Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har egentlig ganske greit med penger etter at alle tegninger er betalt. Men jeg ødela for meg selv. 
jeg har spilt i desember og januar. Og allerede fucka opp så mye😭

og jo, hvis jeg hadde fått hjelp denne ene gangen. Så er jeg 100% sikker, på at jeg ikke skal gjøre samme dumme feilen igjen. Jeg har ikke tenkt, vært helt ute å kjøre, mye har skjedd. Samlivsbrudd, psykisk knekk for andre ting osv. 

Anonymkode: 33a37...031

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er turer som er bestilt i gaver😭 den ene var tenkt som en gave til barna, og de gleder seg stort. Den andre var en gave til familiemedlem + barna…

det handler ikke om å ville ha penger: det handler om at jeg må ha hjelp til en strømregning… har søkt dag og natt om det finnes noen jobber som passer meg, sånn at jeg kan få litt ekstra. Men jeg finner ingenting… nav er siste løsning.. hadde jeg vært frisk, skulle jeg jobbet som f, for å få igjen penger og fått vekk gjelden fort. Men så enkelt er det ikke..

Hvis du har råd til å betale over 5000kr pr måned for å betale ned forbrukslånet, og i tillegg har penger til å kose dere ekstra på ferie, så bør det virkelig ikke være noe problem å be om utsettelse på strøm og telefon. 

Har du i det hele tatt prøvd kontakte strømselskap og mobilselskap? 

Og så kan du tenke på disse turene som er gitt i gave... gaver til 300 000,-. 
Å gi reiser til 300 000 i gaver er helt hinsides. 
Når dere er på tur og koser dere, tenk på at turene har kostet 300 000,-, og så ser du på hvor mye du har satt av til f.eks bolig til barna dine, og kjenn etter om den turen er verdt 300 000,- 

Anonymkode: 0596a...843

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har råd til å betale over 5000kr pr måned for å betale ned forbrukslånet, og i tillegg har penger til å kose dere ekstra på ferie, så bør det virkelig ikke være noe problem å be om utsettelse på strøm og telefon. 

Har du i det hele tatt prøvd kontakte strømselskap og mobilselskap? 

Og så kan du tenke på disse turene som er gitt i gave... gaver til 300 000,-. 
Å gi reiser til 300 000 i gaver er helt hinsides. 
Når dere er på tur og koser dere, tenk på at turene har kostet 300 000,-, og så ser du på hvor mye du har satt av til f.eks bolig til barna dine, og kjenn etter om den turen er verdt 300 000,- 

Nei, skal ringe de idag og høre etter om jeg kan utsette det. 

havene kostet ikke 300.000kr, men 20k. Resten er bare idiotisk bort spilling og et par andre ting jeg har kjøpt… 

barna har egne sparekontoer, som det er godt med penger på. 

Gjest Schmuhu
Skrevet

Hei igjen til deg, Ts!

I mitt forrige innlegg snakket jeg om å ta ansvar. Det virker ikke slik at du forstår helt hva det innebærer enda.

Å utsette regninger eller å ta opp lån betyr at du forskyver problemet til fremtiden. Folk tar betalt for at du gjør det og den kostnaden er høy.

Jeg forklarer hva jeg mener. 

Du sier at du har 300'000 i forbrukslån.

Nå kjenner jeg ikke til avtalen din, men det er ikke uvanlig med 20% i rente. Har du en lang nedbetalingstid, som f.eks. 30 år, betaler du litt over 5'000 kroner i måned. 

Det er jo greit, tenker du kanskje?Det klarer du fint, sant?

Og det er disse tankene som er uansvarlig. Det er dette valget som gjør at det kommer til å gå bananas til slutt. Og det er her du må ta ansvar og gjøre en atferdsendring.

Prøv å forstå regnestykket selv. Jeg romantiserer det litt for deg.

5'000 kr x 12 måneder x 30 år = 1,8 mill kroner.

Wow! 

Du nedbetaler mer enn 1,8 millioner. Rundt 1,5 millioner er bare rentene. Og 300'000 er avdrag, det vil si det du opprinnelig skyller. 

De 300'000 du skylder har blitt meget dyrt. De koster 1,5 millioner kroner nå.

Med 1,5 millioner kan du nesten kjøpe en bolig. Tenk hvor mye du kan reise med disse pengene. 

Hva kan du gjøre nå?

Du kan påvirke nedbetalingstiden. Du må ta valg som gjør at du kan betale ned fortere. Slik at lånet blir billigere.

Om du betaler 15'000 i måneden, så er du ferdig om 2 år og du har kun betalt 366'000 kroner.

Mye bedre ikke sant?

Selg Tv, Pc, din telefon og alt du eier. Ikke bruke penger på å reise. Hver eneste krone du bruker på forbruk i dag, kommer til å koste deg et helvete.

Å utsette er ingen løsning.

Skjønner du?

Hvor mye kan du betale ned i måneden? Klarer du en nedbetalingstid på 5 år?

Nei?

Derfor sier folk at du trenger profesjonelt hjelp i saken. 

Lykke til!

Schmuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

havene kostet ikke 300.000kr, men 20k. Resten er bare idiotisk bort spilling og et par andre ting jeg har kjøpt… 

Hvis barna har godt med penger på konto, så kan du vel låne penger til de to regningene der? Du skriver jo at alt vil være I orden med økonomien neste måned, så da bør jo det gå greit? Eller er det kanskje sånn at du begynner å spille igjen om du får penger mellom hendene? 

Anonymkode: f2d2f...e0c

• Liker 6
Skrevet
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Hei igjen til deg, Ts!

I mitt forrige innlegg snakket jeg om å ta ansvar. Det virker ikke slik at du forstår helt hva det innebærer enda.

Å utsette regninger eller å ta opp lån betyr at du forskyver problemet til fremtiden. Folk tar betalt for at du gjør det og den kostnaden er høy.

Jeg forklarer hva jeg mener. 

Du sier at du har 300'000 i forbrukslån.

Nå kjenner jeg ikke til avtalen din, men det er ikke uvanlig med 20% i rente. Har du en lang nedbetalingstid, som f.eks. 30 år, betaler du litt over 5'000 kroner i måned. 

Det er jo greit, tenker du kanskje?Det klarer du fint, sant?

Og det er disse tankene som er uansvarlig. Det er dette valget som gjør at det kommer til å gå bananas til slutt. Og det er her du må ta ansvar og gjøre en atferdsendring.

Prøv å forstå regnestykket selv. Jeg romantiserer det litt for deg.

5'000 kr x 12 måneder x 30 år = 1,8 mill kroner.

Wow! 

Du nedbetaler mer enn 1,8 millioner. Rundt 1,5 millioner er bare rentene. Og 300'000 er avdrag, det vil si det du opprinnelig skyller. 

De 300'000 du skylder har blitt meget dyrt. De koster 1,5 millioner kroner nå.

Med 1,5 millioner kan du nesten kjøpe en bolig. Tenk hvor mye du kan reise med disse pengene. 

Hva kan du gjøre nå?

Du kan påvirke nedbetalingstiden. Du må ta valg som gjør at du kan betale ned fortere. Slik at lånet blir billigere.

Om du betaler 15'000 i måneden, så er du ferdig om 2 år og du har kun betalt 366'000 kroner.

Mye bedre ikke sant?

Selg Tv, Pc, din telefon og alt du eier. Ikke bruke penger på å reise. Hver eneste krone du bruker på forbruk i dag, kommer til å koste deg et helvete.

Å utsette er ingen løsning.

Skjønner du?

Hvor mye kan du betale ned i måneden? Klarer du en nedbetalingstid på 5 år?

Nei?

Derfor sier folk at du trenger profesjonelt hjelp i saken. 

Lykke til!

Schmuhu

Hei og takk for svar. 
det er dette jeg ikke klarer å forstå, har jeg blitt lurt av banken da? For avtalen er lån på rundt 200.000kr litt mer, som med renter blir 300.000kr ca.(vil ikke legge ut nøyaktig). 
avtalen er å betale ca 5000kr i mnd, og jeg er ferdig om 5 og et halvt år. Så forstår ikke hvordan alle får det til å bli så mye og mye verre enn hva jeg har forstått?

jeg forstår at forbrukslån ikke er bra, men jeg forstår ikke regnestykket ditt, da avtalen er at jeg er ferdig om litt over 5 år, hvis jeg betaler 5000kr i mnd: det er sure penger og jeg føler jeg har ødelagt mye og skammer meg, MEN det blir jo ikke til 1 million som du skriver? 

Skrevet

Turene blir ikke avbestilt uansett. For som sagt, det er ikke bare jeg som voksen person som står ansvarlig der. Mao jeg ødelegger ikke bare for meg og barna hvis jeg avbestiller. Dette er planlagt og mye har blitt lagt til rette+ ta ut fri for barn og voksne osv. (selvom det kan endres). MEN jeg skal gjøre andre tiltak, selge unna ting, betale mer på lånet da jeg har kapasitet til det osv.

enten så har jeg blitt lurt trill rundt av banken med de rentene og avtalene vi er enige om. Jeg hwr foresten ikke 20% i rente, men 14%…dyrt ja, men hvettfall ikke 20% 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis barna har godt med penger på konto, så kan du vel låne penger til de to regningene der? Du skriver jo at alt vil være I orden med økonomien neste måned, så da bør jo det gå greit? Eller er det kanskje sånn at du begynner å spille igjen om du får penger mellom hendene? 

Anonymkode: f2d2f...e0c

Alt blir i orden HVIS jeg får betalt ned denne regningen med penger jeg får tak i utenom(alrså selge ting eller jobbe meg til penger). Hvis jeg må ta denne neste mnd, så krasjer ganske mye🥲

og spille problemet er heller ikke sååå alvorlig som dere mener. Ja, jeg har spilt bort ekstremt mye penger på 2 mnd, ja jeg har vært jævlig dum. MEN jeg har ikke problemer med å legge det vekk nå. Det som fikk meg inn igjen, var at jeg plutselig fikk melding om cashback, jeg ble fristet. Men angrer sykt nå… og jeg vet andre sliter, jeg har en i familien som hadde nærmere 2 millioner i forbrukslån, og den personen verken eier noe eller hqr noe særlig til liv den dag i dag. Så jeg vet så inderlig godt at nå er det slutt… 

Skrevet

Når en mener at NAV skal hjelpe en med strømregninga fordi en prioriterer reise og kos foran faste utgifter, da er det noe riv ruskende galt!  
Hadde en litt mer omløp i toppetasjen så hadde en avbestilt turen, det er det som er å ta ansvar som en voksen person.

Anonymkode: da106...329

• Liker 9
Skrevet

Tipset om å ta noen fag er faktisk ganske lurt; er det noe du kunne vurdert? Jeg studerte sammen med en som gjorde nettopp det; tok et fag kun for å få stipend. Undersøk muligheten?

Anonymkode: 378a1...a67

• Liker 1
Skrevet

Hvor kommer pengene fra barnas sparekonto fra? Er det gaver fra slekta, eller har du overført barnetrygda til barnas sparekonto? I så tilfelle er det ingenting i veien for at du tar tilbake noen av de pengene for å kjøpe mat og betale forefallende regninger.

• Liker 4
Gjest Schmuhu
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei og takk for svar. 
det er dette jeg ikke klarer å forstå, har jeg blitt lurt av banken da? For avtalen er lån på rundt 200.000kr litt mer, som med renter blir 300.000kr ca.(vil ikke legge ut nøyaktig). 
avtalen er å betale ca 5000kr i mnd, og jeg er ferdig om 5 og et halvt år. Så forstår ikke hvordan alle får det til å bli så mye og mye verre enn hva jeg har forstått?

jeg forstår at forbrukslån ikke er bra, men jeg forstår ikke regnestykket ditt, da avtalen er at jeg er ferdig om litt over 5 år, hvis jeg betaler 5000kr i mnd: det er sure penger og jeg føler jeg har ødelagt mye og skammer meg, MEN det blir jo ikke til 1 million som du skriver? 

Takk for presiseringen.

Da har du et lån på 200'000 som nedbetales innen 5 år. Tidligere har du snakket om at du har et lån på 300'000 uten at nedbetalingstiden var kjent. Da er det ikke rart at vi tar utgangspunktet i det verste.

Her har du kommunisert litt dårlig. Men det er ikke farlig. Sånn som skjer. 

Tenker det er en grei avtale.

Men undersøk om du ikke kan klare å få det vekk fortere. Alle kosepenger bør gå til lånet. Mulig at du kan klare det på 3 år og spare fremdeles mye.

Jeg hadde avlyst reisen. Det er kjip men det burde du gjøre. Å kose seg på en reise betyr at 10'000 og mer går kjapp. Å si nei til alt på turen er verre enn å si nei til hele turen.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
Schmuhu skrev (1 minutt siden):

Takk for presiseringen.

Da har du et lån på 200'000 som nedbetales innen 5 år. Tidligere har du snakket om at du har et lån på 300'000 uten at nedbetalingstiden var kjent. Da er det ikke rart at vi tar utgangspunktet i det verste.

Her har du kommunisert litt dårlig. Men det er ikke farlig. Sånn som skjer. 

Tenker det er en grei avtale.

Men undersøk om du ikke kan klare å få det vekk fortere. Alle kosepenger bør gå til lånet. Mulig at du kan klare det på 3 år og spare fremdeles mye.

Jeg hadde avlyst reisen. Det er kjip men det burde du gjøre. Å kose seg på en reise betyr at 10'000 og mer går kjapp. Å si nei til alt på turen er verre enn å si nei til hele turen.

Schmuhu

Ja, beklager det..

jeg kommer til å få det vekk raskere. Som sagt, jeg har egentlig ganske ok betalt. Og ut ifra mine beregninger klarer jeg å spare opp en fin sum til å ta med på tur+ betale ekstra på lånet… problemet er bare denne strømregninga. Men jeg sitter nå å går gjennom ting jeg skal selge, så kan hende det løser seg på den måten😅

Gjest Schmuhu
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ut ifra mine beregninger klarer jeg å spare opp en fin sum til å ta med på tur+ betale ekstra på lånet

Hvor mye får du betalt ekstra inn på lånet dersom alt hadde gått inn på lånet?

Schmuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg spør om jeg kan få hjelp av nav til en strømregning EN gang. Jeg klarer meg fint fremover, men jeg sliter nå. 

jeg trenger verge, fordi jeg har fucket opp for meg selv for en mnd? 
ja, jeg har forbrukslån i flere år fremover, og vi må leve litt trangere. MEN vi kommer til å klare oss og kunne kose oss uansett… går det an å slutte å være så dømmende?🥲 jeg spurte ikke om å få slengt i trynet alt jeg allerede har tenkt og vet, jeg spurte om jeg kan søke nav om hjelp.. 

Kjære deg du innser ikke alvoret og skjønner heller ikke forbrukslån. Du trenger ikke hjelp EN måned. Dette problemet går ikke bort selv om noen gir deg 10k i dag blir det bare en dråpe i havet. Og du tenker å reise på tur....  

Anonymkode: e9242...4d0

Skrevet

Du må først og fremst søke hjelp for spill avhengigheten din. Det som skjer når du går til nav er at du må dokumentere absolutt alt du har brukt pengene på. Og da vil jo det komme frem i lyset uansett. Du har et problem, og det er du langt i fra alene om, men det som er det viktigste er at du innser det selv og er villig til å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 14f1a...4c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I din forrige tråd så sa du at du hadde tømt ungenes sparekonto, men du har kanskje brukt forbrukslånet til å sette inn penger på de igjen?

Anonymkode: 298e9...c35

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I din forrige tråd så sa du at du hadde tømt ungenes sparekonto, men du har kanskje brukt forbrukslånet til å sette inn penger på de igjen?

Det stemmer… jeg tok opp lånet for å betale inn igjen alt jeg hadde sløst bort. +andre lån jeg hadde fra før så jeg skulle få samlet alt i ett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så gavene kostet 20 000, og resten av regningen på 300 000,- har du fått hva for? 
Hele poenget mitt er at du har en regning på 300 000,- og det eneste du har fått for de 300 000 er reisene. Altså summen på reisene er 300 000,-. 

Se på hva du har betalt og må betale, og se hva du har fått for de pengene. Den totale summen du nå må betale, er den totale summen for de tingene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kan du linke til den forrige tråden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...