AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #1 Skrevet 19. januar 2024 Har hatt min bestevenninne gjennom større deler av livet mitt, hun var der for meg og støttet meg også gjennom bruddet med min psykisk og fysisk voldelige mann. Hun var veldig involvert og forsvarte og støttet meg som en engel, hadde det ikke vært for henne vet jeg ikke helt hvor jeg hadde vært i dag. Hun fulgte meg til terapi og jeg delte alle følelser og tanker med henne, historiene om mannen og vi snakket mye om tegn på vold og kontrollerende oppførsel, hun kjente eksen min godt også. Nå har det gått noen år og jeg er på en god plass i livet hvor jeg ikke minnes eller snakker om forholdet eller eksen min noe særlig mer, ikke går det slik innpå meg heller. Venninnen min har blitt sammen med en mann som er helt lik eksen min i oppførsel og det skremmer meg for jeg husker jo hva det ledet til hos meg. Han har blitt verre med tiden og venninnen min er full av bortforklaringer og forklaringer på denne oppførselen og blir nesten litt på hugget mot meg når jeg prøver å ta opp ting. Hun sier at det er ingen likheter mellom han og min eks. Feks hans ekstreme sjalusi er bare fordi han er så lidenskapelig og elsker henne, og det er en kjærlighetserklæring. Når han spør hvor hun er og hvem hun er med/har vært med så er det bare fordi han bryr seg osv. Vi har noen ganger middager sammen alle tre, og jeg ser på henne at hun blir kald og død i blikket når han begynner med den oppførselen. sda tuller og kødder jeg det bort så er stemningen der igjen, men hun nekter for at det skjer. Jeg er drit redd for å miste venninnen og jage henne mer i armene hans så jeg har ikke tatt opp ting de siste månedene for jeg vet jo selv at hvis noen er for på og maser så kan det isolere den som er i destruktivt forhold enda mer. Men hva kan jeg gjøre her? Anonymkode: 34c2a...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #2 Skrevet 19. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har hatt min bestevenninne gjennom større deler av livet mitt, hun var der for meg og støttet meg også gjennom bruddet med min psykisk og fysisk voldelige mann. Hun var veldig involvert og forsvarte og støttet meg som en engel, hadde det ikke vært for henne vet jeg ikke helt hvor jeg hadde vært i dag. Hun fulgte meg til terapi og jeg delte alle følelser og tanker med henne, historiene om mannen og vi snakket mye om tegn på vold og kontrollerende oppførsel, hun kjente eksen min godt også. Nå har det gått noen år og jeg er på en god plass i livet hvor jeg ikke minnes eller snakker om forholdet eller eksen min noe særlig mer, ikke går det slik innpå meg heller. Venninnen min har blitt sammen med en mann som er helt lik eksen min i oppførsel og det skremmer meg for jeg husker jo hva det ledet til hos meg. Han har blitt verre med tiden og venninnen min er full av bortforklaringer og forklaringer på denne oppførselen og blir nesten litt på hugget mot meg når jeg prøver å ta opp ting. Hun sier at det er ingen likheter mellom han og min eks. Feks hans ekstreme sjalusi er bare fordi han er så lidenskapelig og elsker henne, og det er en kjærlighetserklæring. Når han spør hvor hun er og hvem hun er med/har vært med så er det bare fordi han bryr seg osv. Vi har noen ganger middager sammen alle tre, og jeg ser på henne at hun blir kald og død i blikket når han begynner med den oppførselen. sda tuller og kødder jeg det bort så er stemningen der igjen, men hun nekter for at det skjer. Jeg er drit redd for å miste venninnen og jage henne mer i armene hans så jeg har ikke tatt opp ting de siste månedene for jeg vet jo selv at hvis noen er for på og maser så kan det isolere den som er i destruktivt forhold enda mer. Men hva kan jeg gjøre her? Anonymkode: 34c2a...d8e Det er ikke så mye mer du kan gjøre på dette tidspunktet, hun må komme der hun ser dette selv. Kan det også hende at du ser ekstra etter tegn fordi du gikk gjennom det og dermed legger mye vekt på små ting som kanskje ikke er helt slik? Og er det faktisk så gale som du skriver så er det bare hun som kan gjøre noe med det, du må bare være der og være klar til å ta imot om det skulle være noe, men følg med og vær raus med henne med tålmodighet og kjærlighet. Uansett så høres hun ut som et fantastisk menneske som var der for deg Anonymkode: 3ef6b...e3a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #3 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke så mye mer du kan gjøre på dette tidspunktet, hun må komme der hun ser dette selv. Kan det også hende at du ser ekstra etter tegn fordi du gikk gjennom det og dermed legger mye vekt på små ting som kanskje ikke er helt slik? Og er det faktisk så gale som du skriver så er det bare hun som kan gjøre noe med det, du må bare være der og være klar til å ta imot om det skulle være noe, men følg med og vær raus med henne med tålmodighet og kjærlighet. Uansett så høres hun ut som et fantastisk menneske som var der for deg Anonymkode: 3ef6b...e3a Ja, hun er fantastisk, og herlig, rett og slett en herlig person. Jeg brukte en del tid i tenkeboksen og vurderte om det er jeg som ser det fordi jeg har erfaringer, eller om han har oppførselen. Det har han dessverre, jeg har eksempler på der han rett ut viser svært lav eller full mangel på empati hvor hun blir påvirket av det og hun forklarer det også bort. Jeg vet at du har rett, alt jeg kan gjøre er å stå og vente og være der men det er fryktelig vondt å se henne slik. Anonymkode: 34c2a...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #4 Skrevet 19. januar 2024 Ps jeg kjenner igjen den bortforklaringa, jeg holdt på sånn selv og da var det ironisk nok hun som brøt det ned for meg, og nå er det omvendt. Anonymkode: 34c2a...d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå