Gå til innhold

Strawberry Mastercard

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette kortet?  Virker det i alle butikker, og får man bonus ved alle varekjøp?  Finnes det en mulighet til også å betale regninger med det?  Noen ulemper med kortet?

Anonymkode: fc5fb...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fremstår som hinsides dyrt – i alle fall for folk som ikke betaler fakturaen fullt ut ved forfall! Årsavgift og skyhøy kredittrente. 

"Effektiv rente ved kreditt på 15 000 kroner / 12 mnd fra 27,78 % til 32,98 % (32,98 % ved årsavgift 595,-). Totalpris fra kr 16 984 til 17 284."

Reklamen fremhever bonussystemet deres, som i praksis gir deg 10 000 "poeng" når du handler for 100 000 kroner i vanlige norske butikker eller 33 000 i utlandet. Disse poengene kan du da bruke til hotellovernattinger. En litt under middelmådig deal for den kundegruppen som Strawberry forsøker å hanke inn som kunder, men en superdeal for Strawberry: Bonusovernattingene har tilnærmet null kost for dem.

Trenger du et slikt kort for å betale regninger er trolig ikke opptjening til hotellovernattinger så veldig aktuelt.

Når du lurer på om det er mulig å betale regninger med kortet, så er du ute på ville veier. Det er en nedadgående spiral, og jeg anbefaler deg sterkt å styre unna! Husk at renter beregnes fra første øyeblikk når du benytter kortet til kontantuttak og regninger!! Uten at jeg har orket å grave i materien antar jeg det er mulig å betale regninger med kortet – det er jo en gullgruve for leverandøren, men aldeles ikke for deg.

STYR UNNA!

Når det er sagt: Nå vurderer jeg å skaffe meg et slikt kort, betale årsavgiften på 595 kroner, bruke kortet én gang, betale i tide, kansellere kortet – og få meg en svært rimelig hotellnatt (som er en del av lokketilbudet deres).

Anonymkode: 794c8...6ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det i mange år, bruker det i forbindelse med alt av jobbrelaterte ting.

Bor endel på hotell, (120 - 150 netter/år) og syns derfor det er greit å få med seg de poengene etc som gjør at jeg bor grat7s endel netter i året.

Rentenivå har ikke jeg tenkt på siden kortet går på avtalegiro og alltid blir fullt betalt på forfall. Har også lavere års pris pga at jeg er platinum medlem hos Strawberry.

Kortet virker overalt der de tar Mastercard, så det virker på de fleste steder du ønsker å handle. (jeg har aldri vært noen plass det ikke har vært gyldig så langt, da har de evt ikke tatt kort i det hele tatt)

Om du kan betale regninger har jeg ingen aning om, men som den forrige skriver er det uansett en dårlig ide.

Anonymkode: c4b77...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt det i mange år, bruker det i forbindelse med alt av jobbrelaterte ting.

Bor endel på hotell, (120 - 150 netter/år) og syns derfor det er greit å få med seg de poengene etc som gjør at jeg bor grat7s endel netter i året.

Rentenivå har ikke jeg tenkt på siden kortet går på avtalegiro og alltid blir fullt betalt på forfall. Har også lavere års pris pga at jeg er platinum medlem hos Strawberry.

Kortet virker overalt der de tar Mastercard, så det virker på de fleste steder du ønsker å handle. (jeg har aldri vært noen plass det ikke har vært gyldig så langt, da har de evt ikke tatt kort i det hele tatt)

Om du kan betale regninger har jeg ingen aning om, men som den forrige skriver er det uansett en dårlig ide.

Anonymkode: c4b77...c81

Litt på sidelinjen av det ts spurte om, men: Hvor langt kommer en med 10 000 bonuspoeng ift hotellovernatting? Regner med at denne poengsummen relateres til en kronesum ift hotellovernatting? En overnatting i Borås tilsvaren neppe en overnatting på et godt Strawberry-hotell i København?

Ref tanken min over vedr å "melke" velkomsttilbudet – kanskje det ikke er spes god deal likevel... Må i alle fall spare en 500-lapp for å gidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15 000 poeng har jeg bestilt en overnatting på comfort xpress central stadion. På hotels.com kommer den opp til 1619 kr. 

Jeg bruker kortet til all kjøp på nett. 

Anonymkode: 704e7...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Litt på sidelinjen av det ts spurte om, men: Hvor langt kommer en med 10 000 bonuspoeng ift hotellovernatting? Regner med at denne poengsummen relateres til en kronesum ift hotellovernatting? En overnatting i Borås tilsvaren neppe en overnatting på et godt Strawberry-hotell i København?

Ref tanken min over vedr å "melke" velkomsttilbudet – kanskje det ikke er spes god deal likevel... Må i alle fall spare en 500-lapp for å gidde.

IMG_5677.thumb.png.4e1a4868821be1148c8336bd2c9f1c85.pngIMG_5678.thumb.png.807d2f74a83a5267099f5d2d80950c60.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert presisert litt i HI, men jeg har full kontroll på økonomien, og renten på kortet betyr ingenting da jeg alltid vil betale tilbake innen forfall.  Poenget med om det er mulig å betale regninger, er kun for å eventuelt få mer poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan betale regninger via appen Bill kill, og da fungerer det som et vanlig kredittkort (altså det blir ikke regnet rente med en gang). Denne appen tar derimot gebyr, så det lønner seg strengt tatt ikke, men mulig er det.

Anonymkode: bc5c4...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

IMG_5677.thumb.png.4e1a4868821be1148c8336bd2c9f1c85.pngIMG_5678.thumb.png.807d2f74a83a5267099f5d2d80950c60.png

Takk for at du tok deg tid. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kunne sikkert presisert litt i HI, men jeg har full kontroll på økonomien, og renten på kortet betyr ingenting da jeg alltid vil betale tilbake innen forfall.  Poenget med om det er mulig å betale regninger, er kun for å eventuelt få mer poeng.

Men poengene du får matcher trolig (sannsynligvis) ikke rentekostnadene du får – uten at jeg orker å begynne å regne på dette nå.

For med fare for å hamre inn budskapet: Handler en i forretninger etc etc så begynner ikke rentene å løpe før forfall. Betaler en regninger med kortet eller tar ut cash så begynner rentene å løpe fra det øyeblikket dette gjøres. Det er økonomisk uklokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 20.000 poeng pga kamanje i sommer. Ihvertfall bedre enn banknorwegian som det nesten ikke lønner seg å bruke lenger.

Anonymkode: 25f3b...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det siden i sommer og er fornøyd med den. Den virker overalt og den går på Apple pay. Har fått en del poeng som har resultert i gratis overnattinger og oppgraderinger på grunn av platinum status. Jeg har reising som hobby og liker å utforske nye hoteller så for meg passer den yppperlig. Betaler alt innen forfall, så den brukes ikke på grunn av dårlig økonomi men for å få goder den har med seg. 

Det går ikke an å betale regning med den.

Anonymkode: 9f99e...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men poengene du får matcher trolig (sannsynligvis) ikke rentekostnadene du får – uten at jeg orker å begynne å regne på dette nå.

For med fare for å hamre inn budskapet: Handler en i forretninger etc etc så begynner ikke rentene å løpe før forfall. Betaler en regninger med kortet eller tar ut cash så begynner rentene å løpe fra det øyeblikket dette gjøres. Det er økonomisk uklokt.

Takk, dette var nyttig informasjon. Jeg var ikke klar over at rentene løper med med en gang på regninger, så da blir det uaktuelt å bruke kortet til det. 

Gjelder det samme dersom kortet brukes til å kjøpe ting på nett som betales umiddelbart, eller blir det som et hvilket som helst annet varekjøp i butikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor endel på Strawberry, så for meg er dette kortet gull. Har hatt kortet noen år nå og er storfornøyd.

Det gir meg 30 poeng per 100 kroner brukt hos Strawberry, i tillegg til at det gjør det mulig for meg å opprettholde Platinum-medlemskap (ville nok kun greid gull uten) og får som regel oppgradering til Deluxe eller Suite hver gang.

Anonymkode: 93a25...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, dette var nyttig informasjon. Jeg var ikke klar over at rentene løper med med en gang på regninger, så da blir det uaktuelt å bruke kortet til det. 

Gjelder det samme dersom kortet brukes til å kjøpe ting på nett som betales umiddelbart, eller blir det som et hvilket som helst annet varekjøp i butikk? 

Netthandel går som vanlig varehandel.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som jeg skrev i et tidligere innlegg gjelder ikke dette om man bruker tjenester som Bill Kill. Likevel lønner det seg normalt ikke å bruke slike tjenester, da kostnaden for tjenesten ikke samsvarer med poengene man evt. tjener.

Anonymkode: bc5c4...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor endel på Strawberry, så for meg er dette kortet gull. Har hatt kortet noen år nå og er storfornøyd.

Det gir meg 30 poeng per 100 kroner brukt hos Strawberry, i tillegg til at det gjør det mulig for meg å opprettholde Platinum-medlemskap (ville nok kun greid gull uten) og får som regel oppgradering til Deluxe eller Suite hver gang.

Anonymkode: 93a25...fd8

Det er slik vi bruker det også.

Kortet er vel for folk som bor på hotell minst noen ganger i året og ønsker å bo på Strawberry, pluss setter pris på oppgraderinger.

Har man ikke den interessen, er det sikkert andre kort det er bedre å ha.

Anonymkode: 16655...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2024 den 20.22):

De aller fleste kredittkort kan brukes for å betale regninger, og på de aller fleste så begynner rentene løpe øyeblikkelig da.

Anonymkode: 6dfe3...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man betaler regninger med kredittkort så regnes det som å overføre mellom kontorer, og gir ikke bonus/poeng.

Kredittkortselskapene har i stor grad fjernet mulighet for bonus når man betaler regninger fordi det ble ett tapsprosjekt.

Anonymkode: 6dfe3...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...