AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Er jo en del diskusjon om dette. Vet at man bør begrense koffein til under 200 mg om dagen. Men så er det jo snakk om kunstig søtning også, at aspartam gjerne ikke er bra for fosteret, og påvirker paletten deres for søte ting fra starten av livet. Hva tenker du er best, 1 boks cola zero om dagen eller en boks vanlig cola? Anonymkode: 974fc...729
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Sukker er verst, det andre er myter. Anonymkode: 2dbea...080 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 Jeg tenker alt med måte - unn deg en brus av og til, da spiller det liten rolle om det er sukker eller ikke. Drikker ikke brus hver dag. Anonymkode: 28da6...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 Ville gått for brus uten sukker Anonymkode: e4f06...200 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Jo mindre ultraprossessert noe er, jo sunnere er det. Mtp hvor sunt et kosthold er, så er det innholdet av ultraprossessert mat som er det viktigste. Jo mindre av det, jo bedre. Og rekkefølgen av maten du spiser har betydning fordi fiber motvirker virkiningen av sukker. Kroppen reagerer annerledes om du spiser kake så gulrot enn gulrot så kake. Fiberet i gulroten er med på å gjøre at blodsukkeret ikke stiger så voldsomt når man spiser kaken etterpå. Når blodsukkeret stiger produserer kroppen insulin, som igjen trigger produksjon av grehlin (sulthormon) og leptin (metthetshormon). Man blir altså mer sulten og mindre mett om kroppen produserer mye insulin. Og så kunne jeg skrevet ganske mye om hvordan mat/drikke påvirker bakteriefloraen i tarmene som igjen påvirker så å si alt i resten av kroppen. Dropp colaen, ingen av delene er sunt. Ta deg heller en koffeinfri kaffe. Kaffebønnene inneholder antioksidanter, som er sunt. Koffein (som cola inneholder) har kun positive effekter om man drikker det sjeldent. Drikker man det jevnt, så vil man oppleve at man trenger koffein for å fungere på et normalt nivå. Det jeg skal frem til er at brus, kunstig søtning eller ei, er noe dritt som kun bør drikkes en sjeldnere gang for kos, feks på lørdager. Anonymkode: 6e403...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo mindre ultraprossessert noe er, jo sunnere er det. Mtp hvor sunt et kosthold er, så er det innholdet av ultraprossessert mat som er det viktigste. Jo mindre av det, jo bedre. Og rekkefølgen av maten du spiser har betydning fordi fiber motvirker virkiningen av sukker. Kroppen reagerer annerledes om du spiser kake så gulrot enn gulrot så kake. Fiberet i gulroten er med på å gjøre at blodsukkeret ikke stiger så voldsomt når man spiser kaken etterpå. Når blodsukkeret stiger produserer kroppen insulin, som igjen trigger produksjon av grehlin (sulthormon) og leptin (metthetshormon). Man blir altså mer sulten og mindre mett om kroppen produserer mye insulin. Og så kunne jeg skrevet ganske mye om hvordan mat/drikke påvirker bakteriefloraen i tarmene som igjen påvirker så å si alt i resten av kroppen. Dropp colaen, ingen av delene er sunt. Ta deg heller en koffeinfri kaffe. Kaffebønnene inneholder antioksidanter, som er sunt. Koffein (som cola inneholder) har kun positive effekter om man drikker det sjeldent. Drikker man det jevnt, så vil man oppleve at man trenger koffein for å fungere på et normalt nivå. Det jeg skal frem til er at brus, kunstig søtning eller ei, er noe dritt som kun bør drikkes en sjeldnere gang for kos, feks på lørdager. Anonymkode: 6e403...0e5 Det samme gjelder juice. Spis en appelsin eller et eple isteden. Anonymkode: 6e403...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo mindre ultraprossessert noe er, jo sunnere er det. Mtp hvor sunt et kosthold er, så er det innholdet av ultraprossessert mat som er det viktigste. Jo mindre av det, jo bedre. Og rekkefølgen av maten du spiser har betydning fordi fiber motvirker virkiningen av sukker. Kroppen reagerer annerledes om du spiser kake så gulrot enn gulrot så kake. Fiberet i gulroten er med på å gjøre at blodsukkeret ikke stiger så voldsomt når man spiser kaken etterpå. Når blodsukkeret stiger produserer kroppen insulin, som igjen trigger produksjon av grehlin (sulthormon) og leptin (metthetshormon). Man blir altså mer sulten og mindre mett om kroppen produserer mye insulin. Og så kunne jeg skrevet ganske mye om hvordan mat/drikke påvirker bakteriefloraen i tarmene som igjen påvirker så å si alt i resten av kroppen. Dropp colaen, ingen av delene er sunt. Ta deg heller en koffeinfri kaffe. Kaffebønnene inneholder antioksidanter, som er sunt. Koffein (som cola inneholder) har kun positive effekter om man drikker det sjeldent. Drikker man det jevnt, så vil man oppleve at man trenger koffein for å fungere på et normalt nivå. Det jeg skal frem til er at brus, kunstig søtning eller ei, er noe dritt som kun bør drikkes en sjeldnere gang for kos, feks på lørdager. Anonymkode: 6e403...0e5 Tenk å skrive så mye og så ikke svare på spm en gang. Har du lest en eneste artikkel om sukker hos gravide? Anonymkode: 974fc...729 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Er jo ikkje heilt svar på spm, men no får du Cola Zero utan koffein 😊 Anonymkode: df927...c39
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er jo ikkje heilt svar på spm, men no får du Cola Zero utan koffein 😊 Anonymkode: df927...c39 Ja, vurdert den! Men den endrer ikke på spm om kunstig søtning versus sukker som gravid. 😊 Anonymkode: 974fc...729
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 Personlig går jeg heller for sukker enn aspartam, men drikker ikke brus mer enn maks 1 gang i uka. https://illvit.no/helse/studie-kobler-utbredt-sotningsmiddel-til-psykiske-diagnoser-hos-foster Anonymkode: d555c...bf9 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Personlig går jeg heller for sukker enn aspartam, men drikker ikke brus mer enn maks 1 gang i uka. https://illvit.no/helse/studie-kobler-utbredt-sotningsmiddel-til-psykiske-diagnoser-hos-foster Anonymkode: d555c...bf9 Takk for lenke! Anonymkode: 974fc...729
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Personlig går jeg heller for sukker enn aspartam, men drikker ikke brus mer enn maks 1 gang i uka. https://illvit.no/helse/studie-kobler-utbredt-sotningsmiddel-til-psykiske-diagnoser-hos-foster Anonymkode: d555c...bf9 Studien sier ingenting om årsakssammenheng Anonymkode: 56169...dd0 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 Ville hundre ganger heller valgt sukker enn aspartam! optimalt: ingen av delene Anonymkode: c38ad...a84 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jo mindre ultraprossessert noe er, jo sunnere er det. Mtp hvor sunt et kosthold er, så er det innholdet av ultraprossessert mat som er det viktigste. Jo mindre av det, jo bedre. Og rekkefølgen av maten du spiser har betydning fordi fiber motvirker virkiningen av sukker. Kroppen reagerer annerledes om du spiser kake så gulrot enn gulrot så kake. Fiberet i gulroten er med på å gjøre at blodsukkeret ikke stiger så voldsomt når man spiser kaken etterpå. Når blodsukkeret stiger produserer kroppen insulin, som igjen trigger produksjon av grehlin (sulthormon) og leptin (metthetshormon). Man blir altså mer sulten og mindre mett om kroppen produserer mye insulin. Og så kunne jeg skrevet ganske mye om hvordan mat/drikke påvirker bakteriefloraen i tarmene som igjen påvirker så å si alt i resten av kroppen. Dropp colaen, ingen av delene er sunt. Ta deg heller en koffeinfri kaffe. Kaffebønnene inneholder antioksidanter, som er sunt. Koffein (som cola inneholder) har kun positive effekter om man drikker det sjeldent. Drikker man det jevnt, så vil man oppleve at man trenger koffein for å fungere på et normalt nivå. Det jeg skal frem til er at brus, kunstig søtning eller ei, er noe dritt som kun bør drikkes en sjeldnere gang for kos, feks på lørdager. Anonymkode: 6e403...0e5 Glucose goddess, er det deg? 😌 Anonymkode: 7f534...f8a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Skrevet 20. januar 2024 Jeg tenker at det er akkurat det samme, så lenge brusen nytes med måte. Anonymkode: 31f25...0aa
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenk å skrive så mye og så ikke svare på spm en gang. Har du lest en eneste artikkel om sukker hos gravide? Anonymkode: 974fc...729 Gravide er mennesker de også, sånn til info. Koffein hver dag, hvitt sukker og diverse tilsetningsstoffer (feks i sukkerfri brus) er ikke sunt for noen, og ihvertfall ikke gravide (som er mer sårbare) og fostre (av åpenbare grunner). Men det er en vesentlig forskjell på å spise/drikke søppelmat hver dag enn å ta seg en brus feks en lørdag. Anonymkode: 6e403...0e5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Glucose goddess, er det deg? 😌 Anonymkode: 7f534...f8a Kan være jeg nylig har hørt på en podcast med ei som kallte seg det ja 👀 Men dette med sukker og fiber dukker jo opp overalt jeg leser om kosthold. Første gangen jeg leste om det var i boka til Jason Fung. Anonymkode: 6e403...0e5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #18 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kan være jeg nylig har hørt på en podcast med ei som kallte seg det ja 👀 Men dette med sukker og fiber dukker jo opp overalt jeg leser om kosthold. Første gangen jeg leste om det var i boka til Jason Fung. Anonymkode: 6e403...0e5 Altså jeg er helt enig. Det er så spennende med hvordan hele oppbyggingen av måltidet har så mye å si for hvordan kroppen responderer på maten. Anonymkode: 7f534...f8a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #19 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 10.27): Takk for lenke! Anonymkode: 974fc...729 Jeg ville vært skeptisk til illustrert vitenskap som kilde. Det er kunne like godt hete Imitert vitenskap. Anonymkode: a54c9...e54 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå