jaeols Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 nå har jeg ikke sovet på tre netter og sovet dårlig i mange uker før det. Det er helt forferdelig. Og jeg vet ikke årsaken. Jeg følger alle de søvnrådene jeg har fått, men det hjelper ikke. Og nå er jeg helt utslitt. Har ingen energi og er som en zombie. Legen har foreslått Zyprexa, noen som vet noe om den? Hører at en bivirkning er vektøkning. Og det er jo ikke bra. Nå tar jeg Zopiclone, men den virker ikke lenger. Må ha noe snart! 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 On 1/17/2024 at 9:59 AM, AnonymBruker said: Jeg fikk kroniske søvnvansker (av den alvorlige typen) flere år etter jeg ble kronisk syk og ufør av andre ting, så jeg kan ikke uttale meg om det praktiske. Men hadde jeg vært i jobb, så hadde jeg måttet sykemelde meg. Har vært veldig opptatt av å finne løsning på problemet, og ha prøvd mye forskjellig. Også medisin, men det er en heller dårlig løsning på sikt. Det som har fungert har vært en kombinasjon av flere ting: Kosthold. Jeg unngår ultraprosessert mat, sukker, koffein, brus, etc. Mye grønt, og godt fett fra avokado, kaldpresset olivenolje, litt ubehandlede nøtter som valnøtter, paranøtter.. Regelmessig spise næringstett mat som rødt kjøtt, fet og hvit fisk, egg. Ikke pølser og fiskepinner så klart, men rene produkter. Tilskudd av magnesium, b12, b-kompleks, og kalium. PUST og tilstedeværelse. Altså jobbe aktivt med dyp pust gjennom dagen for å hjelpe roe ned nervesystem. Affirmasjoner ved leggetid, slik at hjernen har noe enkelt å fokusere på som kan ta vekk tankekjør Frisk luft/mosjon Når det gjelder vitaminer og mineraler, så tok det lang tid før jeg forstod behovet fordi alle blodprøver var ok. Men jeg fant ut at b-12 lå i den nedre delen av skalaen, og at man kunne få symptomer fra nervesystemet i slike tilfeller. Jeg har tatt b-12 dråper fra helsekosten som har fungert bra, men man kan også vurdere om b-12 sprøyter eller Behepan er et bedre valg. Blodet henter mineraler fra kroppen for å ikke gå tom, slik at blodprøver viser ikke nødvendigvis et reellt bilde av hvor mye mineraler du faktisk har for bruk i kroppen. Både magnesium og kalium er veldig viktig for nervesystem, og sistnevnte kan være vanskelig å få i seg nok av (nyere internasjonale anbefalinger er vel opp mot 4500 mg daglig). Man skal dog være forsiktig med å ta for mye kalium i form av tilskudd, og følge anbefalte doseringer med mindre annet er avtalt med lege. Hvis du er en som trener/svetter mye, så mister kroppen mye elektrolytter, og da er det desto viktigere med påfyll. Med magnesium er det viktig med et godt tilskudd som gir optimalt opptak. Dvs styr unna multivitaminer og tilskudd som er tilsatt maltoksetrin. Produktene fra biolife og solaray (helsekosten) er lettere å variere med doser da hver kapsel er 175 mg. Begge er også satt sammen av flere typer magnesium samt urter for best opptak. Den fra Biolife har best sammensetning etter min erfaring. Mine søvnproblemer er ikke over, men de er veldig mye bedre. Jeg har langt mindre oppvåkninger, og har dypere søvn. Før brukte jeg 4-5 timer på å sovne, for å så våkne igjen etter kort tid, bruke lang tid på å sovne igjen, og våkne med en gang. Nå er det mer vanlig at jeg sover 5-6 timer i strekk. Anonymkode: bea62...2a8 Jeg legger inn svaret jeg har gitt i en annen tråd tidligere. Anonymkode: 529b9...8bc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 Jeg bruker tolvon og serequel. Prøvd det? Anonymkode: 1efad...be8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #5 Skrevet 19. januar 2024 Alle bruker å få Seroquel kastet etter seg. Prøv det. Anonymkode: 26f54...84e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 Jeg tar Mianserin i perioder med insomnia. Kan bli litt sløv på morgenen dagen etterpå, men det er verdt det å få sovet ut. Ingenting annet av det jeg har brukt funker så bra. Prøvde Zopiklon, og sovnet raskt, men våknet en time eller to etterpå. Mianserin gir meg dyp søvn gjennom hele natten. Tar den kun i perioder med vedvarende søvnmangel. Anonymkode: 23f44...57b
seriousgirl Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 Du burde purre på legen om å bli sendt til søvnspesialist ASAP. Dette er jo virkelig helseskadelig for hjernen din å gå så lenge uten søvn. Føler med deg. Medisiner hjelper jo for en periode, men beste er jo å forsøke å finne årsaken bak det og få hjelp deretter.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Aktivitet på dagtid. Slutte med amfetamin hjelper Anonymkode: 12020...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aktivitet på dagtid. Slutte med amfetamin hjelper Anonymkode: 12020...9f4 Vi er en god del mennesker som går døgn på døgn våken uten at det er pga amfetamin. Kanskje vennekretsen din er lite representativ for snittet? Anonymkode: ae4a2...89e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 Har ikke noe annet råd enn å gå til lege. Hvis du bor nær en større by har de ofte bedre tilbud. Sjekk f eks Bergen SøvnSenter på nett så får du et inntrykk. Kanskje du har vært på sånt før uten at det har hjulpet deg, men ville bare nevne det. Du må jo få hjelp med dette. Jeg har hatt lignende perioder, men jeg har en kronisk sykdom som holder meg våken med smerter og dritt. Bruker sovepiller, de fungerer til en viss grad(men tar planlagte pauser for at de ikke skal slutte å ha effekt). Håper du finner noe som hjelper deg. Ikke lett å ha det sånn. Anonymkode: 9e394...196
jaeols Skrevet 20. januar 2024 Forfatter #11 Skrevet 20. januar 2024 Sobril hjelper, men den får jeg ikke. Jeg må ha noe som er veldig sterkt. Zyprexa er foreslått. Men den gir vektøkning, noe som er lite ønskelig. Det skal ikke være lett.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 Ta blodprøver. Vitaminmangel forårsaker søvnproblemer. Anonymkode: c3d39...2e7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Ta blodprøver. Vitaminmangel forårsaker søvnproblemer. Anonymkode: c3d39...2e7 Problemet er at blodprøver ikke kan stoles på. Alle mine prøver var "fine", men det var likevel høyst nødvendig med tilskudd av flere ting. Se svar lenger opp. Anonymkode: 529b9...8bc
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Skrevet 20. januar 2024 Google søvnrestriksjon. Forsøk det. Men du må være dedikert og streng og det tar TID! Kan bli verre før det blir bedre. Anonymkode: 0552c...fae 1
jaeols Skrevet 20. januar 2024 Forfatter #15 Skrevet 20. januar 2024 Noen som har erfaring med Truxal?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå