Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommunen/sykehjemmene lov til å bestemme når de som bor der kan ta i mot besøk? Jeg skjønner at de kan komme med ønsker og anbefalinger, men har de faktisk lov til å bestemme dette? De som bor der betaler jo og dette blir hjemmet deres. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kaisamaia skrev (2 minutter siden):

Har kommunen/sykehjemmene lov til å bestemme når de som bor der kan ta i mot besøk? Jeg skjønner at de kan komme med ønsker og anbefalinger, men har de faktisk lov til å bestemme dette? De som bor der betaler jo og dette blir hjemmet deres. 

Aldri opplevd noe restriksjoner på besøkstid på sykehjem🙄 Vi kom å gikk som vi ville, noen ganger kom vi midt i måltid og da venta vi bare på rommet for å ikke forstyrre vedkommende. 

Anonymkode: b04b8...eed

• Liker 1
Skrevet

I kommunen her kan en komme som en vil mellom 10 og 20

Der far min var på demens avdeling så var det egentlig fritt å komme. Men bror min fikk beskjed kun mellom 16 og 17. Årsak var at bror min begynte altid å krangle med far vår. Og da ble far min urolig i lang tid etterpå

Anonymkode: 20d8a...bfb

Skrevet

Som oftest er det fritt frem å komme på besøk, vi besøkte svigermor morgen og kveld. Men, vi måtte be om at besøkene ble begrenset etter at en predikant begynte å besøke svigermor og hun ble veldig utrolig av det. Predikanten var en bekjent av henne men ikke en hun likte pga han snakket om synd, om å dø syndfri og slike ting. Personalet satte da lapp på døra om at alle besøkende måtte melde seg til personalet og når predikanten kom ble han avvist med begrunnelse at hun var for dårlig til å  ha besøk.

Anonymkode: c9a8e...6cb

• Hjerte 1
Skrevet

Ser at noen kommuner oppgir besøkstider. Her har de sagt at man ikke får komme etter et visst klokkeslett på kvelden, men hva hvis beboeren vil ha besøk da da? De kan vel ikke bestemme dette, sånn egentlig? De kan ikke begrunne det i lovverket, mener jeg? 

Skrevet

Jeg jobbet før på korttidsavdeling og der var besøkstidene fra 10-19. Slik at pårørende ikke kom midt opp i morgenstell, legging eller medisiner/blodprøvetaking. Er ofte mer kontakt med pårørende på en sånn avdeling så vil tro det var for at vi skulle få gjøre jobben vår uten å måtte ivareta pårørende også. Ved spesielle tilfeller og terminale pasienter så gjor vi selvfølgelig unntak.

Nå jobber jeg på langtidsavdeling og her er det ingen besøkstid 😊

Anonymkode: 02049...378

Skrevet

Tull, dere kan besøke når dere vil da dette er hjemmet deres. Konsekvensen av slike restriksjoner er at beboerne får mindre besøk av sine pårørende. 
Bare gå når du vil. 

Anonymkode: b4fca...f91

• Liker 1
Skrevet

En jeg er pårørende til var på et «lengre kortidsopphold» på et sykehjem, og der var det nokså rigide besøkstider. Besøk kunne skje mellom 11-12 og 17-18. Det var faktisk mer fritt på sykehuset..

Anonymkode: 1af67...ae2

Skrevet

Jeg tenker det er fornuftig å forholde seg til besøkstider. Det er mange syke på samme plass. Ikke veldig verdig for demente Kari når hun kommer ut fra rommet sitt i bare bleien kl 21 etter å ha fått hjelp til å legge seg. Da er det ett personale igjen på avdelingen som umulig kan ha oversikt over alt som skjer…

Anonymkode: 60ce9...160

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er forskjell på korttid og langtid. På korttidsopphold har pasientene behandling og forskjellige tiltak som skal utføres under oppholdet.  Da er det viktig at enkelte tider er skjermet for besøk. På langtids plasser handler det jo gjerne og om å skjerme andre, og feks enkelte tider som morgenstell, og ha ro på kvelden. 

Sykehjemmene lager jo ikke visitt tider for å være vanskelig,  og nei, de kan ikke nekte besøk om pasientene ønsker det, men de fleste vil jo tilrettelegge for det om man går i dialog. 

Anonymkode: 81b7e...eb2

• Liker 1
Skrevet

Ikke besøkstid i det hele tatt på våre avdelinger. Men besøk kan måtte begrenses til urolige og utagerende pasienter.

Anonymkode: 48d17...3f1

Skrevet

Det er vel nokså naturlig å ha besøkstider, husk på at det også er en arbeidsplass man besøker og ikke bare noens hjem. Samtidig så er det vel sånn at terminale pasienter osv ikke har noen restriksjoner på besøkstid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...