AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Jeg var hos ortoped i dag. Skal operere menisken i ett knr, etter å ha hatt vondt lenge pga ruptur. (Har tatt mr.) Har av og til verking i det andre kneet også, når jeg er i ro. (Har ikke tatt mr av det.) Ortopeden sa noe om brusk og slitasje, men kom ikke på å spørre, for hadde så mye å tenke på om operasjon, sykemld osv. Men kan det virkelig hende jeg har artrose/slitasjegikt? Jeg er 39 år. Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Ja, jeg har hatt det fra 30 årene. Anonymkode: c2d86...b3a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, jeg har hatt det fra 30 årene. Anonymkode: c2d86...b3a Hvor plaget er du? Og hva/hvordan trener du? Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 Nå er jeg veldig plaget 47åring. Trenger egt to fullproteser. Har kneskåler som ikke har ordentlig grop, mye plagsom klikking og skjeve ben. Trener det jeg kan men klikkingen gir en del restriksjoner. Anonymkode: c2d86...b3a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var hos ortoped i dag. Skal operere menisken i ett knr, etter å ha hatt vondt lenge pga ruptur. (Har tatt mr.) Har av og til verking i det andre kneet også, når jeg er i ro. (Har ikke tatt mr av det.) Ortopeden sa noe om brusk og slitasje, men kom ikke på å spørre, for hadde så mye å tenke på om operasjon, sykemld osv. Men kan det virkelig hende jeg har artrose/slitasjegikt? Jeg er 39 år. Anonymkode: a8495...af9 ja, og hvis du f.eks. har spilt ballspill som ung er det veldig vanlig å ha det i din alder Anonymkode: a7a5c...745
Maestro Skrevet 19. januar 2024 #6 Skrevet 19. januar 2024 Har artrose i AC ledd, eller er i startfasen. Ble nettopp 31.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #7 Skrevet 19. januar 2024 Jeg kjenner flere 30 årene som har artrose et par i 20 årene og faktisk. Helt merkelig egentlig for dette er normalvektige mennesker som ikke har hatt tunge jobber eller drevet med heftig idrett. Anonymkode: f64db...588 1
Bokormsen Skrevet 19. januar 2024 #8 Skrevet 19. januar 2024 Om du har hatt en skade kommer alltid og tidlig. Bør heller ikke trene tung styrketrening ofte da det gir slitasje. Holde normal vekt, trene kondisjon i moderasjon og lett styrke er nok fasit.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #9 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): ja, og hvis du f.eks. har spilt ballspill som ung er det veldig vanlig å ha det i din alder Anonymkode: a7a5c...745 Har aldri spilt ballspill. Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 Bokormsen skrev (45 minutter siden): Om du har hatt en skade kommer alltid og tidlig. Bør heller ikke trene tung styrketrening ofte da det gir slitasje. Holde normal vekt, trene kondisjon i moderasjon og lett styrke er nok fasit. Jeg er ikke overvektig. Man hører/leser jo hele tiden at styrketrening er så viktig, og at man må ha progresjon hvis det skal ha effekt. Men har og merket at lett styrketrening er best for min kropp. Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 Ja. Jeg har drevet med dans og fikk det svært tidlig, i 20-årene. Anonymkode: 2b3a4...381
Molly 4.5 år Skrevet 19. januar 2024 #12 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har hatt artrose/slitasje i begge kne i rundt 15 år. Er nå 48 år. Satte inn protese ifjor sommer i et kne og skulle egentlig satt inn i det andre kneet og. Men tør ikke for jeg har bare problemer med det opererte kneet. Da får heller det kneet bare værke. Hatt mye gå jobbing og del tunge løft. Lite sport her
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Skrevet 19. januar 2024 Har hatt påvist ruptur i indre og yttre menisk høyre kne samt indre ruptur i venstre kne og synlige cyster begge knær. Grad 2 slitasje i brusk begge kneskåler i 8 år nå. Tramadol,ibux og cortisonsprøyter i 10 år nå. Til slutt ga jeg totalt F... i alt og solgte firmaet mitt. Fikk meg en mindre belastende jobb,så har det egentlig greit nå uten medisiner. Trening gjorde alt bare værre på meg. Alle leger jeg var borti mente nytt kne bare ville gjøre vondt værre. Måtte også levere fra meg førerkortet en periode da jeg ikke klarte å bremse Pga.smerter. Alt startet da jeg var 27 år gammel. Tynn og spinkel. Anonymkode: 2428f...88b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #14 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke overvektig. Man hører/leser jo hele tiden at styrketrening er så viktig, og at man må ha progresjon hvis det skal ha effekt. Men har og merket at lett styrketrening er best for min kropp. Anonymkode: a8495...af9 Rart... Ved artrose spises brusken opp under trening. Bein mot bein er ikke godt! Anonymkode: 2428f...88b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #15 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt påvist ruptur i indre og yttre menisk høyre kne samt indre ruptur i venstre kne og synlige cyster begge knær. Grad 2 slitasje i brusk begge kneskåler i 8 år nå. Tramadol,ibux og cortisonsprøyter i 10 år nå. Til slutt ga jeg totalt F... i alt og solgte firmaet mitt. Fikk meg en mindre belastende jobb,så har det egentlig greit nå uten medisiner. Trening gjorde alt bare værre på meg. Alle leger jeg var borti mente nytt kne bare ville gjøre vondt værre. Måtte også levere fra meg førerkortet en periode da jeg ikke klarte å bremse Pga.smerter. Alt startet da jeg var 27 år gammel. Tynn og spinkel. Anonymkode: 2428f...88b Hvorfor mente de nytt kne ville gjøre det værre? Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor mente de nytt kne ville gjøre det værre? Anonymkode: a8495...af9 Jo,fare for komplikasjoner. Er for ung. Kort levetid på protese. Men som sagt, mindre aktiv og mye mindre belastende jobb gjorde underverker. Hatt det mye bedre de siste to årene. Men kan bare glemme å jogge,gå på ski eller skøyter. Svømming er supert🙂 Anonymkode: 2428f...88b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo,fare for komplikasjoner. Er for ung. Kort levetid på protese. Men som sagt, mindre aktiv og mye mindre belastende jobb gjorde underverker. Hatt det mye bedre de siste to årene. Men kan bare glemme å jogge,gå på ski eller skøyter. Svømming er supert🙂 Anonymkode: 2428f...88b Kan du gå turer? Jogge kan ikke jeg heller, men det går bra. Men den dagen jeg ikke kan gå engang er ikke livet verdt å leve. Forhåpentligvis blir det ikke så ille på maange år. Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #18 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan du gå turer? Jogge kan ikke jeg heller, men det går bra. Men den dagen jeg ikke kan gå engang er ikke livet verdt å leve. Forhåpentligvis blir det ikke så ille på maange år. Anonymkode: a8495...af9 Det går greit. Spesielt i skogen myk skogsbunn er supert Truger i snø er alternativet nå om dagen 😀 Anonymkode: 2428f...88b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det går greit. Spesielt i skogen myk skogsbunn er supert Truger i snø er alternativet nå om dagen 😀 Anonymkode: 2428f...88b Hvor gammel er du nå, og hva jobber du med? Jeg slutter snart i pleieyrket, så regner med det kommer til å gjøre en positiv forskjell. Anonymkode: a8495...af9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #20 Skrevet 20. januar 2024 Molly 4.5 år skrev (16 timer siden): Jeg har hatt artrose/slitasje i begge kne i rundt 15 år. Er nå 48 år. Satte inn protese ifjor sommer i et kne og skulle egentlig satt inn i det andre kneet og. Men tør ikke for jeg har bare problemer med det opererte kneet. Da får heller det kneet bare værke. Hatt mye gå jobbing og del tunge løft. Lite sport her Sliter du med stivt kne? Problem med å strekke og bøye kneet? Kan være arrvev som dannes i kneet etter operajsonen som påvirker fleksibiliteten i kneet. Er noe skikkelig dritt. Anonymkode: 0b064...9fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå