Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå første året mitt på bachelorstudie i psykologi og bor hjemme. Merker jeg har lite motivasjon til å lese og synes det er litt kjedelig å bo hjemme og det å studere i hjembyen. Sparer derimot mye penger på det og jeg elsker deltidsjobbene mine her pga kollegaene mine men også arbeidsoppgavene. Det eneste er at hele året har jeg kjent på en lyst til å begynne på lektorstudiet i sosiologi. Her i stavanger har dem kun historie eller norsk å velge i og vet ikke helt om jeg er flink nok til å kunne skrive en master i norsk. Syntes norsk var et kjekt fag så tror ikke det hadde blitt krise å valgt dek retningen. Det som derimot blir en ulempe er at da går jeg 5 sammenhengende år i stavanger og føler ikke for å flytte etterpå. Har veldig lyst å oppleve å bo i en annen by som student, men er så redd for risken med å søke seg inn på lektorstudiet som er femårig i enten bergen eller oslo. Da får jeg et stort studielån. Er i tillegg redd for at jeg skal innse det studie ikke er noe for meg og da har jeg kastet bort tid på unødvendige stuideår. Akkurat nå kjenner jeg på at lærer er noe jeg tror jeg kunne tenke meg, men leste nettopp en tråd inne her fra noen som var helt utkjørt og desperat på å få en ny jobb etter å ha jobbet som lærer. Jeg kjenner derfor på at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Liker det at jeg sparer penger her hjemme, men det har sine ulemper det også. Begynte forresten å studere rett etter vgs, så er jo heldigvis relativt ung

Anonymkode: bc374...258

Skrevet

Tenk på hvilke fag som lettest gir jobb. Det er vel ikke mange lærere i sosiologi per videregående skole, og nesten ingen i ungdomsskolen?

Anonymkode: 89c91...c11

Skrevet

Det er sykt heftig å være lærer! Men likevel fantastisk. Så du får kjenne etter. Anbefaler den nett- og samlingsbaserte lektorutdanningen til USN (1.-7. trinn eller 5.-10. trinn, ikke VGS). Da kan du velge hvor du vil bo og ev. flytte «hjem» igjen hvis du vil spare penger. Jobbet tilnærmet 100% som lærervikar ved siden av studiet og fikk god karakter på masteren. 

Anonymkode: 46c74...246

Skrevet

Om du tar integrert lektorutdanning, tenk på hvilke fag som første kommentaren nevner. Sosiologi er ikke å anbefale. Norsk er absolutt det smarteste! Om du likte norsk på Vgs er det null problem for deg. Og det er kjekt! På BA er det både språk- og litteraturemner som er obligatoriske, mens på MA velger du en av de eller kombinasjon. Jeg har selv BA i Nordisk språk og litteratur, mens jeg nå er siste året på MA og skriver oppgaven i litteratur. På den integrerte lektorutdanningen har du også et fag 2, her kan du jo velge sosiologi, men anbefaler fag som skoler etterspør mer. For eksempel engelsk, tysk, spansk. Spesialpedagogikk er også lurt. Norsk som andrespråk er også etterspurt.

Tenk også hvem du vil være lærer for, barneskole, ungdomsskole, videregående, voksenopplæring? Med lektorutdanningen utelukker du stort sett barneskolen, med grunnskolelærerutdanningen utelukker du videregående og ungdomsskole (om du tar GLU 1-7).

Husk også at du med studiepoeng i psykologi kan innpasse disse i utdanning du tar videre, selvfølgelig avhengig av hva du velger av studier. 

Veldig smart å bo hjemme og spare penger. Likevel ville jeg flyttet for å oppleve noe annet, det er nå du har muligheten! 

Anbefaler også UiB på det varmeste ❤️.

Anonymkode: 7160e...ed0

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om du tar integrert lektorutdanning, tenk på hvilke fag som første kommentaren nevner. Sosiologi er ikke å anbefale. Norsk er absolutt det smarteste! Om du likte norsk på Vgs er det null problem for deg. Og det er kjekt! På BA er det både språk- og litteraturemner som er obligatoriske, mens på MA velger du en av de eller kombinasjon. Jeg har selv BA i Nordisk språk og litteratur, mens jeg nå er siste året på MA og skriver oppgaven i litteratur. På den integrerte lektorutdanningen har du også et fag 2, her kan du jo velge sosiologi, men anbefaler fag som skoler etterspør mer. For eksempel engelsk, tysk, spansk. Spesialpedagogikk er også lurt. Norsk som andrespråk er også etterspurt.

Tenk også hvem du vil være lærer for, barneskole, ungdomsskole, videregående, voksenopplæring? Med lektorutdanningen utelukker du stort sett barneskolen, med grunnskolelærerutdanningen utelukker du videregående og ungdomsskole (om du tar GLU 1-7).

Husk også at du med studiepoeng i psykologi kan innpasse disse i utdanning du tar videre, selvfølgelig avhengig av hva du velger av studier. 

Veldig smart å bo hjemme og spare penger. Likevel ville jeg flyttet for å oppleve noe annet, det er nå du har muligheten! 

Anbefaler også UiB på det varmeste ❤️.

Takk for godt svar! Har mest lyst til å jobbe på vgs. Hørte me studieveileder at dersom jeg fullfører dette året med psykologi kan jeg undervise i det på vgs ettersom jeg da får 60 studiepoeng. Har hørt litt ulikt så vet jo ikkje om d er 100% riktig. Men ja jeg vurderte å ta sosiologi som hovedfag ettersom det gir undervisningskompetanse i samfunnsfag og flere av valgfagene på ssø. Ville da tatt norsk som tilleggsfaget. Men er det også ikke til å anbefale? Burde man ha norsk som hovedfag eller er det greit som andrefag? 

Skrevet

Du kan melde deg som ringevikar som lærer/SFO/barneveielder på en lokal skole så du får teste litt og sett litt hva det innebærer å jobbe på skole.

Anonymkode: e705e...61d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for godt svar! Har mest lyst til å jobbe på vgs. Hørte me studieveileder at dersom jeg fullfører dette året med psykologi kan jeg undervise i det på vgs ettersom jeg da får 60 studiepoeng. Har hørt litt ulikt så vet jo ikkje om d er 100% riktig. Men ja jeg vurderte å ta sosiologi som hovedfag ettersom det gir undervisningskompetanse i samfunnsfag og flere av valgfagene på ssø. Ville da tatt norsk som tilleggsfaget. Men er det også ikke til å anbefale? Burde man ha norsk som hovedfag eller er det greit som andrefag? 

Har du kompetanse til å undervise norsk så er du like attraktiv uavhengig om det er ditt første eller andrefag. 

Og ja, du får undervisningskompetanse i psykologi med 60stp i psykologi. 

Da vil du også gå ut som lektor med tillegg, noe som er en noe høyere lønnskode enn bare lektor. (Og du vil bli mer attraktiv med flere undervisningsfag). 

Velg fag etter interesse! Du skal undervise faga i 30 år etterpå, så viktig å ha fag man liker. (Spesielt når du uansett tenker å ha norsk som det ene faget, norsk og matematikk er fag det er svært stor etterspørsel etter). 

Jeg ville ikke latt tanken på studielån være avgjørende over om du skal studere hjemme i Stavanger eller flytte til en annen by! Det er topp å bo i en annen by i studietida. 

Hilsen lektor fra Stavanger, som studerte i Trondheim i 6 år. 

Anonymkode: b5eac...855

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bare hyggelig!

Stemmer det, sosiologi gir studiekompetanse i samfunnsfag. Samfunnsfag har de jo på ungdomsskolen, hvordan er det på videregående? Jeg kan huske jeg hadde Historie der (kan ha endret seg, jeg er ikke ung ung). Anbefaler forresten Historie også på UiB 😄 Har 60 studiepoeng i det, og hadde tatt BA og MA i det om jeg skulle valgt om igjen. Ja, det stemmer at man får undervisningskompetanse i fag med 60 studiepoeng, også psykologi. Tar du sosiologi ville jeg definitivt tatt norsk som fag 2. Eller omvendt 😊.

På den integrerte lektorutdanningen har man jo også praksis, både ungdomsskole og videregående. Da får man testet litt ut hvordan det er. Blir det heelt feil er det ikke umulig å bytte til ordinær BA/MA, eller bytte studieprogram og få innpasset emner (kommer jo an på hvilke studier det er snakk om). 

Skrevet

Du kan også velge engelsk som masterfag i Stavanger. 

Men jeg ville tenkt godt gjennom valget om å bli lærer. Det har definitivt sine utfordringer, men også noen goder. Det kan absolutt være det som er rett for deg. Hvis du føler på at det er noe du ønsker: kjør på! 

Inntrykket mitt er at det er verst å være lærer på barneskolen, best på VGS. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan melde deg som ringevikar som lærer/SFO/barneveielder på en lokal skole så du får teste litt og sett litt hva det innebærer å jobbe på skole.

Anonymkode: e705e...61d

Ikke bare bare å få en stilling på skoler i Stavanger-området uten påbegynt utdanning (men er nok mye lettere lenger ut på Jæren). Mange lærerstudenter som vil jobbe. Da velger de ofte de som faktisk går lærerstudiet og har kommet litt ut i studieløpet. Ofte får man foten innenfor gjennom praksisperioder. Da kan skolen vurdere om du faktisk fungerer i klasserommet.

Anonymkode: cb7c8...db0

Skrevet

Lektor i norsk her og kan love deg at du er flink nok til å ta det. Studiet er ikke så vanskelig og de kommer virkelig til å etterspørre din kompetanse. Jeg ville valgt sosiologi som et mindre fag og tatt master i nordisk. Det er heller ikke så gærnt å undervise i skolen, særlig ikke på videregående.

Elevene er hyggelige for det meste og andre jobber er også periodevis veldig travle. Dessuten er lektorlønna egentlig helt fin. Meld deg på en studiegruppe eller kollokvie når du skal ta syntaks og Trondheim er å anbefale som studieby. Du kan også ta årsstudium i engelsk senere via nettet. NTNU tilbyr det. 

Nordisk er interessant og koselig å sysle med. 

Anonymkode: 8a2ae...1be

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vurdert å melde meg som ringevikar på en vgs eller ungdomsskole i byen, nå mens du fullfører første året med psykologi.

Fordi da vet du litt mer hva du går til - å være lærer er veldig annerledes enn det virker når man er elev. Mye ansvar og press, du skal formidle og engasjere og lære bort alt mulig du gjerne aldri har lært selv (fag er brede, og pensum endrer seg stadig) til opptil 34 ungdom på en gang, mens de er mest opptatt av den søte gutten/jenta på raden foran, problemer hjemme og annet du ikke vet om, og kanskje trenger de å hevde seg litt, og en fersk lærer blir ofte målet. Ikke av vond vilje, men av mangel på impulskontroll og konsekvenstenkning. Men som ringevikar slipper du som regel å lage opplegg, og du får ofte litt enklere og mindre omfattende opplegg å gjennomføre, så det hjelper.

Som ung ufaglært er det også ofte lettere å stå i det at jobben ikke er så lett i starten (du har nettopp vært der selv, og du "er bare vikar" med mindre faglig ansvar sånn sett, og kanskje blir du den unge kule som elevene gjør alt veldig lett for). Og da har du veldig nyttig erfaring før lektorstudiet, slik at du kan koble det du lærer til erfaringene du har gjort i klasserommet (man har jo praksis underveis, men det blir jo ikke nok, og da er man ikke alene om det).

Jeg gikk selv fra mer fagrettet utdanning (master i et realfag) til å ta PPU og bli lærer, og jeg har storkost meg, angrer absolutt ikke, elever på vgs er herlige, og det er gøy å både ha fokus på fag og relasjoner og se hvordan ungdommen blomstrer når de blir sett og hørt! men det har også vært tøft, de første 3 årene gråt jeg jevnlig på jobb. Det er mye å stå i, og man blir veldig obs på hva sine svakere sider er i yrket  (og det er en så sammensatt jobb at alle vil ha noen svakere sider - og elevene forteller deg gjerne disse direkte xD). Og så er det overveldende å skulle ta så mye valg som man må underveis i en skoletime, det tror jeg ikke at de som ikke har prøvd det er obs på. Man må håndtere så utrolig mye rart av "gråsoneoppførsel" og halvveis faglige spørsmål uten å rekke å tenke seg om.

Så - jeg anbefaler yrket, men bare hvis du er litt obs på hva du går til! Så lurt å prøve det litt først, selv om det å være vikar er veldig annerledes fra å ha alt ansvar selv.

Anonymkode: 54ae5...4ec

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes lærere klager for mye og helt unødvendig. Om man bare viser elevene at man faktisk bryr seg om at det går bra med dem, særlig faglig på videregående, så er de som oftest greie å undervise og oppfører seg bra. Helsesektoren har mange flere tilfeller av aviksmeldinger fordi det tidvis kan være utfordrende å jobbe med mennesker. Dessuten er ikke lønna så utrolig dårlig som forbundet skal ha det til. All denne klagingen har gitt læreryrket et omdømmeproblem og dermed trøbbel med rekruttering. 

TS, ikke ta master i sosiologi for da kan du få vanskeligheter med å få jobb. Ta master i ett av de store fagene som engelsk, matte eller norsk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes lærere klager for mye og helt unødvendig. Om man bare viser elevene at man faktisk bryr seg om at det går bra med dem, særlig faglig på videregående, så er de som oftest greie å undervise og oppfører seg bra. Helsesektoren har mange flere tilfeller av aviksmeldinger fordi det tidvis kan være utfordrende å jobbe med mennesker. Dessuten er ikke lønna så utrolig dårlig som forbundet skal ha det til. All denne klagingen har gitt læreryrket et omdømmeproblem og dermed trøbbel med rekruttering. 

TS, ikke ta master i sosiologi for da kan du få vanskeligheter med å få jobb. Ta master i ett av de store fagene som engelsk, matte eller norsk. 

Ja, og problemet blir dessuten selvforsterkende. Gjelder både sykepleier og lærer. Fagforeningene syter konstant i media over hvor dårlig lønna er og hvor tøff jobben er. Når da søkertallene forståelig nok går ned, syter de videre i media om at lønna er for dårlig, lønna må opp! Da vil søkertallene bedres. Men realiteten er jo at med en sånn intens svartmaling hjelper det ikke med bedring i lønna, og uansett kan ikke lønna løftes særlig mye høyere fra sentralt hold. Det må evt gjøres ute i kommunene. De er altfor mange til at de skal kunne få store lønnshopp. Og de drar veldig mange andre yrkesgrupper med seg også, så det er helt urealistisk. 

Anonymkode: 89c91...c11

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For noe tull! 
Yrket har aldri vært mer utfordrende. Det er dessverre ikke bare å vise ungene at man bryr seg så går det bra. 
Lønnen står ikke i stil til lengden på utdannelsen. 

Anonymkode: 46c74...246

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...