Gå til innhold

Donald Duck blad anno 2024: 65 kroner takk.

ThereGoesBob

Anbefalte innlegg

Noen her som har små barn som stadig maser om nytt Donald blad hver uke og hva synes du om prisen?

Jeg husker jeg fikk Donald blad med min mor hver tirsdag etter barnehagen, men på den tiden kostet de sikkert fem seks kroner.

Noen som ikke har råd til å kjøpe blad til barna så skjønner jeg det veldig godt med tanke på kostnaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sprø prisøkning. I 1948 kostet bladet 50 øre. 

1 kr i 1948 tilsvarer ca 25-26 kr i dag...

Anonymkode: 003b1...307

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel tidlig på 80-tallet, men hva forventer du egentlig?

Det er ikke unormalt at prisen stiger mye på 40 år. Tenk på hvor mye alt annet har steget, og tenk på hvor mye dyrere det har blitt å produsere bladet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65,- for et Donald-blad??? Det kan da ikke stemme?

Edit, etter sjekk: Jo, det gjør visst det. Første utgaven i 2024 kostet 67,90 ! Altså hva skjer med Donald?!

Det kostet 25 kr for 20 år siden, og har da økt 272% i pris på 20 år, over en periode inflasjonen har økt bare 61% og lønnen har økt 111% til sammenligning...

I henhold til inflasjonen så burde Donald-bladet kostet 40 kr i 2024.

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bladet er jo blitt tynnere og. (Eller hvertfall virker det sånn). Vi har kjøpt blader innimellom, men de får ikke dette hver uke. De leses knapt her i huset. Da låner vi heller noen tegneseriebøker på biblioteket. De har fenget mer her. Husker jeg elsket å få Donald på tirsdagen før. 

Anonymkode: e8895...b73

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (Akkurat nå):

Ja, det var vel tidlig på 80-tallet, men hva forventer du egentlig?

Det er ikke unormalt at prisen stiger mye på 40 år. Tenk på hvor mye alt annet har steget, og tenk på hvor mye dyrere det har blitt å produsere bladet. 

Hvorfor har det blitt mye dyrere å produsere bladet? Ny teknologi, enkler trykk, enklere og raskere alt egentlig?

Så den skjønte jeg ikke helt, om de ikke AKKURAT har invistert i nye rådyre maskiner, som brukes til alt annet også. Før var det vel bladcentralen som trykket alt dette. Ukeblader og alt annet.

Anonymkode: 6cecc...c9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger ikke nødvendigvis aller siste utgave av bladet for å ha glede av historiene, og man kan finne store bunker med Donald-blad som gis bort gratis på gjenbrukssentre, iblant også på biblioteket, eller selges for noen få kroner på et loppemarked.

Hele bind av "De komplette årgangene" kan man få for ca. 25 kroner på bruktmarkedet, og det er mange kvakk å finne der. Kvalitetsmessig er dagens utgave av Donald Duck & co heller ikke mye å rope hurra for - fortsettelseshistoriene avgikk ved døden etter at man begynte med distribusjon av bladet annen hver uke til butikkene.

Ja til gjenbruk - nei til sløsing av foreldrenes penger.

Bombasi skrev (31 minutter siden):

65,- for et Donald-blad???

Det kan da ikke stemme. 

Det kostet 25 kr for 20 år siden, og kan da ikke ha økt 260% i pris på 20 år, over en periode lønnen har økt 61% til sammenligning???

Edit: Er faktisk verre enn det. Første utgaven i 2024 kostet 67,90 ! Altså hva skjer med Donald?!
I henhold til inflasjonskalkulatoren så burde Donald-bladet kostet 40 kr i 2024.

Også jeg er enig i at dette er blitt altfor dyrt, men grunnen er at færre kjøper det tradisjonelle ukebladet, mens kostnadene for å produsere det, er omtrent de samme.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Helt sprø prisøkning. I 1948 kostet bladet 50 øre. 

1 kr i 1948 tilsvarer ca 25-26 kr i dag...

Anonymkode: 003b1...307

Også andre ting har steget hinsides mye; i 1948 kostet det 25 øre å sende et brev inntil 20 gram innenlands. Idag er prisen ikke mindre enn 23 kroner. Til sammenligning var portoen 4 kroner ved inngangen til år 2000.

Den digitale hverdagen har dessverre sin pris, og det er at analoge ting blir dyrere.

Endret av - Brian
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 kroner bladet for abonnement, ikke grusomt mye da 😅 Her får alle ungene abonnement av noe de liker i bursdagsgave, tegneserier er helt topp for leselyst! Er mye annet jeg ville droppet å bruke 23 kroner i uka på før jeg hadde droppet donald.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med Donald-blad på tirsdager ❤️ Vi hadde ikke verdens beste økonomi, men foreldrene mine prioriterte aviser (der vi ofte byttet med naboene), ukeblad til mor (Hjemmet) og Donald til oss ungene. Dette var fast. Vi fikk også andre blader, spesialutgaver og pocketbøker innimellom. Jeg som var minst i familien fikk Bamse verdens sterkeste bjørn, men tror kanskje den kom en gang i måneden. Dette bidro nok i stor grad til lesegleden jeg hadde som barn, da Donald og andre blader på den tiden hadde gode historier. Og så husker jeg også det var med spill eller lignende, som for eksempel pappfigurer eller pappmodeller av ulike slag. 

Siden dette er så gode minner for meg har jeg vanskelig for å si nei når ungene ønsker seg blad, men jeg er skikkelig skuffet over kvaliteten på det som gis ut i dag. Det er knapt nok noen skikkelige historier, og veldig lite "Donald" i Donald-bladene. Jeg ga eldstemann abonnement for noen år siden for å hjelpe til med leselysten, men det var svært lite "lesing" for å si det sånn. 

Anonymkode: ed9c4...74a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et Donald abonnement og du sparer nesten 1/3 av prisen.👍

Anonymkode: 07597...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor har det blitt mye dyrere å produsere bladet? Ny teknologi, enkler trykk, enklere og raskere alt egentlig?

Så den skjønte jeg ikke helt, om de ikke AKKURAT har invistert i nye rådyre maskiner, som brukes til alt annet også. Før var det vel bladcentralen som trykket alt dette. Ukeblader og alt annet.

Anonymkode: 6cecc...c9b

Fordi alt annet også har blitt dyrere? Prisene på tjenestene er en helt annen i dag enn i 1982, det samme gjelder lønningene til de som trykker, oversetter, transporterer osv. bladene. Dessuten har det lavere opplagstall i dag enn i 1982, noe som også gjør sitt til at hvert eksemplar blir dyrere å produsere.

Har googlet meg fram til at på 70- og 80 tallet var opplaget på rundt 250 000, mens det i 2022 var rundt 22 000. Det er en drastisk nedgang.

Endret av ti10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (1 minutt siden):

Har googlet meg fram til at på 70- og 80 tallet var opplaget på rundt 250 000, mens det i 2022 var rundt 22 000. Det er en drastisk nedgang.

Er ikke rart med tanke på prisen på bladet. Hadde prisen vært 40 kr, som det skulle ha vært, så hadde nok opplagene vært mangedoblet. 

Pga prisen blir folk presset på teknologisk lesning av bladet. Det virker som om at det er det produsentene av Donald ønsker siden de overpriser produktet ut fra opplaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kostet på et abonnement. Sunt å lese, og gøy å glede seg til blad i posten. 

Anonymkode: 35f64...8bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til, det er åpenbart kun abonnenter som får bladet hver uke nå, i butikken kommer det kun annen hver uke, så problematikken med å måtte kjøpe det i dyre dommer på butikken hver uke har åpenbart ikke vært aktuell på mange år, TS.

Alle utgivelser

Donald Duck & Co ukeblad får du i postkassen hver uke som abonnement, men kun annenhver uke i butikk. Abonnerer du får du derfor alle utgavene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjøp et Donald abonnement og du sparer nesten 1/3 av prisen.👍

Anonymkode: 07597...df7

Bare om du kjøper hver uke ellers det da

Anonymkode: 2fe20...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både donald og wendy blader har blitt helt idiot dyrt 

Anonymkode: 2b47b...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Er ikke rart med tanke på prisen på bladet. Hadde prisen vært 40 kr, som det skulle ha vært, så hadde nok opplagene vært mangedoblet. 

Pga prisen blir folk presset på teknologisk lesning av bladet. Det virker som om at det er det produsentene av Donald ønsker siden de overpriser produktet ut fra opplaget.

Nei, det tror jeg ikke. Unger har jo alt mulig annet nå for tiden, all underholdning er jo på nett nå. Det var omtrent det eneste vi hadde som underholdning på 80-tallet,  unger i dag vet vel knapt nok at Donald-blader finnes.

Jeg vil egentlig anta at en god del av dem som kjøper eller abonnerer på bladet i dag, er nostalgikere på 40 +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...