AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #21 Del Skrevet 18. januar 2024 Du sier at det er kun denne måneden det er trangt. Er det virkelig det? Du har denne måneden ikke råd til å betale telefon eller strøm. Vil det virkelig bli bedre neste måned? Vil alt bli fantastisk da? Vil du kunne klare å betale alt neste måned? Eller vil du igjen spille bort pengene og bare håpe at du vinner stor gevinsten, eller hvis ikke, Nav hjelper igjen? Anonymkode: f4429...804 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #22 Del Skrevet 18. januar 2024 Søk hjelp for spilleavhengighet. Du er jo syk. Nav kan bistå med krisesenter om du er helt blakk. Du får nok ikke støtte til strømregning. Regner med du har bidrag for 3 barn, 4 barnetrygder og bostøtte. Du har nok mye utbetalt pr mnd, og du burde klare deg. Igjen søk hjelp for din psykiske lidelse og spilleavhengighet. Anonymkode: 0b726...b14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 18. januar 2024 #23 Del Skrevet 18. januar 2024 Dette var jo litt av en situasjon. Velkommen blant vinnerne. Du har vunnet hele jackpot, slik som mange før deg. Var det verdt det? Slapp litt av og så kommer det nok til å ordne seg. Det handler om å ta ansvar. Er du villig å ta ansvar? Ansvar betyr at du ikke spiller lenger. Slik jeg skjønner det, så er jo ikke telefonregningen og strømregningen så gammel enda? Du kan ikke påstå at du har sluttet å spille. Å slutte er faktisk det som er mest vanskelig alt opp i dette. Det kan du kanskje påstå om ett år. Men nå? Ta ansvar og slutt for godt. Begynn i dag. Ansvar betyr at du forteller det til nettverket ditt. Det betyr venner og familie. Ikke fordi de skal hjelpe deg med goder, eller for å tigge penger, men fordi du trenger kanskje annen type støtte. Hva synes du om en klem og litt råd på veien? Ta ansvar og bruk nettverket ditt! Ansvar betyr også at du treffer gode økonomiske valg i vanskelig farvann. Det blir ikke enkelt. Er du klar for å kjenne på konsekvensene? Du fikk mange gode råd her om hva du kan gjøre. Det kan være avbetaling hos strømselskap og telefonselskap, selge ting du har hjemme (tv, tørketrommel, bil, klær osv.) men det skjer ikke av seg selv. Dette krever en mor som tar de vanskelige valgene. De upopulære valgene. De valgene som gjør livet vanskelig. Er du klar? Hva med de turene dine da? Hva med å avlyse og å be reiseselskapet om å få tilbake litt av beløpene igjen? Lykke til! Schmuhu 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #24 Del Skrevet 18. januar 2024 Du kan søke om nødhjelp. Det er en egen søknad som er veldig enkel. Du må ta skjermbilde av hvor mye penger du har på alle dine kontoer, så husk det, laste opp leieavtale, siste skatteoppgjør. Mener å huske satsen på livsopphold er rundt 7000,- men om du har 3000 tilgjengelig, så trekker de fra den på satsen. Kan hende de gi deg litt mer siden de pengene skal holde frem til 20.februar. Nødhjelp kan ikke Nav nekte deg. De kan i tillegg hjelpe med å dekke husleie om man skulle være veldig uheldig. Når du sender inn begrunnelse for søknad. Forhold deg kort og enkelt. Etter loven har de ikke krav på å vite hvorfor du har havnet i situasjonen. Men, vær åpen om at pengene du har nå ikke strekker til ifht mat og hygieneartikler, de dekker IKKE regninger med unntak av strøm. NAV forventer at om du får nødhjelp at de pengene går til det mest nødvendige, ikke øvrige regninger. Så om du bruker nødhjelpen på regninger feks mobil/klarna osv, og dermed går tom, og søker nødhjelp igjen kort tid etter, da først kan de nekte deg nødhjelp(en slik ska har vært for retten). Fordi det nettopp skal gå til det mest nødvendige, som mat. Regninger blir ditt problem. De er veldig snille og ydmyke når du snakker med deg, for de vet det er ydmykende for de fleste å søke på denne ordningen. Google litt om nødhjelp, så du vet litt mer. Om du feks er helt tom for penger å søker, så vil du få svar 1-2 dager og utbetaling veldig raskt, men da må du være helt tom. Om du ikke er helt tom, så ser de på hva du har og hvor lenge det skal holde, behandlingstid 1-2 uker. Anonymkode: 9eb4c...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #25 Del Skrevet 18. januar 2024 Dette henger virkelig ikke på greip. Du er ufør. Du har et forbrukslån på 300.000 med skyhøye renter. Du mener at hvis du bare får tak i penger til strømregning og mobilregning for januar, så kommer alt til å gå superbra???? Tror du er helt ute og kjøre med spillegalskap og prøver å lure deg selv til å tro at du har økonomisk kontroll. Stakkars barna dine! Anonymkode: 9b546...44c 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #26 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan søke om nødhjelp. Det er en egen søknad som er veldig enkel. Du må ta skjermbilde av hvor mye penger du har på alle dine kontoer, så husk det, laste opp leieavtale, siste skatteoppgjør. Mener å huske satsen på livsopphold er rundt 7000,- men om du har 3000 tilgjengelig, så trekker de fra den på satsen. Kan hende de gi deg litt mer siden de pengene skal holde frem til 20.februar. Nødhjelp kan ikke Nav nekte deg. De kan i tillegg hjelpe med å dekke husleie om man skulle være veldig uheldig. Når du sender inn begrunnelse for søknad. Forhold deg kort og enkelt. Etter loven har de ikke krav på å vite hvorfor du har havnet i situasjonen. Men, vær åpen om at pengene du har nå ikke strekker til ifht mat og hygieneartikler, de dekker IKKE regninger med unntak av strøm. NAV forventer at om du får nødhjelp at de pengene går til det mest nødvendige, ikke øvrige regninger. Så om du bruker nødhjelpen på regninger feks mobil/klarna osv, og dermed går tom, og søker nødhjelp igjen kort tid etter, da først kan de nekte deg nødhjelp(en slik ska har vært for retten). Fordi det nettopp skal gå til det mest nødvendige, som mat. Regninger blir ditt problem. De er veldig snille og ydmyke når du snakker med deg, for de vet det er ydmykende for de fleste å søke på denne ordningen. Google litt om nødhjelp, så du vet litt mer. Om du feks er helt tom for penger å søker, så vil du få svar 1-2 dager og utbetaling veldig raskt, men da må du være helt tom. Om du ikke er helt tom, så ser de på hva du har og hvor lenge det skal holde, behandlingstid 1-2 uker. Anonymkode: 9eb4c...b0b Når det er sagt, så anbefaler jeg deg å søke om økonomisk veiledning gjennom Nav i tillegg, siden du har spilleproblemer Anonymkode: 9eb4c...b0b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #27 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette henger virkelig ikke på greip. Du er ufør. Du har et forbrukslån på 300.000 med skyhøye renter. Du mener at hvis du bare får tak i penger til strømregning og mobilregning for januar, så kommer alt til å gå superbra???? Tror du er helt ute og kjøre med spillegalskap og prøver å lure deg selv til å tro at du har økonomisk kontroll. Stakkars barna dine! Anonymkode: 9b546...44c Hun trenger råd, ikke å bli mer ydmyket/flau over situasjonen. Anonymkode: 9eb4c...b0b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #28 Del Skrevet 18. januar 2024 På siden av det du spør om, men kontakt blå kors for hjelp for spilleavhengighet. vær så snill å ikke tro du ikke er avhengig fordi du vet det er dumt og fordi du angrer. Alle avhengige vet det. Vær så snill å ta søk hjelp før det går enda mer galt. Blå kors kan hjelpe❤️ Anonymkode: ede86...944 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #29 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun trenger råd, ikke å bli mer ydmyket/flau over situasjonen. Anonymkode: 9eb4c...b0b Hun trenger å realitetsorientere seg..... Anonymkode: 9b546...44c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #30 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er som sagt uføretrygdet, alle rundt meg sliter med inntekt selv så ingen kan uansett låne meg noe…jeg har sett om det finnes noen typ småjobber som jeg kan klare, men alt blir for mye for meg pga sykdom. Jeg har sett etter løsninger overalt for å klare å få tilbake litt av det jeg hwr spilt vekk, men finner ingen løsning 😭 Anonymkode: 33a37...031 Hvordan skal du betale forbrukslånene tilbake? Et slikt forbrukslån på 300k kan velte lasset for en høytlønnet person. Strømregningen er ditt minste problem. Nei, nav kan ikke hjelpe deg når du kaster pengene vekk igjen og igjen. Anonymkode: e9242...4d0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #31 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun trenger å realitetsorientere seg..... Anonymkode: 9b546...44c Du ser selv hva hun skriver, ikke sant? «jeg er dum», «hater meg selv» osv. Hun vet jo innerst inne at hun sliter. Så det hjelper ikke å spy ut av seg «stakkars barn» osv. Hvordan i all verden vet du hvordan barna har det? Hærrefred Anonymkode: 9eb4c...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #32 Del Skrevet 18. januar 2024 Hvorfor har du ikke avbestilt reisene? Hvorfor har du ikke solgt tingene du har kjøpt? Anonymkode: 298e9...c35 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #33 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg er målløs over at du ikke tenker å avbestille turene. Det går masse penger på reiser. Du har ikke lært noe, du vil bare ha penger nå som angeren er sterk. Du må søke hjelp for spilleavhengighet. Og du må be om å få økonomisk verge. Og du må be om gjeldsrådgiving Anonymkode: e9242...4d0 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #34 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal du betale forbrukslånene tilbake? Et slikt forbrukslån på 300k kan velte lasset for en høytlønnet person. Strømregningen er ditt minste problem. Nei, nav kan ikke hjelpe deg når du kaster pengene vekk igjen og igjen. Anonymkode: e9242...4d0 Jo, Nav kan hjelpe med Nødhjelp og økonomisk veiledning. Nødhjelp kommer innunder et veldig strengt lovverk og det skal myyye til for at de kan nekte noen nødhjelp om man feks ikke har penger nok til mat, uavhengig av hvordan man har havnet i situasjonen Anonymkode: 9eb4c...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #35 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, Nav kan hjelpe med Nødhjelp og økonomisk veiledning. Nødhjelp kommer innunder et veldig strengt lovverk og det skal myyye til for at de kan nekte noen nødhjelp om man feks ikke har penger nok til mat, uavhengig av hvordan man har havnet i situasjonen Anonymkode: 9eb4c...b0b Når det er sagt så er jeg fullt enig med dere andre her. Hun trenger hjelp med spillavhengihet, nødhjelp vil ikke hjelpe i lengden og hennes problemer kommer til å vokse seg større Anonymkode: 9eb4c...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #36 Del Skrevet 18. januar 2024 https://www.helsenorge.no/rus-og-avhengighet/spillavhengighet/ Les her TS. Ring og snakk med fagfolk om spillavhengigheten. De vil også vite hvor du kan henvende deg for hjelp med gjelden du har pådratt deg. Anonymkode: 5749c...5d2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #37 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): kort fortalt. Alene med 3 barn, uføretrygdet og hadde helt ok økonomi. prøvde meg på gambling, vant masse penger. Begynte å bestille turer og forskjellige ting. Spilte opp alle pengene igjen, uten å betalt for noe som helst av det jeg hadde kjøpt. Endte meg å ta mitt første forbrukslån i livet. Der ble det igjen penger til gode, spilte det. Vant igjen. Dette skjedde et par ganger. Og nå har jeg innsett hvor idiotisk dum jeg har vært. Jeg hater meg selv om dagen, virkelig hater!! Noen ganger tenker jeg til og med at det hadde vært lettere å bare forsvinne, for jeg skammer meg og hater alt nå. Jeg sitter nå med forbruksgjeld på nærmere 300.000kr, jeg har brått ikke så god økonomi allikavel…og denne mnd spilte jeg opp alt jeg hadde til overs.. TRODDE JEG. Jeg hadde visst glemt strøm og telefon regning😭 jeg VET jeg er dum, og at jeg ikke fortjener hjelp egentlig. Men jeg har også barn inni bildet😭 jeg ser på barna hver kveld og har lyst til å hylgråt forsi jeg føler jeg har ødelagt alt og jeg skammer meg så jævlig! uansett. Kan nav hjelpe meg med disse 2 regningene ? Selvom jeg egentlig har grei inntekt som jeg nå har kjørt til helvete…? og en annen ting jeg lurer på i samme slengende jeg går nå med en konstant svær klump i brystet, jeg føler meg slem som ikke forteller dette til de nærmeste. Føler jeg juger for de. Men de har vel ingenting med det? Burde jeg få dårlig samvittighet for det? De vet vi skal på turer fremover, og de vet alt jeg har kjøpt: jeg har latt være å svare på hvor pengene kommer fra, og da kjenner jeg at jeg får så vondt for dem, at de ikke vet at jeg har ødelagt livene våres(meg og barna). Og f***, jeg hater alt😭😭😭 Anonymkode: 33a37...031 https://hjelpelinjen.no/ først og fremst tar du kontakt med og får hjelp til hovedproblemet. Du ringer nav i samme slengen og forklarer problemet, understrek st du er avhengig av økonomisk rådgivning/ mulig frivillig forvaltning for å komme deg ovenpå. Anonymkode: a8fd9...f39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #38 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier at det er kun denne måneden det er trangt. Er det virkelig det? Du har denne måneden ikke råd til å betale telefon eller strøm. Vil det virkelig bli bedre neste måned? Vil alt bli fantastisk da? Vil du kunne klare å betale alt neste måned? Eller vil du igjen spille bort pengene og bare håpe at du vinner stor gevinsten, eller hvis ikke, Nav hjelper igjen? Anonymkode: f4429...804 Jeg har egentlig ganske greit med penger etter at alle tegninger er betalt. Men jeg ødela for meg selv. jeg har spilt i desember og januar. Og allerede fucka opp så mye😭 og jo, hvis jeg hadde fått hjelp denne ene gangen. Så er jeg 100% sikker, på at jeg ikke skal gjøre samme dumme feilen igjen. Jeg har ikke tenkt, vært helt ute å kjøre, mye har skjedd. Samlivsbrudd, psykisk knekk for andre ting osv. Anonymkode: 33a37...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #39 Del Skrevet 18. januar 2024 Schmuhu skrev (1 time siden): Dette var jo litt av en situasjon. Velkommen blant vinnerne. Du har vunnet hele jackpot, slik som mange før deg. Var det verdt det? Slapp litt av og så kommer det nok til å ordne seg. Det handler om å ta ansvar. Er du villig å ta ansvar? Ansvar betyr at du ikke spiller lenger. Slik jeg skjønner det, så er jo ikke telefonregningen og strømregningen så gammel enda? Du kan ikke påstå at du har sluttet å spille. Å slutte er faktisk det som er mest vanskelig alt opp i dette. Det kan du kanskje påstå om ett år. Men nå? Ta ansvar og slutt for godt. Begynn i dag. Ansvar betyr at du forteller det til nettverket ditt. Det betyr venner og familie. Ikke fordi de skal hjelpe deg med goder, eller for å tigge penger, men fordi du trenger kanskje annen type støtte. Hva synes du om en klem og litt råd på veien? Ta ansvar og bruk nettverket ditt! Ansvar betyr også at du treffer gode økonomiske valg i vanskelig farvann. Det blir ikke enkelt. Er du klar for å kjenne på konsekvensene? Du fikk mange gode råd her om hva du kan gjøre. Det kan være avbetaling hos strømselskap og telefonselskap, selge ting du har hjemme (tv, tørketrommel, bil, klær osv.) men det skjer ikke av seg selv. Dette krever en mor som tar de vanskelige valgene. De upopulære valgene. De valgene som gjør livet vanskelig. Er du klar? Hva med de turene dine da? Hva med å avlyse og å be reiseselskapet om å få tilbake litt av beløpene igjen? Lykke til! Schmuhu Tusen takk for ordentlig svar! jeg kan ikke fortelle nettverket mitt. Jeg har ikke familie med empati og forståelse for noe. Alt jeg gjør, er i dems øyne feil hvis det ikke var dem som fikk meg til å gjøre det. Forteller jeg dette, blir jeg bokstavelig talt psyket ned så langt det går… Jeg får daglig høre hvor mye flinkere de er med barna mine, hvor dårlig jeg er fordi jeg ikke skriker og kjefter på de osv. jeg får hele tiden høre hvor rart jeg går, hvor rar jeg ser ut, hvor dum jeg er osv. det er virkelig ikke mennesker jeg vil fortelle dette til. Til tross for at det er familie. Venner har jeg ikke. Anonymkode: 33a37...031 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #40 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette henger virkelig ikke på greip. Du er ufør. Du har et forbrukslån på 300.000 med skyhøye renter. Du mener at hvis du bare får tak i penger til strømregning og mobilregning for januar, så kommer alt til å gå superbra???? Tror du er helt ute og kjøre med spillegalskap og prøver å lure deg selv til å tro at du har økonomisk kontroll. Stakkars barna dine! Anonymkode: 9b546...44c Hvorfor er det stakkars barna mine? De klarer seg fint og får både mat og tak over hode… og ja, det mener jeg. For jeg sitter igjen med en ok sum etter betalte regninger. Hadde jeg bare tenkt! Så hadde jeg klart denne mnd fint også. Kan dere vær så snill å være greie? Sånt som dette trekker meg ekstremt mye lenger ned, og jeg føler enda mer at det er like greit å bare gi opp alt, «har jeg virkelig fucket det så mye»…. Anonymkode: 33a37...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå