Gå til innhold

Fastende blodsukker- bør jeg være bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutten av 20-årene, begge foreldre har diabetes type 2 (de er verken usunne eller overvektige, så det er ikke pga livsstil). Pga denne arveligheten er jeg veldig redd for å utvikle det selv og følger litt med på evt symptomer. I det siste har jeg følt meg mer tissetrengt enn vanlig uten å ha drukket mer, så i dag tok jeg fastende blodsukker og målingen var 5.7. 

Jeg vet normalen på fastende er mellom 4 og 6, men blir likevel stressa over hvor nærme 6 det var. Er redd det liksom begynner å utvikle seg nå. Har jeg grunn til å være bekymret over denne målingen?

Anonymkode: 86ec3...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt ok. Diabetes har mye høyere tall

Anonymkode: caaff...0bb

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt! ☺️

Anonymkode: 6564b...242

• Liker 1
Skrevet

Flere meninger? :)

Anonymkode: 86ec3...789

Skrevet

Normalen er mellom 4 og 6, det sier allerede alt du trenger å vite. Nå kan du glemme dette for en stund!

Anonymkode: 53f8c...820

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt, jeg ligger stort sett på mellom 5 og 5,5 når det måles, og jeg er overvektig. Men langtidsblodsukkeret er fint! Hadde ikke bekymret meg i det hele tatt!

Anonymkode: 7e205...e48

Skrevet

Lev så sunt som du kan, fortsett å sjekk blodsukkeret jevnlig og slutt å bekymre deg. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd, og skulle du ha arvet skiten, så kan du ikke gjøre noe mer fra eller til uansett. Du blir ikke friskere av å bekymre deg, heller tvert imot; du stresser og bekymrer deg dårlig i psyke og et miserabelt liv.
Bruk heller tiden på å nyte at du fremdeles er frisk og har normalt fastende blodsukker. Normal verdi er normal verdi, og grensene er satt av en grunn. Per nå er du frisk, så bruk tiden på noe annet enn å bekymre deg.

Anonymkode: 158cf...827

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig påvirkes blodsukker av aktivitet, stress, eventuelle infeksjoner i kroppen (som man ikke nødvendigvis vet om), trening, vondter, kulde/varme osv. Kroppen er ikke statisk, ting varierer hos samme person med tilsynelatende samme forutsetninger også! 

Anonymkode: 7e205...e48

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...