AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Del Skrevet 18. januar 2024 Har en datter på 1,5 år og en valp på snart 5 mnd. Har hatt valp før og visste godt at det ble mye arbeid og stress en periode. Men har aldri hatt valp og småbarn samtidig før så derfor søker jeg tips til hvordan dette kan være lurt å håndtere. hun biter naturligvis en del, noe som var forventet. Nå er hun i tannfelling og har mistet de aller fleste tennene bortsett fra hjørnetennene. På kvelden når datteren vår har lagt seg er hun kjempe «snill». Kan bli gira og vill, men på en helt annen måte enn når datteren vår er våken. Hun sitter på gulvet og leker med lekene sine og hele ettermiddagen er det en evig runddans med at valpen stjeler og ødelegger lekene hennes, prøver å lekebite etter henne og er generelt GIRA. Lenge siden vi hadde valp, når slutter denne typiske valpeoppførselen? Mellomstor rase, blir ca 20kg. Når hun blir for mye setter vi henne bak grind, men ønsker ikke at hun skal være avsperret fra oss store deler av dagen. Derfor setter vi henne bak grind kun hvis hun blir veldig voldsom og trenger å roe seg ned, eller når datteren vår viser mye misnøye. hvordan kan vi best lære valpen at hun ikke får ta lekene hennes? Eller bite i henne? Vi tar henne bort gang på gang og sier NEI, men det er til døve ører foreløpig😅 hun er også så og si helt stueren, men har lagt merke til at dersom hun får komme inn på datteren vår sitt soverom så tisser hun alltid på gulvet, eller i sengen… tisser ingen andre steder. Markerer hun? Anonymkode: 3e702...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Del Skrevet 18. januar 2024 gå på dressurkurs Anonymkode: 6292b...a7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Del Skrevet 18. januar 2024 Du kan bare glemme at en valp på 5 mnd er rolig rundt et så lite barn. I stedet for å sette valpen bak grind ville jeg heller vurdert å la ungen leke i lekebinge eller liknende. Da kan valpen øve seg på å roe ned uten å få selvbelønnet seg med å leke med ungens leker. Anonymkode: 1b577...d4d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan bare glemme at en valp på 5 mnd er rolig rundt et så lite barn. I stedet for å sette valpen bak grind ville jeg heller vurdert å la ungen leke i lekebinge eller liknende. Da kan valpen øve seg på å roe ned uten å få selvbelønnet seg med å leke med ungens leker. Anonymkode: 1b577...d4d Et barn på 1,5 er alt for stor til lekegrind ol. Man kan jo ikke begrense en smårolling så mye for at en hund skal få leke fritt. Anonymkode: 2a1aa...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et barn på 1,5 er alt for stor til lekegrind ol. Man kan jo ikke begrense en smårolling så mye for at en hund skal få leke fritt. Anonymkode: 2a1aa...136 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan bare glemme at en valp på 5 mnd er rolig rundt et så lite barn. I stedet for å sette valpen bak grind ville jeg heller vurdert å la ungen leke i lekebinge eller liknende. Da kan valpen øve seg på å roe ned uten å få selvbelønnet seg med å leke med ungens leker. Anonymkode: 1b577...d4d Nei jeg kommer ikke til å sette ungen bak grind så hunden får gå fritt😅 som jeg skrev så er adferden forventet, men jeg ønsker tips til hvordan best mulig lære valpen at hun ikke får stikke av med og ødelegge alle leker. Jeg vet det ikke blir resultater neste uke. Men grensene skal være klare fra starten Anonymkode: 3e702...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du kan bare glemme at en valp på 5 mnd er rolig rundt et så lite barn. I stedet for å sette valpen bak grind ville jeg heller vurdert å la ungen leke i lekebinge eller liknende. Da kan valpen øve seg på å roe ned uten å få selvbelønnet seg med å leke med ungens leker. Anonymkode: 1b577...d4d Sette ungen i grind for at valpen skal få gå fritt. 😟🙈 Anonymkode: 373ed...ea6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Del Skrevet 18. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Du kan bare glemme at en valp på 5 mnd er rolig rundt et så lite barn. I stedet for å sette valpen bak grind ville jeg heller vurdert å la ungen leke i lekebinge eller liknende. Da kan valpen øve seg på å roe ned uten å få selvbelønnet seg med å leke med ungens leker. Anonymkode: 1b577...d4d Enig. Sorry, men man kan ikke få i pose og sekk, det eneste som hjelper er å begrense ungen eller valpen. Noe annet vil bare føre til mer frustrasjon hos alle parter. Valpen må ha egne leker på egen plass. Ungen kan ikke legge leker rundt i huset. Valpen skal ikke ha tilgang på rommet. Sett grin i døra om du ikke vil stenge den. Tren på at valpen ligger på plassen sin når barnet leker i stua. Etter som du ikke kan kreve at valpen alltid skal ligge stille i evigheter, så anbefaler jeg valpegjerde. Anonymkode: 685bb...f6b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Del Skrevet 18. januar 2024 Tror valpen ser på dattera di som under henne i rang, så lekene og rommet hennes tror valpen at er valpen sitt. (Blir problematisk språk når begge er en hun) Må nok trenes på å vise valpen at hun må respektere dattera di, før valpen blir så stor at den vil vise dominans på andre måter. Ting som kan prøves er å la dattera få fôre valpen. Hold valpen litt unna matskåla, gi koppen med mat til dattera, og la henne helle det opp i skåla slik at valpen ser det. La så dattera gå unna og si "værsågod" ("væsjæsj", sa mine da de var små 😄) før du slipper valpen fram til skåla. Finnes sikkert masse små triks for å vise valpen at dattera di må respekteres, men det må nok masse tålmodighet til. Ha i hvert fall nulltoleranse for napping/biting, stjeling (mat ut av hendene til jenta, lekene hennes, klær etc) , hund oppå/over ungen (det er ikke alltid lek), humping og alt det der. Valpene har ikke vondt av å bli satt på plass, og ofte vil de bli roligere av å få klare beskjeder om hvordan ting skal være i hjemmet, enn om de må prøve å finne ut av det selv. Anonymkode: 0c175...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 19. januar 2024 #9 Del Skrevet 19. januar 2024 Å la valp og barn (spesielt så lite) være i samme rom med leker, er oppskriften på en ulykke. Valpen oppfører seg helt naturlig. Den har bare byttet ut sine firbeinte søsken med et på to bein. Da blir det vilt, med mindre du går inn og setter en stopper. For hunden vil bruke kroppsspråk og tenner i sin lek. Det fungerer jo ikke med et lite barn. Her må du inn og sette grenser. Fortsett å avgrenset område, sånn at barn og hund skilles. De må ikke være sammen. Det er tydelig at hunden blir stresset rundt barnet mtp at den tisser inne. (Det er ikke markering) Lær inn nei og ikke tillat at hunden napper/biter i barnet. Slikt må det være nulltoleranse for! Du skriver ingenting om hvilken rase det er snakk om eller hva du har planer om å bruke hunden til. Men er den etter trygge, stabile linjer, vil den være fin omkring barnet så lenge den får utløp for det den er avlet for. Den er uansett måneder nå, så du kan fint stimulere den endel og øke litt på innholdet i turene. Da vil du få en roligere hund, som lettere slapper av. Les gjerne om hundens utviklingsfasen, så får du en pekepinn på hvor hunden blir mer rolig og hvor utfordringer kan komme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig. Sorry, men man kan ikke få i pose og sekk, det eneste som hjelper er å begrense ungen eller valpen. Noe annet vil bare føre til mer frustrasjon hos alle parter. Valpen må ha egne leker på egen plass. Ungen kan ikke legge leker rundt i huset. Valpen skal ikke ha tilgang på rommet. Sett grin i døra om du ikke vil stenge den. Tren på at valpen ligger på plassen sin når barnet leker i stua. Etter som du ikke kan kreve at valpen alltid skal ligge stille i evigheter, så anbefaler jeg valpegjerde. Anonymkode: 685bb...f6b Enig! Når man er klar for å faktisk trene hunden til å ligge på plassen sin, mens ungen leker kan de gå fritt begge to mens en belønner valpen for riktig atferd. Men hvis de går fritt uten at man er klar for å trene ender det bare med at valpen blir god på dårlige vaner. Anonymkode: 1b577...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #11 Del Skrevet 19. januar 2024 Hva i deg tenkte at det å anskaffe seg valp samtidig som man har en 1,5-åring var et voksent og fornuftig valg? Noen ganger er folk så korttenkte at jeg blir skremt. Anonymkode: 6f49b...b77 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Et barn på 1,5 er alt for stor til lekegrind ol. Man kan jo ikke begrense en smårolling så mye for at en hund skal få leke fritt. Anonymkode: 2a1aa...136 Nei så da begrenser dere heller valpen. Det er også et levende vesen som dere selv har valgt å ta til dere. Anonymkode: 8c9a0...b03 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva i deg tenkte at det å anskaffe seg valp samtidig som man har en 1,5-åring var et voksent og fornuftig valg? Noen ganger er folk så korttenkte at jeg blir skremt. Anonymkode: 6f49b...b77 For en dømmende kommentar. Du kjenner verken meg eller min familie. Det å kalle meg for korttenkt syns jeg er både frekt og unødvendig Anonymkode: 3e702...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #14 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For en dømmende kommentar. Du kjenner verken meg eller min familie. Det å kalle meg for korttenkt syns jeg er både frekt og unødvendig Anonymkode: 3e702...2eb Mener du helt oppriktig at det var et vel gjennomtenkt valg? Anonymkode: 8c9a0...b03 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mener du helt oppriktig at det var et vel gjennomtenkt valg? Anonymkode: 8c9a0...b03 Vi har selvfølgelig tenkt gjennom dette før vi skaffet oss valpen? Vi visste det ville bli slitsomt og mye arbeid en periode men fordelene veier opp for ulempene synes vi. Du hadde kanskje ikke valgt det samme selv, men ikke døm de som tar andre valg enn deg. Vi er begge hundevandte, vokst opp med hund og har selv hatt felles hund de siste 10 årene. Jeg skrev for å få tips og andres tanker på hvordan vi kan gjøre hverdagen vår enklest mulig. Ikke for å få sånne dumme kommentarer. Pass på deg selv og ikke bland deg i andres valg som ikke påvirker deg på noen måte. Jeg spurte ikke om andres meninger om vårt valg Anonymkode: 3e702...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har selvfølgelig tenkt gjennom dette før vi skaffet oss valpen? Vi visste det ville bli slitsomt og mye arbeid en periode men fordelene veier opp for ulempene synes vi. Du hadde kanskje ikke valgt det samme selv, men ikke døm de som tar andre valg enn deg. Vi er begge hundevandte, vokst opp med hund og har selv hatt felles hund de siste 10 årene. Jeg skrev for å få tips og andres tanker på hvordan vi kan gjøre hverdagen vår enklest mulig. Ikke for å få sånne dumme kommentarer. Pass på deg selv og ikke bland deg i andres valg som ikke påvirker deg på noen måte. Jeg spurte ikke om andres meninger om vårt valg Anonymkode: 3e702...2eb Kanskje du burde lære deg å lese AB koder? Men med det sagt så er sinne det beste forsvar, så kanskje du burde stille deg spørsmål hvorfor det blir så rasende av at noen stiller deg et enkelt spørsmål. Anonymkode: 8c9a0...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei så da begrenser dere heller valpen. Det er også et levende vesen som dere selv har valgt å ta til dere. Anonymkode: 8c9a0...b03 Jeg som skrev kommentareren er ikke TS Anonymkode: 2a1aa...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #18 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg som skrev kommentareren er ikke TS Anonymkode: 2a1aa...136 Det gjør ikke kommentaren noe mindre gyldig. Anonymkode: 8c9a0...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kanskje du burde lære deg å lese AB koder? Men med det sagt så er sinne det beste forsvar, så kanskje du burde stille deg spørsmål hvorfor det blir så rasende av at noen stiller deg et enkelt spørsmål. Anonymkode: 8c9a0...b03 Jeg er ikke rasende😂 jeg svarte på spørsmålet. Men den første personen kom i tillegg med en rimelig spydig og unødvendig kommentar. Jeg kom ikke her for å bli dømt av valget vårt. Jeg kom hit for å få hjelp og tips men det var tydeligvis for mye å forlange fra enkelte. Jeg skjønner ikke hvorfor dere føler behov for å kommentere her med mindre dere faktisk har noe å komme med Anonymkode: 3e702...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beaglevalp Skrevet 21. januar 2024 #20 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 23.02): Tror valpen ser på dattera di som under henne i rang, så lekene og rommet hennes tror valpen at er valpen sitt. (Blir problematisk språk når begge er en hun) Må nok trenes på å vise valpen at hun må respektere dattera di, før valpen blir så stor at den vil vise dominans på andre måter. Ting som kan prøves er å la dattera få fôre valpen. Hold valpen litt unna matskåla, gi koppen med mat til dattera, og la henne helle det opp i skåla slik at valpen ser det. La så dattera gå unna og si "værsågod" ("væsjæsj", sa mine da de var små 😄) før du slipper valpen fram til skåla. Finnes sikkert masse små triks for å vise valpen at dattera di må respekteres, men det må nok masse tålmodighet til. Ha i hvert fall nulltoleranse for napping/biting, stjeling (mat ut av hendene til jenta, lekene hennes, klær etc) , hund oppå/over ungen (det er ikke alltid lek), humping og alt det der. Valpene har ikke vondt av å bli satt på plass, og ofte vil de bli roligere av å få klare beskjeder om hvordan ting skal være i hjemmet, enn om de må prøve å finne ut av det selv. Anonymkode: 0c175...05f Det her er direkte skadelig råd, og gammeldags tenkning. Nei valpen prøver ikke å "dominere" barnet, valpen gjør det som er helt naturlig for den, som andre har sagt i tråden, som er å tygge og leke med det den finner interessant. Det er en god grunn til at man skal valpesikre og begrense områder for valpen, det er fordi valper mangler selvregulering og en av de største feilene jeg antar nye valpeeiere gjør er å kreve for mye av valpen før hjernen eller selvreguleringstrening som "La det være/slipp" er kommer langt nok til at dere har verktøy til å håndtere det. Selv om kommandoene er lært er det så og si umulig for valper å unngå fristelsen med å bite på leker den egentlig ikke får lov til å tygge på. Om jeg hadde et 1.5 år gammelt barn og en 5 mnd valp ville jeg som andre har sagt avgrenset kontakten de har på de områdene hvor problemene og utfordringene har vært størst til nå, altså der valpen blir utsatt for mer enn den kan takle i den alderen den er, og trent daglig på hva dere forventer av valpen samtidig som dere jobber med napping og "La det være". Det kommer også til å bli verre i tenåringsperiodene, så håper dere finner en permanent løsning for hundens skyld. Den oppfører seg helt normalt og er viktig å aldri kjefte eller bli frustrert 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå