Gå til innhold

Hvor store mageproblemer er normalt og hvor mye man skal takle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt ærlig så vet jeg ikke hvor store mageplager som er normalt eller ikke fordi leger omtrent ikke løftet et øyenbryn en gang når jeg prøver å forklare (men så har jeg autisme og sliter svært med å kommunisere).

Jeg har hatt mageproblemer helt siden tidlig barnealder. Det består av daglige luftsmerter som varierer i intensitet (på en skala fra hvor jeg kan gjøre alle daglige ting til jeg ligger på baderomsgulvet og omtrent ikke vet hvor jeg er). Når jeg får de verste anfallene (som kommer med jevne mellomrom, det kan være alt fra en gang i året til mange) får jeg store magesmerter, mye oppkast, diare, forhøyet kroppstemperatur og til og med kløe og elveblest (elveblesten kommer bare en sjelden gang. Jeg har også generelt mye hudkløe til vanlig). Jeg har ofte diare i flere dager eller uker i strekk (det er sånn sett normalen min).

Jeg har vært hos legen uttallige ganger siden jeg var rundt 16 år, og kunne gå dit selv, men aldri blitt tatt på alvor. En enkelt gang har en lege tatt noen blodprøver for intoleranser og matallergier som alle var fine, og en annen ga meg muligheten til å ta noen avføringsprøver (som også var fine, men selvfølgelig hadde jeg en bedre periode akkurat da), ellers ingen andre tester.

Jeg er ung ufør på grunn av andre ting og den livssituasjonen gjør at jeg takler det, men det hadde aldri i verden gått om jeg var i jobb. Jeg vet det er koblinger mellom hode og tarm, men kan angst virkelig skape slike problemer helt fra barndommen? Jeg har liksom fått inntrykk av at "alle har mageproblemer". I hvert fall når jeg snakker med leger.

Anonymkode: 2b947...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt at dette kan være cøliaki. Forstoppelse over mange år har jeg hatt uten å vite det. Har avføring hver dag, men er forstoppet likevel. Har som du, store smerter innimellom som skyldes dette. Etter oppkast/diaré føler jeg meg raskt bedre. Jeg har cøliaki. Lever glutenfritt og har blitt bedre, men får ikke bukt med forstoppelsen likevel og bruker daglig Movicol. Glemmer jeg en dag eller går ned i dose får jeg ofte smerter. Be legen din om en utredning, gjerne henvisning til en mage-tarm spesialist. Det du beskriver er ikke normalt og slike smerter er svært plagsomt. Jeg er ikke helsepersonell, så det trenger selvfølgelig ikke være cøliaki altså. Uansett bør du få en grundigere utredning. Er det IBS så kan diett hjelpe noe. Er det IBD vil du få oppfølging fra sykehuset. Er det abdominal migrene kan kanskje medisiner hjelpe. Det hjelper uansett mer å vite ting om egen tilstand. God bedring og lykke til.

Anonymkode: 50e8b...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt ærlig så vet jeg ikke hvor store mageplager som er normalt eller ikke fordi leger omtrent ikke løftet et øyenbryn en gang når jeg prøver å forklare (men så har jeg autisme og sliter svært med å kommunisere).

Jeg har hatt mageproblemer helt siden tidlig barnealder. Det består av daglige luftsmerter som varierer i intensitet (på en skala fra hvor jeg kan gjøre alle daglige ting til jeg ligger på baderomsgulvet og omtrent ikke vet hvor jeg er). Når jeg får de verste anfallene (som kommer med jevne mellomrom, det kan være alt fra en gang i året til mange) får jeg store magesmerter, mye oppkast, diare, forhøyet kroppstemperatur og til og med kløe og elveblest (elveblesten kommer bare en sjelden gang. Jeg har også generelt mye hudkløe til vanlig). Jeg har ofte diare i flere dager eller uker i strekk (det er sånn sett normalen min).

Jeg har vært hos legen uttallige ganger siden jeg var rundt 16 år, og kunne gå dit selv, men aldri blitt tatt på alvor. En enkelt gang har en lege tatt noen blodprøver for intoleranser og matallergier som alle var fine, og en annen ga meg muligheten til å ta noen avføringsprøver (som også var fine, men selvfølgelig hadde jeg en bedre periode akkurat da), ellers ingen andre tester.

Jeg er ung ufør på grunn av andre ting og den livssituasjonen gjør at jeg takler det, men det hadde aldri i verden gått om jeg var i jobb. Jeg vet det er koblinger mellom hode og tarm, men kan angst virkelig skape slike problemer helt fra barndommen? Jeg har liksom fått inntrykk av at "alle har mageproblemer". I hvert fall når jeg snakker med leger.

Kan høres ut som en eller annen matallergi. Da må du få en skikkelig utredning. Skal du sjekkes for cøliaki feks så må du til gastroskopi for å ta vevsprøve for å utelukke/stadfeste, Ikke alle type matallergier vanlig lege tar prøver på. Bestill deg en legetime og si at du trenger en skikkelig utredning for dine sammensatte plager da de hemmer deg i dagliglivet. Det du kan forsøke i mellomtiden er å kutte ut gluten noen uker og se om du merker forskjell. 

Anonymkode: 9f3de...700

Skrevet

Har du pollenallergi? Kryssallergi kan opptre slik som du beskriver. 

Anonymkode: 15134...1b6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville tenkt at dette kan være cøliaki. 

Just now, AnonymBruker said:

Kan høres ut som en eller annen matallergi. Da må du få en skikkelig utredning. 

Takk for svar, begge to. Jeg skal ta mot til meg og virkelig stå på mitt. Jeg skal prøve å skrive ned noen punkter. 

Skrevet

Kan høres ut som en eller annen matallergi. Da må du få en skikkelig utredning. Skal du sjekkes for cøliaki feks så må du til gastroskopi for å ta vevsprøve for å utelukke/stadfeste, Ikke alle type matallergier vanlig lege tar prøver på. Bestill deg en legetime og si at du trenger en skikkelig utredning for dine sammensatte plager da de hemmer deg i dagliglivet. Det du kan forsøke i mellomtiden er å kutte ut gluten noen uker og se om du merker forskjell. 

Ikke kutt ut gluten! Da kan det bli umulig å fastslå om du faktisk har cøliaki og du er like langt og vet ikke mer om din egen tilstand. Jeg har selv cøliaki og dette var de nøye med å forklare meg på Ullevål sykehus. 

• Liker 3
Skrevet

Ta matintoleransetest på lab1 eller tilsvarende. Det du beskriver er ikke normalt. 

Du kan jo søke opp tarm på biblioteket og lese de bøkene du finner der om temaet. Da får du noen fine tips også om du ikke har direkte matintoleranser.

Anonymkode: 15a6c...1bc

Skrevet

Har du pollenallergi? Kryssallergi kan opptre slik som du beskriver. 

Jeg er allergisk mot gresspollen. Vil en kryssallergi gi så konstante plager? Verdt å se på

Skrevet

Jeg har det og slik, i tillegg til andre store ødeleggelser i buken. Det er grusomt, så full sympati fra meg. Nå er det meste av min tar operert bort, men har fortsatt trange partier i det som er igjen. Jeg syntes du bør gjennomført en colonoskopi. Masse lykke til!!!

Anonymkode: 94dce...085

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke kutt ut gluten! Da kan det bli umulig å fastslå om du faktisk har cøliaki og du er like langt og vet ikke mer om din egen tilstand. Jeg har selv cøliaki og dette var de nøye med å forklare meg på Ullevål sykehus. 

Da skal jeg ikke gjøre det, men den blodprøven man tar er ikke nok til å fastslå at man ikke har det?

Skrevet

Skriv en nøyaktig dagbok.

Beskriv plagene dine nøye, både hvilken type smerte, hvor kraftig, og hvor lenge det varer. Skriv hvor ofte du har oppkast, diare, og slikt. Skriv opp når du har mye luft i magen (luft som kommer ut, ikke antatte luftsmerter).

Skriv opp alt du spiser, og hvorvidt du har stressfaktorer de dagene du er plaget.

Du må rett å slett skrive ned alt, både for å se faktisk omfang for å vise legen, men også for å se etter en sammenheng for deg selv.

Anonymkode: 11832...8f1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skriv en nøyaktig dagbok.

Beskriv plagene dine nøye, både hvilken type smerte, hvor kraftig, og hvor lenge det varer. Skriv hvor ofte du har oppkast, diare, og slikt. Skriv opp når du har mye luft i magen (luft som kommer ut, ikke antatte luftsmerter).

Skriv opp alt du spiser, og hvorvidt du har stressfaktorer de dagene du er plaget.

Du må rett å slett skrive ned alt, både for å se faktisk omfang for å vise legen, men også for å se etter en sammenheng for deg selv.

Anonymkode: 11832...8f1

Dette var veldig lurt og jeg kan ikke fatte og forstå at ikke tanken har slått meg tidligere. Takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er allergisk mot gresspollen. Vil en kryssallergi gi så konstante plager? Verdt å se på

Ja, mitt barn har en kryssallergi og fikk sånne episoder. I tillegg var han konstant slapp i mange år men det skjønte vi ikke før han fikk diagnosen og kuttet ut matvaren han reagerer på. 

Vi gikk til en allergolog. Henvist fra fastlege. Ble tatt grundige tester. 

• Hjerte 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skal jeg ikke gjøre det, men den blodprøven man tar er ikke nok til å fastslå at man ikke har det?

Nei. Dette er fordi det kan ta lang tid før man utvikler nok antistoffer mot gluten til at det slår ut på en test. Skaden i tarmen skjer uansett. Mine plager var store, men testet negativt for cøliaki to år før prøven kom tilbake positiv. Jeg var rundt 30 da jeg fikk diagnosen.

Støtter forslagene over. Dagbok over maten du spiser og om anfallene av smerter. Samme med dobesøk. Som sagt viste det seg at jeg er forstoppet, til tross for at jeg gikk på do daglig.

Skriv ned det du lurer på og ta med deg skrivet til legen. Da kan legen selv lese. Skriv gjerne også at du synes kommunikasjon kan være utfordrende og at du derfor har vært usikker tidligere på hva som er «normalt» å ha av mageplager.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

kan angst virkelig skape slike problemer helt fra barndommen? Jeg har liksom fått inntrykk av at "alle har mageproblemer". I hvert fall når jeg snakker med leger.

Ja det kan det. IBS for eksempel er koblet opp mot hodet tror vi hvor steess, angst og depresjon kan være en (medvirkende )årsak til tarmproblemee. Hadde anbefalt å booke ny time hos legen og tatt nye prøver for å se om det er endringer om du får en dårlig periode igjen. Alternativt så er det jo mulig å bytte fastlege om du føler du ikke får gehør.

Anonymkode: c76bb...7f9

Skrevet

Dette her høres ikke greit ut. Føler med deg. Jeg kjenner meg igjen i veldig mye av det, selv om jeg har sluppet unna oppkast. Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste til å få en utredning av alle potensielle sykdommer i magen som man kjenner til.  Dersom de ikke finner noe, vel, da har du hvert fall fått sjekket deg. Dersom de finner noe, kan du muligens få hjelp og et bedre liv. Jeg har måttet "krangle" meg til noen undersøkelser selv, og ene gangen var det  f.eks magesår som trengte behandling. Så man må bare kjempe på for seg selv. Jeg vet at legene kan være veldig trege på dette med magesmerter fordi så mange sliter med et eller annet. Det er vanskelig for dem å vurdere hvor mye det er for hver enkelt. Så du må bare "gønne på".  Du har det definitivt mye verre enn hva som er greit. Vær så snill, prøv å finne krefter til å sjekke det ut. Ønsker deg lykke til og god bedring!

Anonymkode: 261b6...83e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det var ett tips om ikke ts kom seg til legen eller ble hørt. Så kan  man dagå tilbake til lege å si man mistenker cøliaki på bakgrunn av at man har opplevd bedring ved å teste ut glutenfritt selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det du kan forsøke i mellomtiden er å kutte ut gluten noen uker og se om du merker forskjell.

Dette er et råd jeg håper du aldri gir igjen da det er det dårligste du kan gi til en som sliter med slike problemer. Er det cøliaki og noen gjør som du sier vil prøver vise at personen er frisk og vedkommende vil ikke få svar på hva det er. Skulle man da heller innføre gluten igjen vil de bli mye dårligere enn de var før de kuttet ut gluten. Slik må de leve i minst 6 uker for at tarmene skal bli nok ødelagt slik at testene viser rett resultat.

TS, jeg tenkte også cøliaki. Alt du beskriver er typiske plager for det. I tillegg ser magen ofte oppblåst ut uten at en nødvendigvis tenker over det. Så dra til legen og be spesifikt om utredning fra cøliaki! Blir veldig overrasket hvis det ikke er det.

Anonymkode: 38b91...2da

• Liker 2
Skrevet

Ville bare si til alle som var så hyggelige å svarte meg at jeg klarte å komme meg til legen i dag, han lyttet og var veldig hjelpsom. Han har nå henvist til koloskopi. Jeg har tatt flere blodprøver og skal ta andre prøver. Han trodde i hvert fall jeg hadde matallergi og andre allergier og at jeg har noe sånn GERD(?). Også hadde jeg urinveisinfeksjon da, så det gjorde ikke saken noe bedre (smertene jeg har til vanlig gjorde at jeg ikke merket det).

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville bare si til alle som var så hyggelige å svarte meg at jeg klarte å komme meg til legen i dag, han lyttet og var veldig hjelpsom. Han har nå henvist til koloskopi. Jeg har tatt flere blodprøver og skal ta andre prøver. Han trodde i hvert fall jeg hadde matallergi og andre allergier og at jeg har noe sånn GERD(?). Også hadde jeg urinveisinfeksjon da, så det gjorde ikke saken noe bedre (smertene jeg har til vanlig gjorde at jeg ikke merket det).

Dette er vel og bra, men du trenger gastroskopi. Det er det eneste som kan vise cøliaki, noe som er viktig at du sjekkes for.

Stole på legen? Ja man burde kunne gjøre det, men jeg har selv hatt et sykt barn hvor legen ikke sjekket for cøliaki før det nesten sto om livet. Derfor har jeg satt meg litt mer inn i dette enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 38b91...2da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...