Gå til innhold

Hvordan er det mulig at vi har endt opp med et barnevern som er nesten like fryktet som Gestapo under krigen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for dem selv, men noen venner ble meldt på fullstendig falske anklager. Det ble en utrolig ubehagelig opplevelse. Hele livet ble endevendt. Mora ble sykemeldt, og endte opp som nervevrak. Rene forhør på kontoret, etterpå hjemmebesøk hvor de gransket alt, og også besøk på skolen hvor barna ble forhørt. Snakk om stigmatisering. Til slutt gikk det opp for dem at alt var løgn, og saken ble henlagt. Det hele var en hevnaksjon for helt andre ting. Men må de ødelegge folk for å finne ut av det?

Jeg skjønner godt norsk barnevern blir dømt i internasjonal rett. Likevel er det mange blåøyde personer som forsvarer dette. Helt sikkert blir det reaksjoner på dette innlegget også. Jeg vet det finnes grunner til å ta barn ut av hjemmet, og at det kan være det beste noen ganger. Men det må gå an å undersøke bekymringsmeldinger uten å skremme vettet av uskyldige. Jeg registrerer at noen mener voksne skal tåle dette. Da vet de virkelig ikke hva de snakker om. I en normal rettsstat er du uskyldig til det motsatte er bevist. Desverre følger i norsk barnevern dette rettsprinsippet. Der er du skyldig inntil det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 8e182...8b7

• Liker 17
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for dem selv, men noen venner ble meldt på fullstendig falske anklager. Det ble en utrolig ubehagelig opplevelse. Hele livet ble endevendt. Mora ble sykemeldt, og endte opp som nervevrak. Rene forhør på kontoret, etterpå hjemmebesøk hvor de gransket alt, og også besøk på skolen hvor barna ble forhørt. Snakk om stigmatisering. Til slutt gikk det opp for dem at alt var løgn, og saken ble henlagt. Det hele var en hevnaksjon for helt andre ting. Men må de ødelegge folk for å finne ut av det?

Jeg skjønner godt norsk barnevern blir dømt i internasjonal rett. Likevel er det mange blåøyde personer som forsvarer dette. Helt sikkert blir det reaksjoner på dette innlegget også. Jeg vet det finnes grunner til å ta barn ut av hjemmet, og at det kan være det beste noen ganger. Men det må gå an å undersøke bekymringsmeldinger uten å skremme vettet av uskyldige. Jeg registrerer at noen mener voksne skal tåle dette. Da vet de virkelig ikke hva de snakker om. I en normal rettsstat er du uskyldig til det motsatte er bevist. Desverre følger i norsk barnevern dette rettsprinsippet. Der er du skyldig inntil det motsatte er bevist. 

Jeg forstår ikke når du snakker om skyldig/uskyldig -barnevernet skal ikke dømme noen. Barnevernet prøver å finne ut av hvor skoen trykker og finne rett hjelp til familien for barnets beste. Når de får inn bekymringsmeldinger så skal de undersøke så skånsomt som mulig og minst mulig inngripende. Bekymringsmeldinger kan spenne fra  alt fra vold, seksuelle overgrep til mangelfull oppfølging fra foreldre. Man snakker alltid med foreldrene først og man prøver finne ut hvor man kan etterspørre info om den problemstillingen bekymringsmeldingen omhandler. De snakker alltid med barna og det er ikke «avhør» de bedriver, de tar en barnesamtale og barna kan ha en voksenperson de stoler på tilstede. Falske bekymringsmeldinger kan forekomme men det klarer man som oftest luke ut før man setter himmel og jord i bevegelse. Det er selvfølgelig litt annen tilnæring om det er snakk om vold eller seksuelt misbruk. 

Enten så er du bare ute etter en opphetet diskusjonstråd eller så tror jeg kanskje familien du henviser til enten har blitt meldt for noe som er litt alvorlig eller så overdriver de. 

Anonymkode: fd646...fad

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Korleis kan du som ikkje har direkte erfaring konkludera med det der? Du har fått presentert det som vennene dine sa. Din tolking er basert på det som dei sa. 

Er ikkje noko ekspert men trur ikkje det hadde blitt kort undersøkelsessak om det ikkje var i det minste litt småting å sjekka ut før henleggelse. 

Barnevernet kan ikkje uttala seg.

Dei som er fornøyd med barnevernet som sjølv har bedt om f.eks avlasting og har fått det kjem ikkje i media.  

Selvfølgelig har det skjedd feil. Det skjer i alle etatar med mennesker. Og ja det er ein del ting å rydda opp i. 

Anonymkode: 75267...0a4

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vanvittig mange dårlige foreldre der ute.
Foreldre som dreper ungene sine, foreldre som misbruker dem, foreldre som utøver fysisk og/eller psykisk vold. Sågar er det foreldre som sulter ungene sine. 
Det er så mange dårlige mennesker i verden og mennesker med dårlige sider, noen av disse har barn. 
Det er fint at staten tar ansvar her i Norge, foreldre med rent mel i posen må tåle å bli ettergått. 

Likevel vil jeg kritisere barnevernet for at de griper inn for sent og for at institusjonene deres for ungdom ofte er et sted hvor det unge klientellet blir introdusert for nark, at noen dør av overdoser i bv sin omsorg - ja, generelt at oppfølgningen er for dårlig. 

Synes også at bv skulle hjulpet foreldre som ber om hjelp i større grad, og at det er nyttig med tidlige og gode tiltak i heimen. Nettopp for å unngå plassering senere. 

Anonymkode: 4f9fd...fdc

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet

Hvis barnevernet faktisk hadde fungert (og vernet barna i ordets rette forstand), hadde ungene som havner i fosterhjem ikke vært de som de er idag; det er knapt mulig å finne mennesker det er mer synd på enn disse rotløse barna, som ikke sjeldent blir avhengige av narkotika/piller/alkohol og utnyttes av kriminelle miljøer, med både overgrep, voldtekter og det som verre er.

Er det å flytte fra fosterhjem til fosterhjem og skape et følelsesmessig kaos uten fnugg av trygghet vern av barn ...?

Det høres snarere ut som oppskriften på den komplette menneskelige katastrofe.

Og ja, jeg både kjenner og har kjent folk under barnevernets "omsorg", og hvordan dette har fungert i praksis. Resultatet er til å gråte av.

Anonymkode: a4aba...426

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja det kan man lure på, det må jo være noen spesielle mennesker som samles der.
Jeg har selv en nær venninne som ble skyldt på for barnets autisme, og de plaget og "observerte" henne i så lang tid at hun ble helt nervevrak av det.

Og for noen år siden hadde jeg en nabo som skulle utdanne seg til barnevernskonsulent på en annen kant av landet, men der han skulle jobbe var det veldig klikkete, og det var de fra velansette familier i bygda som jobbet der og som liksom satte hele tonen. Jeg snakket litt med han om biologisk familie og hvordan jeg som bortadoptert opplever å være sammen med biologisk mor vs adoptivmor (ikke barnevernssak i mitt tilfelle), og det fikk han til å tenke over om en biologisk mor nødvendigvis er "uegnet" bare fordi hun er 16....for automatisk gikk de nemlig inn i slike saker og skulle "avhjelpe situasjonen", som betydde å ta fra henne barnet. Jeg ble helt sjokkert når han sa det. Han slo etter hvert fra seg å jobbe som barnevernspedagog, og begynte å se mer på andre retninger han kunne gå med utdannelsen.

Kan forøvrig nevne at saken med venninna mi var i Sogndal: https://frifagbevegelse.no/nyheter/varslere-far-35-millioner-i-erstatning-og-en-unnskyldning-fra-sogndal-kommune-6.158.680268.e77679bdb5

Og jeg tipper at det som kommer frem der er bare toppen av isfjellet. Jammen glad hun sloss så hardt for at de ikke skulle få kloa i sønnen hennes, han ble 18 uten at de fant noe å "ta" henne på, selv om de hadde bestemt seg for at det var der. Det sa de nemlig rett ut, at hun måtte ikke tro hun kunne skjule seg bak en pen fasade...

Anonymkode: c465f...ceb

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

men noen venner ble meldt på fullstendig falske anklager. Det ble en utrolig ubehagelig opplevelse. Hele livet ble endevendt. Mora ble sykemeldt, og endte opp som nervevrak. Rene forhør på kontoret, etterpå hjemmebesøk hvor de gransket alt, og også besøk på skolen hvor barna ble forhørt. Snakk om stigmatisering.

Dette er da helt normal prosedyre. Først en samtale på Bv-kontoret, så hjemmebesøk fulgt av samtale med barn på skolen. 

BV gjør jobben sin. De må ta alle bekymringsmeldinger alvorlig. De vet ikke hva som er falske anklager og ikke. 

At din venn ble nervevrak av dette, sier mest om de. det er ikke avhør, snakk om overdramatisering. 

Jeg er midt i prosessen, igjen. Har null å skjule og vet at anklagene mot meg er hevn. Spiller med helt åpne kort og er meget samarbeidsvillig. Å

At du frykter bv som gestapo må du ta på din egen kappe. Jeg frykter ikke de, selv om søkelyset har vært på meg flere ganger. 

Anonymkode: 4d0e1...d44

• Liker 19
  • Nyttig 8
Gjest Inkognitoher
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnevernet faktisk hadde fungert (og vernet barna i ordets rette forstand), hadde ungene som havner i fosterhjem ikke vært de som de er idag; det er knapt mulig å finne mennesker det er mer synd på enn disse rotløse barna, som ikke sjeldent blir avhengige av narkotika/piller/alkohol og utnyttes av kriminelle miljøer, med både overgrep, voldtekter og det som verre er.

Er det å flytte fra fosterhjem til fosterhjem og skape et følelsesmessig kaos uten fnugg av trygghet vern av barn ...?

Og ja, jeg både kjenner og har kjent folk under barnevernets "omsorg", og hvordan dette har fungert i praksis. Resultatet er til å gråte av.

Det er mange fosterbarn det går bra med. Det får da være måte på til svartmaling

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke "vern" nei. De setter inn enorme ressurser for å få barnet bort fra foreldrene, og så aner de ikke hva de skal gjøre med det når de har fått det. Barn må ha foreldre, sånn er det bare, og dit man kommer er dessverre ikke alltid bedre enn der man kommer fra. Og dermed mener jeg ikke automatisk at ingen barn trenger å komme bort fra familiene sine, da det er nok av gærne foreldre der ute også.

Anonymkode: c465f...ceb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Inkognitoher skrev (3 minutter siden):

Det er mange fosterbarn det går bra med. Det får da være måte på til svartmaling

Lett å si når man betrakter dette på avstand, men langt vanskeligere når man kjenner til all selvskadingen og alle selvmordsforsøkene, i tillegg til voldtektene.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

I Norge er kritikk mot slike instanser stor risikosport. 

Anonymkode: 2971d...58e

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Har vært «utsatt» for barnevernet og hadde få problem med å få avsluttet saken, men syntes de var veldig nøye som innhentet papirer fra mange instanser, splittede intervjuer, hjemnebesøk ++ Det var jo ubehagelig, men hadde ingen grunn til å frykte noe. Vi ble meldt av skolen for en bemerkning barnet vårt (3. klasse) kom med som tydeligvis ble tatt ut av kontekst. 

Det blir mange saker de må kjøre «full oakje» på som tar kapasitet bort fra saker som virkelig  trenger fokus. 

Av saker jeg kjenner der barn blir flyttet bort fra en eller begge foreldre så har jeg full forståelse for det og mener det var riktig valg,skulle bare skjedd litt før. 

Skulle ønske barnevernspedagog var 5 pr og med tyngre fagbakgrunn i jus blant annet, for det tar tid å bygge opp ekspwetise og nyutdannede er veldig unge.

Anonymkode: 5649a...885

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I Norge er kritikk mot slike instanser stor risikosport. 

Ikke farlig med kritikk, men å gi kritikk på en saklig måte. Det er litt mangelvare. Å sammenligne barnevernet med Gestapo er ikke spesielt saklig .

• Liker 22
Skrevet

Barnevernet er ikke perfekte, men jeg synes de gjør en flott jobb og all ære til de som klarer stå i et yrke som må være utrolig tøft og utfordrende. I tillegg får de kun ensidig kritikk offentlig, og har ikke mulighet til å uttale seg tilbake i særlig grad da de er bundet av taushetsplikt. Barnevernet burde få mye mer ressurser og midler, slik at fler barn kan hjelpes og støtet settes inn der det virkelig trengs. 

Anonymkode: 7c055...179

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Norsk barnevern griper inn for sjelden. De har masse vurderinger der de venter, og venter, og venter. Når de først gjør noe, er det vanligvis altfor sent. At du kjenner noen der de gikk for langt, kan handle om ett av to ting: Dine venner har ikke vært ærlige med deg, og barnevernet kom heldigvis til. Eller: også barnevernet gjør feil, og dine venner var ett av uhyre få ofre for dette.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke farlig med kritikk, men å gi kritikk på en saklig måte. Det er litt mangelvare. Å sammenligne barnevernet med Gestapo er ikke spesielt saklig .

Det er ganske spesielt hvordan norsk bv opererer i forhold til bv i andre land. Skal ikke kommentere mer enn det. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Enten så er du bare ute etter en opphetet diskusjonstråd eller så tror jeg kanskje familien du henviser til enten har blitt meldt for noe som er litt alvorlig eller så overdriver de. 

Jeg kjenner noen som egentlig er meg selv/min egen familie syndromet er ikke uvanlig.

Anonymkode: 54005...90b

• Liker 4
Skrevet

Jeg kontaktet selv barnevernet på vegne av min lillesøster og meg når vi var små da min mor drakk seg sønder og sammen hver eneste dag etter faren vår gikk vekk (og blandet piller og alkohol) - ingenting skjedde.

Hu lå å spydde på gulvet foran oss flere ganger i uken, var fysisk voldelig, stengte seg inne på et rom så ingen kunne få tak i henne eller visste om hun levde og det som verre er, men INGENTING skjedde. Var som om ingen trodde oss fordi hun var god til å prate for seg når hun ble kalt inn på møter selvom hun satt å skalv som et aspeløv. Selv når vi kom med videobevis ble det ikke gjort noe. Lærere, helsesøster og rektor meldte ifra fordi vi gjorde det dårlig på skolen, sovnet i timen og de så at vi hadde det vondt. Saken vår hadde til og med flere bekymringsmeldinger fra folk i kretsen vår, men fortsatt gjorde de ingenting. 

Så det er saker hvor det er motsatt også - hvor man nesten ber på sine knær om hjelp, men ingenting skjer🥹

Anonymkode: 3ab41...975

• Liker 6
  • Hjerte 16
  • Nyttig 4
Skrevet

At Barnevern-haterne og konspirasjonsteoristene kommer med slike usakligheter som å sammenligne BV med Gestapo sier vel sitt om hvor lite de har å komme med.

Anonymkode: be020...bda

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...