AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg har egentlig vært veldig nøye på hva jeg spiser og på å forholde meg til rådene på Helse-Norge. Ikke spekemat, ikke rare oster, ikke bearbeidet kjøtt, sjømat etc. For en ukes tid siden fikk jeg en liten hick-up på brødskiver med leverpostei (den gule med barnefjes på) og har spist dette hver dag siden. Jeg antok at kroppen min kanskje ville ha mer jern og det var derfor. Så slo det meg nå at jeg burde dobbeltsjekke selvom det ikke står spesifisert på Helse-Norge. Da får jeg vite at leverpostei bør unngås ettersom det innholder mye A-vitamin som kan være skadelig for fosteret… kastet brødskivene jeg hadde smurt klart tvert.. nå sitter jeg med kjempe forferdelig skyldfølelse og er superstresset…. Var virkelig ikke klar over det😭😭 noen som har gjort det samme / innsett at det man spiser ikke er bra litt sent? Tror dere det går bra ettersom jeg «bare» har spist det en ukes tid? Er i 3 trimester om det har noe å si.. Anonymkode: 7ad80...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 18. januar 2024 #2 Del Skrevet 18. januar 2024 Følg de offisielle rådene i Norge, leverpostei er ikke noe problem 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Del Skrevet 18. januar 2024 Det går bra. Sitat Hva bør man ikke spise som gravid? Her får du en kort oversikt over hva du bør unngå så lenge du er gravid – og hva du bør være forsiktig med. Du kan lese mer om de enkelte "problemproduktene" lenger nede i artikkelen. Dette bør du UNNGÅ helt Levertran Stekt lever Leverpaté Torskelever Kosttilskudd med høyt innhold av A-vitamin Rått kjøtt Myke oster lagd på upasteuriseret melk Stor rovfisk som tunfisk, kveite og gjedde Enkelte typer tang En lang rekke kosttilskudd, blant annet ginseng og prikkperikum (johannesurt) Alkohol Spis LITE av – eller vær FORSIKTIG med Ingefær Leverpostei Rødbetjus Lakris Koffein Kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdato https://iform.nu/sunn-livsstil/sunn-graviditet/ikke-spise-nar-gravid Anonymkode: bdeb6...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Del Skrevet 18. januar 2024 Dette må være nytt? Jeg var nøye, men fikk aldri med meg at leverpostei var er problem( sikkert alt med måte). Anonymkode: ae16f...beb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 18. januar 2024 #5 Del Skrevet 18. januar 2024 Det er fiskelever man bør unngå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Del Skrevet 18. januar 2024 Var ikke klar over det selv. Spiste masse brød med den leverposteien og rødbeter på da jeg var gravid 😅 gikk veldig bra heldigvis Anonymkode: c8df7...288 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Del Skrevet 18. januar 2024 Hvor står det at man bør unngå leverpostei? Trodde det var bra pga jerninnholdet.. Anonymkode: e4b5f...a34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
. Anonym. Skrevet 18. januar 2024 #8 Del Skrevet 18. januar 2024 Røyk burde vel stå under "Dette bør du UNNGÅ helt"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Del Skrevet 18. januar 2024 Ro ned hysteriet. Anonymkode: a1e62...bba 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 18. januar 2024 #10 Del Skrevet 18. januar 2024 Aldri hørt en ikke kan spise leverpostei 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cest Skrevet 18. januar 2024 #11 Del Skrevet 18. januar 2024 Man kan virkelig bli sprø av å lese så mye mens man er gravid. Jeg hadde total cravings på gul leverpostei og spiste det daglig gjennom hele svangerskapet. Har en sunn og frisk 6-åring i dag 🙂 du kan slappe helt av! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg spiste 3 leverposteibokser i uka som gravid 😅 gikk veldig fint Anonymkode: a3130...ec0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var ikke klar over det selv. Spiste masse brød med den leverposteien og rødbeter på da jeg var gravid 😅 gikk veldig bra heldigvis Anonymkode: c8df7...288 Ja, jeg tror faktisk jeg ble anbefalt grovbrød med leverpostei av jordmor, pga folat og jern men skal ikke si det helt sikkert, det er noen år siden. Husker jeg åt det jevnlig, men satt ikke nettopp og maulte bokser 😅 Anonymkode: ae16f...beb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Del Skrevet 18. januar 2024 Den linken fra iform inneholder mye tull. Du kan fint spise leverpostei. Anonymkode: 68fe7...a21 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Del Skrevet 18. januar 2024 Herregud til noe stressnivå da. Lever du av leverpostei eller? Kan ikke skjønne om 2-3 skiver dagen skal bikke a vitamin lagrene dine til det fosterfarlige Anonymkode: 1666f...26c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Del Skrevet 18. januar 2024 Står at man bør unngå det fordi det inneholder mye A-vitamin: Inntak av for mye A-vitamin kan øke faren for forsterskade og det som kalles nevralrørsdefekter (ryggmargsbrokk). Visstnok inneholder leverpostei hele 3000 ug vitamin A pr 100 gram leverpostei. Anonymkode: 7ad80...d05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Del Skrevet 18. januar 2024 Her står det at en kan spise leverpostei https://www.libero.no/barnet-ditt/artikler/gravid/vitaminer-mineraler-og-folsyre/ Selv ble jeg nå anbefalt å spise pga jern Anonymkode: c3a16...115 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 18. januar 2024 #18 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg tror faktisk jeg ble anbefalt grovbrød med leverpostei av jordmor, pga folat og jern men skal ikke si det helt sikkert, det er noen år siden. Husker jeg åt det jevnlig, men satt ikke nettopp og maulte bokser 😅 Anonymkode: ae16f...beb Her og 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Del Skrevet 18. januar 2024 Forhold deg til Helse-Norge. Selvsagt kan du spiser leverpostei. Anonymkode: cede8...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. januar 2024 #20 Del Skrevet 18. januar 2024 Det er ikke farlig å spise (svine)leverpostei. Det man ikke blir anbefalt å spise, er fiskelever og rognleverpostei. Vanlig leverpostei av svinelever står ikke på lista til myndighetene. Forhold deg til Helse-Norge, altså norske myndigheters råd, ikke iform. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå