AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #21 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har egentlig vært veldig nøye på hva jeg spiser og på å forholde meg til rådene på Helse-Norge. Ikke spekemat, ikke rare oster, ikke bearbeidet kjøtt, sjømat etc. For en ukes tid siden fikk jeg en liten hick-up på brødskiver med leverpostei (den gule med barnefjes på) og har spist dette hver dag siden. Jeg antok at kroppen min kanskje ville ha mer jern og det var derfor. Så slo det meg nå at jeg burde dobbeltsjekke selvom det ikke står spesifisert på Helse-Norge. Da får jeg vite at leverpostei bør unngås ettersom det innholder mye A-vitamin som kan være skadelig for fosteret… kastet brødskivene jeg hadde smurt klart tvert.. nå sitter jeg med kjempe forferdelig skyldfølelse og er superstresset…. Var virkelig ikke klar over det😭😭 noen som har gjort det samme / innsett at det man spiser ikke er bra litt sent? Tror dere det går bra ettersom jeg «bare» har spist det en ukes tid? Er i 3 trimester om det har noe å si.. Anonymkode: 7ad80...d05 Null problem! Regner med du tar folsyre. Du er så langt på vei. Hadde det vært de første ukene, i den kritiske fasen, kunne det økt sjangsen for skade på foster. Du er laaaangt forbi disse ukene. I tillegg har man godt av litt a-vitamin i svangerskapet, bare ikke for mye. Alt med måte Anonymkode: 0d9f4...edb 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #22 Skrevet 18. januar 2024 . Anonym. skrev (1 time siden): Røyk burde vel stå under "Dette bør du UNNGÅ helt"? Om noen må slutte med røyk når de er gravide, kan dette føre til høyt blodtrykk; som også kan være farlig, tror kanskje enda farligere en konsekvensen av røyk. Derfor kan noen gravide faktisk få anbefalt fra legen å fortsette med røyk. Man må liksom velge litt hva som er aller verst. Anonymkode: b7bea...38c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #23 Skrevet 18. januar 2024 Har spist leverpostei med god samvittighet og fått det anbefalt som én ting jeg kan prioritere å spise som kvalm. Hvis jeg først skal prøve få i meg mat. Anonymkode: 34aaf...2ce
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #24 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om noen må slutte med røyk når de er gravide, kan dette føre til høyt blodtrykk; som også kan være farlig, tror kanskje enda farligere en konsekvensen av røyk. Derfor kan noen gravide faktisk få anbefalt fra legen å fortsette med røyk. Man må liksom velge litt hva som er aller verst. Anonymkode: b7bea...38c Dette er bare noe røktere sier for å forsvare seg. Røyk er beviselig langt mer skadelig enn høyt blodtrykk. Anonymkode: 68fe7...a21 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #25 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Null problem! Regner med du tar folsyre. Du er så langt på vei. Hadde det vært de første ukene, i den kritiske fasen, kunne det økt sjangsen for skade på foster. Du er laaaangt forbi disse ukene. I tillegg har man godt av litt a-vitamin i svangerskapet, bare ikke for mye. Alt med måte Anonymkode: 0d9f4...edb Ja, har tatt gravid vitaminer med folsyre siden vi begynte å prøve! Får håpe det hjelper med. Man blir så villedet med alle rådene… man vil jo bare gjøre «alt riktig» Anonymkode: 7ad80...d05 1
SoftKitty Skrevet 18. januar 2024 #26 Skrevet 18. januar 2024 Jordmor sa til meg at 1-2 skiver leverpostei om dagen var bra, men at jeg kunne begrense det til det. Men det gjelder spesielt om man tar andre vitamintilskudd med A-vitaminer i. Jeg fikk og craving på det i andre halvdel av graviditeten, sikkert pga anemi her og kanskje? Den gule barneleverposteien er forresten best for gravide da den ikke har fiskelever som noen andre har, man skal ikke spise fiskelever.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #27 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er bare noe røktere sier for å forsvare seg. Røyk er beviselig langt mer skadelig enn høyt blodtrykk. Anonymkode: 68fe7...a21 Tenker at man gjør slik man blir anbefalt av apparatene rundt en, med medisinsk utdannelse. Og gjør ikke som andre mener en skal basert på det at de vet bedre 🙄 du får dømme alt du vil, mammapolitiet tror de alltid vet best. Anonymkode: b7bea...38c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå