Gå til innhold

Lavt stoffskifte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte et par år nå. Det siste året har jeg vært veldig dårlig. Dette går mest utover de hjemme, da jeg bruker all min energi på jobb. Når jeg kommer hjem må jeg hvile og ofte sove da jeg er helt utslitt. Mannen min er fortvilet da han ofte må ta ansvaret for treåringen vår, og jeg har verdens dårligste samvittighet fordi jeg ikke strekker til. Så lurer på hva jeg skal gjøre? En sykmelding vil jo ikke hjelpe noe (bare akkurat når jeg er sykemeldt.), og jeg har ikke økonomi til å gå ned i stilling. 
Noen som har tips eller gode råd? Trenger det sårt!

Anonymkode: 084db...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er verdiene dine? 

Verdiene må være nogenlunde, der de fleste fungerer best med Tsh mellom 0,5-1,5 og fritt T4 i øvre del av referanseområdet. Ellers er ikke dine symptomer så veldig typisk for feilmedisinering. Hvis stoffskiftet blir for lavt (høy Tsh) får man gjerne symptomer som tap av mens, føler seg iskald, lav puls, glemmer alt, mangler matlyst, sykelig forstoppelse m.m og når det er for høyt (lav Tsh) får man gjerne symptomer som at man er hetetoktaktig varm, høy hvilepuls, hjertebank, løs mage m.m. Man blir utmattet av begge deler. 

Ville hørt med legen om å ta en kontrollprøve om det er lenge siden du har tatt det. Dersom stoffskiftet er greit, kan det jo og være noe annet også! 

Anonymkode: e3fa0...b6a

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Viktig for oss med ls å være optimal på alt av vitaminer og mineraler og at at t3 og t4 er riktig

Hvis det er lenge siden du tok prøver be om det. Og da ikke bare for ls men og vitamin og mineraler 

Skrevet

Takk for svar:)

Det begynner å bli en stund siden siste blodprøve, så kan purre på den. Føler vel egentlig at ikke fastlege har så mye kunnskap om LS. H*n vet blant annet ikke at behandlingsmål på t4 er helt andre verdier enn referanseverdiene friske skal ha. T3 har aldri blitt målt. Føler meg motløs, for formen er ikke i nærheten av det friske folk har. Konstant sliten og trøtt, øresus, fryser, mistet utrolig mye hår (såpass at jeg vurderer såkalte «toppers») osv…. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det begynner å bli en stund siden siste blodprøve, så kan purre på den. Føler vel egentlig at ikke fastlege har så mye kunnskap om LS. H*n vet blant annet ikke at behandlingsmål på t4 er helt andre verdier enn referanseverdiene friske skal ha. T3 har aldri blitt målt. Føler meg motløs, for formen er ikke i nærheten av det friske folk har. Konstant sliten og trøtt, øresus, fryser, mistet utrolig mye hår (såpass at jeg vurderer såkalte «toppers») osv…. 

ts

Mange fastleger feilbehandler sine stoffskiftepasienter med å la humla suse, ikke ta kontrollprøver hyppig nok, og ikke regulere medisiner etter behandlingmål.

Øresus, at du fryser og mister mye hår er symptomer på at det kan være for lavt, det kontrollprøve vil avdekke det. 

Stoffskifteforbundet tilbur forresten at man kan ringe kontaktpersoner der. Kanskje det kunne vært noe om legen din er dårlig på stoffskiftet? Det er oppført flere kontaktpersoner på deres nettside, der noen av dem også kan kontaktes på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: e3fa0...b6a

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Desvere så er fastleger elendige på stoffskifte. Kun forholder seg til det som står og tenker ikke at alt har sammenheng.

Her tar jeg prøver hver 3mnd

Skrevet

Jeg sliter med det samme, TS. Men prøvene mine er tilsynelatende fine, veldig frustrerende.

Jeg trappet ganske mye opp i en periode og fikk TSH ned på 0,4, men kjente ingen endring i energi. Gikk bare ned i vekt, og jeg er allerede veldig slank, så det var ikke så positivt. 

Sliter med å jobbe fullt og orker ikke å være så mye sosial. Det er veldig deprimerende.

Anonymkode: ff549...1ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...