinveis systemet ikke fungerer normalt. 

Anonymkode: 251e1...775

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er du ute med hunden? Mange hunder tisser oftere og jeg har inntrykk av at små hunder ikke kan holde seg i all evighet heller. Liten hund, liten blære... Det kan også være fordi den enda er utrygg i nytt hjem eller er vant til å gå oftere ut/bruke tissematte inne.  Tisper varierer også ofte i syklusen hvor ofte de må tisse er min erfaring. Jo nærmere løpetid, desto hyppigere må de ut og tisse. 

Anonymkode: f4d3d...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok en hannhund på 3,5 år som ikke var stueren, det tok ca to uker å fikse. Så ja, det er mulig, men det er jo alltid individuelle forskjeller. 

Anonymkode: 9daec...084

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en hundetrener legge ut en video om hvor viktig det er så skille mellom det å gå ut på do og det å gå tur.. Har du vurdert å prøve mer konkter "nå skal vi ut og tisse" og kun det som tilnerming? Altså lære hunden kommandoen "tisse" ? Vi har lært våre det fra de var valp. "tisse" og "gå på do" (som i å bæsje) er ikke "tur" eller "lek" vi skiller mellom dette på våre hunder. Og så er det slik at det etterhvert omtrent går på klokka fordi de alltid får mat til samme tid osv ergo kommer det ut til samme tid også..

Anonymkode: f9f3d...bc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du må begynne tissetreninga som om den var en valp; gå ut hver time, rett etter den har våknet, spist osv. Gå ut, stå og vent, si "må tisse" når den tisser, og si "bra" og gi godbit når den har tissa.

Etterhvert vil den lære at den skal tisse når du sier "må tisse", og da kan du bruke det før dere går inn etter tur, for eksempel. 

Jeg har hørt at dette kan være en utfordring med noen små hunder, men det bør være mulig å lære den det selv om den er voksen. 

Anonymkode: 5bc41...043

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mulig du må begynne tissetreninga som om den var en valp; gå ut hver time, rett etter den har våknet, spist osv. Gå ut, stå og vent, si "må tisse" når den tisser, og si "bra" og gi godbit når den har tissa.

Etterhvert vil den lære at den skal tisse når du sier "må tisse", og da kan du bruke det før dere går inn etter tur, for eksempel. 

Jeg har hørt at dette kan være en utfordring med noen små hunder, men det bør være mulig å lære den det selv om den er voksen. 

Jeg prøver å gå ofte turer, og sier da at «nå skal vi ut å tisse», når hun har tisset inne, så tar jeg henne også med ut rett etterpå. 
Det vanskeligste er jo når jeg er på jobb, og hun blir alene i noen timer. Da er det ikke alltid hun klarer å holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg prøver å gå ofte turer, og sier da at «nå skal vi ut å tisse», når hun har tisset inne, så tar jeg henne også med ut rett etterpå
Det vanskeligste er jo når jeg er på jobb, og hun blir alene i noen timer. Da er det ikke alltid hun klarer å holde seg.

Og noen hunder lærer at det er måten å komme ut på. Tisse inne = luftetur. 

Anonymkode: 9daec...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver å gå ofte turer, og sier da at «nå skal vi ut å tisse», når hun har tisset inne, så tar jeg henne også med ut rett etterpå. 

Er meningsløst å ta henne ut rett etter hun har tømt blæra. Da risikerer du å lære henne at å tisse på gulvet fører til en tur. 
Ellers ville jeg gjort som det blir foreslått lengre opp å starte som om hun er valp  

Tisser hun når hun er alene hjemme så må dere begrense området hun får gå på. Spør også tidligere eier om hunden er vant til tisselaken på gulvet  

Anonymkode: fe1a5...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakker ikke om tur, men om å ta henne med rett utenfor for å tisse ofte, som om hun var valp. 

Hunder foretrekker ofte å tisse på underlag de er vant med å tisse på. Mine hunder var begge valper på vinteren, og de ble vant til å tisse i snø som valper. Som voksne nekter de å tisse i hagen når det er bart og skal helst gå litt unna hjemmet for å tisse, men med én gang det kommer et lag med snø, tisser de gjerne i hagen uten problemer. 

Om hunden du har ble vant med å tisse på gulv det første året fordi de tidligere eierne ikke tok den ut nok, så kan det være at den foretrekker gulv som underlag. Du må ta den med ut ofte nok til at den ikke får sjansen til å tisse på gulvet, og så den lærer at gress er det ønskelige underlaget for tissing. 

Kjøp også urine-off eller annen spray på dyrebutikken som bryter ned luktpartiklene av hundeurin. Hunder tisser gjerne hvor de lukter at de har tisset før, så du bør gå over med sprayen på de områdene hunden har tisset. 

Det kan ta litt tid, men å ta tissetreningen som om den var en valp, er nok den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den markerer seg vel...så er det å ta innlæringen på nytt, med litt verdighet og tålamod iht alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Lik blanding, kleinspitz og tibetansk spaniel blanding. 1 år gammel som tisser inne alene. Er alene hjemme i maks 4 timer om gangen. Som oftest 2-3 timer. Spiller ingen rolle om jeg er ute i 1 time eller 4 timer, hun tisser som oftest for det om. 8 av 10 ganger, så tisser hun inne. Siste vi gjør før jeg drar, er å gå ut å tisse. Ikke tur, men ut for å bare tisse. Når vi er hjemme så holder hun seg i 6 timer uten problemer. Må ikke tisse om natten, og når vi våkner så kan jeg fint ordne meg før vi går ut. Så etter 10 timer søvn så setter hun seg ikke ned å tisser mens jeg ordner meg. Hun holder seg i en halvtime før vi går ut. Liten blære er ingen unnskyldning. 

Har forsøkt å holde igjen mat og vann, hvis jeg skal ut i en time. Utgjør ingen forskjell. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er så frustrerende. 

Hun er ikke stresset hjemme alene. Hun sitter ved døren og ser etter meg i 5 min, så går hun å legger seg. Noen ganger kan hun våkne og leke i 10 min, for så å legge seg ned til å sove igjen. 

Kjenner jeg snart gir opp å ha hund. Gjør alt riktig, men det blir aldri bedre. 

Anonymkode: fd7ba...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sliter med det samme. Lik blanding, kleinspitz og tibetansk spaniel blanding. 1 år gammel som tisser inne alene. Er alene hjemme i maks 4 timer om gangen. Som oftest 2-3 timer. Spiller ingen rolle om jeg er ute i 1 time eller 4 timer, hun tisser som oftest for det om. 8 av 10 ganger, så tisser hun inne. Siste vi gjør før jeg drar, er å gå ut å tisse. Ikke tur, men ut for å bare tisse. Når vi er hjemme så holder hun seg i 6 timer uten problemer. Må ikke tisse om natten, og når vi våkner så kan jeg fint ordne meg før vi går ut. Så etter 10 timer søvn så setter hun seg ikke ned å tisser mens jeg ordner meg. Hun holder seg i en halvtime før vi går ut. Liten blære er ingen unnskyldning. 

Har forsøkt å holde igjen mat og vann, hvis jeg skal ut i en time. Utgjør ingen forskjell. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er så frustrerende. 

Hun er ikke stresset hjemme alene. Hun sitter ved døren og ser etter meg i 5 min, så går hun å legger seg. Noen ganger kan hun våkne og leke i 10 min, for så å legge seg ned til å sove igjen. 

Kjenner jeg snart gir opp å ha hund. Gjør alt riktig, men det blir aldri bedre. 

Anonymkode: fd7ba...092

Om hun kun tisser når hun er hjemme alene, så er det stress som ligger bak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...