Gå til innhold

Innerdør til åpning på 80 cm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette inn nytt dørblad i en døråpning der forrige eier har fjernet dørbladet og latt karmene være igjen. Mål fra karm til karm i bredden er 80.6 cm. Hvilket dørblad skal jeg kjøpe? Høyden vet jeg, trenger 200, for den er lik som døren ved siden av. 

Anonymkode: 8c40e...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det største problemet er vel å få rett type hengsler og låsekasse, dersom det er en eldre dør som er fjernet. 

Anonymkode: a2fcb...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det største problemet er vel å få rett type hengsler og låsekasse, dersom det er en eldre dør som er fjernet. 

Anonymkode: a2fcb...d63

I så fall høres det ut som jeg kanskje bør gi hele jobben til en snekker og ikke prøve meg fram selv. 

Jeg vet jo ikke hvor gammel døren som ble fjernet var, men tipper tidlig 80-tall. Karmen som står igjen er grundig overmalt, så det blir kanskje også en utfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt noen på Maxbo eller tilsvarende. Om jeg husker riktig oppgis dørbredde inkludert karm, altså har du antagelig en 85cm-dør. Om du går på en god byggevare vil de nok være veldig behjelpelige.

Mulig det beste også er å kjøpe nye hengsler og låskasse. Mannen min synes det er lett å gjøre slike ting selv, men han er ganske handy. 

Anonymkode: c9ab9...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snapin-hengsler eller er det eldre hengsler?

Hvis karmen er mye malt, så vil det være mindre plass til en dør. Da må man måle både fra karm til karm, og deretter ta høyde for at malingen er noen millimeter tykk.

Anonymkode: c4de1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I så fall høres det ut som jeg kanskje bør gi hele jobben til en snekker og ikke prøve meg fram selv. 

Jeg vet jo ikke hvor gammel døren som ble fjernet var, men tipper tidlig 80-tall. Karmen som står igjen er grundig overmalt, så det blir kanskje også en utfordring. 

Snap-in hengsler har vært standard på dører siden 1972.

Anonymkode: 84b34...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det snapin-hengsler eller er det eldre hengsler?

Hvis karmen er mye malt, så vil det være mindre plass til en dør. Da må man måle både fra karm til karm, og deretter ta høyde for at malingen er noen millimeter tykk.

Anonymkode: c4de1...20f

Hengslene er fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel merke etter der hvor hengslene har vert. Snap in hengsler er mindre enn den gamle typen hengsler. Hvis du ender med å bytte hele karmen så er det en ganske enkel jobb, jeg har gjort det uten noen som helst forkunnskaper.

Anonymkode: fab1e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på om det er mulig å bytte hele, når du først skal bytte døra? 

Anonymkode: 07a5a...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riv karmen og sett inn ny dør med karm. Det er det enkleste når du ikke har hengsler. Du må trolig spesialbestille dør, da dette ikke er standardmål, men det er ikke dyrt. Sjekk hvilke dører din nærmeste byggevare forhandler, og sjekk kataloger for å finne en modell. 

Anonymkode: b6f3e...9ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel merke etter der hvor hengslene har vert. Snap in hengsler er mindre enn den gamle typen hengsler. Hvis du ender med å bytte hele karmen så er det en ganske enkel jobb, jeg har gjort det uten noen som helst forkunnskaper.

Anonymkode: fab1e...412

Den er som sagt grundig overmalt. Mulig jeg må sjekke ut å bytte hele karmen. Hvordan fant du ut hva du trengte?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du sett på om det er mulig å bytte hele, når du først skal bytte døra? 

Anonymkode: 07a5a...d33

Hva kan være grunn til at det ikke er mulig å bytte hele? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Riv karmen og sett inn ny dør med karm. Det er det enkleste når du ikke har hengsler. Du må trolig spesialbestille dør, da dette ikke er standardmål, men det er ikke dyrt. Sjekk hvilke dører din nærmeste byggevare forhandler, og sjekk kataloger for å finne en modell. 

Anonymkode: b6f3e...9ac

Skal sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...