Gå til innhold

Hvordan takle mor/svigermor sine kommentarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

skal få barn om drøyt 3 mnd, og jeg merker at det er noe som plager meg og som jeg er redd for at kommer til å bli verre med tiden eller et problem.. og det er mor og svigermor sine måter å gjøre ting på, og «stikkene» jeg får hvis jeg forteller hvordan jeg tenker å gjøre ting og ikke gjør eller tenker på samme måte som de gjorde for 30 år siden…

Det er småting, men det blir så mye tilsammen - hvis det gir mening? Sier jeg for eksempel at jeg ikke skal bruke dyne på babyen helt i starten fordi jeg er redd hun skal kveles så får jeg himling med øynene og «heeeerreguud, vi brukte dyne på dere når dere var små, dere lever jo begge to - både du og mannen». 

Er superglad i begge to, og de er fine mennesker - men jeg er redd jeg kommer til å klikke tilslutt hvis begeret renner over om det skal fortsette sånn😂 Noen som har det på samme måte, og hvordan har dere taklet det?

Anonymkode: 55c7b...379

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å involvere dem så mye i dine planer nå. Snakk heller om hvilket strikk dere ønsker dere til babyen, pg andre uskyldige ting :) Så kan du helelr snakke med venninner og etterhvert de på barselgruppa om andre ting, ting som forrige generasjon sannsynligvis gjorde annerledes.

Når babyen kommer så kan du ta en prat med din mor om at du evt. gjerne ønsker praktisk hjelp, men at tidene og forskningen har forandret seg, og at du heller spør om råd hvis det trengs. Men at dere må få gjøre dette på deres måte. Så tar far samme praten med sin mor. 

Anonymkode: d4f60...5f3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

"Hold kjeft jævla drittkjerring!" eller "Ha dæ vekk ditt spøkels!", kan det funke? 

Neida, spøk til side! Enten så finner du ryggraden i deg selv der du har tillit til din måte å gjøre det på, samtidig som du er åpen for gode tips på ting du ikke har så stor formening om, da betyr slike kommentarer mye mindre. Eller så kan man også be dem fint om å slutte, eller? 

Anonymkode: 27a05...bcc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du trenger ikke å involvere dem så mye i dine planer nå. Snakk heller om hvilket strikk dere ønsker dere til babyen, pg andre uskyldige ting :) Så kan du helelr snakke med venninner og etterhvert de på barselgruppa om andre ting, ting som forrige generasjon sannsynligvis gjorde annerledes.

Når babyen kommer så kan du ta en prat med din mor om at du evt. gjerne ønsker praktisk hjelp, men at tidene og forskningen har forandret seg, og at du heller spør om råd hvis det trengs. Men at dere må få gjøre dette på deres måte. Så tar far samme praten med sin mor. 

Anonymkode: d4f60...5f3

Det var lurt, tusen takk for tips. Er bare at det har kommet opp i samtaler, men da skal jeg prøve å holde meg unna de temaene enn så lenge!

Meen, jeg har kjent svigermor nesten hele livet, og kommer til å være mer med (og er mer med) svigermor enn det hennes egen sønn kommer til å være/er (han jobber 4/4 på sjøen) - så han trenger ikke å snakke for meg😊 

Skrevet

Eh... blir ikke babyen kald da? Uten dyne? (Sånn by the way...)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

"Hold kjeft jævla drittkjerring!" eller "Ha dæ vekk ditt spøkels!", kan det funke? 

Neida, spøk til side! Enten så finner du ryggraden i deg selv der du har tillit til din måte å gjøre det på, samtidig som du er åpen for gode tips på ting du ikke har så stor formening om, da betyr slike kommentarer mye mindre. Eller så kan man også be dem fint om å slutte, eller? 

Anonymkode: 27a05...bcc

Tusen takk for tips!😊 Tror jeg bare skal prøve å holde meg unna temaene så godt det går enn så lenge, også får jeg vel bare si ifra der det trengs når den tid kommer kanskje. De må jo høre på meg når det kommer til hvordan ting skal gjøres med baby uansett, så får vi se hvordan dynamikken blir - bare jeg som er litt føre var🙊

Kommer nok også til å få mye hjelp av de, er vel kanskje derfor jeg lurer mtp at jeg kommer til å være mye alene med baby og vil opprettholde det beste forholdet med de begge så godt det går😂👏🏻 Mannen skal ta ut permisjon når han har friturer, så blir en måned alene - så en måned med han etc (4/4 turnus på sjøen)

• Liker 1
Skrevet
Snabeltann skrev (2 minutter siden):

Finnes sovepose;)

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Sovepose. Mye tryggere :) 

Anonymkode: d632e...c05

• Liker 4
Skrevet

Aaaahaaa

Skrevet

Huff, ja. Man blir dessverre eksponert med mer eller mindre «hjelpsomme» tips fra den eldre generasjon når man får barn. Du får bare rette deg opp i ryggen og tenke at du som mamma vet hva som er best for ditt barn. Hvis det blir for mye kan du prøve deg med «Ja, vi vet mer nå. De har andre anbefalinger i dag». 

Min svigermor la barnet mitt til å sove på magen en gang. Jeg gav beskjed om at det har de gått bort fra for lenge siden. Men hun tok det ikke ble opp, heldigvis. 

Anonymkode: 09469...f2e

Skrevet

Er vel ikke verre enn å si «vi gjør ting på vår måte, akkurat som dere gjorde da dere hadde baby». «Ting har endret seg på 30/40 år. Nå er det meste blant annet forskningsbasert».

Og utover det pleide jeg bare og ikke gi respons. Bare var helt stille. Og så fortsatte jeg akkurat som jeg ønsket :) 

Anonymkode: e5dc6...9b6

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min svigermor ble slik ETTER at babyen kom, og jom med MYE som hun mente jeg måtte gjøre som var veldig utdatert eller bare rett og slett ikke fungerte på min baby (f.eks. å bære med ansiktet opp, som babyen absolutt HATET). Jeg prøvde å forklare at nå vet vi at man skal ikke gi babyen vann, immunsystemet trenger ikke hundesikkel, risprodukter har arsenikk, rosiner er ikke sunt, jeg har ikke tenkt å gi sjokolade og sukker til en ettåring - vil først danne gode vaner for sun mat, osv. 

Når hun ikke hørte på meg og så at da gidder hun ikke hjelpe oss hvis jeg skal styre så mye så sa jeg greit, så fikk hun ikke sett barnet på 5 mnd, til hun var villig til å høre på meg. I dag følger hun mine regler og kan f.eks. ta med barnet på butikken uten at det er mas om sjokolade, kan gi det grovbrød (for det er dét barnet foretrekker), og er generelt imponert over at et barn kan være i så godt humør hele tiden (hun trodde det kom til å bli et barn som var mye lei seg forsi jeg var "for streng", som ikke er tilfellet).

Endret av katties
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei! 

skal få barn om drøyt 3 mnd, og jeg merker at det er noe som plager meg og som jeg er redd for at kommer til å bli verre med tiden eller et problem.. og det er mor og svigermor sine måter å gjøre ting på, og «stikkene» jeg får hvis jeg forteller hvordan jeg tenker å gjøre ting og ikke gjør eller tenker på samme måte som de gjorde for 30 år siden…

Det er småting, men det blir så mye tilsammen - hvis det gir mening? Sier jeg for eksempel at jeg ikke skal bruke dyne på babyen helt i starten fordi jeg er redd hun skal kveles så får jeg himling med øynene og «heeeerreguud, vi brukte dyne på dere når dere var små, dere lever jo begge to - både du og mannen». 

Er superglad i begge to, og de er fine mennesker - men jeg er redd jeg kommer til å klikke tilslutt hvis begeret renner over om det skal fortsette sånn😂 Noen som har det på samme måte, og hvordan har dere taklet det?

Hvis dette er de verste stikkene de kommer med så har du i der store bildet vært ganske heldig.

Barn er en stor hendelse i familien og i storfamilien. Jeg foreslår at du og mannen din ganske tidlig bestemmer dere for hvorvidt det er familien eller storfamilien som skal ta valgene som angår barna.

Det betyr at du og mannen må si (på en ok måte) «nei, mamma/svigermor, sånn skal det ikke være med barnet vårt».

Anonymkode: 547db...973

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte at både mor og svigermor har tross alt dobbelt så mye erfaring som meg så jeg hørte på det de hadde å komme med. Ikke at jeg gjorde alt på deres måte, men tenker at mye er jo likt, en baby er ikke mye annerledes i dag enn for 30 år siden.

Anonymkode: 7a363...2a7

• Liker 2
Skrevet (endret)
katties skrev (32 minutter siden):

Min svigermor ble slik ETTER at babyen kom, og jom med MYE som hun mente jeg måtte gjøre som var veldig utdatert eller bare rett og slett ikke fungerte på min baby (f.eks. å bære med ansiktet opp, som babyen absolutt HATET). Jeg prøvde å forklare at nå vet vi at man skal ikke gi babyen vann, immunsystemet trenger ikke hundesikkel, risprodukter har arsenikk, rosiner er ikke sunt, jeg har ikke tenkt å gi sjokolade og sukker til en ettåring - vil først danne gode vaner for sun mat, osv. 

Når hun ikke hørte på meg og så at da gidder hun ikke hjelpe oss hvis jeg skal styre så mye så sa jeg greit, så fikk hun ikke sett barnet på 5 mnd, til hun var villig til å høre på meg. I dag følger hun mine regler og kan f.eks. ta med barnet på butikken uten at det er mas om sjokolade, kan gi det grovbrød (for det er dét barnet foretrekker), og er generelt imponert over at et barn kan være i så godt humør hele tiden (hun trodde det kom til å bli et barn som var mye lei seg forsi jeg var "for streng", som ikke er tilfellet).

Her skjønner jeg at jeg er "gammel mor"... ikke gi babyen vann? 😅🙉 skjønner jeg må lære mye til jeg evt. i fremtiden får barnebarn. Av nysgjerrighet -hvorfor er det farlig å gi vann? Pleide å gi yngste vår kokt vann mot kolikksmerter... 🙈

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Skrevet

Slik var det til tider mellom mannen og meg på den ene siden og min mor og svigermor på den andre også. De hadde en del råd som de mente vi virkelig burde kunne følge, og som vi absolutt ikke ville følge.

Ett av dem var en sengekantbeskytter som vi fikk av svigermor. Vi ville ikke bruke den fordi den kunne øke risikoen for krybbedød, og hun syntes absolutt vi burde bruke den fordi babyen kunne sette seg fast i sprinklene eller dunke seg. Det hjalp å sende henne link til LUBs nettside med informasjon om dette.

Andre ting, som dette med barnedyne, som egentlig ikke er frarådet i Norge, hvis det er snakk om en lett barnedyne, men som likevel er viktig for dere, ville jeg så godt det gikk bare unnlatt å diskutere med dem. Vi endte med å ikke bruke sprinkelsengen uten sengekantbeskytteren heller. Vi samsov, for sånn fikk alle sove best og mest mulig, og det syntes både mamma og svigermor hørtes svært dumt ut. Jeg lot være å snakke med dem om det. Akkurat som jeg lot være å diskutere så mye rundt det med venninner som var opptatt av å ikke samsove, men at babyen skulle kunne sove i egen seng. Det finnes ikke én fasit, og foreldrene selv må faktisk få velge sin egen vei. Det siste hjalp det forresten også å si til svigermor og mamma, som også egentlig er veldig trivelige folk, selv om de er i overkant ivrig på rådene og meningene rundt barnebarna. 

Anonymkode: d6377...759

• Liker 1
Skrevet

En del ting er det enklest å bare ikke snakke om :) Eventuelt bare jatte litt med og si at ja du får se hva dere gjør senere. Særlig om det er planer for en baby som ikke er født ennå. Det er nok ekstra lett å tenke når man selv har erfaring (som de har selv om det er gammel erfaring) at de som bare er gravide ikke ennå vet, selv om du sikkert har rett i mange ting du har tenkt å gjøre. Men, man kan også endre mening. Jeg tenkte også å bruke sovepose men ingen av dem passet til vår da hun var liten (viktig at de ikke kan skli nedi dem med hodet) og den lille babydynen jeg hadde fått av moren min funket veldig fint i starten, baby lå musestille når hun sov og klarte ikke å flytte den lille lette dynen (som jeg bare hadde opp til brystet hennes med armene utenfor) 

Anonymkode: 2a52c...ed9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Så ikke si hva du tenker å gjøre eller ikke da

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De hadde en del råd som de mente vi virkelig burde kunne følge, og som vi absolutt ikke ville følge.

Anonymkode: d6377...759

Alle kan og bør få gi råd. Når det går fra råd til krav så er det så enkelt at barnets mor og far har lagd barnet og bestemmer. Bestemødre kan leve med det eller ryke og reise.

Anonymkode: 547db...973

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, Snabeltann said:

Her skjønner jeg at jeg er "gammel mor"... ikke gi babyen vann? 😅🙉 skjønner jeg må lære mye til jeg evt. i fremtiden får barnebarn. Av nysgjerrighet -hvorfor er det farlig å gi vann? Pleide å gi yngste vår kokt vann mot kolikksmerter... 🙈

Skal ikke gi vann til de minste fordi de skal ha næring mm/mme og ikke noe som bare fyller uten næring.

Det sagt så har jeg 6 år mellom mine og bare på den 6 årene er det mye nytt

Anonymkode: 27cbd...ca7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...