Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen over 40 her, som enten er gravide eller har fått barn etter 40?

Måtte dere prøve lenge før dere ble gravide og at det holdt helt til termin? Vurderte å skrive denne på prøverforumet, men tenkte det er mer nyttige svar å få her fra noen som faktisk har lyktes i å føde barn i 40-årene.

Lurer og på om statistikken for oss etter 40 er såpass dårlig ikke bare pga. synkende eggkvalitet, men også kanskje fordi ikke veldig mange kvinner over 40 aktivt prøver å bli gravide? At det påvirker statistikken også?

Anonymkode: 40c11...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er 40 ( ikke over, bare 40 😆 ) og gravid. Men jeg er med ivf pga jeg gjør det alene, så blir ikke helt det samme. Jeg ble gravid på andre forsøk der. Den biologiske far er nok yngre enn meg. 

Mange som får og kan bli gravide som 40+. Men klart, som vi alle vet, så minsker jo sjansene mer og mer for god eggproduksjon, og man har også en økt sjanse for andre ting i graviditeten. Derfor tilbys alle over 36 Nipt-test. Men er jo i grunn aldri noen garanti for noen ting. 

Anonymkode: 349c3...dd1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er noen over 40 her, som enten er gravide eller har fått barn etter 40?

Måtte dere prøve lenge før dere ble gravide og at det holdt helt til termin? Vurderte å skrive denne på prøverforumet, men tenkte det er mer nyttige svar å få her fra noen som faktisk har lyktes i å føde barn i 40-årene.

Lurer og på om statistikken for oss etter 40 er såpass dårlig ikke bare pga. synkende eggkvalitet, men også kanskje fordi ikke veldig mange kvinner over 40 aktivt prøver å bli gravide? At det påvirker statistikken også?

Anonymkode: 40c11...f26

Uplanlagt gravid, men mistet i uke 9.

39-40 år.

Anonymkode: d074c...c32

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er gravid, snart i tredje trimester og 41 år. Ble gravid da jeg var 40 (og fikk førstemann da jeg var 39). 

Vi måtte ha ivf på grunn av komplikasjoner i livmor og eggledere hos meg for både førstemann og denne graviditeten, men hvis ikke det hadde vært for det hadde vi nok lyktes på egenhånd, men kanskje det ville tatt lengre tid? Det er jo høyere sannsynlighet for spontanabort når man først blir gravid også - det er jo det fine med ivf, at man kan få satt inn «perfekte embryo», selv om det ikke er noe garanti da.

Men har helt klart sett en nedgang i både antall egg og embryokvalitet fra vi startet ivf for endel år siden og nå etter jeg bikket 40, så for min del kan jeg helt klart si at jeg er mindre fruktbar nå enn jeg var som 37-åring, for eksempel. 

Anonymkode: e0c85...59d

• Nyttig 1
Skrevet

Ble gravid som 39 åring på andre forsøk. Ukomplisert graviditet og fødsel. Jeg ble 40 før barnet kom til verden. Barnet var veldig planlagt. Dette er vårt eneste barn ❤️

Anonymkode: 96d3d...059

• Hjerte 1
Skrevet

Fikk barn nummer to som 40 åring. På andre forsøk. Har to bekjente som ble gravide som 42 åring og 43 åring. Har gått helt fint for oss.

Anonymkode: 351ae...a29

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...