AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Har en som går på internasjonale school og en som går på offentlig skole. I dag kom halvårsvurderingen. Han på offentlig skole skrev de vel fire linjer på og det beste var at det overhodet ikke stemte. Han går i fjerde klasse og jobber med matte på 7. klasse nivå. Det sto at han måtte øve mer på de fire regneartene 😂😂. Han som går på privatskole, går i 7. klasse og der fikk vi en 26 siders lang rapport på hvordan han hadde gjort det i alle fag. Jeg skjønner at det er forskjell, men at det skulle være så forskjellig hadde jeg ikke trodd Anonymkode: 5d79c...1c0 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Alle offentlige skoler er ikke like og alle private skoler er ikke like så det er veldig spesielt å bedømme alle skoler basert på dine to barn. Anonymkode: 24566...31f 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 Kommer du til å si fra? - og fikk dere 26 siders vurdering i 4. klasse? Hva var grunnen til at dere gikk for ulike skoler til barna? Anonymkode: 37feb...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer du til å si fra? - og fikk dere 26 siders vurdering i 4. klasse? Hva var grunnen til at dere gikk for ulike skoler til barna? Anonymkode: 37feb...0ce 26 sidersen var for 7 klasse Anonymkode: 99767...000
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Skrevet 19. januar 2024 Vi merket stor forskjell på offentlig skole og privat. Ungene her gikk 5 år på privat. Og der fikk vi hvert halvår fra 2 og 4 klasse på ungen sider med hvertfall hva de var sterke og svake i, de forskjellige fagene. Pluss andre ting de var flinke til. I tilleg så hadde ene barne behov for assistent pga epilepsi på private hadde ho 100% assistent. Som fulgte opp med det som var i forhold til medisiner osv, og såesped så fikk barne det time antallet som ble satt. Og mye større voksen tetthet På offentlig fjernet de assistent for de mente at hovedlærer fikset. Og spespedtimer ble halvert selv om ppt hadde skrevet samme timetall , årsak de hadde jo 2 lærere inne i noen timer så da kunne de fjerne spespedtimer. Så hadde skolen hatt også ungdomskole hadde de fortsatt ut ungdomskolen Anonymkode: f1b58...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #6 Skrevet 19. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har en som går på internasjonale school og en som går på offentlig skole. I dag kom halvårsvurderingen. Han på offentlig skole skrev de vel fire linjer på og det beste var at det overhodet ikke stemte. Han går i fjerde klasse og jobber med matte på 7. klasse nivå. Det sto at han måtte øve mer på de fire regneartene 😂😂. Han som går på privatskole, går i 7. klasse og der fikk vi en 26 siders lang rapport på hvordan han hadde gjort det i alle fag. Jeg skjønner at det er forskjell, men at det skulle være så forskjellig hadde jeg ikke trodd Anonymkode: 5d79c...1c0 Du tenker at øving på de fire regneartene og matte på syvende trinn er en motsetning? Anonymkode: 440bb...11f 3
Druid Skrevet 19. januar 2024 #7 Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tenker at øving på de fire regneartene og matte på syvende trinn er en motsetning? Anonymkode: 440bb...11f Det ville være rart om en 4. klassing som tar matte på 7. klasse nivå, hadde problemer med regler som gjennomsyrer faget: da ville han ikke kommet opp på nivået. I beste fall ett pussig pedagogisk valg for progresjon. Endret 19. januar 2024 av Druid 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #8 Skrevet 19. januar 2024 Just now, Druid said: Det ville være rart om en 4. klassing som tar matte på 7. klasse nivå, hadde problemer med regler som gjennomsyrer faget: da ville han ikke kommet opp på nivået. Vi vet jo ikke hva som ligger i den ganske generelle meldingen, men de elevene jeg kjenner på 7. trinn er ikke ferdige med å øve på de fire regneartene. Anonymkode: 440bb...11f 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #9 Skrevet 19. januar 2024 Druid skrev (5 minutter siden): Det ville være rart om en 4. klassing som tar matte på 7. klasse nivå, hadde problemer med regler som gjennomsyrer faget: da ville han ikke kommet opp på nivået. I beste fall ett pussig pedagogisk valg for progresjon. Det hadde ikke vært så rart. Selv om han klarer mye mer avansert matte kan det tenkes han bommer (eller slurver med) de mer grunnleggende tingene. Det er ikke uvanlig på universitetsnivå en gang. Har han f.eks. automatisert gangetabellen ordentlig? Alternativet her er at han har fått tilbakemeldingen til en annen elev, og det hadde også vært temmelig rart. Anonymkode: ef896...240
Druid Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi vet jo ikke hva som ligger i den ganske generelle meldingen, men de elevene jeg kjenner på 7. trinn er ikke ferdige med å øve på de fire regneartene. Anonymkode: 440bb...11f Det pleier å være fordi de underpresterer: hva du skal lære i 7. er gitt, så hvis du ikke har fått det med deg før, må du repetere til det sitter, ellers klarer du ikke å ta til deg det du skal igjennom. Når du overpresterer, vil lærer typisk sikre at ting bygger på hverandre : det er ikke noe mål at han skal klare 7. læreplan, det er stimulering for utvikling, følgelig hadde han aldri sett det nivået om ikke det grunnleggende satt. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alternativet her er at han har fått tilbakemeldingen til en annen elev, og det hadde også vært temmelig rart. Det høres mer sannsynlig ut for meg 🙂 ( jeg skal ikke klage på Norsk skole, de har fått igjennom både meg og mine barn, og det er f*** mirakuløst)
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 Jeg må innrømme at jeg noen ganger bare skriver svada på de halvårsvurderingene. Vi legger de ut digitalt, og kan se hvem av foreldrene som har vært inne og lest dem. Som oftest er det bare 2-4 stk av en klasse på 22 elever. Når det er sånn hvert år, så gidder man til slutt ikke å gjøre noe innsats. Vi gir tilbakemeldinger både på skolen, på prøver og andre tilbakemeldinger, på utviklingssamtale, og i telefonsamtaler hvis det er noe, eller møter hvis det er snakk om større problemer med fag. Iom at ditt barn er sterk i matte, så får du være fornøyd med det. Da jeg startet å jobbe som lærer, skrev jeg lange vurderinger til de sterke barna hvor jeg i detalj beskrev hva de var gode på, og jeg lette med lupe etter noe de kan forbedre seg på. Men det er jo ikke noe vits. Bra nok er bra nok, det får holde. Kan hende læreren bare skrev noe fordi de er pålagt å komme med en fremovermelding. Men du kan jo spørre om de kan komme med litt mer konkret hva de mener barnet ditt bør øve på. Anonymkode: 11267...d52 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Skrevet 19. januar 2024 Det er litt forskjell på den internasjonale skolen og andre privatskoler. Jeg jobber i en annen. Ingen får så lange rapporter av meg. Vi har noen fordeler offentlig skole ikke har, men det offentlige har også fordeler vi ikke har. Anonymkode: f1ab9...970
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Skrevet 19. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er litt forskjell på den internasjonale skolen og andre privatskoler. Jeg jobber i en annen. Ingen får så lange rapporter av meg. Vi har noen fordeler offentlig skole ikke har, men det offentlige har også fordeler vi ikke har. Anonymkode: f1ab9...970 Hva er forskjellene? Anonymkode: b8300...80a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #14 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er forskjellene? Anonymkode: b8300...80a Internasjonal skole er i en heeeelt annen liga. Anonymkode: ec290...c24 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #15 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Internasjonal skole er i en heeeelt annen liga. Anonymkode: ec290...c24 Kan du utdype ? Jeg kjenner bare to fra internasjonale skoler .., ingen av de har greid å gjennomføre høyskoleutdanning hverken i Norge eller USA, en av dem greide kun 3 år (av 5, 5 år i ungaren) om is hadde vært av en annen liga ville jeg forventet at skolen hadde rustet elevene for videre skolegang.. Anonymkode: 37feb...0ce
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #16 Skrevet 19. januar 2024 Absolutt stor forskjell. På privat skole slipper man i langt større grad skadelig venstreekstrem hjernevasking og multikultur. Anonymkode: 411ce...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #17 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 26 sidersen var for 7 klasse Anonymkode: 99767...000 Jeg mente om det ble gitt 26 siders vurdering da han som nå går i 7. gikk i 4 klasse. Anonymkode: 37feb...0ce
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi vet jo ikke hva som ligger i den ganske generelle meldingen, men de elevene jeg kjenner på 7. trinn er ikke ferdige med å øve på de fire regneartene. Anonymkode: 440bb...11f Samme erfaring her, mange i 7. trinn som har behov for mer øving i dette. Anonymkode: e0156...ea4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå