Gå til innhold

Har ptsd og fikk plutselig skikkelig angst og dårlig samvittighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg trenger bare noen støttende ord for å vite at jeg ikke har gjort noe samvittighetsbelagt.  Selv om min egen hjerne også vet det, så triumfer angsten igjennom likevel.  

Mitt barn har det siste døgnet hatt omgangssyke med mye oppkast. Jeg har en partner jeg treffer i barnefri helger, og skal egentlig treffe han i morgen. Men jeg valgte å avslå fra treffet, selv om jeg egentlig har stort behov og savn etter han. Jeg begrunner det i at jeg mest sannsynlig er blitt smittet, da jeg går oppi barna mine konstant når de er syke. Og at jeg innen lørdag vil få symptomer og være smittebærer til og med før lørdag. Det siste jeg vil er med viten og vilje gi noen andre omgangssyke. Det er jo et helt forferdelig døgn hvor man bare vil legge seg ned å dø. Mye verre enn influensa og feber i mine øyne. 

Han var forståelsesfull med en "ja hvis du mener det er det rette så forstår jeg jo selvfølgelig det". Og for nesten første gang, så avsluttet samtalen der. 

Og av en eller annen grunn, så sitter jeg med et stort forklaringbehov, for å legitimere avgjørelsen min. Det føltes ikke som forståelsesfult fra hans side. Og jeg får ekstremt dårlig samvittighet og nesten angstlignende symptomer på den korte avvisningen. 

Jeg prøver i mitt forskrudde hode å tenke at han kanskje hadde gledet seg til treffet (slik jeg gjør, og vet at han også gjør), og at dette var grunnen for den korte og avvisende samtalen. Men det er andre mekanismer i hodet mitt som tar over. 

Anonymkode: 8ffda...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ble skuffet og lei seg. Han hadde gledet seg til å se deg.

Ikke verre enn det!

God bedring, omgangssyke er døden!

Anonymkode: 5ab97...187

• Liker 4
Skrevet

Dersom du har ptsd - så er det det som gir deg angst over dette, for du har virkelig ingenting å ha angst over ❤️ Du har tatt rett valg, sa fra på riktig måte- og han ble sikkert litt skuffa ja. God bedring! 

Anonymkode: a5820...98a

• Liker 1
Skrevet

Hva har dette med PTSD å gjøre? Man får ikke PTSD av å "skuffe" noen, skriver det i anførselstegn, fordi det kan være han ikke er skuffet. Er han en oppgående fyr har han jo forståelse for at du avlyser. 

Anonymkode: 90982...1ad

Skrevet

Jeg skriver at jeg har ptsd fordi jeg har det, som diagnose. Det gjør at jeg kan få angst og fysiske reaksjoner i kroppen av ting som for meg er triggere, erfart fra tidligere. En av de tingene som er veldig vanskelig, er å avvise eller å sette grenser, fordi konsekvensene alltid har vært enorme. Jeg er en pleaser delux og kan gå på bekostning av egne behov for å ikke få frem "det værste" eller bare såre  andre. Selv om jeg innerst inne vet at jeg gjør helt rett i å si i fra og beskytte vedkommende fra å bli smittet, så skaper dette de samme reaksjonene i meg som jeg fikk tidligere. Kroppen min husker konsekvensene, mens hjernen vil prøve å være realistisk. 

Av og til er det vanskelig å se om man selv har vært urimelig (for det har jeg mer enn en gang fått i doktrinert at er tilfellet) eller om man faktisk har tatt rett avgjørelse. 

Ts

Anonymkode: 8ffda...379

• Hjerte 1
Gjest CaroLis
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom du har ptsd - så er det det som gir deg angst over dette, for du har virkelig ingenting å ha angst over ❤️ Du har tatt rett valg, sa fra på riktig måte- og han ble sikkert litt skuffa ja. God bedring! 

Helt enig! ❤️ 

Skrevet

Han hørtes skuffet ut, noe som er naturlig når man har gledet seg. Og det må du nesten la han få være. Nå må du øve deg på å gi rom for andre sine følelser. Og nei, det betyr ikke ag du skal forklare og begrunne dit valg, men at du skal lytte til hvordan han opplevde det.

Jeg synes det var et merkelig valg du tok på hans vegne. Du lar han ikke få lov til å bestemme selv hva han vil. Noen har stålhelse og blir så og si aldri syk. Men du orker ikke å skulle få dårlig samvittighet hvis han skulle bli syk. Da handler du ut fra en egoisme og ikke empati ut fra han. Det er det som er problemet med «pleasere». De kan bli ganske selvsentrerte i sin angst og ikke gi rom for andre. Så kan hende han reagere på hvordan du ikke lot han få lov til å velge.

Anonymkode: 43620...93e

Skrevet

Kjære vene...

Anonymkode: 08a55...c40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han hørtes skuffet ut, noe som er naturlig når man har gledet seg. Og det må du nesten la han få være. Nå må du øve deg på å gi rom for andre sine følelser. Og nei, det betyr ikke ag du skal forklare og begrunne dit valg, men at du skal lytte til hvordan han opplevde det.

Jeg synes det var et merkelig valg du tok på hans vegne. Du lar han ikke få lov til å bestemme selv hva han vil. Noen har stålhelse og blir så og si aldri syk. Men du orker ikke å skulle få dårlig samvittighet hvis han skulle bli syk. Da handler du ut fra en egoisme og ikke empati ut fra han. Det er det som er problemet med «pleasere». De kan bli ganske selvsentrerte i sin angst og ikke gi rom for andre. Så kan hende han reagere på hvordan du ikke lot han få lov til å velge.

Ikke sikkert hun føler seg så hypp på den typen besøk etter en uke med omgangssyke i huset, mens hun brygger på det selv… ikke gi henne mer tankekjør nå da, er det nødvendig… 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker du skrev mer enn nok og en fin forklaring, og han responderte på en fin måte også. Det er lov å bli skuffa over å ha villet treffe deg! :) 

Anonymkode: b7856...4a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ellers så har hun bare ikke lyst til å ha den nye kjæresten på besøk mens hun spyr og dritter ukontrollert.... Er ikke alle som synes det er så romantisk nemlig, spesielt ikke når man er nyforelsket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sikkert hun føler seg så hypp på den typen besøk etter en uke med omgangssyke i huset, mens hun brygger på det selv… ikke gi henne mer tankekjør nå da, er det nødvendig… 

Det er jo helt greit det, om hun ikke orker besøk etter omgangssyke i hus. Men det er ikke det hun skriver. Hun skriver om at hun er redd for å smitte han. Og nei, jeg gir henne ikke tankekjør. Når man spør om råd her, så får man råd. Om de rådene fører til tankekjør, så er det kanskje ikke lurt å skrive her. Men nå skriver jeg her fordi jeg tror hun er sterk nok til å høre dette. Og jeg skriver det slik at hun kan lære seg andre mer konstruktive måter å kommunisere på. PTSD er en alvorlig lidelse som kan være vanskelig i et parforhold. Jeg håper og ønsker at ts skal oppleve et lykkelig parforhold, og da må hun utfordre seg selv

• Liker 1
Skrevet

Syns det var litt rart å trekke angst og ptsd inn i dette..

Du reagerte jo bare på at ble kort. Det hadde hvem som helst gjort. Han er bare litt skuffet. Det er ikke noe å stresse med.

Anonymkode: cdfdc...e2b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Syns det var litt rart å trekke angst og ptsd inn i dette..

Du reagerte jo bare på at ble kort. Det hadde hvem som helst gjort. Han er bare litt skuffet. Det er ikke noe å stresse med.

Når min PTSD er på topp, klarer ikke hjernen tenke på en normal måte. Da kan jeg trigge på de rareste tingene. Og må dobbeltsjekke alt. Så jeg forstår det godt :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når min PTSD er på topp, klarer ikke hjernen tenke på en normal måte. Da kan jeg trigge på de rareste tingene. Og må dobbeltsjekke alt. Så jeg forstår det godt :) 

Tror man skal være litt forsiktig med å sykliggjøre seg selv i enhver sammenheng, pga diagnoser..det kan bli utrolig slitsomt for både en selv og andre. Man får jo stort sett tydelige tilbakemeldinger fra omgivelsene om man har reaksjoner som er helt  offline, uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo helt greit det, om hun ikke orker besøk etter omgangssyke i hus. Men det er ikke det hun skriver. Hun skriver om at hun er redd for å smitte han. Og nei, jeg gir henne ikke tankekjør. Når man spør om råd her, så får man råd. Om de rådene fører til tankekjør, så er det kanskje ikke lurt å skrive her. Men nå skriver jeg her fordi jeg tror hun er sterk nok til å høre dette. Og jeg skriver det slik at hun kan lære seg andre mer konstruktive måter å kommunisere på. PTSD er en alvorlig lidelse som kan være vanskelig i et parforhold. Jeg håper og ønsker at ts skal oppleve et lykkelig parforhold, og da må hun utfordre seg selv

Hun skriver at hun sansynligvis vil få symptomer innen lørdag, alle vet hva symptomene på omgangssyke er. Alle vet også at de symptomene ikke passer til romantisk overnattingsbesøk. Har typpen lit sosiale antenner så forsto han hvorfor hun ikke vil at den nye kjæresten skal sitte og se på at hu spyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tror man skal være litt forsiktig med å sykliggjøre seg selv i enhver sammenheng, pga diagnoser..det kan bli utrolig slitsomt for både en selv og andre. Man får jo stort sett tydelige tilbakemeldinger fra omgivelsene om man har reaksjoner som er helt  offline, uansett. 

Har du ptsd som er grunnet i relasjonstraumer er det helt vanlig å bli trigget av å sette grenser/si i fra. Desto mer man kan legge merke til av følelser som ikke stemmer overens med normal reaksjon - som ts gjør her, tolker jeg som en fin ting for hennes del. 😇

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sykeliggjøre seg? Tror du man går rundt og velger det?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...