Gå til innhold

16 timer faste

exictence

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har siden nyttår levd med minst 16 timer faste.... Ofte blir det 18.

Helt ærlig? Foreløpig er det eneste jeg angrer på at jeg ikke har gjort det før. Litt sulten i starten, men jeg begynte jo ikke med så lang faste... Begynte jo bare å drøye frokosten litt... Og så enda mer.... Og enda mer.... Og det har gått helt fint.

Jeg er ikke tom for energi, jeg merker at jeg ikke har spist forsåvidt, men jeg er ikke sulten, og jeg har ikke svingninger i blodsukkeret som gjør meg kaldsvett og svimmel og uggen. Og jeg har BMI på 33 (har hatt på 40, så er i ferd med å gjøre noe med dette), og er vant til å spise både for ofte og for mye tidligere.

Kommer til å fortsette med dette så lenge det funker!

Anonymkode: 45629...968

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har siden nyttår levd med minst 16 timer faste.... Ofte blir det 18.

Helt ærlig? Foreløpig er det eneste jeg angrer på at jeg ikke har gjort det før. Litt sulten i starten, men jeg begynte jo ikke med så lang faste... Begynte jo bare å drøye frokosten litt... Og så enda mer.... Og enda mer.... Og det har gått helt fint.

Jeg er ikke tom for energi, jeg merker at jeg ikke har spist forsåvidt, men jeg er ikke sulten, og jeg har ikke svingninger i blodsukkeret som gjør meg kaldsvett og svimmel og uggen. Og jeg har BMI på 33 (har hatt på 40, så er i ferd med å gjøre noe med dette), og er vant til å spise både for ofte og for mye tidligere.

Kommer til å fortsette med dette så lenge det funker!

Jeg har ett konstant sug etter mat. Potetgull, boller også videre. Har du sug etter noe å spise. Er du veldig opptatt når du faster? 

Anonymkode: 57724...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud er du så ignorant eller? ingen dør av 16 timers fasting.

jeg spiste min første måltid i dag klokken 17:05, etter 18 timer uten mat og jeg var ikke engang sulten i dag da jeg stod opp. kunne ha lett fastet hele dagen i dag, men ville gjerne ha ostesmørbrød

Hvis folk ikke klarer å faste 16 timer 1 gang i uka da er de slave til lystene sine.

Anonymkode: 7f03f...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er kjempe fornøyd, skulle også ønske jeg startet mye før!

Dagens første måltid rundt kl 12, en lunsj på ettermiddagen så middag innen klokken 20. Magen og fordøyelsen er mye mer stabil, og søtsuget jeg alltid hadde før er helt borte! 

Drikker vann og kaffe på formiddagen frem til mat, er noen ganger litt sulten men føler ikke på svakhet eller noe slikt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ett konstant sug etter mat. Potetgull, boller også videre. Har du sug etter noe å spise. Er du veldig opptatt når du faster? 

Jeg har mindre sug etter mat/snop nå enn jeg har hatt når jeg spiser frokost, lunsj og middag som "vanlig". Jeg er mye mindre fysen. Jeg er også mindre sulten klokka 11-12 hvis jeg ikke har spist enn om jeg har spist frokost om morgenen. Vet det høres rart ut, men ta det fra ei som ikke trodde det skulle funke selv ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

herregud er du så ignorant eller? ingen dør av 16 timers fasting.

Anonymkode: 7f03f...116

Hva i alle dager slags svar er dette?

Hvem mener du er ignorant? Og på hvilket grunnlag?

Ingen her har antydet at man dør av 16 timers fasting, eller at det i det hele tatt er vanskelig å faste.

Anonymkode: e6be7...cce

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og til det andre spørsmålet ditt: jeg er jo stort sett på jobb når jeg faster, så jeg er jo opptatt, men det er jo stillere i perioder, og det går fint allikevel. Jeg anbefaler å prøve hvis du går med konstant sug etter noe å spise. Du MÅ ikke begynne med 16 timer i starten da, men utvide mellomrommet mellom måltidene i starten og se hvordan det går. Også må du gi det noen dager før du gir opp! For all forandring går jo ikke alltid uten litt anstrengelser!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser første måltid kl. 13, og igjen kl. 16, og siste måltid ca. 20-21.

Drikker kaffe og vann fra morgenen av og fram til kl. 13.

Har mer energi og mindre smerter i kroppen etter jeg begynte å spise slik (sliter med bl.a ibs og fibromyalgi)

Anonymkode: e6be7...cce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg levd siden jeg var barn. Har aldri vært overvektig. Men jeg visste ikke at det var en greie eller hadde et navn før for noen år tilbake da det ble poppis med faste. Husker mamma pleide å prøve å få meg til å spise frokost, og jeg spiste nesten aldri matpakka heller. Men spiste en del når jeg kom hjem fra skolen da. Nå spiser jeg stort sett to måltider (lunsj og middag), og så en skål med chips eller noen knekkebrød på kvelden. Spiser jeg ikke på kvelden foran TV (eller før jeg drar hjem fra kveldsvakt), så må jeg som regel spise på natta for å få sove. 

Anonymkode: 11c66...29e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det. Gjorde det med mål om vektnedgang.

Følte meg veldig energisk av å gå ned så mye i vekt, og kanskje også av å faste så mye. Hadde stabilt med energi gjennom dagen. Spiste mellom 16/18 og 23/24. 

Problemet mitt var at jeg har/hadde et forstyrret forhold til mat, kropp og vekt, så jeg brukte det som en anledning til å spise 600-1000 kalorier om dagen selv om behovet mitt er mye mer. Det ble ikke bærekraftig i lengden og jeg fikk etter en god stund mye cravings siden kroppen ikke fikk nødvendig næring. Jeg kombinerte det også med overdreven trening, og fikk naturligvis ikke ventet fremgang i treningen siden jeg ikke hadde nok energi. 

Jeg har aldri prøvd det på en bærekraftig måte der jeg spiser riktig mengde med tanke på å vedlikeholde vekten, for å se hvordan selve det å faste påvirker meg. Dersom du har slitt med eller sliter med spiseforstyrrelser o.l. ville jeg tenkt meg om. Ikke fordi å faste i seg selv er problematisk, men for meg ble det bare enda en måte å sulte meg selv på. Jeg kalte det faste, men egentlig drev jeg og sulta meg selv, og det bikket jo over til at jeg tenkte "nå er jo klokka 18, så da kan jeg jo kanskje la være å spise i dag, hvis jeg legger meg tidlig". 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to måltider, lunsj klokken 11 og middag klokken 17. Helst varm mat til lunsj hvis de serverer det i kantina den dagen. Perfekt for meg som ikke er så glad i brødmat. Slipper å bruke så mye tid på å lage mat. 

Anonymkode: ebca8...5ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

herregud er du så ignorant eller? ingen dør av 16 timers fasting

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis folk ikke klarer å faste 16 timer 1 gang i uka da er de slave til lystene sine.

Jøsses! Har du stått opp med feil fot idag?? 

Anonymkode: 10694...e78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sulten når jeg faster, og har heller ikke lyst på sjokolade eller annet usunt da. Drikker ikke noe annet enn vann i fastetiden.

Jeg pleide faste 18 timer, og syntes det var behagelig. Men så skled det ut pga sykdom i familien.

Nå er jeg begynt igjen. Litt etter litt, og er tilbake på 18:6. Noen ganger blir det mer, for jeg spiser ikke før etter 16. Hadde jeg spist tidligere på dagen, hadde jeg garantert hatt lyst på mat.

Men jeg er kanskje heldig, for jeg er aldri sulten om morgenen. Spiste frokost bare fordi man liksom skulle gjøre det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faster lett i 16 timer. Som oftest blir det 17-18 timer. Middag spises ca kl 19.30 i hverdagene, også har jeg mitt første måltid i 14-15-tiden.

I går glemte jeg å spise, så det ble kun middagen. Går fint det også.

For min så er blodsukkeret langt mer stabilt når jeg faster. Får ikke cravings på kveldene heller. Drikker vann og kaffe. I helgene blir det kortere vindu for da spiser vi enda senere middag.

Driver og 'trener' meg opp til å kunne ta lengre faste, over flere døgn. Har en bmi som er kommer over 30, så energi er der mer enn nok av for å kroppen å ta av.

Anonymkode: 7b931...d3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faster som regel 18-20 timer om dagen og så har jeg vanligvis en dag og to der jeg har 16 timer som regel i helgene. 

For meg er dette vanlig måte å spise på og slik jeg alltid har spist når jeg har gjort som jeg selv ønsker. Altså før mann og barn. 

Har prøvd å leve normalt med frokost, lunsj. middag og kvelds men det blir for mye for meg og jeg trenger ikke mer kalorier enn nødvendig for å si det slik. Jeg får ikke all verdens ned i vekt med å spise slik men mageproblemene blir ikke like ille og det er hovedgrunnen for at jeg spiser som jeg gjør om jeg går ned i vekt så er det flott og jeg har gått ned et par kilo men når man er så stor som jeg er så er ikke det mye å skryte av. Uansett så har jeg nå levd slik i 2 år nå uten stopp. Veldig greit å få gå tilbake til mitt naturlige spisemønster. :) '

Kjenner ikke på noe sult før det har gått 16-18 timer og det holder egentlig med et godt måltid og noe snacks og så er jeg fornøyd til dagen etterpå. Funker veldig bra for min mage og denne såkalte IBS/GERD /funksjonell dyspepsi diagnosen.

Anonymkode: 17c13...43a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser kun to måltid, lunch kl 11, og middag kl 16 eller 17(kommer an på når jeg er ferdig på jobb). Samme i helgene. Spiser heller to måltid sånn at jeg kan ha større måltid for å faktisk bli mett(eier ikke metthetsfølelse, kan bare stappe innpå uante mengder mat uten problemer). Så lunch på ca 500kcal og middag 8-900 + dessert 200(oftest en proteinbar/annen sjokolade eller shake). Ligger på 1700kcal i vedlikehold(eller egentlig går jeg ned i vekt på 1700kcal, men har ofte en cheatday eller to i uken som fort ligger på 4000kcal😬, sliter med overspising).

Men er dessverre sulten hele tiden uansett om jeg faster eller ei, så det har ingen betydning. Ingenting som feiler meg eller lave verdier osv. Frisk og rask, men trener vel litt over snittet mye som sikkert trigger sulten voldsomt(14 timer på senter i uka, pluss gåturer i tillegg). Bmi på 20,2.

Anonymkode: d2b7f...23f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd sånn et par år og elsker det :) Før dette så hev jeg i meg frokost på vei til jobb, kjøpte meg noe snacks på veien til kontoret, og koste meg med snacks om kvelden. 

Nå bruker jeg mindre tid på mat, er mer konsentrert (stabilt blodsukker), og har ikke til (u)vane å spise søt eller salt snacks etter middag. Har ikke gått ned i vekt da jeg allerede er slank og heller spiser større porsjoner når jeg har de to måltidene mine.

Har brunsj/lunsj kl 11:30 og middag rundt kl 17, så det blir ca 18 timers faste. 

Skal nevnes at jeg ikke aktivt jobber hardt for å spise på denne måten (med mindre jeg har hatt type ferier med fellesmåltider og skal tilbake til hverdagen igjen) og spiser gjerne brunsj en time tidligere i helgene og middag en time senere (og evt. drinker og snacks utover kvelden)

Anonymkode: 3b7db...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort det siden 1.november 2023. De første dagene var verst (ekstrem hodepine osv), men har mistet det meste av både søtsug og sug etter mat. Det samme med tankekjør rundt mat. Deilig å tenke på noe annet enn mat hele tiden. Overspiser heller ikke, men har selvsagt hatt et par smeller der jeg har spist en hel sjokoladeplate på kort tid - men kun spist dette den dagen.

Har også gått ned 13 kg. Fått mer energi/overskudd, og føler meg generelt bedre. Har også mindre brainfog og mer fokusert🙌🏼 Målet med fastingen for min del, er å få en kropp jeg trives bedre i - selv om jeg trivdes i en overvektig kropp på 98 kilo også😅

Men jaggu er det deilig å drasse på mindre spekk når man løper, trener, bøyer seg, barberer seg osv. Får også en selvtillitsboost når andre kommenterer at jeg er flink, for nei, det kommer ikke av seg selv og et absolutt ikke gratis, men så verdt det!

Anonymkode: 4f967...18a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faster alltid i 16 timer, evnt 17-18. Null stress for min del. 
Har gått ned 24 kg på 7-8 mnd. 

Anonymkode: e8850...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...