Gå til innhold

Barn som leser før skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn som skal starte på skolen kommende høst. Barnet viste tidlig interesse for bokstaver og symboler, og har alltid elsket å bli lest for. Knakk lesekoden før fylte tre år, og leser per dags dato barnebøker med få/ingen bilder og mye tekst selv. Selv om jeg skjønner at dette vil jevne seg ut etter hvert, er jeg litt bekymret for at norskundervisningen med basic bokstavlyd-innlæring i førsteklasse skal føre til at barnet kjeder seg og mister lærelysten. Men jeg har et håp om at dette er en kjent problemstilling for skolen, og at de har gode metoder for å ivareta også disse elevene. Jeg er derfor nysgjerrig på å høre erfaringer fra lærere og foreldre med førskolebarn som leser godt. Bør jeg orientere kontaktlærer om dette før skolestart, og hvilke tilpasninger kan gjøres?

Dette er ikke en tråd hvor jeg ønsker å diskutere hvorvidt barnet er smart eller ikke, ønsker kun erfaringer med tilpasset norskundervisning for småskolebarn.

Anonymkode: 8e3bf...9c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før fylte tre? Høres usannsynlig ut, men ok.

Gode lærere plukker opp dette rimelig kjapt, og er barnet såpass tidlig ute at det begynte å lese som to-åring skriver vel sikkert barnehagen det til skolen.

Anonymkode: 3ea39...23c

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke uvanlig at barn kan lese før skolestart så dette er ikke noe du trenger å informere kontaktlærer om. Norsklekser blir tilpasset etter barnets nivå og på skolebiblioteket velger/får hver elev bøker etter det lesenivået de er på. Alle lærere er vant til at elever i en klasse er på ulikt nivå så dette er ikke noe problem. Jeg har ikke opplevd at barna våre har kjedet seg selv om de var (er) på et høyere lesenivå. Oppdagende skriving er blitt vanlig på skolen. Det innebærer at de begynner å skrive med en gang og at de skriver på det nivået de er på. Så noen kan skrive skikkelig, noen kan skrive bare enkelte ord eller bokstaver og andre skriver bare liksomskrift og "oversetter" til lærer så det tilpasser seg automatisk elevenes ulike nivå. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, det var eget opplegg for de barna som kunne lese og skrive da de startet i småskolen her. Så de blir ivaretatt.

Anonymkode: dc50b...65c

• Liker 2
Skrevet

Det er uansett så mye nytt å forholde seg til i første klasse, så det at barnet kan å lese vil nok ikke være ensbetydende med at det blir kjedelig ☺️

• Liker 2
Skrevet

Ca halvparten av klassen kunne lese før skolestart her så dette er helt vanlig og de fleste skoler har rutiner for dette 😊

Anonymkode: b405d...dbe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet lese som 2 åring har nok lærerne lest om det i avisen.. så du trenger ikke si noe. 

Anonymkode: dd765...c73

• Liker 10
Skrevet

Begge mine barn leste før skolestart. Eldste da han var 5, og yngste da hun var 4. Virker som det er ganske vanlig, som en over her påpeker. De har så mye fokus på andre ting i 1. klasse at barnet likevel ikke vil kjede seg. Jeg fortalte ikke læreren at mine kunne lese da vi hadde "bli kjent- samtale". Tenkte at hvis hun ikke finner ut av det, så har hun ikke sett barnet mitt godt nok😆 Hun fant selvsagt ut av det, og leseleksene ble delt opp i 3 nivåer. 

Anonymkode: ceeae...567

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte meg selv å lese da jeg var 4 år gammel og leste ordentlige bøker uten bilder innen jeg begynte på barneskolen. 
Kan ikke huske jeg kjedet meg i norsk timene. Husker heller at jeg likte norsk fordi jeg mestret det så godt.

Anonymkode: 21df5...965

• Liker 4
Skrevet

Alle kan vel lese før de begynner på skolen? Såpass bør foreldrene ha lært dem. 

Anonymkode: 160f4...d79

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (25 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at barn kan lese før skolestart så dette er ikke noe du trenger å informere kontaktlærer om. Norsklekser blir tilpasset etter barnets nivå og på skolebiblioteket velger/får hver elev bøker etter det lesenivået de er på. Alle lærere er vant til at elever i en klasse er på ulikt nivå så dette er ikke noe problem. Jeg har ikke opplevd at barna våre har kjedet seg selv om de var (er) på et høyere lesenivå. Oppdagende skriving er blitt vanlig på skolen. Det innebærer at de begynner å skrive med en gang og at de skriver på det nivået de er på. Så noen kan skrive skikkelig, noen kan skrive bare enkelte ord eller bokstaver og andre skriver bare liksomskrift og "oversetter" til lærer så det tilpasser seg automatisk elevenes ulike nivå. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det var eget opplegg for de barna som kunne lese og skrive da de startet i småskolen her. Så de blir ivaretatt.

For noen fantastiske skoler dere har barna deres på! 😍

Her har det ikke vært noen tilrettelegging, i flere tilfeller har ikke lærerne oppdaget det en gang (selv om det har stått i overføringspapirene fra barnehagen). 

Hvis barnet har lært seg selv å lese før fylte tre har hen nok veldig høyt læringspotensiale i andre fag også. Ville meldt meg inn i foreningen Lykkelige barn, der kan du få gode råd og snakke med andre foreldre i samme situasjon.

(de av mine som er testet har veldig høy iq, og ingen av de har lært seg å lese før de var tre)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vår eldste datter kunne lese (på 1.klassenivå) da hun var 4 år, mens de to andre hadde ingen interesse av å lære bokstaver før skolestart, og kunne bare skrive navnet sitt da de begynte på skolen. Vår opplevelse er at alle har fått utfordringer på sitt nivå. Datteren vår var også flink i matte og fikk stort sett andre lekser enn de andre gjennom hele barneskolen og deler av ungdomsskolen (hun er nå 16). Hun har nok hatt en lettere vei til gode karakterer enn mange andre. Hun er fremdeles flink på skolen, men er ikke noe geni - og nå må hun jobbe for sine karakterer!
Min opplevelse er at de som kjeder seg på skolen ikke gjør det utelukkende fordi de kan mer enn andre (for det er enkelt å gi de ekstra utfordringer), men kanskje fordi noen av de også har utfordringer på det sosiale planet. 

Anonymkode: 2ea97...213

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle kan vel lese før de begynner på skolen? Såpass bør foreldrene ha lært dem. 

Anonymkode: 160f4...d79

Er ikke alle barn som har like stor interesse for å kunne det før de begynner på skolen. De er ulike, som vi voksne er.

Min yngste kunne det, som nevnt over her. Den eldste kunne ikke, hun hadde ikke interesse av det. Men det gikk seg jo til, hun har akademisk utdannelse i dag.

Den yngste er ikke ferdig på ungdomsskolen enda.

• Liker 3
Skrevet

Håper de tilpasser norskundervisningen for barnet ditt, ellers blir det veldig demotiverende! 

Mine barn leste da de rundet 5 år, så det var på plass da skolen startet, men de leste kun enkle bøker og var egentlig så veldig langt foran at det utgjorde noen forskjell. Høres mere ut som du har en Mathilda 👍

Anonymkode: 2a302...ee0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper de tilpasser norskundervisningen for barnet ditt, ellers blir det veldig demotiverende! 

Mine barn leste da de rundet 5 år, så det var på plass da skolen startet, men de leste kun enkle bøker og var egentlig så veldig langt foran at det utgjorde noen forskjell. Høres mere ut som du har en Mathilda 👍

Egentlig ikke, skulle det stå

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Før fylte tre? Høres usannsynlig ut, men ok.

Gode lærere plukker opp dette rimelig kjapt, og er barnet såpass tidlig ute at det begynte å lese som to-åring skriver vel sikkert barnehagen det til skolen.

Anonymkode: 3ea39...23c

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis barnet lese som 2 åring har nok lærerne lest om det i avisen.. så du trenger ikke si noe. 

Anonymkode: dd765...c73

Det er nok tidligere lese-debut enn det som er vanlig, men ikke noe vi har valgt å gjøre stort nummer ut av. De siste årene har det kommet flere kommentarer fra familie og personer i omgangskretsen i retningen "Jeg undres over hva x skal lære på skolen?", og "Skolen blir nok veldig kjedelig for deg!". Derfor har jeg begynt å bekymre meg litt for hvorvidt tilpasningen vil være god nok. 

Fint å høre at flere har gode erfaringer med tilrettelegging på elevenes nivå, også for de som ligger litt foran det normative. 

solsolsol skrev (22 minutter siden):

For noen fantastiske skoler dere har barna deres på! 😍

Her har det ikke vært noen tilrettelegging, i flere tilfeller har ikke lærerne oppdaget det en gang (selv om det har stått i overføringspapirene fra barnehagen). 

Hvis barnet har lært seg selv å lese før fylte tre har hen nok veldig høyt læringspotensiale i andre fag også. Ville meldt meg inn i foreningen Lykkelige barn, der kan du få gode råd og snakke med andre foreldre i samme situasjon.

(de av mine som er testet har veldig høy iq, og ingen av de har lært seg å lese før de var tre)

Takk for tips! ❤️ Barnet virker også til å ha god tallforståelse/logisk sans for alderen, men ikke på det nivået at h*n tar 3-grads ligninger liksom. Kan klokken godt og mestrer praktisk matte i hverdagen. Er testing av IQ noe du anbefaler å gjennomføre?

Skrevet

Både jeg og barnet mitt leste før skolestart. Husker at det var ulidelig kjedelig å høre på at de andre skulle lese høyt etter tur. De brukte selvfølgelig lang tid på enkle setninger. Håper skolen har bedre ordninger nå.

Anonymkode: e1237...47e

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte å lese som treåring. Jeg fikk ikke tilpasset noe som helst i den firkanta skolen, for snart 30 år siden. Jeg ELSKER å lese, har alltid gjort det, men skolen var det kjedeligste sted på jord de første årene, med bokstavlæring, skriving og lesing. Alt sånt. Men jeg kunne ikke de ulike ordklassene, jeg ante ikke hva ulike teksttyper var osv. Jeg hadde mye å lære - lesing er ikke alt, men de første årene er det jo mye sånt. De første årene var gørrkjedelige. 

Nå har de langt bedre muligheter til tilpasning. Mitt ene barn leste og skrev også godt før skolestart, og fikk det tilpasset "automatisk". Den første tida på skolen går til kartlegging av barnets nivå. Så du trenger ikke si noe som helst, lærerne vil finne ut hvilket nivå ditt barn ligger på. Mens andre synger bokstavlydene, kan det hende ditt barn kan sitte i lesekroken og lese. Eller så kan det hende barnet setter pris på å lære sammen med de andre barna, selv om det er ting det kan fra før. Samhold og tilhørighet, og i hvert fall her på skolen så har de mye lek, sang og dans som del av læring. 

Klarer ikke skolen å tilpasse godt nok, så må du være tidlig ute med å ta kontakt med dem, tenker jeg. Er skolen først kjedelig èn dag, så blir det fort til to kjipe dager, så uker, måneder. År, i min situasjon, men da kun i norsk. Men vi hadde ikke læring via lek.

Det høres jo ut som du har et typisk "smart" barn. Her briljerte vi kun på lesing. 

Anonymkode: dfded...7ab

• Liker 1
Skrevet

Vår førsteklassing leste før han begynte på skolen.

Han slipper å gjøre norskleksa, vi passer på at han innimellom leser for lillesøster så han får øvd seg på høytlesing (jeg leste selv flytende før skolestart, men klarte ikke lese høyt før jeg var sikkert tjue, fordi jeg leste flere ganger raskere enn normal tale, og min høytlesing ble derfor et heseblesende race det var bortimot umulig å lytte til - så dette anser jeg som viktig at førsteklassingen får øvd seg på).

Ellers er skolen kun fra 8:30 til 13, men masser av pauser til lek innimellom, så det brukes maks 1-2 timer per dag på «tradisjonell læring» i følge lærer. Han klarer fint å øve seg på å kjede seg en time om dagen. Ellers har han mye å hente på å skrive bokstaver pent etc. Alle har noe de trenger å jobbe med vil jeg tro. 

Så ingen tilrettelegging, litt kjedelig, men vi tilpasser og tar ferie fra skolen med god samvittighet.

Anonymkode: 634ed...211

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tips! ❤️ Barnet virker også til å ha god tallforståelse/logisk sans for alderen, men ikke på det nivået at h*n tar 3-grads ligninger liksom. Kan klokken godt og mestrer praktisk matte i hverdagen. Er testing av IQ noe du anbefaler å gjennomføre?

Nei, egentlig ikke. De fleste skoler bryr seg ikke om det. Her har det vært i forbindelse med ekstrem skolevegring og mistanke om adhd (fordi ungen ikke taklet å sitte i ro på skolen fordi hun kjedet seg sånn 🙃).

Våre har etter mye mas fra oss tidvis fått litt ekstra å gjøre, men de må feks alltid gjøre det de andre skal FØRST. Kjempemotiverende. 

Andre kjennetegn med mine har vært veldig god hukommelse, feks at om de en gang har tastet inn telefonnummeret til bestemor eller pizzasjappa, så husker de det telefonnummeret for alltid, at de tar store tall i hodet, og at de bare skjønner ting om man forklarer det en gang. Feks når skriver man o i stedet for å der man uttaler å. Alle sånne ting blir jo derfor ekstremt kjedelig på skolen når de bruker uker og måneder på å øve på den samme tingen. Men jeg ble selv flyttet en klasse opp, og det likte jeg ikke i det hele tatt, jeg var uansett milelangt foran de andre i klassen, og synes det var kjipt å være yngst. Så vet liksom ikke helt hva man burde gjøre. Noen skoler tar ut enkeltelever fra ulike klasser og kjører spesielle mattetimer feks, eller lar ungene lese det de selv vil i norsken og sånt. I alle fall lurt å være veldig på, og følge med på hvordan ungen egentlig har det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...