Gå til innhold

Greit å måke snøen over i naboens hage ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen måker snøen fra egen gårdsplass over sin hekk og over i min hage/plen.  Er det greit / vanlig?

Vi bor et sted der det vanligvis ikke er mer enn et par cm snø, men nå er det svære hauger og dette skal jo smelte etter hvert. 

Jeg synes det er en smule frekt, uten å spørre først. Alle vi andre naboene har jo også måkt mye men holdt det på egen tomt. 

Mulig dte er vanlig praksis andre steder? Hvordan gjør andre det ?

Vil nødig være en kjip og vanskelig nabo, men dette gjorde at jeg fikk lyst til å gi beskjed om at det ikke er ok sånn helt uten videre. Ikke at jeg vil ofre naboskapet, men greit å markere seg liksom, hvis det er på sin plass . 

Naboen er litt sånn sjefen i gata, så tenker at det er greit å ikke la henne overkjøre meg helt. Men bare om jeg har "retten" på min side selvsagt. Mulig det er noen uskrevne regler for sånt.

Anonymkode: 2b056...d0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke greit,  uten å spørre først. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg er vant til at man kan kvitte seg med snøen over gjerdet til naboen så lenge snøen bare havner i hagen uten veier eller andre steder man skal gå... Ett eller annet sted må man jo gjøre av snøen, og den smelter helt av seg selv, så det er ikke noe du får merarbeid av.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Naboen måker snøen fra egen gårdsplass over sin hekk og over i min hage/plen.  Er det greit / vanlig?

Vi bor et sted der det vanligvis ikke er mer enn et par cm snø, men nå er det svære hauger og dette skal jo smelte etter hvert. 

Jeg synes det er en smule frekt, uten å spørre først. Alle vi andre naboene har jo også måkt mye men holdt det på egen tomt. 

Vil nødig være en kjip og vanskelig nabo, men dette gjorde at jeg fikk lyst til å gi beskjed om at det ikke er ok sånn helt uten videre. Ikke at jeg vil ofre naboskapet, men greit å markere seg liksom, hvis det er på sin plass . 

Naboen er litt sånn sjefen i gata, så tenker at det er greit å ikke la henne overkjøre meg helt. Men bare om jeg har "retten" på min side selvsagt. Mulig det er noen uskrevne regler for sånt.

Det er frekt!

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke greit. Jeg bor med mye snø her og her ville det blitt ansett som frekt.

Anonymkode: 88d58...b9c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Mezzosoprena said:

Jeg er vant til at man kan kvitte seg med snøen over gjerdet til naboen så lenge snøen bare havner i hagen uten veier eller andre steder man skal gå... Ett eller annet sted må man jo gjøre av snøen, og den smelter helt av seg selv, så det er ikke noe du får merarbeid av.

Skjønner det, men ville det ikke vært naturlig å måke sin snø i egen hage ? Det er ikke sånn at de ikke har noen plass å gjøre av det, men bare et det er mest lettvint å lempe det over på meg liksom. Det er andre småting også, som irriterer meg litt, så dette kommer liksom på toppen. Føler meg litt som søplebøtta. Men som sagt, jeg er ikke ute etter lage noe dårlig stemning, men vil bare ikke være dørmatte. Selv prøver jeg å ta mest mulig hensyn og har for vane å spørre før  jeg gjør noe som påvirker naboene mine.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hør med naboen du.

Endret av tussi680
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Over hekken er ikke vanlig nei men jeg har bodd i et snø hull og jeg "måtte" skuffe deler av snøen på del av tomta til naboen for  å bli kvitt den om jeg ikke skulle måke den 40 meter rundt motsatt hushjørne det ene året hvor siste snøflekken gikk 01 Mai.

Var gentleman agreement eller bare selvfølgel at naboen diagonalt fra meg kunne få litt rester fra freseren til han jeg lånte litt plen av og min nabo brukte hagen min som snødeponi om han hadde null plass for han hadde liten tomt i forhold til meg og han sin nabo igjen kunne bare dumpe deler av sin snø på oppsiden av huset for der fikk de ikke fikk dumpet egen snø de som lånte deler av hagen min osv så jeg tenker det er ok å la det gå for naboskapet og i en spesiell situasjon hvor det er mye snø rundt om kring så lenge du ikke trenger den plassen selv eller at man ødelegger fysisk hekken eller lignende, da er det på din plass å si i fra.

Anonymkode: 4e038...101

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Over hekken er ikke vanlig nei men jeg har bodd i et snø hull og jeg "måtte" skuffe deler av snøen på del av tomta til naboen for  å bli kvitt den om jeg ikke skulle måke den 40 meter rundt motsatt hushjørne det ene året hvor siste snøflekken gikk 01 Mai.

Var gentleman agreement eller bare selvfølgel at naboen diagonalt fra meg kunne få litt rester fra freseren til han jeg lånte litt plen av og min nabo brukte hagen min som snødeponi om han hadde null plass for han hadde liten tomt i forhold til meg og han sin nabo igjen kunne bare dumpe deler av sin snø på oppsiden av huset for der fikk de ikke fikk dumpet egen snø de som lånte deler av hagen min osv så jeg tenker det er ok å la det gå for naboskapet og i en spesiell situasjon hvor det er mye snø rundt om kring så lenge du ikke trenger den plassen selv eller at man ødelegger fysisk hekken eller lignende, da er det på din plass å si i fra.

Anonymkode: 4e038...101

Ja, det er greit og hadde ikke vært vanskelig på det jeg heller.Da er det jo snakk om å hjelpe ut hverandre og snakk om så store mengder at det ikke er noen sted å gjøre av det. Så galt er det ikke hos oss. Vi har omtrent like stor tomt og de har egen hage og de har god plass til snøen selv...det er er bare det at det er sikker mest lettvint å lempe over til meg, da det er korteste vei liksom.

• Liker 1
Skrevet

Vi har avtalt med ene naboen at vi kan frese snø over til dem, mens naboen på den andre sida av oss freser snøen over til oss. Det er ikke så mye andre alternativer akkurat her. Men det foreligger da avtaler. 

Anonymkode: 74bf5...18c

• Liker 3
Gjest vintersolverv
Skrevet

Kan du ikke lempe snøen over til dem når du måker også?

Skrevet

Dump din egen snø på deres tomt.

• Liker 2
Skrevet

Dette finner du raskt svar på hvis du googler, men: nei, det er ikke greit å legge snø fra sin tomt over på naboens tomt (såfremt det ikke foreligger en avtale om det). Det er faktisk ulovlig, i henhold til granneloven.

Har man ikke plass på sin egen tomt til å legge snøen, og naboen ikke godtar at dennes tomt blir brukt som snødeponi, ja, da må man faktisk organisere bortkjøring av snøen! 

Men du bør vurdere hvor stor ulempe snøen gir deg, opp mot risikoen for å få et dårlig forhold til naboen. Jeg valgte å si fra til min nabo da de en hel vinter la all snøen sin like foran vinduet mitt, og det var virkelig ingen hyggelig reaksjon jeg fikk da. Hadde fra før et nøytralt forhold til naboene, men etter dette var det vel mer eller mindre isfront 😂🙄 Folk er idioter... 

Anonymkode: 8c7ee...ee3

• Liker 5
Skrevet

Det er jo dødsfrekt! -av naboen altså 😅

Anonymkode: 28159...984

• Liker 3
Skrevet

Trodde det bare var kommunen som hadde lov til sånt

Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Joda men når snøen smelter blir det til vann. Og hvis hagen er litt lavere akkurat der og jorden ikke tar imot alt vannet på lenge, blir det søledammer i hagen halve våren. Naboen vår har tatt masse av snøen, enorme hauger, rett ved døren vår. Det er forståelig mtp at det har snødd såpass mye, men siden det er nedoverbakke til døren vår blir dette et helvete når det smelter..

Anonymkode: 01166...016

• Liker 1
Skrevet

Vanlig. Jeg bor på en hjørnetomt og har fått sprøytet inn snø fra alle kanter. Det er hauger på over 2,5 meter rundt mitt hus, og nå skal det regne. Er bekymret.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer HELT an på hvordan du bor og andre forhold! 🤦‍♀️🙄🤷‍♀️

Anonymkode: e999e...6ae

• Nyttig 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Selvsagt kan man ikke kaste snø fra egen tomt over i naboens hage, med mindre naboen i forkant har sagt at det er ok. 🙄🤦‍♀️🤦‍♀️

Noen av oss har lyst til å benytte hagen vår, uten å måtte vente til juli før all snøen har smeltet. 🙄

Anonymkode: 8b5d1...434

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...