Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer i fond. Har ikke mye huslån igjen. Vurderer å investere i gull. Noen som gjør det og har noen erfaringer med det? Grunnen til at jeg tenker på det er fordi alt som skjer i verden. Vil spre mine investeringer. 

Anonymkode: f7f82...0bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, jeg er klar for gullpraten ;) !

Jeg sammenlignet forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World, gull og sølv en stund tilbake. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Slik disse tallene ser ut så er verken gull eller sølv mindre volatile enn MSCI World. Det er egentlig litt dumt. Kursene til gull og sølv er like utsatt for inflasjon og viser sterk korrelasjon.

Per dags dato har gull spesifikt kun lite korrelasjon til aksjemarkedet. Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyeste punkt til sitt laveste punkt. La oss plukke 5 eksempler og studere de litt nærmere.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.201 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
Sølv: -11%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
Sølv: -11%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

Den omvendte effekten kan observeres i oppgangstider av markedet. Her kan en dog observere at aksjemarkedet innhenter seg en del mer og fortere enn det gull innhenter seg i krisetider. Generelt er avkastningen for gull lavere i momentet. Det er problematisk når en ønsker å holde det litt lenger.

Min konklusjon:

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge med og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn underveis har ingen ting å si.

Har jeg derimot kort horisont, så bør pengene flyttes til mindre risikable asset klasser slik som sparekontoen. Verken gull eller sølv er mindre volatile enn et globalt indeksfond. Dermed er verken de ene eller det andre reelle alternativer for å redusere risiko generelt.

Når det kommer til portefølje så er det jo slik at en global indeksfond allerede er investert i selskaper som driver med råstoff, inkludert gull og sølv samt all logistikk, teknologi og annet rundt det. Det virker ikke slik at gull eller sølv gir en meravkastning som faktor ovenfor markedet slik som f.eks. teknologi eller energi har gitt historisk sett.

Jeg konkluderer derfor at det er mer risikabelt å velge gull og sølv, fordi investeringen er lite divers. En global indeksfond har betydelig mer spredning på tvers av bransjer, faktorer, regioner og valuta.

Håper det var nyttig!

Schmuhu

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en slump penger i gull (mynter), mest som en sikkerhet i bakhånd. Kall det gjerne en "apokalyptisk" reserve dersom alt går til helvete.. 

Anonymkode: 38b65...b76

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en slump penger i gull (mynter), mest som en sikkerhet i bakhånd. Kall det gjerne en "apokalyptisk" reserve dersom alt går til helvete.. 

Anonymkode: 38b65...b76

Hvor kjøpes fysisk gull og sølv uten å måtte betale en horribel overpris på det fysiske materialet? Fikk for litt siden skikkelig lyst på en sølvbarre eller plate, men jeg fant ingen steder som solgte slik til tilnærmet handelspris. Var jo 50% påslag, noe som gjør det meget ubrukelig som investeringsobjekt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...