AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Hei, litt rådvill far her. Hva er egentlig normal utetid for tenåringer? 14-åringen i huset sitter inne med nettbrett/telefon i timesvis hver kveld. Er noe bekymret over all stillesitting og lite friskluft. Hvis jeg først får henne ut så tar hun en runde og er tilbake etter 20 minutter og har gjennomført "oppgaven" og er passe fornøyd med det. Virker som andre på samme alder heller ikke er ute, og jeg har snakket med et par andre foreldre og blitt enige om å oppfordre ungene til å være ute sammen uten at det vekker særlig entusiasme. Hun deltar på organiserte aktiviteter to dager i uka ellers, og har venner som hun henger med på skolen. Det er bare den dørstokkmila som virker uoverkommelig. Er det slik det er i 2024? Eller bør jeg legge mer press på henne? Lillesøsteren på 11 freser rundt i nabolaget nesten hver kveld, så er jo spent på om det vedvarer også eller om jeg er veldig heldig med henne. Anonymkode: ce10d...a98
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Min blir 14 i år og er lite ute med venner på ettermiddagen nå når det er vinter. Av og til møtes de i hallen, men ellers er det kun trening 3 dager i uka og kamper som drar han ut. Jo, og når han får stå alpint da. På vår og sommer løsner det stort sett. Da møtes de ute og henger på banen osv. Enklere når det ikke er kaldt og mørkt. Høres ikke unormalt ut, men du kan jo gå en tur med henne om du ønsker at hun skal få litt frisk luft 😊 Anonymkode: 6e6b4...b9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 Push henne til invitere noen eller spørre om noen vil finne på noe. Men ikke kritiser hvis hun ikke føler hun har noen men oppmuntre til å ringe / kontakte noen Eller så må finne arenaer med jevnaldrende basert på interessene hennes Anonymkode: e381b...199
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 Vi har en 14-åring som er akkurat likedan. Men vår datter sliter med div issues, så jeg er fornøyd sålene vi klarer å få henne på skolen de fleste dagene. Mine venner som er lærere sier at ungdommen snakker lite med hverandre. Det er ingen som ringer fir å slå av en prat lenger. De kan godt henge med hverandre, men sitter på hver sin skjerm og samtalen foregår like gjerne på snap el andre sosiale media, selv om de sitter rett ved hverandre. Det er merkelig og foruroligende… Anonymkode: 1f408...9fc 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Skrevet 19. januar 2024 Hadde vært mer bekymret for at en 11 åring freser rundt i nabolaget på egenhånd om kvelden Har du prøvd å dra ut på aktiviteter hele familien? Anonymkode: 437d5...1a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #6 Skrevet 19. januar 2024 Her er det naturligvis litt mer innetid på vinteren. Vår/sommer/høst er de nesten aldri å se. De er mye sammen inne og via telefon da. Anonymkode: 7c860...c71
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #7 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ikke unormalt ut, men du kan jo gå en tur med henne om du ønsker at hun skal få litt frisk luft 😊 Anonymkode: 6e6b4...b9c Ja, prøver det, og føler at det var enklere for 2-3 år siden, men nå sier hun bare nei takk, men du kan gjerne gå tur selv pappa! 😆 Anonymkode: ce10d...a98 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #8 Skrevet 19. januar 2024 ungdomsklubb? Anonymkode: 29233...8d7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #9 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde vært mer bekymret for at en 11 åring freser rundt i nabolaget på egenhånd om kvelden Har du prøvd å dra ut på aktiviteter hele familien? Anonymkode: 437d5...1a7 Haha, hun 11-åringen er ganske selvgående og de er flinke å passe på hverandre. Vi klarer å få oss ut på ski en sjelden gang, men det er jo en kamp... Ts Anonymkode: ce10d...a98
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ungdomsklubb? Anonymkode: 29233...8d7 Hun sier hun er med på nok aktiviteter, og så er det ikke noe ungdomsklubb i nærheten heller. Jeg tenker at hun kunne trengt et "nettverk" etter skolen også, men jeg sammenlikner jo med min egen oppvekst. Men det var jo ikke andre ting å gjøre så vi hang jo bare ute... Ts Anonymkode: ce10d...a98
Raven.Writingdesk Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, litt rådvill far her. Hva er egentlig normal utetid for tenåringer? 14-åringen i huset sitter inne med nettbrett/telefon i timesvis hver kveld. Er noe bekymret over all stillesitting og lite friskluft. Hvis jeg først får henne ut så tar hun en runde og er tilbake etter 20 minutter og har gjennomført "oppgaven" og er passe fornøyd med det. Virker som andre på samme alder heller ikke er ute, og jeg har snakket med et par andre foreldre og blitt enige om å oppfordre ungene til å være ute sammen uten at det vekker særlig entusiasme. Hun deltar på organiserte aktiviteter to dager i uka ellers, og har venner som hun henger med på skolen. Det er bare den dørstokkmila som virker uoverkommelig. Er det slik det er i 2024? Eller bør jeg legge mer press på henne? Lillesøsteren på 11 freser rundt i nabolaget nesten hver kveld, så er jo spent på om det vedvarer også eller om jeg er veldig heldig med henne. Anonymkode: ce10d...a98 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Min blir 14 i år og er lite ute med venner på ettermiddagen nå når det er vinter. Av og til møtes de i hallen, men ellers er det kun trening 3 dager i uka og kamper som drar han ut. Jo, og når han får stå alpint da. På vår og sommer løsner det stort sett. Da møtes de ute og henger på banen osv. Enklere når det ikke er kaldt og mørkt. Høres ikke unormalt ut, men du kan jo gå en tur med henne om du ønsker at hun skal få litt frisk luft 😊 Anonymkode: 6e6b4...b9c …Hvor mye er dere selv ute å flyr i løpet av uka? Ungdommer som går på skole, og samtidig har aktiviteter 2-3 dager i uka, er ikke «unormale» fordi de har noen kvelder i uka de ønsker å enten være alene, slappe av, game eller hva som helst. Jeg hadde skjønt bekymringen om disse ungdommene ikke hadde noen aktiviteter, men det har de jo? Jeg har også ungdom og barneskolebarn. Barneskolebarnet «flakser» fra hus til hus, med andre barn inn på slep her også. Tenåringen har tre aktiviteter fast i løpet av uka. Gjør lekser, og har egne hobby som gjøres på rommet. I helger er det familietid. Noen ganger er jeg også «på» og oppmuntrer til at det planlegges noe med venner, men jeg tror kanskje at ungdommer i dag har en del forventinger fra omgivelsene til hva som skal foregå, og det er normalt for alderen at de også trenger alenetid, tid til å kun slappe av osv. Siden ungene deres har disse faste aktivitetene, har ett nettverk og ser selv ut til å trives (?) - ville jeg tatt det helt med ro 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Skrevet 19. januar 2024 Ja, det er helt vanlig. Har selv en hjemmeboende sønn på 20. De sluttet å være ute rundt siste året på ungdomskolen. Min sønn meldte seg ut da det ble drikking og slikt, da han ikke likte det. Senere gjennom videregående og nå i arbeid, har han daglig kontakt med kompiser på nett. De til og med fester/drikker nå hjemme på eget rom, mens de chatter og har det gøy på nett. Jeg har også mast og oppfordret til å gå ut. Men han sier ingen vil være med på noe, de sier nei, ikke råd, er for dyrt, gidder ikke osv. Snakker med kollegaer på jobb også, og de som nå har tenåringer sider det samme. Ungdommen orker ikke gå ut. De chiller, ser Netflix, chatter osv. Men de går gjerne ennå på aktiviteter som fotball, håndball og slikt. Mulig de også er slitne av alt press, inntrykk og at de trenger å koble ut litt. Anonymkode: d07e4...af7 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Skrevet 19. januar 2024 2 dager med aktiviteter i uka høres mer enn nok ut det. Jeg vet det er mer enn nok for meg, i alle fall. Nå har jeg mindre barn, men husker da jeg var 14 for mange år siden, så var vi normalt også hjemme på kvelden og chattet på MSN. Spesielt om vinteren fristet det lite gå ut og "henge". Anonymkode: 89d1b...90d 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #14 Skrevet 19. januar 2024 Kan det være at det er mye press rundt drikking og narkotika i miljøet blant ungdom i den alderen/plassen dere bor, at det er lettere være hjemme for å slippe presset og ubehaget,? Anonymkode: 61ad7...93a 1 1
Queen94 Skrevet 19. januar 2024 #15 Skrevet 19. januar 2024 Er bedre at ungen sitter inne hverdag enn at de er ute å prøver rus, går med kniver eller holder på med annet kriminalitet. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #16 Skrevet 19. januar 2024 Hvor mye er du rundt og flyr på kveldene, Ts? Ungdom jobber når de er på skola + hjemmelekser etter skola. Vi voksne folk vil gjerne slappe av etter jobb og husarbeid, men det skal ikke ungdom få lov til uten at det er noe "galt" med de? Hun er på aktivitet to ganger i uka på, kveldstid. Det bør da være nok? Nå er det jo også vinter, så da er det helt naturlig at man "flyr rundt" ute litt mindre enn når det er godvær Anonymkode: 8a07b...f0d 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #17 Skrevet 19. januar 2024 Da jeg var ungdom på 90-tallet, så hang vi ute hele tiden. En i vennegjengen hadde kjellerstue, så vi var ofte hjemme der. Eller så hang vi bare ute i nærområdet, ved skoleområdet, nede ved sjøen eller ved en lekeplass. Ellers hadde vi ungdomsklubben som var åpen flere kvelder i uka. Jeg bor ennå i dette området, men alle de plassene er nå forsvunnet. Lekeplassen er nedgrodd, bare sandkassa igjen. Klubbhuset er revet, der skal det bygges blokker. Akebakken er nå bebygd, område ved sjøen er nå blitt industriområde og det er gjerdet og ikke lenger adkomst. Det meste av uteområder er asfaltert eller bebygd med blokker eller hus tett i tett. Så det er egentlig ikke så rart at man ikke ser ungdommen henge er lenger iallefall...det er jo ingen plass å være. Det eneste er butikksenteret, men det er samlingsplass for de de som driver hærverk eller stjeler o.l. Så det er ikke en plass man vil at ungdommen oppholder seg. Anonymkode: d07e4...af7 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 Tror vi hang ute mer da det var mindre å gjøre. Nå har de skjerm og Netflix. 13-åringen min er slik, veldig hjemmekjær. 10-åringen er så sosial at hun sliter seg helt ut, hun har avtaler over alt, telefonen ringer ofte og noen ringer på døren. Anonymkode: b9aac...dd2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #19 Skrevet 19. januar 2024 Hvorfor må hun finne på noe? Er du ute og freser hver kveld TS? Selv om hun bare er 14 betyr ikke at hun skal oppføre seg som alle andre. Mine barn behandler jeg på lik linje som meg selv. Jeg har venner, men trives best hjemme. Samme med barna mine. Jeg respekterer det at de trives hjemme i ro og stillhet. Kanskje noe du burde tenke på... Anonymkode: 85044...ec1 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, litt rådvill far her. Hva er egentlig normal utetid for tenåringer? 14-åringen i huset sitter inne med nettbrett/telefon i timesvis hver kveld. Er noe bekymret over all stillesitting og lite friskluft. Hvis jeg først får henne ut så tar hun en runde og er tilbake etter 20 minutter og har gjennomført "oppgaven" og er passe fornøyd med det. Virker som andre på samme alder heller ikke er ute, og jeg har snakket med et par andre foreldre og blitt enige om å oppfordre ungene til å være ute sammen uten at det vekker særlig entusiasme. Hun deltar på organiserte aktiviteter to dager i uka ellers, og har venner som hun henger med på skolen. Det er bare den dørstokkmila som virker uoverkommelig. Er det slik det er i 2024? Eller bør jeg legge mer press på henne? Lillesøsteren på 11 freser rundt i nabolaget nesten hver kveld, så er jo spent på om det vedvarer også eller om jeg er veldig heldig med henne. Anonymkode: ce10d...a98 Det går opp og ned. Alt etter vær og vind. i mange minus, vind og snøstorm er det veldig få ute, eller i pissregn! Vår og sommer så kommer det nok flere ut! Her er barna og mange av barnas venner med familien på kvelden. Det er jo så lett å være soisial på cam no. Og er sammen på skolen hele dagen,lekser og aktiviteter. Lov å slappe av litt og? Så lenge de er aktiv og er med venner/spiller med venner og ikke ensom og alene så er det greit. Dvs noen er introvert og trives best i eget selskap da. Her er det mest pøblene som er ute å henger. Anonymkode: de9c1...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå