Gå til innhold

Hvilke blodprøver bør tas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mye nedstemt, sliten, sover dårlig etc. Tenker det er lurt med blodprøver for å se om det er noe fysisk som gjør dette. Hvilke blodprøver bør jeg be om? B12? Jern? D vitamin? Folsyre? Noe felles betegnelse for de ulike? 

Anonymkode: 57fc3...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beskriv symptomene dine til legen, så vil han eller hun bestemme hvilke blodprøver som må tas.

Anonymkode: b9f7c...a0f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En pakke med standardprøver, som du sikkert også får når du beskriver symptombildet, burde være greit å begynne med.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er mye nedstemt, sliten, sover dårlig etc. Tenker det er lurt med blodprøver for å se om det er noe fysisk som gjør dette. Hvilke blodprøver bør jeg be om? B12? Jern? D vitamin? Folsyre? Noe felles betegnelse for de ulike? 

Anonymkode: 57fc3...681

Når jern testes bør også kobber og sink testes (få leger som gjør), eller i hvert fall om du skulle vise å ha lave jernverdier. Stoffskiftet er vel også lurt å få sjekket.

Anonymkode: b9e69...43c

Skrevet

Det vanligste manglene er D-vitamin (veldig vanlig), jern om du er menstruerende kvinne. Sjekk også stoffskiftet. 

Anonymkode: 008cf...570

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når jern testes bør også kobber og sink testes (få leger som gjør), eller i hvert fall om du skulle vise å ha lave jernverdier. Stoffskiftet er vel også lurt å få sjekket.

Anonymkode: b9e69...43c

Leger vil ikke ta sink prøve, må på sykehus for å ta den prøven, ifølge legen min.

Anonymkode: 84b93...9fb

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Leger vil ikke ta sink prøve, må på sykehus for å ta den prøven, ifølge legen min.

Stemmer, det måtte ta på sykehus. Hadde normale nivåer, men viste seg likevel at jeg trengte mer sink..

TS, du trenger standard prøver, og legen bør jo hva han skal sjekke. B vitaminer (sjekk aktiv b 12), d vitamin, jern, stoffskifte, m.m. Jeg har hatt kraftige depresjoner og utmattelse når jeg har hatt lave nivåer av b12 og d vitamin. Jeg merker det negativt når jeg ligger lavt innenfor normalen også. 

Anonymkode: 8f677...73b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stemmer, det måtte ta på sykehus. Hadde normale nivåer, men viste seg likevel at jeg trengte mer sink..

TS, du trenger standard prøver, og legen bør jo hva han skal sjekke. B vitaminer (sjekk aktiv b 12), d vitamin, jern, stoffskifte, m.m. Jeg har hatt kraftige depresjoner og utmattelse når jeg har hatt lave nivåer av b12 og d vitamin. Jeg merker det negativt når jeg ligger lavt innenfor normalen også. 

Beklager om jeg maser, men hvordan gikk du frem for å ta blodprøve for sink på sykehus, var det gjennom fastlege eller hvordan?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Beklager om jeg maser, men hvordan gikk du frem for å ta blodprøve for sink på sykehus, var det gjennom fastlege eller hvordan?

Via fastlegen ja. Men jeg tror det er med sink som med andre mineraler som kalsium og magnesium; blodet henter fra kroppen for å ikke gå tom, og viser ikke et reelt bilde av hvor mye kroppen har. Hvilke kilder du har til sink spiller også en hel del rolle, og dette vises heller ikke på blodprøver. Beste kilden til sink er fra animalsk, og særlig rødt kjøtt, lever, og østers. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...