AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har signert arbeidsavtale i kommunen med lønnspenn fra-til, vet ikke hva skal jeg ha i lønn; ventet på å starte, startet, spurte om lønna mi og det er fortsatt uklar! Fikk vite at den som beregner lønn i kommunen skal ikke ta master i betraktning fordi master er ikke et krav til stilling (selv om det sto minimum bachelor i annonsen). Og bachelor min skal ikke tas i betraktning fordi den er fra utlandet og er ikke nokut godkjent. Selv om master min er fra Norge. Derfor kan hun ikke sette meg på den stillingskode. Og i følge tariffavtale kommer lønnen til å bli ekstremt lav. Jeg jobbet i det samme stilling før og bachelor og master var tatt i betraktning. Jeg går på jobb uten å vite hva lønnen min skal være! det er mange arbeidsgivere som inviterte meg til et intervju og jeg sa ja til å komme på et intervju neste uke! Jeg forstår ikke hvorfor er det slik at jeg går på jobb uten å vite hva skal jeg tjene her. Helt demotiverende Har en magefølelse at med master og nesten 2 år relevant erfaring skal jeg se 360 k i lønnsslipp på slutten av måneden. Hva tenker dere? Anonymkode: 447b2...4ab
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Jeg tenker at det er rart ar du har signert en avtale hvor det ikke står i klar tekst hva din lønn er. Anonymkode: 4db4b...bc3 26
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 Hadde aldri verden signert en avtale uten å vite lønnen først.. Anonymkode: d3690...3aa 10
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 En huskeregel er å ikke signere arbeidsavtalen før lønn er avklart. Dette høres veldig uprofft ut av arbeidsgiver. Hvis det er minimum bachelorkrav må de jo gi deg lønn basert på at du har en bachelor, samme om den er godkjent eller ikke. Anonymkode: 21b5b...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Skrevet 19. januar 2024 Hvorfor signerte du en avtale når du ikke vet hva du får igjen for arbeidet ditt? Anonymkode: eca5a...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #6 Skrevet 19. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg tenker at det er rart ar du har signert en avtale hvor det ikke står i klar tekst hva din lønn er. Anonymkode: 4db4b...bc3 Jeg har ikke mye erfaring med arbeidskontrakter osv. Jeg vet ikke hva skal jeg gjøre nå… neste gang jeg skal avklare lønnen først.. men helt klart at å gå på jobb uten å vite hva skal jeg tjene skapte dårlige følelser om jobben jeg har fått. ☹️ Selv om selve jobben er veldig fin og jeg ville trives Anonymkode: 447b2...4ab
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #7 Skrevet 19. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor signerte du en avtale når du ikke vet hva du får igjen for arbeidet ditt? Anonymkode: eca5a...b6f Fordi jeg har ikke mye erfaring med det 😞 det var dumt av meg.. men jeg vet ikke hva skal jeg gjøre nå. bare finne en ny jobb og levere oppsigelse? Anonymkode: 447b2...4ab
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #8 Skrevet 19. januar 2024 Hadde jeg vært deg ville jeg meldt meg inn i en fagforening I DAG (bokstavelig talt I DAG!). Om dette da blir en konflikt, så vil du få hjelp. Anonymkode: 586b0...77b 3 1
Gjest ti10 Skrevet 19. januar 2024 #9 Skrevet 19. januar 2024 Jeg tviler på at denne kontrakten er gyldig: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/ Klipp: "Arbeidsavtalen må inneholde opplysninger om den gjeldende eller avtalte lønna ved arbeidsforholdets start eventuelle tillegg og andre godtgjørelser som ikke inngår i lønna, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelser utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling" "Arbeidsavtalen må oppfylle lovkravene Det er ikke anledning til å avtale seg bort fra loven. Avtalen kan for eksempel ikke inneholde kortere oppsigelsestid enn det arbeidsmiljøloven tillater. Dersom en arbeidsavtale inneholder forhold som er i strid med regler i lov eller forskrift, vil avtalen ikke være gyldig på disse områdene. Dette gjelder selv om den er underskrevet av både arbeidsgiver og arbeidstaker. På de øvrige områdene vil avtalen være gyldig. Dersom det er avvik mellom avtalen og loven, er det loven som gjelder" Men TS, ring Arbeidstilsynet og spør for å være sikker: https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde jeg vært deg ville jeg meldt meg inn i en fagforening I DAG (bokstavelig talt I DAG!). Om dette da blir en konflikt, så vil du få hjelp. Anonymkode: 586b0...77b Jeg er ikke organisert, men jeg burde være. Hvilke fagforening er for samfunnsvitere som jobbe i offentlig sektor? Anonymkode: 447b2...4ab
Signora Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke organisert, men jeg burde være. Hvilke fagforening er for samfunnsvitere som jobbe i offentlig sektor? Anonymkode: 447b2...4ab Samfunnsviterne. Men det er jo ikke sikkert de har klubb eller tillitsvalgte på din arbeidsplass, så ville undersøkt hvilke fagforeninger som er på din arbeidsplass, og valgt en av dem.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har signert arbeidsavtale i kommunen med lønnspenn fra-til, vet ikke hva skal jeg ha i lønn; ventet på å starte, startet, spurte om lønna mi og det er fortsatt uklar! Fikk vite at den som beregner lønn i kommunen skal ikke ta master i betraktning fordi master er ikke et krav til stilling (selv om det sto minimum bachelor i annonsen). Og bachelor min skal ikke tas i betraktning fordi den er fra utlandet og er ikke nokut godkjent. Selv om master min er fra Norge. Derfor kan hun ikke sette meg på den stillingskode. Og i følge tariffavtale kommer lønnen til å bli ekstremt lav. Jeg jobbet i det samme stilling før og bachelor og master var tatt i betraktning. Jeg går på jobb uten å vite hva lønnen min skal være! det er mange arbeidsgivere som inviterte meg til et intervju og jeg sa ja til å komme på et intervju neste uke! Jeg forstår ikke hvorfor er det slik at jeg går på jobb uten å vite hva skal jeg tjene her. Helt demotiverende Har en magefølelse at med master og nesten 2 år relevant erfaring skal jeg se 360 k i lønnsslipp på slutten av måneden. Hva tenker dere? Anonymkode: 447b2...4ab Det var dumt av deg å signere avtale uten å forhandle lønn først. Du bør også sende papirene dine til nokut så du får godkjent utdanningen din. Anonymkode: cbf19...d4e
lillevill Skrevet 19. januar 2024 #13 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har signert arbeidsavtale i kommunen med lønnspenn fra-til, vet ikke hva skal jeg ha i lønn; ventet på å starte, startet, spurte om lønna mi og det er fortsatt uklar! Fikk vite at den som beregner lønn i kommunen skal ikke ta master i betraktning fordi master er ikke et krav til stilling (selv om det sto minimum bachelor i annonsen). Og bachelor min skal ikke tas i betraktning fordi den er fra utlandet og er ikke nokut godkjent. Selv om master min er fra Norge. Derfor kan hun ikke sette meg på den stillingskode. Og i følge tariffavtale kommer lønnen til å bli ekstremt lav. Jeg jobbet i det samme stilling før og bachelor og master var tatt i betraktning. Jeg går på jobb uten å vite hva lønnen min skal være! det er mange arbeidsgivere som inviterte meg til et intervju og jeg sa ja til å komme på et intervju neste uke! Jeg forstår ikke hvorfor er det slik at jeg går på jobb uten å vite hva skal jeg tjene her. Helt demotiverende Har en magefølelse at med master og nesten 2 år relevant erfaring skal jeg se 360 k i lønnsslipp på slutten av måneden. Hva tenker dere? Anonymkode: 447b2...4ab Jeg tenker å fy søren du har blitt lurt. Hadde søkt nye jeg jobber med en gang.
lillevill Skrevet 19. januar 2024 #14 Skrevet 19. januar 2024 Men de har ansatt deg i den tro at du har bachelor? Og så i ettertid ser de at det ikke stemmer at den er godkjent? Ble ikke det avklart på intervjuet?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #15 Skrevet 19. januar 2024 lillevill skrev (7 minutter siden): Men de har ansatt deg i den tro at du har bachelor? Og så i ettertid ser de at det ikke stemmer at den er godkjent? Ble ikke det avklart på intervjuet? Hun har en master som hun ikke får lønn fornya stillingen ikke krever en master. Anonymkode: 2500e...ab1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #16 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun har en master som hun ikke får lønn fornya stillingen ikke krever en master. Anonymkode: 2500e...ab1 Hun har en master som hun ikke får lønn for da stillingen ikke krever en master. Anonymkode: 2500e...ab1
Viktualia Skrevet 19. januar 2024 #17 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har en master som hun ikke får lønn for da stillingen ikke krever en master. Anonymkode: 2500e...ab1 Men bachelorgrad har vel blitt godkjent som tilsvarende norsk nivå ved opptak til masterstudiet skulle man tro. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 15 minutter siden, lillevill said: Men de har ansatt deg i den tro at du har bachelor? Og så i ettertid ser de at det ikke stemmer at den er godkjent? Ble ikke det avklart på intervjuet? Alle dokumenter ble sendt før intervju og min masteroppgave handler nemlig om det hva jeg skal jobbe med i stillingen Anonymkode: 447b2...4ab
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #19 Skrevet 19. januar 2024 6 minutter siden, Viktualia said: Men bachelorgrad har vel blitt godkjent som tilsvarende norsk nivå ved opptak til masterstudiet skulle man tro. Sånn var vurdert på forrige jobb. Samme stilling og master ble tatt i betraktning og bachelor var vurdert godkjent siden jeg tok master etter Anonymkode: 447b2...4ab
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 Ville startet med å få denne bacheloren godkjent i Norge. Så slipper du ha dette problemet i ettertid. Du kan snakke med fakultetet der du tok masteren. Høres jo rart ut siden du kom inn på masterprogram. Anonymkode: 625eb...6d0 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå