AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Del Skrevet 19. januar 2024 Har fått munnsår/herpes utbrudd rundt munnen og kjøpte Compeed plaster til 190!!!! Kr for 6 små plaster som er helt umulig å få limt på. Det lille plasteret er limt fast på en transparent plastbit som igjen er limt på en turkis plastbit. Man skal fjerne den turkise biten, legge den transparente biten på huden, gni det litt fast og så dra av den transparente biten og selve plasteret skal da sitte fast. Hos meg gjør det ikke det, da den transparente biten henger fast i selve plasteret. Har prøvd 3 plaster og to av de var umulig å løsne. Har andre prøvd dette plasteret for munnsår? Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. januar 2024 #2 Del Skrevet 19. januar 2024 Har aldri hatt noen problemer med dem. Ta esken med på apoteket og klag/få dem til til å hjelpe deg/vis dem at det ikke virker. Det kan ha vært en feilproduksjon. Få pengene igjen og kjøp en pakke av en annen batch. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Del Skrevet 19. januar 2024 Du har selvsagt helt rene lepper, uten krem, lipbalm e.l.? (Jeg har ikke prøvd dem, men googlet litt. Du sier det er 6 små plaster, men det ser da ut til at det skal være 15 i pakka? 6 eller 15 i pakka har jo litt å si for stykkprisen.) Anonymkode: b5638...13f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Del Skrevet 19. januar 2024 Jeg pleier å klippe dem i to, også runde den med saks Jeg har litt både og erfaring med sånne plaster. Har noen ganger opplevd at munnsåret smitter over på frisk hud under plasteret. Kanskje fordi blemma lekker? Så litt skeptisk til de. Og det er også derfor jeg klipper dem mindre. Fikk et skikkelig stort sår under plasteret en gang. Dvs, det var lite helt til jeg satte på plasteret Anonymkode: 7fdcd...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Del Skrevet 19. januar 2024 Det er da kjempe enkelt? Men plaster fungerer best før du får utbrudd, da man kjenner prikkingen i leppa. Kjøp heller krem Anonymkode: 73ce3...fb7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #6 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har selvsagt helt rene lepper, uten krem, lipbalm e.l.? (Jeg har ikke prøvd dem, men googlet litt. Du sier det er 6 små plaster, men det ser da ut til at det skal være 15 i pakka? 6 eller 15 i pakka har jo litt å si for stykkprisen.) Anonymkode: b5638...13f 15 selvfølgelig, skrev feil. Ja har tørr leppe og det henger fast på den transparente biten. I går da jeg tok på den biten som festet seg uten problemer, var ikke leppene så tørre så dette er rart. Ts Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #7 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg pleier å klippe dem i to, også runde den med saks Jeg har litt både og erfaring med sånne plaster. Har noen ganger opplevd at munnsåret smitter over på frisk hud under plasteret. Kanskje fordi blemma lekker? Så litt skeptisk til de. Og det er også derfor jeg klipper dem mindre. Fikk et skikkelig stort sår under plasteret en gang. Dvs, det var lite helt til jeg satte på plasteret Anonymkode: 7fdcd...dfe Klippe et 1 plaster i to? Sikker på at du ikke snakker om gnagsår? Anonymkode: 73ce3...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #8 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Klippe et 1 plaster i to? Sikker på at du ikke snakker om gnagsår? Anonymkode: 73ce3...fb7 Nei de har egentlig munnsår plaster ts Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. januar 2024 #9 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har litt både og erfaring med sånne plaster. Har noen ganger opplevd at munnsåret smitter over på frisk hud under plasteret. Kanskje fordi blemma lekker? Så litt skeptisk til de. Og det er også derfor jeg klipper dem mindre. Fikk et skikkelig stort sår under plasteret en gang. Dvs, det var lite helt til jeg satte på plasteret Anonymkode: 7fdcd...dfe Herpesutbrudd går normalt gjennom stadiene en blemme - flere blemmer - som sprekker opp - og væsker - det blir sår, som kan blø - så skorpe - og tilheling. Plasteret har ingen aktive ingredienser, men det beskytter mot påvirkning utenfra, sånn at du unngår sekundærinfeksjon og smerte når du kommer borti det, og det holder såret fuktig så det ikke dannes skorpe (som også kan sprekke opp) og tilhelingen går raskere. Det du opplevde var en normal progresjon av utbruddet, og ikke noe plasteret kan forhindre. Plasteret sitter også dårligere på slimhinner enn på vanlig hud, og dårligere på konturer enn på jevne flater, dermed er nese og lepper, som er der man vanligvis får utbrudd, det vanskeligste området å feste det på. Så jeg er også sånn både-og. Det er aller best på kutt på fingrene, om jeg skal være helt ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Del Skrevet 19. januar 2024 Du må lese bruksanvisningen. Jeg synes det er litt styr med de plastrene, men de funker bar hvis man oppdager munnsåret tidlig, og de hjelper med å holde kontroll på det hvis man oppdager det for sent, når det sprekker og blør i ett sett. Anonymkode: d778c...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #11 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må lese bruksanvisningen. Jeg synes det er litt styr med de plastrene, men de funker bar hvis man oppdager munnsåret tidlig, og de hjelper med å holde kontroll på det hvis man oppdager det for sent, når det sprekker og blør i ett sett. Anonymkode: d778c...6c7 Problemet er å få det av plasten det er festet på. Ts Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Del Skrevet 19. januar 2024 Mine forsvant ved bruk av Utroligsalven, utrolig nok. Tok litt tid, men det fungerte bedre og raskere enn både plaster og krem. Anonymkode: de52f...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Del Skrevet 19. januar 2024 Er ikke baksiden delt i to? Altså papiret? Ta av ene halvdelen og legg på plasteret, før du tar av andre halvdelen. Så går du og vasker hendene nøye før du rører noe annet. Og ingen kyssing før såret er så grodd at du ikke ser antydning til det lenger. Du er smittsom fra første symptom til det er 100 % borte. Husk også at du kan smitte deg selv på øyet. Ergo: Ikke rør det uten å vaske hendene godt etterpå. Anonymkode: 6ff7d...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #14 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Problemet er å få det av plasten det er festet på. Ts Anonymkode: f9145...1b3 Trykk det mot munnsåret, så løsner plasten, slik gjør jeg det iallfall. Anonymkode: 647a3...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trykk det mot munnsåret, så løsner plasten, slik gjør jeg det iallfall. Anonymkode: 647a3...5f2 Det fungerte ikke overhodet Ts Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke baksiden delt i to? Altså papiret? Ta av ene halvdelen og legg på plasteret, før du tar av andre halvdelen. Så går du og vasker hendene nøye før du rører noe annet. Og ingen kyssing før såret er så grodd at du ikke ser antydning til det lenger. Du er smittsom fra første symptom til det er 100 % borte. Husk også at du kan smitte deg selv på øyet. Ergo: Ikke rør det uten å vaske hendene godt etterpå. Anonymkode: 6ff7d...5a2 Nei baksiden er ikke delt i to, og mens jeg har plundret med dette plasteret i kveld har jeg klart å smitte meg selv, så nå er det enda flere røde sår/blemmer! Er det mulig å få reseptbelagt herpes medisin? Ts Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Del Skrevet 20. januar 2024 Kjøp zoviduo istedet. Anonymkode: a6f08...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 20. januar 2024 #18 Del Skrevet 20. januar 2024 Mest sannsynlig gjør du noe feil. Men hvis herpes allerede er ute, virker Compeed dårligere. Da er det bedre å kjøpe kremen man smører på. Acyclovir eller hva det heter, du kan spørre på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei baksiden er ikke delt i to, og mens jeg har plundret med dette plasteret i kveld har jeg klart å smitte meg selv, så nå er det enda flere røde sår/blemmer! Er det mulig å få reseptbelagt herpes medisin? Ts Anonymkode: f9145...1b3 Valtrex er jo den suverent overlegne medisinen som tar knekken på utbruddene. Tas med en gang man merker symptomene. Noen som er voldsomt plaget kan også måtte gå på det fast. Og det var det jeg fryktet når du plundret noe voldsomt. Et munnsår skal behandles med den største forsiktighet. Når jeg får munnsår så rører jeg det ikke. Jeg tar Valtrex med en gang jeg kjenner at det skjer noe. Av og til blir det ikke mer, men jeg sliter med et veldig svakt immunforsvar også (som er en av grunnene til at jeg har fått det). Derfor kan jeg allikevel ha uflaks og få det, spesielt når det utvikler seg om natta. Da fortsetter jeg å ta tablettene som anvist, og jeg opplever at det tar knekken på det mye fortere enn det vanligvis ville gjort. Akkurat som at væsken inni blemmen trekker seg tilbake slik at det ikke får blitt noe ordentlig sår. Om jeg har max uflaks og det allikevel blir sår, så bruker jeg La Roche Posay cicaplast B5 leppebalm som får såret til å gro på en brøkdel av tiden. Den er rett og slett helt utrolig, og alle jeg har anbefalt den til er enige. Minner igjen om god håndhygiene. Jeg tar litt av den på en Q-tips og dabber på på kvelden før jeg legger meg. Da får den jobbe uforstyrret. Om dagen får det være tørt, slik at den skorpen/hinnen som den balmen har laget får videreutvikle seg. Jeg ville ikke brukt munnsårplaster om jeg ikke skulle pyntet meg til et bryllup eller ønsket å kamuflere det littt akkurat en dag. Det gror så mye fortere med lufttilførsel og "ute i det fri". Jeg har hatt munnsår i mange år. Ble smittet av min ex som ga F i om han smittet meg, og har også opplevd å smitte meg selv på øyet med j*velskapen. Så jeg har stor respekt for det satans viruset. Anonymkode: 6ff7d...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #20 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjøp zoviduo istedet. Anonymkode: a6f08...2f7 Virker ikke Ts Anonymkode: f9145...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå