Gå til innhold

Hvorfor tror de fleste at det er sosialt å flokke seg med mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo eldre man blir, jo mer utvikler man seg som menneske. Hvem man får sosialt utbytte av....det er jo veldig få. Mange skal dessverre tvinge andre sammen, dette ser man jo i arbeidslivet. Tragisk.

Så har du frasen "bli kjent med andre", de fleste mennesker lever jo et likt liv. Lite forskjell, altså lite å bli kjent med. Fleste er ganske like, tror på det samme. Opptatt av å være som andre, bli likt. Tar ikke egne valg utenom flokken/omgivelsene sine. Ikke kritisk til info de får av myndigheter/massemedia, tror på alt dessverre.

Anonymkode: e55c1...e7a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bitter much?

Anonymkode: 0ade0...b8e

• Liker 7
Skrevet

Mennesker er flokkdyr.

Anonymkode: 0b2d1...388

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mennesker er flokkdyr.

Det stemmer! Men man flokker seg jo ikke med hvem som helst på et vennenivå...

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo eldre man blir, jo mer utvikler man seg som menneske. Hvem man får sosialt utbytte av....det er jo veldig få. Mange skal dessverre tvinge andre sammen, dette ser man jo i arbeidslivet. Tragisk.

Så har du frasen "bli kjent med andre", de fleste mennesker lever jo et likt liv. Lite forskjell, altså lite å bli kjent med. Fleste er ganske like, tror på det samme. Opptatt av å være som andre, bli likt. Tar ikke egne valg utenom flokken/omgivelsene sine. Ikke kritisk til info de får av myndigheter/massemedia, tror på alt dessverre.

Men du, derimot, du sitter på fasiten. Du forstår hvordan ting virkelig henger sammen og er så mye bedre og hevet over de "fleste mennesker". 

Det er bra vi sauer har slike som deg som en av de få som har forstått hvordan verden fungerer og kan belære oss om det.

Anonymkode: 8e32f...218

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Raphael
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo eldre man blir, jo mer utvikler man seg som menneske.

Det stemmer. Og nå har du nettopp gått fra å være barn til å være ungdom. Da er det naturlig å bli litt sånn "æsj, vanlige mennesker, jeg er så syyyykt hevet over det, ass". Det er et sunnhetstegn når du er 14 år å tenke på seg selv som ekstremt unik, ettersom du er på søken etter din egen identitet. 

Så vil du etterhvert bli voksen, og dersom din utvikling som menneske fortsetter, vil du gradvis innta en større grad av forståelse og aksept for det alminnelige. Samtidig vil du fortsette å være kritisk angående temaer som er spesielt viktige for deg, men du vil i større grad velge dine kamper.

På noen områder vil du representere kultur, på andre områder vil du representere motkultur. Men i alle tilfeller vil du innse at du er en del av en flokk, og at du sånn sett er svært lite unik uansett hvor du står. Svært lite av din kunnskap og dine meninger og oppfatninger vil være basert på originale tanker. 99% av det vil være basert på noe noen andre har kommet fram til, og som du bare er enig i.

Så sant din menneskelige utvikling ikke stagnerer, vil du etterhvert finne fred med tanken om at du også er ganske alminnelig. Og det stinkøyet som dukket opp i panna di da du var 14 vil bli mindre fremtredende, og du vil finne det lettere å konversere med - og relatere til - helt alminnelige mennesker av ymse forskjellige slag. 

Skrevet

På bekjentskapsnivå handler det vel heller ikke alltid om å være så interessert i den andre. Det kan også handle om å få energi av fellesskapet når man driver med aktiviteter man liker. 

Anonymkode: 9ac14...83e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mennesker er flokkdyr.

Svært individuelt.

Anonymkode: f2e71...fcc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men du, derimot, du sitter på fasiten. Du forstår hvordan ting virkelig henger sammen og er så mye bedre og hevet over de "fleste mennesker". 

Det er bra vi sauer har slike som deg som en av de få som har forstått hvordan verden fungerer og kan belære oss om det.

Er helt enig med TS.

• Liker 2
Skrevet

Folk flest er enkel. Der har du svaret ditt. Jeg har aldri hatt behov for å være en del av en flokk, eller å skulle måtte like og chatte med mange på Facebook. Jeg er mer interessert i gode, virkelig gode relasjoner. Hvor man virkelig får noe ut av det å være med ett menneske. Men jeg vet at folk flest ikke er sånn, men mange andre. Men de er ikke synlig. 

Anonymkode: ac1a8...016

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk flest er enkel. Der har du svaret ditt. Jeg har aldri hatt behov for å være en del av en flokk, eller å skulle måtte like og chatte med mange på Facebook. Jeg er mer interessert i gode, virkelig gode relasjoner. Hvor man virkelig får noe ut av det å være med ett menneske. Men jeg vet at folk flest ikke er sånn, men mange andre. Men de er ikke synlig. 

Anonymkode: ac1a8...016

Tomprat og surreprat er ikke min greie lenger....hverdagslivet til et menneske er totalt uniteressert i å høre om. Typsik "hva gjorde du i helgen" :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ble du såret?😅 Chill. TS sier bare at hun ikke er som folk flest. Det er ikke jeg heller, men jeg har latt være å diskutere dette med andre. Nettopp på grunn av sonne hårsåre som deg🤦🏾‍♀️ 

Anonymkode: 9ab70...eb3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjedelige folk du kjenner da. Jeg forstår hva du mener men det er helt feil. Hadde du giddet å bli virkelig kjent med folk så hadde du oppdaget at folk er forskjellige :) Kjenner mangen unike folk som tar helt egne valg og lever livet sitt på ulike måter. Så det er synd du tenker sånn. Enten er du veldig ung eller så trenger du virkelig å utvide horisonten din. 

Anonymkode: aa1b7...610

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Svært individuelt.

Joda og det er det faktisk i naturen også. Alltid noen einstøinger som skiller seg ut. Men de klarer seg dessverre stort sett dårlig..

Og selv om jeg som enstøing selv ikke liker å tenke på det, så vet jeg innerst inne at livet mitt hadde vært enklere om jeg var med utadvendt og fikset det sosiale samspillet litt bedre😌

Anonymkode: 5f441...af9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er nok et instinkt for fellesskap sikrer en trygghet. Mennesker kan bli ganske grusomme mot noen som er utenfor. Jeg er selv utenfor, hehe. Eller ikke utenfor, og har opplevd hvor grusomme ‘flokken’ kan være - da i voksen alder. Lol. Oppførsel jeg la fra meg i tenårene… 

Anonymkode: 9f2cf...647

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

På bekjentskapsnivå handler det vel heller ikke alltid om å være så interessert i den andre. Det kan også handle om å få energi av fellesskapet når man driver med aktiviteter man liker. 

Anonymkode: 9ac14...83e

Selv med felles aktivitet så kan man være totalt forskjellig som mennesker i holdning og levestil.....nok til at man ikke passer sammen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok et instinkt for fellesskap sikrer en trygghet. Mennesker kan bli ganske grusomme mot noen som er utenfor. Jeg er selv utenfor, hehe. Eller ikke utenfor, og har opplevd hvor grusomme ‘flokken’ kan være - da i voksen alder. Lol. Oppførsel jeg la fra meg i tenårene… 

Anonymkode: 9f2cf...647

I Norge skal du vike veldig lite før saueflokken halshugger deg :) Mobbing i voksenlivet/arbeidslivet er et like stort problem som på barneskolen...

Skrevet

Å være en del av et fellesskap gir mennesker muligheten til å dele erfaringer, støtte hverandre og skape meningsfulle forbindelser. Selv om folk kan ha liknende liv, gir fellesskapet rom for mangfold og berikende perspektiver. Vennskap og samfunn gir også en følelse av tilhørighet og trygghet, samt muligheten til å vokse som individ gjennom ulike interaksjoner. Det er gjennom samhandling med andre at vi kan utfordre våre egne tanker og utvide horisonten vår, skape et mer nyansert bilde av verden og utvikle oss som mennesker.

Å se ned på fellesskapet kan ofte være et resultat av usikkerhet, lav selvtillit eller manglende evne til å forstå andres perspektiver. Det kan også være et forsøk på å beskytte seg selv fra følelsen av avvisning eller eksklusjon. Jeg tenker det er viktig å oppmuntre til empati, åpenhet og forståelse for å redusere barrierer og inkludere alle i fellesskapet. Ofte kan åpen dialog og respekt for forskjeller bidra til å bryte ned slike barrierer og skape et mer inkluderende miljø.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mennesker er flokkdyr.

Alt med måte, og jo eldre jeg blir jo mer setter jeg pris på alenetiden min. Jeg liker godt å være sammen med venner og familie, gjerne mange på én gang, men jeg verdsetter egentiden min like høyt, og må få styre dette aldeles selv uten å presses inn i andres forventninger om hva som er riktig og galt.

Anonymkode: 40177...075

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Brevkniven skrev (41 minutter siden):

Å være en del av et fellesskap gir mennesker muligheten til å dele erfaringer, støtte hverandre og skape meningsfulle forbindelser. Selv om folk kan ha liknende liv, gir fellesskapet rom for mangfold og berikende perspektiver. Vennskap og samfunn gir også en følelse av tilhørighet og trygghet, samt muligheten til å vokse som individ gjennom ulike interaksjoner. Det er gjennom samhandling med andre at vi kan utfordre våre egne tanker og utvide horisonten vår, skape et mer nyansert bilde av verden og utvikle oss som mennesker.

Å se ned på fellesskapet kan ofte være et resultat av usikkerhet, lav selvtillit eller manglende evne til å forstå andres perspektiver. Det kan også være et forsøk på å beskytte seg selv fra følelsen av avvisning eller eksklusjon. Jeg tenker det er viktig å oppmuntre til empati, åpenhet og forståelse for å redusere barrierer og inkludere alle i fellesskapet. Ofte kan åpen dialog og respekt for forskjeller bidra til å bryte ned slike barrierer og skape et mer inkluderende miljø.

Dette synes jeg var en dårlig analyse. Men alle har sin mening.

Samfunnet vårt er jo ikke noe fellesskap.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alt med måte, og jo eldre jeg blir jo mer setter jeg pris på alenetiden min. Jeg liker godt å være sammen med venner og familie, gjerne mange på én gang, men jeg verdsetter egentiden min like høyt, og må få styre dette aldeles selv uten å presses inn i andres forventninger om hva som er riktig og galt.

Anonymkode: 40177...075

Variasjon i livet er viktig ja, tid til seg selv er viktig. Å bare få være, er godt voksen selv. Så har funnet ut hva som passer meg, men å omgås hvem som helst det ser jeg ingen mening i. Må være et innhold i relasjonen, tomprat og været er ikke så spennende lenger. De fleste faller jo av når det blir litt dypere samtaler...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...