Gå til innhold

Melde i fra til skolen eller til BV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en forelder behandle sitt barn på en veldig ugrei måte (vil ikke gå i detaljer) ute i skolegården. Det var ganske rystende og så og mitt barn ble også skremt. Jeg kjenner ikke dette barnet eller foreldrene, men mitt barn kunne navnet på barnet. Aner ikke om det er spesielle forhold, diagnoser eller hva det skulle være, så jeg blir jo litt usikker.

Skal jeg melde i fra til skolen/SFO, eller til barnevernet? Det skjedde jo på skolens område, så føler kanskje det er riktig, men samtidig får jo ikke skolen gjort noe? 

Anonymkode: 87d2b...bc1

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo snakke med skolen...de har jo ikke lov å si noe om eventuelt dette barnet...men det kan ligge ting bak du ikke vet....men du kan ikke melde til bv

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Du kan jo snakke med skolen...de har jo ikke lov å si noe om eventuelt dette barnet...men det kan ligge ting bak du ikke vet....men du kan ikke melde til bv

Ja, det kan det, selv om jeg ikke helt greier å se for meg hva det skulle vært.

Hvorfor KAN jeg ikke det? 

ts

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du vært vitne til noe som er så ille som du beskriver skal du melde bv. Skolen kan ikke gjøre noe med det de bare fortalt, det skal være oppdaget av skolen selv for å kunne melde videre til bv. 

Anonymkode: a574c...5d5

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Du vet ikke hvem de er..du har sett 1 ting og melde til barnevernet? Da må ha slått barnet eller gjort noe grovt..husk at dette vil følge de for resten av livet 

• Hjerte 4
Skrevet

Du må melde fra til BV, skolen kan ikke gjøre noe, uten å ha observert det selv. 

1 episode er absolutt nok til å melde, hvis situasjonen er alvorlig nok. 

Anonymkode: 21a9f...c56

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Og det er et problem at du ikke greier å se for deg hva det skulle vært. Mange foreldre reagerer på så mye uten å forstå at her er det ting de ikke vet om. Fra en lærers ståsted er det SÅ mye folk ikke forstår. Til og med foreldrene til elever med spesielle behov forstår ikke at andre elever har spesielle behov. Si ifra til skolen. Be dem observere. Observer selv og så kan du si ifra. 

Anonymkode: 173f0...0e7

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ts

Du KAN det. Men hva skal du si? At du ikke aner hvem foreldrene eller barnet er, du vet kun navnet på barnet via eget barn og du har sett dem én gang under en situasjon du reagerte på? 
Skal nok mere til for å ta et så drastisk steg som å sende bekymringsmelding.

Må da være mye bedre å ta en prat med skolen?

Anonymkode: 9f775...1ba

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Her kommer det frem så mye grove detaljer at det skulle være åpenbart for alle og enhver at du må melde fra til både skolen, barnevern, politiet, statsforvalter, interpol og den europeiske menneskerettsdomstolen. 

Anonymkode: 1e764...30a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du KAN det. Men hva skal du si? At du ikke aner hvem foreldrene eller barnet er, du vet kun navnet på barnet via eget barn og du har sett dem én gang under en situasjon du reagerte på? 

Det kommer jo helt an på hva det var ts observerte. Selvfølgelig kan en observasjon da være nok til at man bør melde bekymring. 

Hadde jeg feks sett noen slå et barn, true med å slå et barn eller skjelle det ut på en grov måte så hadde jeg også meldt inn bekymring. 

Anonymkode: 7bf85...010

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært vitne til noe som er så ille som du beskriver skal du melde bv. Skolen kan ikke gjøre noe med det de bare fortalt, det skal være oppdaget av skolen selv for å kunne melde videre til bv. 

Anonymkode: a574c...5d5

Jeg vil beskrive det som vold. Jeg ble helt sjokkert,  og mitt barn ble redd. Tenkte med en gang hva gjør denne forelderen hjemme mellom 4 vegger, når hen åpenlyst oppfører seg SÅ avvikende i en skolegård? Jeg er ikke noen lettskremt person, men dette var ille! 

ts

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil beskrive det som vold. Jeg ble helt sjokkert,  og mitt barn ble redd. Tenkte med en gang hva gjør denne forelderen hjemme mellom 4 vegger, når hen åpenlyst oppfører seg SÅ avvikende i en skolegård? Jeg er ikke noen lettskremt person, men dette var ille! 

ts

Da hadde jeg meldt til barnevernet, og gjerne tatt en telefon til rektor og informert om at det var gjort dersom du ikke skal melde anonymt. 

Anonymkode: 188ef...2a9

• Liker 11
Skrevet

Politiet er riktig instans. De vil igjen kontakte barnevern. 

Anonymkode: 43c35...5e0

• Nyttig 3
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Du vet ikke hvem de er..du har sett 1 ting og melde til barnevernet? Da må ha slått barnet eller gjort noe grovt..husk at dette vil følge de for resten av livet 

Ja, det var GROVT! Jeg har aldri i mine 40 år sett noen voksen oppføre seg slik mot et barn. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Da hadde jeg ringt rektor på mandag og meldt fra

Skrevet

Og det er et problem at du ikke greier å se for deg hva det skulle vært. Mange foreldre reagerer på så mye uten å forstå at her er det ting de ikke vet om. Fra en lærers ståsted er det SÅ mye folk ikke forstår. Til og med foreldrene til elever med spesielle behov forstår ikke at andre elever har spesielle behov. Si ifra til skolen. Be dem observere. Observer selv og så kan du si ifra. 

Anonymkode: 173f0...0e7

Det forstår jeg, og det var derfor jeg tenkte å si fra til skolen. Jeg kjenner ikke dette barnet eller foreldrene, eller noen omstendigheter rundt. 

kan man det? Vil skolen påta seg å observere? Jeg kommer definitivt til å følge med! 

ts

Skrevet

Jeg hadde trolig kontaktet politiet og informert om hva jeg hadde observert og bedt om råd. De kan vel opprette en sak og få undersøkt hvem dette barnet er. Både du og barnet ditt kan trolig gi god nok beskrivelse av forelder og elev + navn på elev slik Politiet sammen med skolen kan nøste opp i hvem dette er. 

• Nyttig 6
Skrevet

Jeg må jo evt. si det jeg så. Mitt barn vet hvem barnet er, så det er jo ikke vanskelig å identifisere foreldrene. 

Ja, det er jo derfor jeg spør, jeg er veldig bolig til å ta det med skolen først, hvis det er sånn at skoler tar på seg sånne oppdrag å observere og følge med på foreldre med avvikende atferd? 

ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva det var ts observerte. Selvfølgelig kan en observasjon da være nok til at man bør melde bekymring. 

Hadde jeg feks sett noen slå et barn, true med å slå et barn eller skjelle det ut på en grov måte så hadde jeg også meldt inn bekymring. 

Anonymkode: 7bf85...010

Jeg vil si det var minst like ille som dette. Og så går jeg nå og tenker på mulige scenarioer hvor en sånn atferd kan være rettferdiggjort. Kan det være autisme? Andre diagnoser? Var forelderen redd for at barnet skulle sette seg selv eller andre i fare? Men uansett hvordan jeg vrir og venner på det, så greier jeg ikke finne en grunn til at en slik atferd skulle vært rettferdiggjort. Det sagt så kjenner jeg jo ikke situasjonen, barnet, foreldrene eller noe. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at barnevernet er riktig instans her. Det høres ut som du har god grunn til å melde.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...