Gå til innhold

Spørsmål til dere som bruker rå scampi i matlagingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier dere å fjerne tarmen? Har akkurat renset en haug og det er et møysommelig arbeid som jeg egentlig lurer er nødvendig. Hvis dere fjerner den, har dere en god teknikk på det? Det jo ikke alle som lar seg trekke lett ut. 

Skrevet

Hvis du ikke fjerner tarmen, så får du en bitter smak som ikke er noe god. Hvis jeg har det travelt så snitter jeg forsiktig der tarmen er og tar den ut sånn.

• Nyttig 1
Skrevet

Fjerner alltid tarmen, synes det er direkte motbydelig om jeg får den servert i mat...

Anonymkode: 6df35...1e6

Skrevet

I det siste så har tarmen allerede vært fjernet fra de jeg har kjøpt. Så er jo veldig greit det.

Ellers er det litt knotete å gjøre selv.

Jeg bruker en kniv, gjør et snitt, finner tarmen, og bruker kniven mot tommlen for å dra tarmen ut.

For de som ikke er like enkle å dra ut, da bruker jeg kniven og skraper litt. Tarmen går ofte i stykker, og da spyler jeg bort det som er under litt vann. De skal jo varmebehandles i etterkant også.

MEN kan legge til at jeg ikke lært om dette med tarmen før jeg var litt voksen, og har spist mye scampitarm opp gjennom 😅😂

Og reker har jo samme tarm de også, men har aldri lært at men skal rive den bort, og ser aldri noen gjøre det. Tror altså at det går fint å ikke fjerne den, men sitter jo litt i hodet da 😅

Anonymkode: 68252...39a

Skrevet

^^ Hvis du kjøper de småpakkene med ferdigrenskede reker så ser du at de har fjernet tarmen. Gjør det alltid på reker som jeg piller selv, også.

Klart at man overlever likevel, men jeg synes bare det er så udelikat å spise, og ser jo at andre også fjerner tarmen.

Anonymkode: 6df35...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...