AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Ringt nav og spurt ved 2 anledninger. Vårt barn har fått hjelpestønad sats 2 og grunnstønad. Nav sier at når barnet fyller 18 vil det gå ned til sats 1. dette skjer automatisk. Vel, en mnd etter barnet er 18 stoppet utbetalingen. Må vi søke på nytt? Nav sa det gikk automatisk, hvorfor er betalingen uteblitt? Eller går det inn på barnets konto? Vi har jo ikke endret konto nr ? Anonymkode: 0d2c4...e87
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Husker ikke helt nøyaktig, men barnet mitt hadde hjelpestønad 1 (ikke grunnstønad), da han ble 18 år tror jeg at han måtte søke på nytt, han fikk det og får det fortsatt (på sin egen konto ) , med jevne mellomrom (hvert 3. år?) må han bekrefte at hjelpebehovet er det samme, evt. forverret, så får han videre stønad. Huff, det spørs om jeg var noe til hjelp Anonymkode: 9f47e...6ba
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husker ikke helt nøyaktig, men barnet mitt hadde hjelpestønad 1 (ikke grunnstønad), da han ble 18 år tror jeg at han måtte søke på nytt, han fikk det og får det fortsatt (på sin egen konto ) , med jevne mellomrom (hvert 3. år?) må han bekrefte at hjelpebehovet er det samme, evt. forverret, så får han videre stønad. Huff, det spørs om jeg var noe til hjelp Anonymkode: 9f47e...6ba Da burde jo nav svart meg at vi må søke på nytt ved 18 år, og ikke si at det går av seg selv når det tydeligvis ikke gjør det Anonymkode: 0d2c4...e87
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 Min stedatter måtte søke på nytt da hun ble 18 inkl legeerklæring (om at medfødt genfeil m tilhørende problemer faktisk ikke på magisk vis var gått over da hun ble myndig ....). Pengene ble da utbetalt til henne (først kom som utbetalingsanvisning fordi hun ikke hadde oppgitt sitt kontonummer, det kom ikke lengre utbetalt til hennes fars konto). Jeg tror NAV har gitt deg feil info når de påstår dette går automatisk. Anonymkode: eb659...bd1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Når man blir 18 innhentes kontonummer fra skatteetaten. Har dere sjekket barnets konto? Anonymkode: 27976...6c8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Når man blir 18 innhentes kontonummer fra skatteetaten. Har dere sjekket barnets konto? Anonymkode: 27976...6c8 Det har ikke skjedd her. Anonymkode: 0d2c4...e87
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min stedatter måtte søke på nytt da hun ble 18 inkl legeerklæring (om at medfødt genfeil m tilhørende problemer faktisk ikke på magisk vis var gått over da hun ble myndig ....). Pengene ble da utbetalt til henne (først kom som utbetalingsanvisning fordi hun ikke hadde oppgitt sitt kontonummer, det kom ikke lengre utbetalt til hennes fars konto). Jeg tror NAV har gitt deg feil info når de påstår dette går automatisk. Anonymkode: eb659...bd1 Det skal søkes hvert tredje år, og derfor ringte jeg nav 2 ganger faktisk og hørte om dette. Fikk beskjed om at satsen kom til å gå ned på sats 1 og det skjer automatisk. Anonymkode: 0d2c4...e87
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 19.1.2024 den 19.24): Da burde jo nav svart meg at vi må søke på nytt ved 18 år, og ikke si at det går av seg selv når det tydeligvis ikke gjør det Anonymkode: 0d2c4...e87 Ja, det burde de. Som sagt husker jeg ikke helt, men om det går automatisk og ikke barnet har fått det inn på kontoen så er det åpenbart ikke automatikk i det. Hvorfor går det ned til sats 1? Om dere finner igjen vedtaket fra da dere fikk innvilget hjelpestønad, stor det gjerne noe der om hva som skjer når barnet fyller 18? Evt. om det står på nav sine sider? Vet ikke altså, men virker jo litt rart. Kanskje har barnet fått noe brev på digipost om at dokumentasjon må sendes inn? Det kom jeg på nå, at da barnet mitt var fylt 21 år , altså 3 år etter ny søknad, så hadde hun fått varsel på digipost uten at hun hadde fått det med seg, da stoppet hjelpestønaden, men hun fikk etterbetalt fordi hun forklarte at hun ikke hadde sett meldingen, måtte bare sende inn på nytt at hjelpebehovet var det samme. Anonymkode: 9f47e...6ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå