kitekatt Skrevet 29. januar 2006 #1 Skrevet 29. januar 2006 Fikk nytt pass ifjor. Skal bytte etternavn etter bryllupet, men må jeg da kjøpe nytt pass? Koster jo masse. Evt. så venter jeg til etter bryllupsreisen med å bytte navn, altså!
Pasha Skrevet 29. januar 2006 #2 Skrevet 29. januar 2006 med nytt etternavn så bør man jo ha nytt pass. jeg beholder jo mitt gamle + tar hans.. så jeg trur at i fremtiden når vi skal ut å reise bare sløfer jeg å skrive hans..(dersom det er mulig... )
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #3 Skrevet 29. januar 2006 Det er ikke mulig å "sløyve" et etternavn når man skal ut og reise. Når man reiser må man bruke fullt navn slik det er registrert og skrevet i folkeregisteret. Passet må også da inneholde fullt navn slik det er registert i folkeregisteret. Det enkleste mht navnbytte ifbm med giftemål og bryllupsreise er å vente med å byttenavn/melde navnendring til etter bryllupsreisen (dersom man reiser rett etter den store dagen).
Arwen Skrevet 29. januar 2006 #4 Skrevet 29. januar 2006 Man kan da bestille reise og droppe et navn, har aldri skrevet mellomnavnet mitt da jeg bestilte tidligere. Eneste som er viktik er at det står samme navn på bilett og i pass.
Pasha Skrevet 29. januar 2006 #5 Skrevet 29. januar 2006 Man kan da bestille reise og droppe et navn, har aldri skrevet mellomnavnet mitt da jeg bestilte tidligere. Eneste som er viktik er at det står samme navn på bilett og i pass. ← Det var det jeg tenkte også..
Lykkelin Skrevet 30. januar 2006 #6 Skrevet 30. januar 2006 Fikk nytt pass ifjor. Skal bytte etternavn etter bryllupet, men må jeg da kjøpe nytt pass? Koster jo masse. Evt. så venter jeg til etter bryllupsreisen med å bytte navn, altså! ← Du trenger ikke nytt pass selv om du bytter navn. Møt opp på din lokale politistasjon med passet ditt og vigselsattest. De skriver navneendringen på en av de blanke sidene, og stempler. Passet er da gyldig med ditt nye navn. Er usikker på om dette gjelder de elektroniske passene også, da jeg har av den "gamle" typen.
Pasha Skrevet 30. januar 2006 #7 Skrevet 30. januar 2006 det gjelder kun av den gamle typen. man skal ikke gjøer manuelle endringer i de nye passene
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #8 Skrevet 30. januar 2006 (endret) Kan man høre med folkeregisteret om man kan bytte navn noen dager før vielsen? vi reiser dagen etter bryllupet.. Endret 30. januar 2006 av Epica
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Kan man høre med folkeregisteret om man kan bytte navn noen dager før vielsen? vi reiser dagen etter bryllupet.. ← Ja, du kan bytte når du vil.
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #10 Skrevet 30. januar 2006 Ja, du kan bytte når du vil. ← Men har allerede sendt papirene.. Vet ikke om det holder å ringe. Hvor lang tid tar det å få nytt pass, noen som vet?
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2006 #11 Skrevet 30. januar 2006 Men har allerede sendt papirene.. Vet ikke om det holder å ringe. Hvor lang tid tar det å få nytt pass, noen som vet? ← Sendt hvilke papirer? Hvor lang tid det tar å få nytt pass avhenger vel av hvor mye de har å gjøre på ditt lokale kammer.
Trampe Skrevet 30. januar 2006 #13 Skrevet 30. januar 2006 Jeg tar hans navn, planen var at det skulle gjelde fra bryllupsdagen. Fire dager senere drar vi på bryllupsreise. Billettene er allerede bestilt, og står i mitt nåværende navn. Jeg kan ikke bestille en reise i et navn jeg ikke har... Selv om papirene sier at jeg har hans navn når jeg reiser, sier både billetten og passet at jeg har mitt gamle. Hvem får vel vite om det? Så lenge navnet på billetten og passet stemmer, og bildet sier det er meg, reagerer ingen. I dag er det så vanlig å beholde sitt eget navn etter bryllupet, jeg tror ingen kommer til å reagere på det.
Gjest gjesta Skrevet 30. januar 2006 #14 Skrevet 30. januar 2006 Ringte folkeregisteret nå. Ingen problem å reise på mitt gamle etternavn, dagen etter bryllupet. For det tar en uka ca, etter bryllupet at det registreres at jeg er gift. Hvis noen lurer
kitekatt Skrevet 30. januar 2006 Forfatter #15 Skrevet 30. januar 2006 Ringte folkeregisteret nå. Ingen problem å reise på mitt gamle etternavn, dagen etter bryllupet. For det tar en uka ca, etter bryllupet at det registreres at jeg er gift. Hvis noen lurer ← Jeg tenker at jeg bare søker om navneendring fra dagen etter vi kommer hjem fra reisen, jeg Likegreit det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå