Gå til innhold

Kan nav hjelpe meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil ikke utdype for mye her, for jeg er livredd for å bli gjenkjent. Men turene kan ikke avbestilles. Jeg får til å betale ned alt jeg har kjørt til helvete, og jeg og barna kommer til å klare oss fint. Vi kommer også til å ha penger til å kose oss på tur. MEN, jeg har brukt opp pengene denne mnd, så jeg har ikke råd til strømregningen. Når dette skjedde, knakk jeg helt sammen og forstod hvor alrovlug jeg har kjørt med ned. Jeg har sperret kortet mitt for utenlands overføringer, jeg har slettet brukerne mine på sidene og jeg er 100% klar på å gjøre det riktige. 
Som sagt, jeg har helt greit med penger i mnd. Og jeg kjørte det til helvete denne gangen. 
Jeg har betalt alt som skal betales, men glemte strøm og telefon regning. Jeg er oppegående, og klar over hva jeg har gjort. Jeg er også fullt klar over hvor mye penger jeg bruker, har brukt, skal bruke. Men jeg ble desperat etter å vinne tilbake. Men har også klart å innse at for hver gang jeg prøver å vinne tilbake, kjører jeg meg bare mer til helvete. Så jeg er klar over alt dere sier! Jeg trenger hjelp til EN strømregning, jeg trenger ikke verge, rådgivning eller barnevern.. 

Anonymkode: 33a37...031

Det ordner seg ❤️

Anonymkode: fee19...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir redd. En over her skrev at nav kunne kontakte barnevern? Jeg vil ikke ødelegge forholdet til det kjæreste jeg har, for at jeg har gjort ET STORT dumt valg.. 

Kanskje, kanskje ikke. Men dette klarer du nok helt fint på egenhånd uten å blande inn nav. Har du noen glemte kroner på trumfkonto f.eks?

Anonymkode: 378a1...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om turene ikke kan avbestilles, så vil det jo være billigere for deg å være hjemme. Du skriver at " vi kommer til å ha penger til å kose oss på tur", nei, du har faktisk ikke råd til å " kose " deg på tur.

Anonymkode: f2d2f...e0c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om turene ikke kan avbestilles, så vil det jo være billigere for deg å være hjemme. Du skriver at " vi kommer til å ha penger til å kose oss på tur", nei, du har faktisk ikke råd til å " kose " deg på tur.

Anonymkode: f2d2f...e0c

Hvordan vet du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke. Men dette klarer du nok helt fint på egenhånd uten å blande inn nav. Har du noen glemte kroner på trumfkonto f.eks?

Hva er vitsen med sånne svar..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdet, spilleavhengig, gjeldsslave og alene med tre mindreårige barn? Her bør noen ta grep og få de stakkars barna ut av kaoset. 

Anonymkode: 924c4...b97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld. Jeg misforstod kommentaren din..tror jeg?😅 

nei, har dessverre ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med sånne svar..? 

Hva vitsen er? Du spør om nav kan blande inn barnevern, og svaret er at det gjør de kanskje. Jeg ser ingen grunn til å rosemale akkurat det.
Men som sagt, du klarer deg fint gjennom denne måneden uten å ta risikoen, én måneds strømregning er ingen krise så lenge man har en plan for fremtiden. Du har greit utbetalt skriver du, og du trenger kun et lite beløp for å få unna strømregning og mobil. Så jeg tipset deg om at du kan sjekke om du har penger på trumf; det er fort gjort å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver hele tiden at om du bare får hjelp til disse regningene, går det fint fremover og dere kan kose dere på tur. Tuller du?! Du er uføretrygdet med eneansvaret for tre barn og du har 300.000 i forbruksgjeld. Vet du hvor sykt høye renter det er på det? Du kommer aldri i helvete til å klare å betale ned på det. Rentene, kanskje, men ikke selve lånet. Du trenger virkelig å realitetsorientere deg! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

kort fortalt. Alene med 3 barn, uføretrygdet og hadde helt ok økonomi. 
prøvde meg på gambling, vant masse penger. Begynte å bestille turer og forskjellige ting. Spilte opp alle pengene igjen, uten å betalt for noe som helst av det jeg hadde kjøpt. Endte meg å ta mitt første forbrukslån i livet. Der ble det igjen penger til gode, spilte det. Vant igjen. Dette skjedde et par ganger. Og nå har jeg innsett hvor idiotisk dum jeg har vært. Jeg hater meg selv om dagen, virkelig hater!! Noen ganger tenker jeg til og med at det hadde vært lettere å bare forsvinne, for jeg skammer meg og hater alt nå. Jeg sitter nå med forbruksgjeld på nærmere 300.000kr, jeg har brått ikke så god økonomi allikavel…og denne mnd spilte jeg opp alt jeg hadde til overs.. TRODDE JEG. Jeg hadde visst glemt strøm og telefon regning😭 jeg VET jeg er dum, og at jeg ikke fortjener hjelp egentlig. Men jeg har også barn inni bildet😭 jeg ser på barna hver kveld og har lyst til å hylgråt forsi jeg føler jeg har ødelagt alt og jeg skammer meg så jævlig! 
uansett. Kan nav hjelpe meg med disse 2 regningene ? Selvom jeg egentlig har grei inntekt som jeg nå har kjørt til helvete…? 

og en annen ting jeg lurer på i samme slengende jeg går nå med en konstant svær klump i brystet, jeg føler meg slem som ikke forteller dette til de nærmeste. Føler jeg juger for de. Men de har vel ingenting med det? Burde jeg få dårlig samvittighet for det? De vet vi skal på turer fremover, og de vet alt jeg har kjøpt: jeg har latt være å svare på hvor pengene kommer fra, og da kjenner jeg at jeg får så vondt for dem, at de ikke vet at jeg har ødelagt livene våres(meg og barna). Og f***, jeg hater alt😭😭😭 

NAV dekker ikke spillegjeld. Men du kan søke om sosial stønad, søke om utsettelse på regninger. Du sier du og barna skal på turer framover. Disse skjønner du vel at du må avbestille? De pengene trenger dere på mer essensielle ting enn ferieturer nå. 

Jeg skjønner du synes det er skamfullt å ha spilt bort så mye penger og satt familieøkonomien over styr, men det er bedre å være ærlig med sine nærmeste, erkjenne at du har et problem og at du vil ta tak i det. Da er jeg sikker på at du vil oppnå mer forståelse og hjelp fra dem enn om du går og later som det ikke er noe problem, og bruker penger du ikke har for å holde fasaden, samtidig som alle rundt deg skjønner det er noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vil ikke utdype for mye her, for jeg er livredd for å bli gjenkjent. Men turene kan ikke avbestilles. Jeg får til å betale ned alt jeg har kjørt til helvete, og jeg og barna kommer til å klare oss fint. Vi kommer også til å ha penger til å kose oss på tur. MEN, jeg har brukt opp pengene denne mnd, så jeg har ikke råd til strømregningen. Når dette skjedde, knakk jeg helt sammen og forstod hvor alrovlug jeg har kjørt med ned. Jeg har sperret kortet mitt for utenlands overføringer, jeg har slettet brukerne mine på sidene og jeg er 100% klar på å gjøre det riktige. 
Som sagt, jeg har helt greit med penger i mnd. Og jeg kjørte det til helvete denne gangen. 
Jeg har betalt alt som skal betales, men glemte strøm og telefon regning. Jeg er oppegående, og klar over hva jeg har gjort. Jeg er også fullt klar over hvor mye penger jeg bruker, har brukt, skal bruke. Men jeg ble desperat etter å vinne tilbake. Men har også klart å innse at for hver gang jeg prøver å vinne tilbake, kjører jeg meg bare mer til helvete. Så jeg er klar over alt dere sier! Jeg trenger hjelp til EN strømregning, jeg trenger ikke verge, rådgivning eller barnevern.. 

Du trenger hjelp til å håndtere spillavhengigheten. Søker du ikke hjelp så blir dette nye normalen, og du kommer til å angre som en hund når alt barna dine har å arve fra deg er gjeld.

Anonymkode: 298e9...c35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver hele tiden at om du bare får hjelp til disse regningene, går det fint fremover og dere kan kose dere på tur. Tuller du?! Du er uføretrygdet med eneansvaret for tre barn og du har 300.000 i forbruksgjeld. Vet du hvor sykt høye renter det er på det? Du kommer aldri i helvete til å klare å betale ned på det. Rentene, kanskje, men ikke selve lånet. Du trenger virkelig å realitetsorientere deg! 

Isåfall har jeg misforstått hele låne avtalen og hva jeg skal betale fremover. Jeg har 0 problem med å betale det lånet i mnd. Skjønner ikke hvordan dere kan trekke disse konklusjonene, uten å engang vite hvor mye jeg får utbetalt?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger hjelp til å håndtere spillavhengigheten. Søker du ikke hjelp så blir dette nye normalen, og du kommer til å angre som en hund når alt barna dine har å arve fra deg er gjeld.

Anonymkode: 298e9...c35

Jeg kommer ikke til å spille mer… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isåfall har jeg misforstått hele låne avtalen og hva jeg skal betale fremover. Jeg har 0 problem med å betale det lånet i mnd. Skjønner ikke hvordan dere kan trekke disse konklusjonene, uten å engang vite hvor mye jeg får utbetalt?? 

Fordi 300.000 i forbruksgjeld hadde vært mye å håndtere selv for en med millioninntekt, om vedkommende samtidig hadde aleneansvaret for tre barn og måtte stå for alt av utgifter. Du lurer deg selv. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (5 minutter siden):

NAV dekker ikke spillegjeld. Men du kan søke om sosial stønad, søke om utsettelse på regninger. Du sier du og barna skal på turer framover. Disse skjønner du vel at du må avbestille? De pengene trenger dere på mer essensielle ting enn ferieturer nå. 

Jeg skjønner du synes det er skamfullt å ha spilt bort så mye penger og satt familieøkonomien over styr, men det er bedre å være ærlig med sine nærmeste, erkjenne at du har et problem og at du vil ta tak i det. Da er jeg sikker på at du vil oppnå mer forståelse og hjelp fra dem enn om du går og later som det ikke er noe problem, og bruker penger du ikke har for å holde fasaden, samtidig som alle rundt deg skjønner det er noe. 

Gjelden skal jeg betale selv, det vet jeg.. 

det er ikke vare jeg og barna. Det er flere, som også har lagt penger inn i dette. Jeg får ikke avbestilt…

jeg har penger til overs hver mnd, selv med forbrukslån! Det var bare at denne måneden spilte jeg bort veldig mange tusen. Jeg klarer meg! Bare ikke denne måneden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 300.000 i forbruksgjeld hadde vært mye å håndtere selv for en med millioninntekt, om vedkommende samtidig hadde aleneansvaret for tre barn og måtte stå for alt av utgifter. Du lurer deg selv. 

Så du mener «avtalen» jeg har med banken, om hvor mange år og hvor mye jeg skal nedbetale, den stemmer ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si opp mobilabonnementet og finn en billigere. Jeg har plusmobil betaler 120 kr for 1GB. 

Nav sender ikke inn bekymrings melding De vil selv prøve å hjelpe deg ut av den situasjonen du er i og hvis barnevernet blir tilkoblet så vil de kun hjelpe og ikke ta ifra barna. De kan for eks. Hjelpe økonomisk faktisk betale barnehage, kjøp av ustyr osv. 

Anonymkode: fee19...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelden skal jeg betale selv, det vet jeg.. 

det er ikke vare jeg og barna. Det er flere, som også har lagt penger inn i dette. Jeg får ikke avbestilt…

jeg har penger til overs hver mnd, selv med forbrukslån! Det var bare at denne måneden spilte jeg bort veldig mange tusen. Jeg klarer meg! Bare ikke denne måneden! 

Hvis du har penger til overs hver mnd kontakter du strøm- og mobilselskap og ber om utsettelse på regningene og ber evt om å få delt opp fakturaene i flere avdrag. Hvis du har grei betalingshistorikk fra før blir jeg veldig overrasket om de sier nei til dette. 

Så er spørsmålet: har du penger nok til mat/nok mat hjemme frem til neste utbetaling hvis du får utsatt disse fakturaene?

Anonymkode: 467cb...327

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har penger til overs hver mnd kontakter du strøm- og mobilselskap og ber om utsettelse på regningene og ber evt om å få delt opp fakturaene i flere avdrag. Hvis du har grei betalingshistorikk fra før blir jeg veldig overrasket om de sier nei til dette. 

Så er spørsmålet: har du penger nok til mat/nok mat hjemme frem til neste utbetaling hvis du får utsatt disse fakturaene?

Anonymkode: 467cb...327

Nei, hun har 3000 å leve for frem til 20.02 og skal på den tiden fø seg selv og tre barn. 100 kroner dagen der, altså. Så uforsvarlig at jeg ikke har ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , du har ikke god råd , du har ikke kontroll. Du evner ikke ta gode beslutninger . Det er ikke en faktura som er problemet her , du lukker ho øynene for det som er alvoret her . Du har mobil på avbetaling ??!! Enorme strømutgifter , det er jo tydelig at du har 0 økonomisk sans . Du ønsker fremstå som du har god økonomi og oversikt …. Men dine handlinger viser det stikk motsatte  - du har ikke engang en buffer til uforutsette utgifter ( samtidig som du skryter av at du har god trygd ??? Eeeeh …. Du kan ikke ha beina på denne jorda … sorry , but not sorry 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...