Gå til innhold

Å ta lappen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aaaaldri kjørt bil før, selv om jeg har rundet 30 år..hehe, men nå tenkte jeg at det er på tide. Hvor mange kjøretimer hadde dere og øvelseskjørte dere mye utenm? Begynte dere med å øvelseskjøre med kjente, eller begynte dere med kjøretimer? Var det vanskelig, og sist, men ikke minst: Hva kostet det dere og hvor lang tid brukte dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har aaaaldri kjørt bil før, selv om jeg har rundet 30 år..hehe, men nå tenkte jeg at det er på tide. Hvor mange kjøretimer hadde dere og øvelseskjørte dere mye utenm? Begynte dere med å øvelseskjøre med kjente, eller begynte dere med kjøretimer? Var det vanskelig, og sist, men ikke minst: Hva kostet det dere og hvor lang tid brukte dere?

Jeg turte aldri å spørre hvor mye det kom på jeg... :rodme:

Jeg holdt på i flere år, kjørte ingenting privat, men fikk da lappen til slutt. Jeg vil tro jeg kjørte for kanskje rundt 100 000, men det er helt ekstremt tror jeg. De fleste klarer det nok på langt under det

Skrevet
Jeg turte aldri å spørre hvor mye det kom på jeg... :rodme:

Jeg holdt på i flere år, kjørte ingenting privat, men fikk da lappen til slutt. Jeg vil tro jeg kjørte for kanskje rundt 100 000, men det er helt ekstremt tror jeg. De fleste klarer det nok på langt under det

oida! ;)

Gjest Nigo-san
Skrevet

100000 kr var veldig mye... Jeg kom nok på drøyt halvparten (inkl oppkjøring to ganger, hehe), syntes det var ille nok!

Men jeg var helt blank og kjørte lite privat, da koster det for penger. Og nå har det visst blitt enda dyrere :riste:

Skrevet

Tok lappen for tyve år siden og jeg tør ikke tenke på hvor mye det kostet.

Holdt på i en evighet. Ingen andre i familien hadde lappen,så jeg hadde ingen å øve med. Visste absolutt ingen ting om bil.

Såå utrolig glad da jeg endelig klarte oppkjøringa.

Glemmer det aldri.

Skrevet

Jeg brukte 20.000, men det var for 10 år siden.

Skrevet

Kjørte opp i 2004 og hadde vel 12 kjøretimer.. Hadde ingen og øve med siden jeg bodde på hybel langt hjemmefra, og hadde aldri tatt i et ratt før jeg begynte på kjøreskole, men 12 kjøretimer er slett ikke verst :) Kosta meg 13000, beste investeringa jeg har gjort føreløpig iallefall :)

Skrevet

Er 25 år, og begynner å nærme meg oppkjøring nå.

Tipper jeg har brukt opp mot 30 000,-

Hadde ikke kjørt noe fra før, men har kjørt litt med mannen.

Bare det obligatoriske+oppkjøring kommer jo på over 15 000,- nå så man må nok regne med å bruke litt penger.

Mangler bare langkjøring og oppkjøring.. håper jeg er ferdig snart, begynner å bli lei. :)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Jeg kjørte ikke så mye privat først, men en del samtidig som jeg tok kjøretimer.. Tror jeg trengte ca 13-15 kjøretimer utenom det obligatoriske..

Kom vel til sammen på rundt 17 000.. Men er ikke helt sikker..

Fikk lappen i Juli i fjor :)

Skrevet

Jeg tok lappen for to år siden og det kom på 20tusen ca. Kjørte da bare hos kjøreskole ikke noe privat. Men vet prisene har gått opp litt nå.

Var veldig fornøyd med skolenog kjørelæreren, kan sende deg info på PM om du vil Kitkat, for de holder til i nærheten. Jo også henter de, og kjører deg hjem. Det syns jeg var viktig... :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Lurer på om det var rundt 16.000 ca. - og det var i 2003

Skrevet (endret)

Tja, rundt 12000, i 2001. Tok ikke teorikurset. Kjørte lite utenom. Brukte to og en halv mnd.

Endret av vimselims
Skrevet

Ja, det også. Ikke ta det teorikurset. Det er bortkastet. Du klarer fint å lese deg til det på egen hånd... :)

Skrevet

Er vel ingen som arrangerer noe sørlig teorikurs mer tror jeg, siden absolutt alle må ha teoretisk grunnkurs.

Skrevet

Det er snart ti år siden jeg tok lappen, så jeg husker ikke hvor mange timer jeg hadde. Jeg kjørte litt utenom og startet med det før jeg tok kjøretimer. Brukte vel 3-4mnd på det.

Vanskelig er det ikke, men om du aldri har kjørt før er det mye nytt å forholde seg til. Dette vil imidlertid snart komme inn i fingrene. Har du lyst og har anledning til å ta førerkortet, så go for it! :)

Skrevet

Er vel ingen som arrangerer noe sørlig teorikurs mer tror jeg, siden absolutt alle må ha teoretisk grunnkurs.

Åja det visste jeg ikke...

Men da vet jeg det nå ;)

Skrevet

Jeg begynte med pappa, men han var fryktelig utålmodig. ;)

Så begynte jeg på kjøreskole, og kjørte på kjøreskole og privat. Det var veldig kjekt, for da sa kjørelæreren hva jeg kunne øve på privat. Kanskje du har ei venninne som kan øvelseskjøre med deg? :)

Jeg tok teorikurs (men det begynner jo å bli noen år siden). Syntes det var veldig praktisk å ta det før jeg kjørte, så fikk jeg litt mer innsikt i bilen, kjøring, skilt osv.

Å ha førerkort er iallefall utrolig kjekt, så du kommer iallefall ikke til å angre!

Og jo lenger du venter, jo verre er det. Hopp i det!

Skrevet
Begynte dere med å øvelseskjøre med kjente, eller begynte dere med kjøretimer?

Hvis du aldri har kjørt før vil jeg anbefale deg å starte rett på kjøreskole, og ikke kjøre noe privat før du har lært det grunnleggende. Min mor skulle lære meg å starte bilen før jeg begynte på kjøreskolen, men folk som har hatt lappen har gjerne tillagt seg en del underlige vaner som du helst ikke bør lære deg. Min mor har bla en del forestillinger om at bilen kan gå i stykker hvis man svir av kløtsjen eller lar bilen stå i gir mens motoren er av osv. Dum som jeg var hørte jeg på hennes "gode råd" ang kjøring, så da jeg begynte på kjøreskolen var jeg livredd for å ødelegge kløtsjen+ hadde en del andre uvaner fra min mor.

Jeg har bare kjørt på kjøreskolen (min mor lar meg ikke kjøre i trafikken..), og kommer nok til å bruke 30.000-40.000 kr totalt. Følger ny ordning. Å stryke koster jo 3000 kr(inkl leie av bil, betaling til sensor og kjørelærer), så det lønner seg heller å ta noen kjøretimer ekstra i stedet for å stryke.

Skrevet

Jeg brukte rundt 16-17000,-, det var i 1999. Syns jeg brukte mye...da jeg hadde øvelseskjørt lite privat. Men jeg ser jo nå at dette ikke var så ille (i forhold til hva andre har brukt)!

Gjest Turboguri
Skrevet

Mja.. Hadde 3 kjøretimer+ mørkekjørin, glattkjøring osv.. 10000,- Kanskje ikke det en gang..

Tror kanskje det var mormor, som brukte 300,- på lappen i sin tid :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...