Gå til innhold

Hvor gammel var tenåringen når hen selv begynte å bestemme leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som har lakenskrekk. Selv er jeg alltid trøtt om kvelden. Hvor gamle bør de være før de bestemmer leggetid selv?

Anonymkode: 6c98f...62e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

17 åringen bestemmer fremdeles ikke leggetid, nettopp pga lakenskrekk. Fungerer greit at mamma bestemmer i ukedagene og så har han litt mer "slakk" i helga, men han blir vekt og må stå opp til folkelig tid.

Anonymkode: 7a26f...ae3

• Liker 3
Skrevet

Jeg styrte leggetid fra jeg var 10 år gammel jeg. La meg når jeg var trøtt og sliten + var lovlydig unge som ikke trasket rundt sent selv om jeg kunne det enda mor jobbet i perioder nattevakt og far var pendler borte hver 14 dag og jeg tilbrakte ferier hos han i pendlerboligen når han var på jobb i samme by  som Farmor og Farfar hvor han jobbet skift med både nattevakt og kveldsvakt.

Har vært likt på de 3 i dag som er 17, 13 og 6 hvor det er frihet under ansvar hvor vi ikke detaljstyrer de om vi ikke ser det er noe som ikke funker mtp legging hvor de tøyer strikken med vilje, skal se film eller game osv da blir det veto fra far. Rundt 10-11 har de to eldste klart å forstå mekanismene som søvn, overskudd, trøtt om morgenen og alt dette, dog med litt prøving og feiling men tenker det er bedre at de gjør det da enn senere med større sjanse for at man legger til seg uvaner jo eldre man blir.

Anonymkode: 23d56...8bf

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke vi har blandet oss fra ganske tidlig på ungdomsskolen. Hun har alltid kommet seg opp i tide, men av og til lagt seg for seint, og skjønt at det ikke var lurt - og dermed justert. 

Ting som er erfart selv er ofte mindre populært å diskutere og krangle om enn ting mamma bare har bestemt... Hun er 18 nå, og det har alltid gått bra. Beskjeden på ungdomsskolen var at hun måtte oppføre seg ordentlig selv om hun var trøtt, og dersom vi fikk tilbakemeldinger om at hun satt og sov (i overført betydning) i timene, så ville vi overta kontrollen igjen.

Funket her, det betyr ikke at det er fasiten for alle...

Skrevet

Hun 14, la seg selv innen 22, og det gjør hun stort sett fremdeles (18 nå). Han 13, legger seg ofte 21-21.30. Hun på 10 ser fremdeles det å legge seg som en straff, så der blir det en stund til. Vi har gitt dem plass når de selv ønsker å legge seg tidlig nok.

Anonymkode: 85e1a...008

Skrevet

Ungdomsskolen. Eldste brukte sikkert en måned på å lære å legge seg i tide for ikke å få neste dag ødelagt, mens mellomste (nå 15) legger seg i 21 tiden og spretter opp før fuglene fiser. 12 åringen må være i seng senest 21.30.

Internett skrur seg av automatisk kl 22.30 og de har begrenset tilgang til 4/5g.

Anonymkode: fb009...fd3

Skrevet

Vår 17-åring bestemmer heller ikke pga lakenskrekk og må påminnes HVER kveld… Må også vekkes hver dag, hører ikke vekkerklokke og mobilalarm som ringer kl 7. 

14-åringen legger seg selv og har gjort det lenge. Stadig vekk er det mørkt kl 21, men aldri senere enn 22. Hun står opp 0620 og vet hun blir trøtt om hun legger seg sent.  Hun fikser matboks selv på kvelden, legger frem klær og utstyr til dagen etter om kvelden også.  

Anonymkode: 03691...7ae

Skrevet

Gutten: vet ikke jeg.. 8 år?😅 Han har alltid vært kveldstrøtt, flink og legge seg og å stå opp. Helt fra han var liten har han bedt om å få legge seg i fornuftig tid. Han er 17 år nå, og legger seg tilnærmet aldri senere enn 22 på skoledager og 24 i helgene. Står opp kl. 7. 

Jenta derimot.. Hun er straks 16 år og både legging og å stå opp er en masete kamp. Hadde hun kunnet valgt helt selv hadde hun nok sittet oppe til 06 og sovet til 15 😅 Hun er et skikkelig b-menneske, og skolehverdagen er krevende.. 

Anonymkode: cacc2...abd

Skrevet

Leggetid bestemte jeg til rundt 16årsalder faktisk. Men sovetid styrte de selv fra ca ungdomsskole, med noe foreldrejustering innimellom.

Så de skulle være i seng-ish innen 21/22, men om de sov på flekken eller brukte tid på en bok, lekser el.l var opp til dem. 

Anonymkode: 2701a...5ae

Skrevet (endret)

15-åringen vår har leggetid kl 22.30 på hverdagene (dvs han tar kveldsstell og legger seg i sengen, men han ligger gjerne og leser en god stund) og styrer selv i helger og ferier. Det er godt mulig han hadde ordnet dette fint selv, men jeg ser liksom ikke poenget med å plutselig si at nå kan han legge seg akkurat når han vil når ordningen vi har nå fungerer bra, han sover nok og er opplagt om dagen. Skolen vår forteller jevnlig at elever sovner i timene så det er tydelig at mange ungdommer ikke er i stand til å styre egen leggetid. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Da de begynte på vgs. En er strukturert og legger seg mellom 22 og 23. En er ustrukturert og har nok en del dager der han er trøtt på skolen. Jeg stiller ingen krav, men huset skal være stille kl 23 på hverdager. De må jo før eller siden lære seg dette og klippe navlestrengen til foreldre, og opparbeide seg erfaringer og stå på egne bein. 

Anonymkode: 511d7...8c8

Skrevet

Tror mange foreldre bør følge mye tettere opp dette med leggetid. Som lærer ser jeg altfor mange trøtte og uopplagte ungdommer som ikke klarer å gjøre det de skal på skolen. De er ikke tilstede mentalt selv om de teknisk sett er der.. Og mange foreldre aner fred og ingen fare for de ser jo ikke det samme som oss på skolen og «ungdommen står jo opp og klarer seg selv» men sannheten er jo at mange skroller halve natta og tvinger seg opp for å kamuflere dette… men de krasjer helt på skolen 😮‍💨 

også kompenserer de med masse energidrikk.

Please følg opp ungdommene deres! Ingen blir gode i matte på søvnunderskudd og koffein overdose 🥲

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår 14-åring har leggetil 22.30 i ukedagene, det fungerer fint og vi har ingen planer om å endre dette.

Jeg er HELT sikker på at vår 14-åring ville vært oppe hele natta hvis hun hadde fått lov. Hun er ikke klar for å styre dette selv. Og vi foreldre har behov fror en liten time egentid i stua på kvelden, etter at barna er i seng.

Anonymkode: 7d7c5...9e1

Skrevet

Mine bestemmer ikke selv, dvs. de bestemmer for så vidt når de skal sove, men regelen når det er skole dagen etter er at kl. 22 skal kveldsstell være gjennomført, mobiltelefon innlevert og nettet slått av. De kan ligge og lese eller bare slappe av etter det, men det skal være ro på rommet og ikke noe skjerm.

Jeg tror som #12 at mange foreldre er for slappe på dette området... Jeg fikk aldri bestemme leggetid selv da jeg var barn, har fint klart å legge meg selv som voksen likevel... 

Anonymkode: 53038...a41

• Liker 1
Skrevet

Fra starten på ungdomsskolen. Først med skjermtid på mobil/pc etc fra 22:30, men går i 9.trinn nå og bestemmer selv, uten skjermtid. 
Står opp selv på morningen uten tull, og er opplagt - så får tydeligvis nok søvn. Noen kvelder er hun i seng 21:30 - andre kvelder 23:30.

om tre år er hun myndig og skal stemme ved valg. Tenker at det er viktig å begynne å ta litt ansvar for seg selv og sine handlinger.

Anonymkode: f7720...084

• Liker 1
Skrevet
sommerfugl154 skrev (51 minutter siden):

Og mange foreldre aner fred og ingen fare for de ser jo ikke det samme som oss på skolen og «ungdommen står jo opp og klarer seg selv» men sannheten er jo at mange skroller halve natta og tvinger seg opp for å kamuflere dette… men de krasjer helt på skolen 😮‍💨 

også kompenserer de med masse energidrikk.

Please følg opp ungdommene deres! Ingen blir gode i matte på søvnunderskudd og koffein overdose 🥲

Da vil jeg tro disse foreldrene får beskjed om dette, samt ser det på karakterene til ungdommen sin? 

Anonymkode: f7720...084

Skrevet

Vi styrer litt enda, men mer som påminnelse.

16 åringen er som regel i seng til 22, pleier å gi beskjed om klokka bikker 2145 at det kan være greit å tenke på tannpussen om han ikke tenker på tiden. Men stort sett ser han det selv. Er lov å lese på senga, men mobilen skal ligge på pulten, både for å unngå scrolling og fordi da må han opp for å skru av vekkerklokka, ikke bare trykke på snooze.

13 åringen er i seng til 2130, må kanskje påminnes kveldsmat i tide, men er veldig flink til å kjenne trøttheten og fikser kveldsmat og tannpuss uten at vi sier noe. Har samme regel som 16 åringen, lov å lese på senga litt, men mobilen skal ligge på pulten.

11 åringen er i seng til senest 2000 og må minnes på kveldsmat og tannpuss hver kveld, og selv om hun synes det er fryktelig urettferdig at brødrene legger seg senere, så er det veldig sjeldent diskusjon om leggetid da hun kjenner at hun er trøtt selv. Samme regel om lesing og mobil som brødrene.

I helger og ferier er det mer slack, men de er i seng til rimelig tid for å komme seg opp i nogenlunde grei tid og ikke sove bort halve dagen. 16 åringen har litt mer slack om det er slik at han er på «fest» eller annet gøy med venner, men da er avtalen at enten er han hjemme til midnatt, eller hentes senest da, ev sover borte hos den vennen han/de er hos. 

Anonymkode: f3e9f...08e

Skrevet

16 år bestemmer ikke selv, da hadde han jo døgnet. Jeg kan heller ikke bestemme selv, skulle gjerne lagt på 03 hver dag, men legene mener det er dumt ;) 

Skolen er viktig og der skal man være med og klare å utføre oppgave :) 

• Liker 1
Skrevet

Ungdomsskolen. Reglen er ingen sure miner eller trøtt om morgenen.

Anonymkode: 512f4...2ac

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg bestemte legge tid. Men bestemte hvert fall når dem skulle komme inn. Minsta flytta når hun var 16 for å gå skole. Så da mister man jo tilgangen på å bestemme. Men begge mine er glad i å sove da. Så det har ikke vært et problem egentlig. 

Anonymkode: c5c67...712

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...