AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Ei i vennegjengen har en hund på 3 år. Hunden er veldig gneldrete og når jeg skriver veldig så mener jeg veldig. Hun har hatt den en gang hos en hundetrener og ble anbefalt helkvel halsbånd. Hun prøvde dette, men hunden prøvde allikevel å bjeffe like mye så det gjorde ingen bedring. Hunden hadde absolutt trengt flere timer, men hun bare snakker om det. Tidligere har hun snakket om å omplassere hunden fordi den er så ille. Det største problemet er at venninnen vår reiser veldig mye, både innenlands og utenlands. Hun har god råd, men å bruke penger på kennel på hunden vil hun ikke fordi det er så dyrt og vi i vennegjengen har vært dumsnille og passet hunden hennes til en veldig liten penge på rundgang. Hunden er absolutt ikke lett å passe da den bjeffer av den minste lyd og på tur går det i ett for hvert menneske og hver hund den ser. En i vennegjengen har til og med mottatt naboklage pga denne hunden og passer den selvfølgelig ikke lenger. Nå slenger resten av gjengen oss på og blir møtt av en veldig fornærmet venninne som syntes vi er dårlige til å stille opp og legger til og med til: «dere får til og med betalt». Greit vi er venner, men å passe en såpass utfordrende hund burde man få betalt for, venn eller ikke. Samtidig er det hun betaler så lite at det uansett blir som å passe den gratis, hun vet selv hvordan hunden hennes er og vi tror hun også reiser så mye fordi hun ønsker fri fra hunden. Det er ganske provoserende å se henne legge ut bilder om at hun koser seg i Syden mens en stakkar i vennegjengen passer hunden. Det verste er selvfølgelig hvordan denne hunden har det og vi snakker om at vi burde ta en prat sammen med henne om at hun ikke burde ha hund, men skaffe et hjem til den hvor den har eiere ( som selvfølgelig også blir opplyst om hvordan hunden er ) som ikke er på reise hver mnd og som bruker ressurser på hunden. Samtidig er vi usikre på om hunden på 3 år lenger er mulig å korrigere? Anonymkode: 3799e...bb7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Lurt å snakke med venninna deres. Fortsett å si nei så kanskje hun lærer til slutt. Anonymkode: c9623...630 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Meld henne til mattilsynet, for hunden er jo under omsorgssvikt!! Anonymkode: 90a5d...342 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meld henne til mattilsynet, for hunden er jo under omsorgssvikt!! Anonymkode: 90a5d...342 Hvilken omsorgssvikt? Det står ikke noe sted at hunden ikke får mat, mosjon og selskap/kos. Det er ikke greit å skaffe seg hund når man er så mye borte, men det står ikke noe om at den blir forsømt. Anonymkode: 8f087...e88 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Hunden virker stresset siden den bjeffer ved den minste ting. Vi vet vel alle hvordan det er å være stresset eller? Dyr kan ikke fortelle hvordan dem har det som vi kan, så egentlig burde den hunden bli omplassert til noen som kan gi den trygghet og stabilitet, samt jobbe med å roe ned bjeffingen. Hva slags rase hund er dette? Anonymkode: d5327...ca2 2 1
PITTY Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 For en ego bitch. Hun burde vært omplassert!!!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 En 3 år gammel hund kan la seg korrigere av erfarne hundeeiere. Isteden for å baksnakke henne så tar dere å sier ting direkte til henne. Anonymkode: 18197...c7f 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 15.39): Hunden virker stresset siden den bjeffer ved den minste ting. Vi vet vel alle hvordan det er å være stresset eller? Dyr kan ikke fortelle hvordan dem har det som vi kan, så egentlig burde den hunden bli omplassert til noen som kan gi den trygghet og stabilitet, samt jobbe med å roe ned bjeffingen. Hva slags rase hund er dette? Anonymkode: d5327...ca2 Korthåret dachs. Ts Anonymkode: 3799e...bb7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Korthåret dachs. Ts Anonymkode: 3799e...bb7 Jeg har vokst opp med korthåret og strihåret dachs. De kan være veldige strie å håndtere, og er ikke en hund for hvem som helst. Det er hvert fall min mening. Det er en fantastisk fin hund, men den krever en bestemt og konsekvent eier. Hvis den aldri har fått på plass grunntreningen så er det ikke rart den oppleves som vanskelig. Det høres ikke ut som venninnen din er den rette personen til å trene en dachs. Anonymkode: bcd24...9fa 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 Virker stressrelatert. Klart at hunden blir utrygg når eier kommer og går, og den blir sendt rundt i vennegjengen hennes for at den skal bli "oppbevart" mens hun selv drar på reiser. Det hjelper ikke at hun blir sur, for dere må forsøke å hjelpe hunden. Den kan ikke noe for den situasjonen den er blitt plassert i, og går med en stor uro i seg. Hvis ikke venninnen deres tar ansvar og oppsøker hjelp for seg selv og hunden sin, bør den bli omplassert til erfarne hundefolk som kan jobbe med den, og gjøre den trygg. Kanskje dere kan spørre oppdretter om råd. Jeg tror problemene den har gradvis vil bli borte når hunden får selvtillit og kjenner seg trygg. Anonymkode: 185e5...14f 1 2
Tabris Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 Jeg kjenner jeg får vondt av hunden her. Den har det ikke bra når den bjeffer så mye som det du beskriver. Det å forsøke å straffe det bort er enda verre, da det bare er symptombehandling i stedet for å ta tak i årsaken til at den bjeffer og jobbe med det. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 Du er ikke hundetrener om du anbefaler strupehalsbånd i 2023. En aktiv jakthund rase som skal kunne lose rådyr lenge, krever jo rett eier. Regner ikke med at venninnen din går blodspor eller jakter med den hunden. Den bør omplasseres. Anonymkode: 576cb...5ed 2 1
Myrmica Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Hunden er helt sikkert ikke en problemhund, den har bare vært hos folk som ikke kan trene hund. Høres også ut som eier har søkt råd hos en særdeles dårlig hundetrener. Alle hunder kan trenes, å snu denne adferden hos en tre år gammel hund bør ikke by på veldig store problemer for en som vet hvordan. Bjeffingen kan nok ikke trenes helt bort, men situasjonen kan helt sikkert forbedres. Det venninna di må gjøre er å sette seg inn i hundetrening, få hjelp av en god trener, og gi hunden en stabil og forutsigbar hverdag. Eller omplassere den. Dere som venner kan nok hinte om, forklare eller etterspørre dette, men det vil ikke skje noe før venninna selv innser alvoret og tar ordentlig tak i det. Det dere kan gjøre er å nekte å passe hunden, hun får bare bli sur. Synes for øvrig veldig synd på hunden her. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 jeg tenker at hunden hadde hatt det bedre hos en eier med kunnskap om slik atferd. Og hvis dere sier nei til å passe, så kommer hun nok etter hvert til å tenke mer realistisk på omplassering. Og jeg tenker at det er lov med små hvite løgner, eller bare smøre litt tjukt på, for å slippe å passe, når venninnen deres er såpass frekk. Si at det ikke passer å passe den helgen, fordi dere skal være borte store deler av lørdagen, eller at det blir vanskelig den uka fordi dere skal jobbe mye. Jeg har gjort det samme med en venninne som har holdt på litt på samme måten med en hund med atferdsproblemer, og jeg har heller ikke justert veldig på sannheten, bare sagt at det passer dårlig. Og hun har begynt å skjønne tegninga, Anonymkode: 66eba...cfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå