Gå til innhold

Brennkopper eller munn-hånd-fot-syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine har fått utslett, men de virker lite væskende. De har lite til ingenting i hånd-og fotflater, mest rundt munnen og oppå hender og føtter. Den ene har endel i bleieområde og litt nedover lyske og lår.

De er også forkjølet, og har hatt såvidt antydning til feber. Jeg ser ingen sår i munnen, men begge har ved et par anledninger gitt utrykk for smerte/ubehag i munnen, men det kan være tilfeldig.

Jeg føler ikke at beskrivelsene av noen av sykdommene passer midt i blinken på dem, men det er disse to sykdommene som blir nevnt som høyaktuelle av barnehagen nå. 
Har dere erfaringer med dette, og kan si mer om forskjellen?

Anonymkode: 1947e...324

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brennkopper kommer ikke oppå hender og føtter. Jeg tipper hånd fot munn. Mine fikk ikke utslett inni håndflater eller fotsålene da de fikk det.

men OBS jeg er ikke helsepersonell! 

Anonymkode: eede8...3cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brennkopper kommer ikke oppå hender og føtter. Jeg tipper hånd fot munn. Mine fikk ikke utslett inni håndflater eller fotsålene da de fikk det.

men OBS jeg er ikke helsepersonell! 

Anonymkode: eede8...3cf

Neida, jeg vet at ikke hverken helsepersonell eller andre kan vite med sikkerhet, men greit å få noen innspill😅 Takk!

Anonymkode: 1947e...324

Skrevet

Min hadde begge samtidig.

Anonymkode: 415b5...554

Skrevet

Min hadde prikker/blemmer oppå hender, rundt munnen, i bleieområdet og på lår og legger. Begynte å hoste en uke før blemmene kom. Det var HFM sykdom. 

Mannen min fikk det en uke senere. Han fikk det oppå og inni hendene og inni munnen. Han fikk et værre forløp enn barnet.

Anonymkode: 324c8...c73

Skrevet

Brennkopper er jo bakterieinfiserte småsår, så kan fint ha begge deler sånn sett -  at man får infeksjon i utslettet.  Brennkopper har mer gulaktig skorpedannelse, og hvis det blir så spredd som du beskriver flyter de gjerne i hverandre. Google brennkopper eller impetigo så ser du

Anonymkode: 7db9f...eec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brennkopper er jo bakterieinfiserte småsår, så kan fint ha begge deler sånn sett -  at man får infeksjon i utslettet.  Brennkopper har mer gulaktig skorpedannelse, og hvis det blir så spredd som du beskriver flyter de gjerne i hverandre. Google brennkopper eller impetigo så ser du

Anonymkode: 7db9f...eec

Det er ingen gule skorper, og prikkene er tydelig avgrenset fra hverandre. Ingen av de har klødd noe særlig før akkurat nå, da var eldste fra seg fordi han klødde så under/ved siden av foten. Ble litt overbevist da om at det måtte være fot-hånd-munnsyke😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...