AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har i en god stund slitt med øynene. Synet er dårligere, og jeg skiller nyanser i snø og mørke fra hverandre dårligere, men jeg er over 40 så det er vel ikke så rart. Jeg har vært hos optiker som ikke finner noe annet feil enn at synet begynner å bli dårligere. Utover dette er det derimot noen ting som ikke stemmer som at jeg har de siste årene hatt vondt i øynene, blitt svært lysømfintlig, har i perioder tåkesyn og er mye plaget med ulike synsforstyrrelser. Nå har jeg vært hos nevrolog på grunn av disse forstyrrelsene, og hun nevnte øyemigrene eller auramigrene som en mulighet. Dere som har dette, har dere også mye vondt i øynene og i området rundt? Jeg vet ikke om det er riktig at det er det, men ble bedt om å sjekke for hormonforandringer o.l hos lege da dette kunne være en årsak. Har dette vært årsak hos dere? Anonymkode: 94c1a...22c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 Har migrene med aura, og ofte bare aura uten hodepine. I aurafasen gjør det aldri vondt i øynene på noen måte. Synes du synsforstyrrelsene passer til øyemigrene da? Har du sett illustrasjoner av øyemigrene og synes det likner? Jeg fikk masse synsforstyrrelser utenom øyemigrenen i slutten av 30-årene og jeg har bare lært meg å leve med det. Er undersøkt på alle mulige måter og må bare finne meg i at det er en normalvariasjon, ikke sykdomstegn. Anonymkode: 8d44f...9e7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 jeg får synsforstyrrelser knyttet til min migrene og smerten sitter på en måte på baksiden av øyet bak mot bakhodet / nakken. Noen ganger i form av at jeg får tåkesyn, noen ganger tunellsyn om jeg ikke får medisinert raskt nok, det starter som regel uten smerter med en vag form for "snø" ytterst i synsfeltet for min del før det tar seg opp og til slutt blir så ille at jeg faktisk ikke ser skikkelig. Anonymkode: c7911...b45
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har ikke blitt undersøkt/utredet ennå. Men mye ligner på det de andre beskriver jeg har fått. Aura mest uten hodepine. Men også har jeg fått hodepine noen timer senere. Det er ikke vondt i øynene, annet enn at jeg kan føle meg veldig trøtt i dem. Jeg har hormonforandringer. Men om det er pga det, vet jeg ikke. Anonymkode: e9f52...14e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Skrevet 19. januar 2024 Aura som gir synsforstyrrelser gir ikke smerter i øynene. Smertene er knyttet til hodepinen som vanligvis kommer senere. Anonymkode: 2ae06...f17
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #6 Skrevet 19. januar 2024 Det slår meg ikke umiddelbart som aura/øyemigrene, men hva slags synsforstyrrelser får du? Mine oppstår som et "dødpunkt" på ene siden, altså en del av synsfeltet blir borte. eller så får jeg "lysglimt" i synsfeltet. Har hørt om noen som kunne se på en person og hun så bare halve personen, delt vertikalt lissom. Det finnes nok mange forskjellige måter å få synsforstyrrelser på, vil jeg tro. Jeg ville gått til en annen optiker, det høres ut som du har problemer med synet, eller så ville jeg gått til legen eventuelt sjekket hodet sånn bare for sikkerhetsskyld? Ikke meningen å skremme deg, men synsforstyrrelser bør tas på alvor. Anonymkode: 0d354...432
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #7 Skrevet 19. januar 2024 Høres litt ut som det jeg opplever. Øyelege mistenker okulær rosacea. Anonymkode: b9dd5...6f0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Takk for svar! Vanskelig å si hva som er greia med synsforstyrrelsene, og nevrologen sa at noen ganger bestemmer kroppen og hjernen seg bare for å drive med slikt uten at det egentlig er noe feil noe sted. Har vært hos legen og tatt masse blodprøver som ikke viser noe galt. Tatt MR av hodet da legen syns alle de rare symptomene mine kunne minne om MS. Men MR var uten funn, så da må det være noe annet. Ingen funn hos optiker heller, bare at synet har blitt dårligere siden jeg har blitt "gammel". Synsforstyrrelsene er ulike, men som oftest mye aktivitet ytterst i synsfeltet, nesten som konfetti.. Så beveger det seg innover, og tar over hele synsfeltet før det trekker seg tilbake og blir borte. Jeg opplever også at synet blir borte ytterst til høyre, altså svart. Jeg kan også oppleve tåkesyn og litt "uvirkelighetsfølelse", det siste ofte hvis jeg er ute og går. Ellers har jeg mye vondt i øynene som nevnt, og fryktelig trøtthetsfølelse i dem (sandpapir) selv om jeg nettopp har stått opp. Det påvirker så mye av hverdagen at det føles kjipt å ikke vite om det kan forsvinne, men sannsynligvis er det vel bare enda en ting man bare må leve med og håpe at man blir vant til eller det forsvinner av seg selv.... 🤪 -TS Anonymkode: 94c1a...22c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå